het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Pascal Collard

New member
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden legde ik al uit dat ik last heb van uitgeputte bijnieren en voedingsintoleranties (lekke darm)... Ik kreeg homotoxicologische ondersteuning voor de bijnieren, pakte de dunne darm aan met een medicijn en was karig met de voeding waar ik intoleranties mee had, maar vandaag hoorde ik dus van mijn arts wat zich de afgelopen weken op dit forum al had aangekondigd: Meer verzadigd vet van dieren... Ik weet dat jullie mij daarover kilo's informatie kunnen geven, maar die vind ik op dit forum als ik een beetje zoek.

Ik wil me in deze topic enkel richten op het door de dokter opgelegde ochtendritueel: De dokter heeft gezegd dat ik eens per 2 weken bouillon moet trekken van botten van kippen, rund, varken... en deze bouillon moet ik zachtjes inkoken tot ik een gelei heb die je in porties kan snijden... elke ochtend moet ik zulk een portie oplossen in kokend water (soepje) en er miso en zeewier aan toevoegen...dat wordt dus mijn dagelijks ontbijt voor de komende maanden... stevige kost...

Nu las ik hier ergens (Dirtsa) dat het best van grasgevoerde dieren kwam... mijn keuze is echter beperkt omdat ik het moet stellen met botten die ik krijgen kan van de slager en heb daarin geen keuze.. niet echt een bio-slager om de hoek hier. Welke soorten botten zijn volgens jullie het beste ? (van welk dier? welke botten? mergpijpjes?)

Nu vraag ik me ook af... heeft er iemand ervaring met het inkoken van die gelei? en hoeveel van die gelei heb je nodig voor je kom soep? En eens die gelei er is, bewaar ik die (porties) dan in de koelkast, vriezer of op het aanrecht?

Ander vraagje: ik heb o.a. intolerantie voor zuivel... ik lees hier dat bio roomboter, samen met kokosvet en extra vergine olijfolie de 3 beste vetten zijn... sinds 3 weken gebruik ik dus qua boter die bio roomboter, is dat een afrader gezien mijn intolerantie of valt boter in een andere categorie als kaas, melk en yoghurt?

Groetjes, Pascal

 
Als je de roomboter (nog) niet wilt eten, maak er ghee van. Erg leuk om te doen en heel gemakkelijk,

smelt de roomboter op erg zacht vuurtje, schuim regelmatig de melkeiwitten af, laat de boter ongeveer 30 a 40 minuten pruttelen, zachtjes.

Gooi dt door een zeef met een kaasdoek of schone theedoek(een dunne) en het laatste restje melkeiwit blijft achter in de doek.

de boterolie doe je in glazen potten, af laten koelen. Deksel er net te strak op, en gewoon buiten de koelkast bearen. Hier kun je prima in bakken, ook te gebruiken in alles waar je normaal boter in gebruikt.

( er staan filmpjes op internet waar je precies kunt zien hoe je dit moet doen)

Botten/vlees van grasgevoerde beesten kun je ook bij boeren aan huis bestellen/kopen, is dit geen optie voor jou?

Ik maak heel vaak bouillon, maar heb nog nooit gelei gemaakt. Gebeurd dit niet na lang sudderen als je de bouillon in de koelkast zet?

Denk ook aan de appelazijn in het water, voor je gaat koken. Minstens een half uur de botten hierin laten staan.

 
Dag Dirtsa,

Ik wil de roomboter eten en dat doe ik ook;... elke middag om te bakken (als olijfolie niet zo goed past) en 's avonds op mijn glutenvrije boterhammen... mijn vraag is dus in welke mate deze meespeelt bij de zuivelintolerantie in vergelijking met melk, kaas enz... Ghee kende ik niet maar ik vind het precies zonde om dat natuurproduct te gaan smelten om er iets anders van te maken, niet ? Voor op de boterham lijkt mij dat ook vreemd...

Door mijn klachten verplaats ik me niet makkelijk en woon in de stad (brussel), weinig boeren hier...:)

Inderdaad.. dat heet "inkoken"...

Van waar die appelazijn? Ben ik nog nergens tegen gekomen hoor... arts zei daar ook niets van... misschien is die appelazijn voor een andere toepassing? Bedoel je dan dat je de botten in 50/50 water en appelazijn kookt? en dan de groenten en kruiden erbij ?

P

 
Het is bio karneboter (=roomboter) uit de Belgische ardennen... wel gepasteuriseerd... is de enige bio-boter die voorhanden is waar ik mijn waren koop..

waarom gefermenteerd rauwmelks ? heeft dat dan met de kwaliteit te maken of met de "intolerantie"? Ik besef heus wel dat er altijd wel beter bestaat, maar nu gaat het mij echt even enkel over de mate waarin boter een invloed heeft op de zuivelintolerantie.

Groetjes, P

 
Ik heb toevallig afgelopen weekend voor het eerst bouillon van botten gemaakt. Ik had hiervoor bij de boerderij hier in de buurt 4 kilo varkensbotten besteld.

Deze botten heb ik in een grote pan gedaan met koud water. Dit water kwam ongeveer 2-3 centimeter boven de botten uit. Hierbij heb ik 1 eetlepel appelazijn gedaan. Dit gebruik je om nog beter alle stoffen uit de botten te halen. Dit heb ik aan de kook gebracht en daarna op een suddeplaat minimaal 12 uur laten pruttelen op de laagste stand.

Daarna heb ik de botten uit de pan gevist en de bouillon af laten koelen. Als het koud genoeg is kan de pan in de koelkast. Daarna heb ik het vet wat bovenop kwam te liggen van de bouillon afgeschept. (en in een potje gedaan om in te bakken).

Je kunt er dan voor kiezen om de bouillon verder in te koken. Ik heb dit niet gedaan maar wel de bouillon weer wat verwarm en de bouillon gezeefd. Die gezeefde bouillon heb ik vervolgens weer in de koelkast laten stollen tot een gelei. De gelei heb ik in porties ingevroren.

De botten heb ik nog een keer gebruikt volgens hetzelfde verhaal. Ook de 2e keer leverde dit een mooie bouillon op. Op de site hieronder staat dat dit proces tot wel 12 keer toe herhaald hebben. Ik vond de botten al te broos worden en ben na 2x gestopt. Na 2x had ik van die 4 kilo aan botten ongeveer 6 liter bouillon.

Hier een link naar een filmpje (Engels):



En hier een link naar een site ook met een filmpje (Engels):

http://www.traditional-foods.com/bone-broth/

Vandaag heb ik een deel van de bouillon gebruikt als basis voor een groentesoep.

 
Meestal kan je dan wel tegen zuivel omdat het onbewerkt en ongepasteuriseerd is. Wij drinken ook heel veel rauwe vette melk thuis.

Gefermenteerde producten vind ik goed voor de darmflora.

Biologische rauwe melk is altijd beter als gepasteuriseerde biologische melk.

Pasteuriseren/homogeniseren, uht etc. maakt heel veel kapot in de melk en zorgt ervoor dat het moeilijker te verteren wordt en door de verandering die lactose in de melk ondergaat kan je ook lactose intolerant worden.

Ik zou heel voorzichtig beetje bij beetje rauwe melk proberen te drinken.

Wat betreft de botten, je zou die bij verschillende wild vlees verkopers kunnen kopen.

Die zitten in het hele land:http://www.freenature.nl

www.herefords.nl

http://www.modderbaard.nl/grasgevoerd/ Hier kan je zelfs op de landkaart naar vlees bij jou in de buurt zoeken

Je hebt ook nog www.puregrazefoods.nl

www.schotsehooglanders.nl en nog enkele andere.

 
@B0101: fantastisch !! daar heb ik heel wat aan !! Is echt het verhaal waar ik nu tegen aan leun... bedoel jij dan poten van het varken ? Ik kan in mijn warenhuis enkel de botten van het kleinhoofd van het varken krijgen (zit geen merg in)...

Dat vet... waarom schraap jij dat er af ? Is dat zeven een must? (ik heb geen zeef of zeefdoek)... Je zegt dat je niet verder hebt ingekookt, maar je hebt de gelei verkregen door hem simpelweg in de frigo te zetten? :) Wat had je dan "meer" bereikt door ook nog eens verder in te koken ? gelei met hogere concentratie ? Heb jij er geen groenten bij gedaan ? Wat doe jij met die ingevroren porties? Dagelijks een soepje van maken door aan te lengen met water ?

@Haydarpasa: Ik woon in België dus ben niet zo veel met je adresjes, toch bedankt !! In België is er geen enkele bio slager op minder dan 70km van mijn deur en de eerste bio veehouderij is 40minuten rijden... autorijden lukt me amper. Om diezelfde reden zal ik ook niet snel rauwe melk vinden... Ik dronk al niet echt melk dus zie niet in waarom ik er nu mee zou beginnen. :) Kan je even toelichten waarom jij vindt dat ik dat zou moeten doen? Ik zie de link niet.

 
Ik had gevraagd naar rug en nek omdat ik dat weer ergens gelezen had. Ik denk dat het met alle botten kan. Ook heb ik eens iets gelezen over het stuk bot van de enkel van een rund... Je kunt ook iedere keer als je na een maaltijd botten over hebt deze invriezen. Wanneer je er genoeg hebt, maak je de bouillon.

Ik vergat in mijn vorige poster te vermelden dat ik per keer 2 larierblaadjes heb laten meetrekken. Volgens mij kun je ook prima ui, wortel of andere groenten mee late trekken. Maar niet alle groenten zijn geschikt omdat het heel lang opstaat.

Volgens mij eten heel veel mensen de bouillon zo alleen opgewarmd met een beetje keltisch zeezout, ik wil het ook als basis voor andere. Soepen of sauzen gebruiken. Dan vind ik het fijn dat de bouillon gezeefd is. Dan zitten er zeker geen restjes bot of wat dan ook meer in. Ik vergat ook te melden dat ik er mijn rijst in gekookt heb. De rijst neemt de bouillon op. Heerlijk!

Hier nog een link naar een andere site met tips over het gebruik:

http://bonebroth.com/how-to-use

De gelei verkrijg je door de stoffen uit de botten. Warm is het vloeibaar. Wanneer het goed afgekoeld is, is het een gelei. Aanlengen is daarom niet nodig. Tenzij je het heel ver hebt ingekookt.

 
Kippeklauwen geven heel veel gelatine, je kunt kijken of je die op een markt kunt kopen of via de slager kunt bestellen. Voor een recept zie hier. Het is wel even wennen, hoor, zo'n pan met alien-handjes.

 
Thanks...

die bouillon-gelei is toch tamelijk vet ? vriest dat wel makkelijk in dan ?

Het is de bedoeling dat ik elke morgen een soepje eet op basis van die bouillon (+miso)... vandaar dat ik die verder uitkook, zodat ik meteen een heel aantal porties kan invriezen... dan los ik die 's morgens op in een pannetje met heet water en heb ik de soep...

Misschien domme vraag, maar waarom doet mijn dokter mij die bouillon van botten juist maken ? Voor mijn bijnieren? voor de darmen ?

 
super idee dia ! Inderdaad, zo'n ijsblokzakjes kopen, die blokjes zijn groter...alleen hopen dan dat de fond vloeibaar genoeg is opdat ik het er in kan gieten ! thanks !

 
Sorry Pascal dat ik het niet doorhad dat je uit België komt.

Rauwe melk vind ik één van de superfoods waar echt alles in zit, daarom zei ik dat.

Het is gewoon volwaardige voeding.

De Masaï drinken één tot twee liter rauwe vette melk per dag en die melk is nog vetter als onze koeienmelk van tegenwoordig.De Masaï eten ook geen groente, fruit of graan, dat is voor dieren zeggen ze.Ze zijn supergezond.

Ikzelf houd van buffelmelk, is nog veel vetter.

Orgaanvlees zou ik je ook van harte willen aanbevelen: Vitamine B1, B2, B6, folium zuur vitamine B12, vitamine c en wat dacht je van mineralen als fosfor, ijzer,koper, magnesium en iodine en niet te vergeten de vetoplosbare vitamines A, D, E en K.

Dit is ook superfood en zit alles in en ook nog heel geconcentreerd.

We zouden eigenlijk allemaal aan de orgaanvlees moeten.

Een leeuw eet eerst de organen na een jacht sessie omdat ze weten dat daar alle voedingsstoffen in meest geconcentreerde vorm aanwezig zijn.

Nu ga ik toch echt slapen.Het ga jullie goed.

 
Thanks !

Ik ga al starten met de bouillon en zal gefermenteerde rauwe bio boter kopen ! :)

Zodra ik al wat beter te been/wagen ben, zal ik op zoek gaan naar bio orgaanvlees en rauwe melk !

slaapwel !

 
appelazijn bij de botten, minstens half uur voor het koken, trekt nog beter alle goede stoffen uit de botten.

(2 eetlepels op 4 liter water)

Appelazijn, 1 eetlepel in glas water half uurtje voor de maaltijd, is voor je maagzuur, erg belangrijk, voor je vertering.

Bottenbouillons zijn goed voor je darmen en voor je gewrichten.

Runderbouillon: mergpijpjes/knietjes

kippenbouillon: kipkarkassen

Uiteraard biologisch/grasgevoerd.

Google, en probeer een bio boer te vinden die eventueel aan huis bezorgd, of waar je pakketten voor de diepvries kunt bestellen. Ga er niet teveel van uit dat er toch niemand in de buurt zit, maar ga letterlijk en figuurlijk de boer op. Bezoek streekmarkten bijvoorbeeld.

Een lekker recept voor bouillon staat ook bij www.gapsdieet.nl

 
Hy Dirtsa,

Thanks.. alleen begrijp ik niet wat je bedoelt met die appelazijn een half uur voor het koken.. bedoel je dat je de botten eerst in koud water zet met wat appelazijn bij en dat je pas na een half uur het vuur op zet ?

Ik wil wel even benadrukken dat ik niet "de boer op kan"...ik bezoek niets of niemand... ik lig languit in de zetel en een maal per week rij ik 2km met de wagen naar mijn vertrouwde afhaalpunt van het warenhuis en that's it...en bovendien heb ik slechts een klein diepvriesvakje dus geen plaats voor "diepvriespakketten" :)

Groetjes, Pascal

 
Ja je begrijpt het goed. Voor je de pan op het vuur zet laat je eerst de botten in het koude water met appelazijn staan. Minstens een half uur.

 
Vandaag eindelijk 1,5 kg botten in huis gehaald ! heb alles nog eens herlezen maar heb nog vraagjes:

"Lid" verwees naar volgende 2 filmpje:



http://www.traditional-foods.com/bone-broth/

Beetje verwarrend.. de eerste persoon laat de broth 6 dagen sudderen en heeft een zeer donkerbruin doch zeer vloeibaar vocht, dat hij erna nog inkookt tot een stroop... en de vrouw in het tweede filmpje suddert slechts één dag en heeft een gelatine ??? Wat is het verschil tussen de beide ?

Wat mij niet zo duidelijk is, is de groenten... de eerste man maakt broth zonder groenten, maar als je deze zou willen bijvoegen, laat je die dan ook 24 uur mee sudderen ?

Groetjes, P

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan