Gezonde pannen

Heb net mij moeder aan de telefoon, zegt ze dat ze me nog geld wil geven voor mijn verjaardag. Nou nee, dank je wel. Doe mij maar een gietijzeren pan van Ikea. Kan je gelijk helpen tillen :wink: ze vindt het een goed plan!

 
dit keer wel heel slow cooking hier.... Bottenbouillon uur op t kleinste pitje 20 uur opgestaan. Kip niet gaar... Laat staan de tong :roll: Morgen maar alles een paar uur zachtjes aan de kook houden.

 
Quote:
1 van de charmes vindt ik juist letterlijk de tijd dat het op moet staan. Ik ga daarom niet aan de snelkookpan. Gevoelsmatig klopt dat niet helemaal....



volgens Sally Fallon was het een zeer goede manier om bottenbouillon te trekken. Na 2,5 uur onder druk heb ik een fantastisch gelei-ige soep en alles valt zo van het bot af, botergaar. Ik vind het superhandig en geen gaspit aan waar je de hele dag bij in de buurt moet zijn.

 
ja marijan ben ik ook mee eens, ik doe het net als jou.

En daarbij is het ook beter voor de gasrekening :)

 
Ik heb geen idee wie Sally is en ik wijs het koken in een snelkookpan niet af. Het is niet mijn ding en ik wil uren en uren zien, horen en ruiken dat er iets staat te pruttelen. Het proces volgen, roeren. Dat is mijn ding. Jullie hebben een ander ding, helemaal goed.

 
Ik heb ook wel eens gelezen dat hoge druk pannen niet geweldig zijn vanuit gezondheidsperspectief. Ik weet er het fijne niet van, maar ik waag me er niet aan, weliswaar ik me goed kan voorstellen dat mensen vallen voor het gemak die het biedt. En voor zuinig energieverbruik is natuurlijk ook wat te zeggen.

 
Quote:
Ik heb geen idee wie Sally is


Sally fallon is oprichter en voorzitter van de Weston A. Price Fpundation.

Mike

 
Ik heb weleens gelezen dat er meer energie in de voeding komt door het langer te laten koken,en te laten pruttelen.Vlees met name dan,en lijkt me ook bottenbouiilon.

In een snelkook pan kookt het wel zo ontzettend hard,lijkt me niet goed.

 
Quote:
volgens Sally Fallon was het een zeer goede manier om bottenbouillon te trekken. Na 2,5 uur onder druk heb ik een fantastisch gelei-ige soep en alles valt zo van het bot af, botergaar.


Dat vindt ik juis weer vreemd. In de verkorte Nederlandse versie van voedzame tradities lees ik op pagina 91 dit:

Quote:
Hoge druk ketel: Dit een andere nieuwkomer op culinair gebied. Het gevaar ligt er in

dat bij hogedruk-kokers het voedsel te vlug kookt en op temperaturen boven het

kookpunt.


 
Quote:
Ik heb weleens gelezen dat er meer energie in de voeding komt door het langer te laten koken,en te laten pruttelen.


Ik heb vorig jaar een tijdje een regelmatig een heet waterkuur gedaan. Je kookt dan een liet water 20 minuten en je neemt dat mee met een beetje gember in een thermosfles. Je drinkt er gedurende hele dag steeds kleine slokjes van.

Het blijft echt veel langer heet ook als er geen gember in zit, terwijl water niet harder kan koken dan 100 graden (behalve in een snelkookpan omdat daar de druk hoger is). Ik denk dus ook dat er op deze manier meer energie in het eten wordt gestopt.

 
Sta op het punt om een goedkoop steelpannetje te kopen van rvs om de melk mee op te warmen,hierin zit meestal croom en nikkel.Is het ongezond om hierin de melk op te warmen?

 
bij de Makro verkopen ze ook deze pannen, ik weet niet of het goedkoper is

 
Bij de Blokker en de Action hebben ze voor véél goedkopere prijzen ook pannen met een keramische anti-aanbaklaag, in de kleur grijs of wit. Of de kwaliteit vergelijkbaar is weet ik niet, maar het prijsverschil is groot.

 
@Dennis ik heb er net eentje bij de action gescoord voor 5,99 28 cm ben benieuwd

 
De gietijzeren pannen van Ikea zijn ideaal, wel loeizwaar. Ik laat mijn bottensoep rustig een hele dag pruttelen. Je kunt ze beter alleen niet met afwasmiddel schoonmaken. Gewoon met water schrobben en insmeren met olie. Je kan er met een houten spatel ook zo heerlijk in schrapen. Waar ik wel van baal is dat het emaille bij botsen er af blust. Maar dat kan ook aan mijn klunsigheid liggen. Op de volkstuin gebruiken we een dutch oven Die kan ik zelf niet tillen zo zwaar, dan zijn die ikea pannen een lachertje :lol: Maar om daar dagelijks thuis (in de achtertuin) in te koken, niet echt. Ik voel me bij die dutch oven net zo'n ouwe toverkol, roerend in haar keteltje 8)

 
Wie heeft gelijk?

Allemaal wel een beetje denk ik.

Daarom wil ik graag nog een overweging meegeven om het nog moeilijker te maken.

In de hersenen van Alzheimerpatiënten is gebleken een grotere concentratie aan aluminium. Dit mineraal moeten we niet onderschatten. Denk hierbij aan kookgerei, zoals bijna altijd bij kampeer-kook/bakpannen. Op zich zijn deze niet schadelijk, maar wanneer er voedsel in bereid wordt, waarin zuren een verbinding aangaan met het aluminium, dan heb je "de poppetjes aan het dansen".

Dan lees ik in dit forum het enthousiasme over gietijzeren pannen.

Gietijzer heeft de eigenschap om snel te oxideren. Deze ijzeroxide hoort niet thuis in het menselijk lichaam en is een giftige stof.

In Amerika is kort geleden een onderzoek afgerond, waarin gietijzer een factor is genoemd tot het verkrijgen van Alzheimer. Deze wordt in z'n totaal afgewezen!

Tenslotte weten we maar al te goed, dat oxiden vroegtijdige veroudering teweeg brengt.

Emaille lijkt goed te zijn, maar met een kleine beschadiging komen er zuren vrij, die giftig zijn.

RVS is goed, maar pas op wanneer er een legering met aluminium is gebruikt. Ook de bodem kan van zwaar aluminium zijn.

Wat ik zeg, iedereen heeft wel een beetje gelijk en het is het overwegen waard.

Laten we ook eens denken aan de manier waarop het voedsel uit de grond wordt gestampt, al dan niet met het giftige kunstmest en het gebruik van pesticiden en zo meer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan