hier komt Rapunzel

@Rapunzel, het draait maar om één ding (het maakt niet uit welke voeding je eet...) dat is die krampachtigheid loslaten!! Je moet weer genieten van het leven, of dit nu met een stukje vlees is of met wat anders, als je met alle zo krampachtig blijft omgaan dan zul je nooit helen...., voorbeeldje; je bent ontzettend bang gemaakt voor fructose en vervolgens durf je bijna nog geen appel te eten....en zo kan ik meer dingen noemen. Zolang je niet die onzekerheid en krampachtigheid los laat zul je nooit helen en je eigen heling in de weg staan!

Je zit ook nog eens thuis en dus zit je de hele dag in je eigen kringetje rond te draaien, enkel met voeding en gezondheid bezig, met het forum bezig, met boeken bezig over gezondheid enzovoorts. Dit zou niet erg zijn als je maar relaxed en niet zo krampachtig was... GA NAAR BUITEN, fietsen, lopen, leuke dingen doen!! Weg van dit forum, weg van internet en alle boeken, ff de gedachten verzetten, dan zal dit ook doorwerken op je lichaamscellen...!

Anderen zijn verslaafd, maar jij bent gevangen in jezelf, in een web van krampachtigheid en niet los kunnen laten, begrijpelijk wellicht maar niet goed voor jezelf!

Ik denk dat wat je ook gedaan zou hebben het afgelopen jaar, geen enkele therapie geholpen zou hebben vanwege je gespannendheid/krampachtig vasthouden aan van alles. Wat heb je al niet aan potten en pillen uitgegeven, een vermogen! En wat heeft het gedaan?

GAPS is om je lekkende darm te helen, dat werkt en staat buiten kijf. Je darmflora moet weer op orde komen zodat het immuumsysteem weer op volle toeren kan draaien (darmflora is grootste onderdeel van je imuumsysteem), ook je darmwand moet weer gesealed worden zodat er geen brokstukken in je bloed terecht komen wat reacties geeft.. echter als je op mentaal nivo zo vol stress zit en krampachtigheid, dan sta je je eigen heling in de weg, wat je ook probeert. Dit geldt voor meer mensen hier, allemaal de 'schuld gevent' aan GAPS maar eigenlijk staan ze hun eigen heling in de weg! Je lever kan niet loslaten en houd de rotzooi vast, en zelfs je darmen...

Als je al iets wilt proberen qua brood, probeer dan speltkiembrood, zitten theoretisch geen gluten in en geeft je toch wat te kauwen :)

Of pak een keer boekweit crackers, lekker met Ghee erop en wat kersenjam...

Zo, ik ben ff heel streng en recht door zee, maar heb het beste met je voor! Ik merk zelf wat ontspannen en genieten doet!

Ontspanning en lachen/lol is helend!!

 
En nog wat aanvullende info, probeer consequent iets te proberen en niet ene dag wel en andere dag niet, hoe wil je er anders ooit achter komen wat werkt??

En eh.. werkt er aan om ooit toch aan de lever/gal reinigingen te gaan... die lever van jou moet schoon, dan kan alles weer beter verteren en heb je een betere ontlasting, het een gaat neit zonder het ander...

 
Dank je Gerrit voor deze woorden. Ik heb er het afgelopen jaar voor mijn gevoel alles aan gedaan om beter te worden. Ik heb het nu puur over het dieet dan. Nooit heb ik zelfs maar één keer gezondigd. Had ik het maar wel gedaan. :D Ik ben inderdaad angstig en krampachtig. Deze toestand van mijn lichaam maakt mij bang en op alle fronten. Ik dacht wel dat er iemand met die leverreiniging zou komen. :) Ik ben nu met de bioresonantiekorrels bezig. Het GAPS boek verplicht je helemaal niet om de leverreiniging te doen en het dieet zou dan toch moeten helpen. Maar ik begrijp de boodschap. Ik zit hier inderdaad steeds maar in dat darm kringetje rond te draaien. Ik zal het anders moeten gaan doen.

 
Quote:
Ik zal het anders moeten gaan doen.


....ik zal...

'Ik ga het anders doen!' Dat zou beter klinken :)

 
Ik DOE het anders! Praat in de tegenwoordige tijd, niet in de toekomst. Gerrit, ik ben het 100% eens met je zeer heldere post! Het ging mij er ook niet om de schuld bij GAPS neer te leggen, het ging mij erom dat Rapunzel te krampachtig bezig is en niet andere dingen probeert als iets niet lukt maaqr ijzerenheinig doorgaat op een weg die voor haar tot niets leidt. Daarmee is niet gezegd dat GAPS tot niets leidt, maar mensen hebben successen nodig als motivatie om verder te gaan. Ik merk keer op keer dat mannen het algemeen beter doen op voeding met veel vet en relatief weinig koolhydraten dan vrouwen. Vandaar dat jij er zoveel baat bij hebt, maar Rapunzel niet. Ga maar na: alle mensen bij wie dit protocol niet voldoende aanslaat zijn vrouwen, de enige man bij wie dit ook het geval is, is Albert.

Mike

 
Rapunzel ik herken wel iets in de manier waarop jij met voeding omgaat. Ook ik ben geneigd om met een soort van kadaverdiscipline om te gaan met het thema voeding...als het niet mocht werken dan zal het niet aan mij liggen.

ik laat dat steeds meer los, ga makkelijker met voeding om..wanneer het zo uitkomt neem ik rustig een gekiemd broodje bijvoorbeeld...je valt echt niet direct om..ik blijf wel heel gezond eten...maar relaxter

ook ik haal vooralsnog mijn motivatie niet uit het resultaat...helaas..ik ben er echter wel van overtuigd dat mijn lijf gezonde voeding nodig heeft en ik ken daar inmiddels een aantal schitterende richtlijnen voor.

Albert

 
Nou Albert... bedankt,fijn, dan ben jij nu het juiste voorbeeld voor mij! Relaxed met voeding omgaan. Een hele opdracht voor Rapunz. Het is inderdaad wel prettig om te weten dat je niet meteen dood neervalt als je eens een keer een rijstwafeltje eet. Toch geloof ik nog steeds in GAPS/SCD/Paleo voor de lekke darm. Mijn verstand zegt me dat dat een goed dieet daarvoor moet zijn, anders zou je dat niet zoveel lezen/zouden er niet zoveel internationale successen zijn. Of wij op dit forum zo succesvol zijn dat weet ik niet. Jij en ik in elk geval niet. Helaas. Het zal wel aan mijn lever en aan mijn stress liggen.

 
Rapunzel,

Je hoeft GAPS ook niet 100% aan de kant te gooien, er zijn ook aangepaste varianten mogelijk waarbij je bijv. 2 keer in de week soep eet, 2 keer in de week vlees en 2 keer in de week vis en 1 keer in de week vegetarisch, ik noem maar wat. Zorg er in ieder geval voor dat je je inname van vast voedsel verhoogt, met name vaste koolhydraten. Ik raad je aan 100 gram koolhydraten (droog gewicht, voor verhitting) per dag aan te houden en dan gaandeweg te zakken naar 60 gram. Het is niet verstandig om onder de 60 gram kh te gaan.

En, het allerbelangrijkste, maak het een feestje! Dit maakt dat je met plezier eet en ervan geniet en dus geen koppeling maakt tussen stress en voeding. Stress bevordert de spijsvertering allerminst en is ziekmakend. Mensen die geen succes boeken, wat ze ook doen (zoals jij en Albert bijvoorbeeld), lijden in hoge mate aan stress. Als reactie op stress sluiten de cellen alle deuren en komt al dat goeds niet binnen. Niet voor niets heet dit spanning, want dat is letterlijk wat het is: samentrekking (contractie), sluiting. Hier tegenover staat ont-panning: uitzetting (expansie), openheid. Hetzelfde met de geest: een gestresste geest is een gesloten geest, een ontspannen geest is een open geest.

Mike

 
Ik gooi GAPS ook niet 100% aan de kant hoor! Ik moet alleen dringend op zoek naar eens iets anders. Geen mens houdt het vol om meer dan 1 jaar dag in, dag uit hetzelfde te eten. Behalve als het zuivel is. :mrgreen:

Wat bedoel je met 2x in de week soep/vlees/vis/vegetarisch eten? Want een dag heeft minimaal 3 maaltijden. Om nou elke maaltijd vlees te eten, 3x per dag dat zie ik al totaal niet zitten. 3x Vis op een dag idem.

 
Ooooooh zo..... Nou met het avondeten heb ik eigenlijk totaal geen probleem! Het zijn die andere 2 maaltijden die me kopzorgen geven. Een ontbijt van - ik noem maar wat - rode kool met een rundertartaartje lijkt me afschuwelijk!

 
kiembroodje met vlees of gebakken eidooier. Yoghurt (verdraag je dat) met geweekte haver/of boekweit vlokken en kokosolie erdoor. Appelsmoothie.

 
@Rapunzel wat een reis heb je de afgelopen dagen meegemaakt! fijn dat je relaxder met eten wil omgaan. ik wil je aanmoedigen om daarnaast ook andere aspecten te blijven doen - waar we het laatst over hadden - mediteren, wandelen. die helpen met de relaxdheid :) veel succes!!

 
Dank je wel Claire! Ja ik ga relaxter met eten om en ik blijf mediteren en EFT doen!

Jongens.... ik geloof dat ik nieuws heb..... Ik zit hier nog een beetje slaapdronken op mijn hoofd te voelen en ik geloof toch heus dat die bobbels en korsten op mijn hoofd een heeeeeeeeel stuk minder zijn! En dat na 2 dagen geen gebakken/gekookte eieren eten maar wel rauwe eigelen! Nog even voelen.... Ja, het voelt toch echt beter! Wow! Het waren die eieren/het is mijn vertering van/reactie op eieren.

 
Tof zeg Rapunzel! Dus toch wat je dacht (nav dat allergieforum) dat eiwitvertering niet goed gaat. Ja 10 dagen is misschien gewoon wel nodig om iets te merken.

Gaat het dan bij jou om alle eiwit of alleen het wit van de ei?

 
Na twee dagen merkte ik het verschil al! Ik hoop dat het alleen om de eiwit-van-eieren vertering gaat want anders ziet het eruit. Dan kan ik zowat helemaal niks meer eten.

Ik heb de afgelopen 2 dagen vis en vlees op dus ik heb goede hoop dat het enkel en alleen om de eieren gaat...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.525
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan