Haaruitval

mappas

New member
Sinds ik in oktober vorig jaar op dit forum ben heb ik m'n voedingspatroon langzaam maar zeker volledig omgegooid naar een minimum aan koolhydraten en een maximum aan (verzadigd) vet. Ik heb een kuurtje van H2O2 gedaan oplopend naar drie maal 25 druppels 35% per dag. Ik had er behalve een poosje heel dunne ontlasting geen last van. Nu gebruik ik elke ochtend een onderhoudsdosis van 30 druppels 35%. Ook gebruik ik sole en appel cider azijn. En sinds drie weken drink ik veel rauwe melk.

Ik voel me er allemaal prima bij dus dat is het probleem niet.

Wel heb ik een ander probleem wat me helemaal wanhopig maakt: haaruitval :cry:

Ik heb al een jaar of tien last van slecht groeiend en uitvallend haar, maar sinds ik sinds drie jaar topical minoxidil gebruik gaat m'n haar hard vooruit, bijna geen haaruitval, meer krul, en lekker vol.

Tot een maand of twee geleden, opeens begon de haaruitval weer op te steken, en niet zo'n beetje ook. Als ik m'n haar met m'n hoofd boven de wasbak doorkamde lag die wasbak vol met haar. Als ik m'n haar vijf keer achter elkaar doorkamde lag hij vijf keer vol met haar. Als ik met m'n handen door m'n haar ging zaten m'n handen vol met haar.

In het begin negeerde ik het, het gebeurde wel waker dat ik opeens weer wat meer haaruitval had, dat was dan vaak te herleiden naar bijvoorbeeld een drukke stressperiode, of een antibioticakuurtje, of een paar maanden intensief ibuprofengebruik, maar dat duurde dan nooit zo lang......niet zoals nu. Want het duurt nog steeds voort. En ik heb de afgelopen maanden juist zo gezond gegeten! 8O

Ik was al eerder van plan jullie om raad te vragen, maar gisteren schoot me opeens wat door het hoofd: zou het aan de H2O2 liggen???? 8O Ik kan niks anders verzinnen en de erge haaruitval is niet lang begonnen nadat ik anders ging eten en leven.

En je kunt wel zaken bedenken om nóg gezonder te gaan eten, maar feit blijft dat het zo goed ging met m'n haar in m'n oude eetregime.

Vorig jaar heb ik m'n bloed nog laten testen via de huisarts, op ijzer, schildklier etcetera, omdat ik toen ook meer haaruitval had. Maar alles was helemaal in orde en toen bleek het dus de ibuprofen te zijn.

Dia raadt me aan m'n hormoonwaarden te laten prikken omdat m'n estrogeen misschien aan het teruglopen is en testosteron de overhand krijgt. Tja.....

Heeft iemand een idee? Ik ben echt ten einde raad :oops:

 
Enjoy, sinds je zo goed bent gaan eten en je daarnaast H2O2 bent gaan gebruiken is je lichaam gaan ontgiften. Dat kan ook haaruitval geven, vooral als de klacht herkenbaar voor je is. Naast alle andere redenen die het kan hebben (hormonen) lijkt dit me de meest logische. Na verloop van tijd (breed begrip, helaas..) neemt het vanzelf weer af. Bij mij duurde het ongeveer een jaar na de start met goede voeding voor het ophield. Als het je te erg is kun je kijken of je een wat lagere onderhoudsdosering H2O2 kunt gaan gebruiken. Ga 's terug en kijk wat er gebeurt, misschien stabiliseert het dan wel.

 
Hooggedoseerd B Ultra plex 100 van Essentinal organics wel is geprobeerd?

 
Dank je corneliahz, ja, ik denk dat ik toch maar eens een poosje stop met de H2O2, al is het maar om te kijken wat er gebeurt. Wel jammer, ik had het gevoel dat ik er fitter van werd. Maar fit en (straks) kaal is niet echt een vooruitgang :wink:

@aagjeadvocado: nee, die slik ik niet, maar toen m'n haar wél goed was ook niet. Dus waarom zou het nu dan wat voor me doen denk je?

 
Volgens mij is het niet nodig helemaal te stoppen met H202, maar ga langzamerhand terug in dosering. Bijvoorbeeld naar 4 x 3 druppels 35 % in je water. Dan spreid je dit meer over de dag, en bekijk je na een tijdje wat dit doet.

Een onderhoudsdosering van 30 druppels 35% vind ik behoorlijk hoog.

 
Hoi Enjoy, ik ken iemand die heeft ook veel last van haaruitval gekregen gedurende een kuur met MMS.

Deze kuur deed ze tegen de ziekte van lyme.

MMS is een paardenmiddel, maar toen ze dit middel gebruikte was het voor haar wel een keerpunt in haar ziekteproces richting genezing.

Haar haren zitten er weer aan overigens en ze is springlevend.

Maar deze ziekte heeft ze achter zich kunnen laten.

Dit is van mij uit geen reclamepraatje voor de MMS, want het laat chloor in je lichaam achter, daar ben ik geen voorstander van.

Maar haaruitval in jouw geval lijkt een detoxsymptoom: een zogeheten herxheimerreactie: je lichaam voert iets toxisch af, wat ook weer erg positief kan zijn mijns inziens.

Als je eenmaal de smaak van het detoxen goed te pakken hebt, dan is het bijna een overwinning als je de ¨herxsymptomen¨, hoe heftig ook, op waarde kan schatten.

Ik ben echt al flink lang aan het herxen: te weten sinds 2008: er komt geen einde aan.

Maar ja, welke keus heb ik als chronisch geintoxiceerde, geinfecteerde en ondervoede persoon met een wens om te leven?

 
Lievergezond mijn ervaring is als je haaruitval heb, en je slikt Ultra-plex 100 dat het meteen stopt en je haar wordt voller, ik heb van mezelf nogal peenhaar maar sinds ik dit 1 of 2 x per jaar een paar weken slikt is mijn haar er duidelijk dikker van.

B-vitamines hebben best wel invloed op de conditie van je haar, dat zeggen kappers ook.

 
Dit is een interessante invalshoek. Enjoy, je zou wel eens een ernstig tekort aan B-vitamines kunnen hebben! Ik denk dan meteen aan biergisttabletten of aan edelgistvlokken.

Nog een gedachte:

Ik heb je in de Midden-Beemster ontmoet eind vorige maand. Die blonde haarkleur kan je nooit van jezelf hebben! Heb je ooit je keuze van haarverf meegenomen in je zoektocht naar de oorzaak van je haaruitval?

Mike

 
Dank voor jullie uitgebreide reacties! :p

Nee Mike, de laatste 20 jaar is dit niet meer m'n eigen haarkleur, daarvoor wel. En inderdaad is haarverf niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je haar, maar ik gebruik al jaren dezelfde, dus ook in de periode dat m'n haar (met minoxidil) wél goed groeide.

En ik weet ook dat haarverf een behoorlijk controversieel product is, maar je hebt met je mensenkennis ook vast kunnen inschatten dat ik best wel ijdel ben, en dat ik niet sta te springen om met een onopvallend middenblond koppie door het leven te gaan :oops: .

Misschien dat vitamine B tekort toch een feit is.........ik eet natuurlijk nog maar weinig brood en ook geen bananen meer in m'n dagelijkse smoothie (ik lees net dat er vit. B in bananen zit). Anderzijds lees ik dat er ook vit. B in vlees, melk, kaas en eieren zit, maar misschien niet zoveel. Dus laat ik dat maar doen.

Is biergist even goed als vitamine B complex? Ik zie dat er in dat Ultra B-plex ook weer extra calcium zit, en dat had ik juist afgezworen omdat ik van die bladderende nagels kreeg doordat ik veel melk en kaas ben gaan eten. Het gaat nu net een beetje beter met m'n nagels.

 
@Enjoy,

Zomaar even een hersenspinsel: Naar gelang jij je beter gaat voeden zou het dan niet zo kunnen zijn dat je op een gegeven moment ook minder tegen chemische stoffen kunt, ten opzicht van vroeger.

Dan zou zo'n haarverf toch een probleem kunnen gaan vormen.

 
Zou best kunnen hoor Poekie, maar ik probeer eerst alle andere mogelijkheden als je het niet erg vindt :wink:

 
Enjoy,

Ik weet niet of je een man ben of vrouw, maar veel mannen (ik ook) hebben last van kaal worden. Ben nu bijna 30 en on top aardig kaal. Dit heeft te maken met de mannelijke hormonen en een allergie hiervoor van de haarzakjes. je schrijft dat je minoxidil gebruikt. Dit werk in op de hormoonspiegel van het lichaam en werkt daarmee dus verstorend. Ik zelf smeer dat voor geen goud dagelijks op m'n hoofd.

Natuurlijke tips tegen haaruitval:

- Neem voldoende B vitamines

- Neem de supplementen: MSM/Selenium/Zink/glucosamine.

- Doe dingen die je leuk vind

- Los emotionele stress op

- Ontspan, pak de sauna.

 
Hallo Enjoy,

Ook ik heb al maanden last van enorme haaruitval (ben 60 jaar)

Maar mijn hormonen zijn nog steeds niet in balans (overgang)

Het is bij mij dus ook een hormonenkwestie.

Waarschijnlijk teveel testosteron aanmaak en te weinig vrouwelijke hormonen (oestrogenen e.d.)

Ik ben onlangs begonnen met Isoflavonen (oestrogenen uit planten) in de hoop dat dit verbetering gaat geven.

Ik word er ook wanhopig van.

Ik laat weten of het gaat helpen.

sterkte ermee.

 
Kijk uit voor fyto-oestrogenen! Laat me raden: zijn deze op sojabasis? Oestrogenen kunnen kanker veroorzaken, met name borstkanker! De oplossing zit niet in oestrogenen, maar in het in evenwicht brengen van de bijnieren en schildklier. Haaruitval heeft te maken met een trage schildklier en dat heeft weer te maken met overactieve bijnieren. Bij vrouwen zijn de bijnieren de klieren die testosteron aanmaken.

Mike

 
Wat ik gelezen heb is dat vrouwen na de overgang te weinig progesteron aanmaken en dus teveel oestrogeen in hun lichaam hebben. Dit zorgt voor een heel aantal klachten (waaronder ook gewichtstoename, vocht vasthouden, slaapproblemen ect)

Ik weet niet of er een natuurlijke manier is om dit balans terug te krijgen, maar je zou kunnen denken aan progesteron creme. Deze creme smeer je op armen,borst,binnekant benen, er is wel een speciaal protecool voor het smeren (14 dagen achter elkaar met een tussenstop) maar het zorgt ervoor dat je progesterongehalte omhoog gaat.

 
wist alleen niet zeker of progesteroncreme nu wel of niet goed was.. daarom een beetje met twijfel.

Ik denk dat je idd ook uit moet kijken met fyto-oestrogenen (als vrouw zijnde) en misschien zijn er nog andere belangrijke dingen die je zou moeten mijden of juist doen..

 
Mike, de fyto-oestrogenen die ik slik zijn op basis van Rode klaver, Wild Yam en Monnikspeper.

Ik slik chorella en spirulina waar jodium inzit. Wat kan ik doen aan overactieve bijnieren? Is Ginseng dan een oplossing?

In bloedonderzoeken vorig jaar is gebleken (zei de gynaecoloog) dat ik 0,00 oestrogenen aanmaakte.Wel was testosteron aan de hoge kant.

Ikke, wat ik heb begrepen is dat de aanmaak van progesteron helemaal stopt na de menopauze en oestrogenen aangemaakt worden (in veel mindere mate) via vetweefsel en bijnieren nadat de eierstokken er helemaal mee gestopt zijn.

Progesteron creme heb ik een paar jaar geleden gebruikt (volgens recept van Dr.Lee) maar deed helemaal niks.

De klachten die jij noemt Ikke, heb ik niet, wel heel veel oogmigraine (momenteel bijna dagelijks), duizelingen spier en gewrichtspijnen, hoofd en vooral nekpijnen en nu dus ook haaruitval sinds een paar maanden.

Mike, een paar jaar geleden ben ik door de molen van het ziekenhuis gegaan omdat ik weer bloedingen kreeg na ca. 4 jaar.

Er is niets gevonden (wel ben ik onnodig geopereerd omdat ze 2 verkeerde diagnoses hadden gesteld)

Ik werd uiteindelijk weggestuurd met de mededeling we weten het niet en kunnen niets voor je doen (evenmin voor alle andere klachten)

Inmiddels 5 maanden geen bloedingen meer maar wel veel klachten

Je snapt dat ik bij de artsen niets meer heb te zoeken, maar hoe dan wel op te knappen weet ik ook niet meer.

Ik lijd elke dag, al jaren lang.........dus je advies is welkom Mike.

 
Ik heb vandaag eerst maar eens vit. B complex gekocht.

Ik ben vrouw (nog niet in de overgang), dus kaal worden is voor mij niet "normaal" :cry:

Het lastige is dat ik de laatste vijf maanden natuurlijk zoveel heb veranderd in m'n voeding, dus waar ligt het nu aan?

Teveel H2O2?

Te weinig vit. B?

Teveel melk?

Wat dat laatste betreft las ik net bij toeval het volgende over melk en acne:

"Koeien die melk geven maken vrij veel progesteron, dat ook in de melk terechtkomt. Progesteron wordt omgezet in androgenen en deze kunnen acne nogal stimuleren. Dr. Fischer heeft dit onderzocht en gemerkt dat stoppen met melk drinken de acne weer deed verdwijnen".

Dat zou ook haaruitval kunnen betekenen!! 8O 8O

En niet zomaar aan de hormonen beginnen zou ik zeggen, altijd eerst laten onderzoeken hoe jouw eigen hormoonbalans is voordat je die gaat veranderen.

 
Nou...ik had na de overgang hoger progesteron dan mijn dochter van 19 jaar...

en onmeetbaar laag/geen oestrogeen.

En ik ben er ook niet zo van overtuigd...dat dit alles door "goede voeding" normaal

kan zijn....sommige vrouwen hebben gewoon geluk en sommige pech.

Ik heb m'n hele leven vlees gegeten...en roomboter..en heel weinig uit zakjes en pakjes.

Misschien dan teveel koolhydraten...vergeleken bij wat ik nu weet...maar ik geloof niet

dat daar je hormonen zo van uit balans kunnen raken.

Ik heb ook vreselijke haaruitval gehad...en nu ik mijn estrogeen-gel heb is dat gestopt.

Maar wat ik kwijt ben...krijg ik niet meer terug...

En heel mijn onderbuikgevoel zegt me ook...dat ik geen hartinfarct had gehad...als ik

op het juiste moment de JUISTE hormonen had gekregen...

Ik ben in ieder geval vreselijk blij met m'n flesje bio identiek oestrogeen...

Dia.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan