Haaruitval

Dia........ohh wat ik nu lees....mijn gynaecoloog zei me een paar jaar geleden, als je geen oestrogenen meer aanmaakt (en volgens hem deed mijn lichaam dat helemaal niet meer) dan maak je ook geen progesteron aan.

Tjonge, lees nu dat het hele verhaal van de gynaecoloog weer niet klopt.

Dus (als ik het goed begrijp) had je oestrogenen tekort.

Fijn dat bio identiek oestrogeen je helpt.

 
Dia,

Je idee van 'geluk' en 'pech' klinkt nogal darwinistisch en dit soort denken maakt je tot een slachtoffer en geeft een minderwaardigheidsgevoel. We leven in een universum van oorzaak en gevolg en actie en reactie, dus er kan geen sprake zijn van geluk of pech, maar eerder van gebrek aan kennis omtrent de oorzaak en daarmee ook de oplossing van het probleem.

Jan-Dirk v/d Voort sprak afgelopen zaterdag op de WP-dag over 'spiegels'. De hormonale onbalans is een spiegel van een bepaalde oorzaak en de truc is om deze te achterhalen. Ziekte is net zo goed een spiegel als gezondheid. Weet je mijn definitie nog van ziekte? Een vergiftigingscrisis veroorzaakt door voedingstekorten. Dus ja, het is wel degelijk op te lossen met goede voeding, want ziekte wordt veroorzaakt door gebreken en tekorten. Daarom is een ouderwetse benaming voor ziekte ook een 'gebrek'.

Kennis en verantwoordelijkheid zijn het antwoord, met daarnaast veel geduld, geloof en vertrouwen. Daarin past geen darwinistisch wereldbeeld van 'geluk' en 'pech'.

Mike

 
Quote:
Ziekte is een vergiftigingscrisis veroorzaakt door voedingstekorten.


Een zéér interessante stelling. Geldt dit voor ALLE ziektes?

 
Vandaag ging ik naar de kapper en voor de spiegel schrok ik van mijn haar! Na het wassen (het was nog nat) zag ik pas hoe dun het is geworden. Een tijdje geleden had ik erg last van uitval, ik krijg nu nieuwe haartjes (die enorm pieken) maar baal van de volle bos die ik had :(

Ik neem veel bottensoepen en eet daarbij ook wat merg op en wanneer ik zalm uit blik eet neem ik ook de hgraadjes erbij (kalk)

Verder nu even kuurtje spirulina/chlorella, bevatten ook veel eiwitten/bouwstoffen..

en ik denk dat ik maar weer eens even aan de vit B ga,

Edelgist heb ik ook staan, maar ik raak hiervan verstopt (het is ook erg vezelrijk) Ik heb niet de nutrial yeast, misschien is deze beter?

De edelgist komt gewoon van de Nw hier,

Ben alleen bang dat de nutrial yeast (van iherb) niet smaakt? wie gebruikt deze ook?

wat kan ik nog meer doen tegen de haaruitval>?

 
Nu het topic dan toch weer naar boven komt.........zoals ik als topic-starter al schreef heb ik een maand of twee nadat ik met WP begon last van hevige haaruitval gekregen. Dat het met m'n veranderde eet-patroon te maken heeft staat voor mij als een paal boven water. Maar wat precies? Ik heb zoveel veranderd :?

Was het de H2O2? Gebrek aan vitamine B omdat ik minder brood eet?

Dat eerste lijkt me sterk. De vitamine B eigenlijk ook, want ik bleef wel multi-vitamine, niacinamide, biotine en vitamine B12 slikken. Dan heb je alle B's toch wel gehad.

Plots kwam Dia met een idee: kreeg ik niet teveel vitamine A binnen? 8O

Ik snel googelen: en ja hoor, overal las ik dat teveel aan vitamine A haaruitval kan veroorzaken. En waar zit het in? In dierlijk vet: boter, melkvet, slagroom, kaas, eieren, vlees.... Alles wat ik 30 jaar lang nauwelijks heb gegeten en nu opeens in overvloed. Maar daarnaast slikte ik ook nog steeds m'n multivitamine (met vitamine A) en gebruikte ik een gezichtscreme waar eveneens vitamine A in zat.

Dus ik ben heel bang dat mijn haar inderdaad gevoelig is voor de vele vitamine A. Ik at echt héél veel slagroom, kaas en boter. En sinds half december tot half februari ook een paar (op het laatst vier) liter volle melk per week. Ik werd er nauwelijks dikker van, dus wat lette me? Nou, dit nu dus :(

Ik wil niet stoppen met dit eetpatroon, eet nog steeds veel kaas en roomboter, maar al een maand geen melk meer, nog maar een beetje vette yoghurt, en heel zelden slagroom. In plaats daarvan doe ik een heel blik kokosmelk in de smoothie, en kook ik vaker met kokosolie.

En of het nou echt de oorzaak was, sinds een week is m'n haaruitval beduidend minder, en ik duim en duim en duim dat het het tot stilstand komt en dat de verloren haren weer terug komen.

Ik vind het wel heel jammer hoor, ik was net overtuigd van het belang van vet eten, en als ik m'n vet niet uit zuivel kan halen blijft er wel heel weinig over. Oh ja, uiteraard ben ik ook gestopt met de multivitamine en de vitamine A creme. Dat zal ook wel helpen.

Helemaal stop ik dus niet met (vette) zuivel, dat hoeft ook niet want je hebt gewoon vitamine A nodig, maar de kans is groot dat het voor mij gewoon teveel was.

Ik heb trouwens vandaag het (kook)boek Oergondisch Genieten gekocht, over oereten, meer volgens het Paleo-dieet. Een prachtig boek met mooie foto's en veel informatie over oereten. Eens kijken of ik daar wat goede recepten uit kan halen. En dan blijf ik ook m'n geliefde dubbele kaasomeletten eten :)

 
@ Enjoy,

goed dat je haar terug begint te groeien! Wel jammer dat je niet eerst gewoon gestopt bent met de multivitamines zonder tegelijk je vetinname via je voedsel te verminderen. Wie weet had je enkel een overload aan bepaalde vitamines door de extra supplementen die je nam. Je zou altijd kunnen proberen om stilletjes aan weer opnieuw evenveel vet te eten als ervoor en zien of je haar er terug van uitvalt of niet. Het te snel omschakelen naar heel vetrijk voedsel was misschien ook niet zo goed.

 
Quote:
goed dat je haar terug begint te groeien


Dat is wat te optimistisch gesteld. Helaas doet het dat (nog?) niet, alleen de uitval is minder erg geworden (van honderden haren naar tientallen haren per dag).

Die multivitamine slik ik al jaren, en ik gedijde er goed op. Pas met de vele vitamine A uit de zuivel en de eieren erbij ging het fout. Denk ik tenminste. Dus vandaar dat ik bang ben geworden voor veel vitamine A, of het nou in supplementen of in voedsel zit.

 
Ik denk bij mezelf dat ik niet een 'teveel' aan vitamine A heb. Ik neem levertraan, eieren, maar geen zuivel (vanwege lactose en melkeiwitten waarvoor ik gevoelig ben) Af en toe lever, dit zou juist goed zijn voor je haren! Het zit vol goede mineralen en bouwstoffen.

Het kan ook met de wisseling van weer te maken hebben, maar het is wel erg heftig geweest!

Komende tijd meer even lekker veel rauwe eigelen, vit B en extra kleipoeder/kiezelaarde!

 
Studies die aantonen dat een teveel aan vit. A leidt tot haaruitval zijn gebaseerd op SYNTHETISCHE vit. A. Ik denk dat het volgende is gebeurd:

Jarenlang 'gedijde' je op je multi omdat het lichaam geen echte vitamines binnenkreeg via echte voeding. Het lichaam doet het dan met wat het krijgt en ook suboptimale vormen van vitamines (uit de multi) worden dan aangewend, waardoor je er op lijkt te 'gedijen'. Toen je echter werkelijke vit. A uit voedselbronnen tot je begon te nemen schakelde het lichaam meteen over op deze optimale bronnen van vit. A. Door het blijven slikken van die multi is er inderdaad een stapeleffect opgetreden, waarbij je suboptimale, synthetische vit. A uit de multi naast optimale, werkelijke vit. A (voeding) binnen kreeg, met mogelijk haaruitval tot gevolg.

Dit zegt eerder iets over de multi dan over de voeding zelf! Laat dit ook een les zijn voor anderen die meelezen: je werkelijke 'voedingssupplement' is vet- en mineraalrijke voeding, je hebt daarnaast niets anders nodig! Multivitamines kunnen de balans flink verstoren, vooral in combinatie met echte mineraal- en vitaminerijke voeding. Als je nu verbetering ervaart zegt mijn eerste instinct me dat dit komt door het weglaten van de multi en niet door te minderen met de vetrijke voeding. Ik ben het dus helemaal met lekkerromig eens: blijf lekker dooreten zoals je al deed, maar laat die ~@!#$%&^* multi weg!

Mike

P.S.: Ik denk dat je haar ook wel degelijk niet zo fijn reageert op blonderen, een foute peroxidebehandeling waarbij het haar wegoxideert.

 
Bedankt voor het meedenken Mike. Het klinkt heel aannemelijk wat je beschrijft. Weg met die synthetische vitamines! :twisted: Ik heb van m'n leven nog niet zoveel gezonde puur natuur voeding en zo weinig "rommel" gegeten.

Nu m'n lichaam eindelijk na 30 jaar afgeknepen te zijn geweest weer volwaardige voeding krijgt heb ik inderdaad geen multivitamines meer niet nodig.

Ik kijk het een poos aan op deze manier, en als de verbetering zich doorzet ga ik langzaamaan weer beginnen met rauwe melk en volle yoghurt.

Wel ben ik sinds een week aan de chlorella en de spirulina. Tjee, ik heb echt het gevoel dat ik er ontzettend veel energie van krijg! :D Ik voel het bloed bijna door m'n aderen stromen. Het lijken wel peppillen! Hebben anderen dat effect ook?

PS: Wat dat blonderen betreft heb je ook helemaal gelijk Mike :wink:

 
hey Enjoy

Wat toevallig, ben ook weer gestart met chlorella/spirulina. Alleen had ik deze via iherb laten komen en de chlorella is niet weg te krijgen helaas :(

Ga dus toch maar weer bij Ron bestellen!

Hoe gaat jou stoelgang op de chlorella/spirulina, merk je daar iets van?

 
Even kort mijn ervaring met haaruitval: mijn hele heftige maanden durende haaruitval stopte abrupt sinds het gebruik van LEVERTRAAN! De goede Green Pastures, Blue Ice natuurlijk. Geen problemen meer gehad met haaruitval sindsdien.

 
Hej Louise,

Na je positief verhaal ben ik toch wel geïnteresseerd geraakt in de levertraan, heb ook al jaren last van haaruitval terwijl ik redelijk jong ben, welke levertraan is dat juist? Hoeveel nam je ervan?

 
Hey Ann, in deze topic over levertraan staat er meer uitgelegd. Er zijn meer mensen met haaruitval op het forum, maar voor zover ik weet ben ik de enige met levertraan als oplossing. Ik had 7 maanden extreme haaruitval, sinds het gebruik van levertraan is het niet teruggekomen. Dit is nu al 6 maanden lang. Als je meer leest over levertraan op dit forum, zal je zien dat er 1 merk wordt aangeraden dat heel puur is. Het is hier te koop. Ik merkte gelijk verschil toen ik de levertraan nam. Zelfs al met 2 capsules per dag. Nu neem ik de vloeibare levertraan (goedkoper), een volle desertlepel per dag. Dit is meer dan ik nam in het begin.

Succes met je zoektocht Ann!

 
Hej Louise,

Bedankt voor je snel antwoord! Ik ga het gewoon proberen en hoop dat het bij mij ook zulke goede resultaten geeft.

Ik zie op die webshop verschillende soorten van de Blue Ice levertraan, welke neem jij in?

Ik las ook dat je naar elektro-accupunctuur gaat, heb je het gevoel dat dit positief heeft bijgedragen aan het feit dat de haaruitval gestopt is?

 
De elektro-accupunctuur heeft me veel geholpen om de juiste diagnose te krijgen op andere gebieden, maar het kon me niet helpen met de haaruitval. Ik neem een combinatie van de gefermenteerde levertraan en boterolie

Daarnaast is het het veranderen van mijn eetpatroon erg belangrijk geweest om de haaruitval te stoppen. Ik ben zo blij om te zien dat het terug is gegroeid. Je kan het ook goed zien, want er zitten veel korte haren tussen mijn lange haar. Ik hoop dat voor jou de levertraan ook werkt. Maar vergeet je voedingspatroon niet.

 
Hé Louise, wat geweldig voor je! Misschien moet ik mijn hoeveelheid levertraan ook opvoeren? Ik neem tegenwoordig 1 theelepeltje per dag, voorheen een halve theelepel. Alhoewel ik niet echt geloof dat mijn haar erg uitvalt. Het waren die korsten die het em deden!

 
Ik had gekeken naar het filmpje van The Healthy Home Economist over de hoeveelheden. Wat zij aangeeft dat de gewenste hoeveelheid is, is meer dan wat op dit forum wordt gezegd. Ik volg haar richtlijn, maar ik ben me ervan bewust om niet teveel te nemen. Wat goed dat er ook bij jou vooruitgang is! :) Eiwitvertering is voor mij ook nog van belang. Ik zie een toename van puistjes wanneer ik teveel eiwitten neem.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.535
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan