GAPS, KH en polysachariden...?

HeleenQ

New member
GAPS en koolhydraten en polysachariden...?

Keer op keer blijft de discussie gaande over KH en GAPS. Veel mensen gaan low-carb op GAPS (geen idee waarom?) en er blijven veel discussies over de inmiddels beruchte polysachariden bestaan bij GAPS/SCD.

Eerlijk gezegd heb ik geen zin meer om elke keer daarop te reageren, daarom dit topic om het nog een keer uit te leggen, hopelijk is het daarna duidelijk en als je het er neit mee eens bent, GAPS/SCD volgen is nog altijd vrijwillig, dus....? 8)

GAPS is geen low-carb 'dieet', mijn inziens is het juist gevaarlijk om low-carb te gaan als GAPS persoon!! Grootte kans dat je lever niet goed werkt (verstopt), je bijnieren zwak zijn, je bloedsuikerspiegel compleet uit balans is etc...

Kortom, die KH kun je nog goed gebruiken! Maar altijd wel in combi met vetten en eiwitten, dit zijn toch wel de stabiliserende voedingsscategorieën bij uitstek! Vooral in het begin zul je nog veel hebben aan de KH in de sappen (denk aan wortel) en ook haal je deze makkelijk (en eetbaar) uit pompoen, soms een banaan waar je veel vetten/eiwitten bijin stopt en hier dan pannekoekjes van maak. Wortels in de soep, bieten lekker koken en opbakken met uien etc. Kortom, aan eetbare KH geen gebrek.

Dan de disscussie over polysacheriden, 'je mag deze niet' van GAPS/SCD en toch zit dit ook in bijvoorbeeld gember en andere GAPS toegestane voedingsmiddelen? Eerst ff een stapje terug, de gedachte achter polysachariden vermijden... een typische GAPS persoon zal enorm veel darmproblemen hebben, deze flora is compleet verrot, de darmwand is ontstoken, voedingsopname is er niet meer en veel allergieën doordat darmwand neit optimaal is en bepaalde eiwitten bijvoorbeeld in bloedbaan terecht komen of iig allergische reacties veroorzaken. Hoe kun je dit genezen? Juist, die darmwand moet helen en die moet niet al teveel belast worden met de standaard taken die het heeft, jusit het verder verteren van polysachariden... kortom, het vermijden van de o zo gezonde poly's (want dat zijn ze zeker wel! Maar bij een gezonde darmwand/flora...) is TIJDELIJK VAN AARD!!! Nogmaals, TIJDELIJK... gesnopen? :)

Op deze manier kan het allemaal helen en zul je op lange termijn weer die poly's kunnen gaan eten, hoe blijf wordt je daar niet van?

En nu komt het grappige, juist de glutenvrije granen worden door NCM aanbevolen om weer als eerste te gaan eten nadat alles geheeld is, voor de een is dit 3 mnd, andere 6 maanden of soms zelfs 2 jaar of nog wat langer. Afhankelijk van je beschadiging door de jaren heen.

En waarom mag je dan gember waar ook poly's in zitten? Heel simpel, de poly's wegen niet op tegen de andere grote voordelen van gember, en het zijn er zo weinig dat dit niet erg is. 100% poly's vermijden zal nooit lukken, maar de GAPS toegestane lijst met voeding is wel een belangrijke scheiding in wat je TIJDELIJK wel en niet moet eten om te helen.

Waarom gaat het dan bij zoveel mensen niet zo goed? Omdat ze te laag in KH zitten, te hoog in vetten OMDAT hun lever het niet goed aan kan. Kortom, eerst die lever goed aanpakken dan kun je daarna over op meer vetten en eiwitten. En... ALTIJD je lever blijven ondersteunen, hij moet spoelen, spoelen en nog eens doorspoelen. Schoon zijn, dan kan hij zijn werk doen!

Een prachtige, helemaal up te date overzicht van GAPS voedings vind je hier of op mijn site.

En wat staat er op de 1e link bij TRANSITIONAL FOODS???

(After 18 mos to 2 yrs on GAPS) --> Buckwheat (properly prepared) --> Millet --> Quinoa --> Red Potatoes!

E.e.a. zal nog wel wat vragen oproepen, maar ik hoop dat het KH en poly vraagstuk nu wel een keer duidelijk is!

En lees ook dit stuk door wat ik zeg over die lever, o zo belangrijk!!

 
Bedankt voor deze uitleg Gerrit! Ik ga op zoek naar meer koolhydraten en opmijn manier met die lever aan de gang.

 
Heel helder en duidelijk uitgelegd allemaal. Ik kan me er wel in vinden. Desondanks nog wat kritische kanttekeningen hieronder. Maar eerst even snel een mythe ontzenuwen die jij de wereld in dreigt te helpen! Je schrijft in een ander topic:

Quote:
hier op het forum is nogal de tendens dat je niet teveel KH moet eten


Ik heb herhaaldelijk ikke, Rapunzel, Pinklady, Joey, Tomaine, Albert, Angela, Lievergezond (en misschien vergeet ik nog wel een paar namen) gewezen op het feit dat ze zeker niet te laag in koolhydraten moeten gaan. Ook adviseer ik deze mensen te pas en te onpas meerdere lever- en galzuiveringen te doen. Over vetverbranding schrijf ik:

Quote:
Je kunt het niet forceren. Het heeft mij bijna 2 jaar gekost om in de vetverbranding te komen. Gerrit zit helemaal goed: het heeft allemaal met de lever te maken. De lever is de vetverbrandingskachel. Zolang deze onvoldoende in staat is om vet te verbranden zal je lichaam aan blijven geven ook koolhydraten nodig te hebben.


Dit is exact wat jij ook beweert, ik noem jouw naam zelfs! We zijn het dus eens op essentiele punten. Waar ik moet constateren dat mensen vastlopen op GAPS is de Introfase, de soepjes- en sapjesfase. Dit komt m.i. omdat ze dan uitsluitend vloeibare koolhydraten binnenkrijgen en geen vaste. Door koolhydraten te koken of te blenden zijn ze extreem makkelijk verteerbaar en komen ze in vloeibare vorm bijzonder snel in de bloedstroom. Aangezien alleen al onze hersenen grootverbruikers van glucose zijn zullen deze kh al snel opgebrand zijn en vraagt het lichaam om meer. Vaste koolhydraten worden langzamer opgenomen en komen geleidelijker in het bloed terecht.

Vandaar dat ik die glutenvrije granen zo vaak adviseer en de ervaring leert dat dit ook helpt. Uit jouw verhaal maak ik heel sterk op dat je zuivering en heling van de lever nog belangrijker vindt dan zuivering en heling van de darmen, de basis van GAPS. Dit suggereert dat je een probleem krijgt met de vloeibare Introfase van GAPS als je niet eerst aan je lever hebt gewerkt (ik zou daar overigens ook nog de bijnieren aan toe willen voegen). Dit is EXACT wat menigeen ook ervaart! Het probleem zit hem dus in het feit dat GAPS Intro en leverproblematiek niet samen lijken te gaan.

Wil je je dan toch op GAPS gaan richten, dan zit er maar 1 ding op en dat is het protocol andersom gaan doen en je van Full GAPS langzaamaan terugbewegen naar Intro. Bij Full GAPS mag je nl. wel vaste kh in de vorm van o.a. glutenvrije granen. Hetzelfde zie je bij het Atkinsdieet gebeuren, dat specifiek gericht is op zeer lage inname van kh. Niet iedereen gaat de eerste fase van het Atkinsdieet trekken. In theorie klinkt het allemaal goed dat je het lichaam dwingt tot vetverbranding, maar wat nou als de capaciteit mist om al die zware vetten en eiwitten te verteren en nog volop in de suikerverbranding zit? Ook die mensen kunnen wel degelijk Atkins doen, maar dan andersom, dus geleidelijk van de laatste fase naar de eerste. Ik zie het als een tekortkoming van beide protocollen dat ze geen rekening houden met de leverproblematiek die je terecht de hoogste prioriteit geeft (overigens ook bijnierproblematiek).

Ik deed vorig jaar een lezing en toen beschreef een mevrouw dat zij en haar man het Dr. Frank-dieet deden, dat eveneens hoog in dierlijke vetten en eiwitten is en laag in kh. Haar man deed het er fantastisch op, maar zij werd midden in de nacht badend in het zweet wakker. Kortom, hypo's van heb ik jou daar door een te lage glucosespiegel en een lever die het moeilijk heeft! Ik heb die mevrouw ook geleerd dat wat voor de een werkt nog niet voor de ander hoeft te werken, zij had overduidelijk zwakkere bijnieren en een zwakkere lever dan haar man. Mijn advies aan haar? Eet meer koolhydraten!

Ben je het dan ook met me eens dat heling van de lever en bijnieren meer prioriteit verdient dan heling van de darmen, omdat het laatste niet mogelijk is zonder eerst het eerste te doen? Zo ja, ben je het dan ook met me eens dat dit een vereiste zou moeten zijn alvorens men begint met GAPS Intro? Zo niet, dan rest er geen andere optie dan Intro te doen met toevoeging van vaste kh, zoals ik hier (en ook op het voormalige GAPS-forum) keer op keer voorsta. Het protocol moet worden beoordeeld op de resultaten die het biedt. Atkins en Dr. Frank streng navolgen is ook niet voor iedereen, soms is een aangepaste versie met meer kh gewenst en zelfs noodzakelijk.

Hoe denk jij dit probleem, dat telkens terugkeert, met GAPS intro te gaan oplossen?

Mike

 
Mike, goed dat het duidelijk is, dan hoef ik niet meer te reageren in allerlei andere topics :)

Ik heb herhaaldelijk ikke, Rapunzel, Pinklady, Joey, Tomaine, Albert, Angela, Lievergezond (en misschien vergeet ik nog wel een paar namen) gewezen op het feit dat ze zeker niet te laag in koolhydraten moeten gaan.

Het adviseren om meer KH te nemen is iets van de laatste weken/maanden, daarvoor was het erg anti-KH en gericht om in de vetverbranding te komen en hier zijn veel mensen in blijven hangen zo te lezen in de diverse topics, zie ook wat ikke zegt 'Mijn valkuil is dat wanneer ik lees over vetverbranding, ik zo enthousiast word en de kh dus weer ga minderen.'

Het gaat mij erom dat deze mensen hier ff goed doordrongen worden van het belang van voldoende KH, zeker in de omschakeling naar genezend eten. Dat punt staat iig nu duidelijk op de kaart, top! Direct WAPF of direct GAPS-intro gaat te snel voor het al uitgeputte lichaam en werkt averechts, een slimme aanpak is hierbij vereist en het gebruik van voldoende KH lijkt de truuk te zijn om langzaam over te gaan, laat het lichaam maar eerst wennen aan goede voeding!

Ook adviseer ik deze mensen te pas en te onpas meerdere lever- en galzuiveringen te doen.

Ja, dit ondersteun ik van harte, keer op keer krijg ik dit bevestigd dat dit fantastisch werkt en zeker noodzakelijk is, voor bijna iedereen!

We zijn het dus eens op essentiele punten.

Ook al zouden we het niet eens zijn, dat zou niet erg zijn hoor :)

Waar ik moet constateren dat mensen vastlopen op GAPS is de Introfase, de soepjes- en sapjesfase. Dit komt m.i. omdat ze dan uitsluitend vloeibare koolhydraten binnenkrijgen en geen vaste. Door koolhydraten te koken of te blenden zijn ze extreem makkelijk verteerbaar en komen ze in vloeibare vorm bijzonder snel in de bloedstroom. Aangezien alleen al onze hersenen grootverbruikers van glucose zijn zullen deze kh al snel opgebrand zijn en vraagt het lichaam om meer. Vaste koolhydraten worden langzamer opgenomen en komen geleidelijker in het bloed terecht.

GAPS intro's zijn bedoeld om dmv het doorlopen van deze fasen, dit hoeft niet maanden te duren, die darmwand te herstellen waarna hij beter zijn werk kan doen, de opbouw en herstel van de darmflora neemt veel langere tijd in beslag. Al bij introfase 1 kunnen er gewoon vaste KH gegeten worden en zeker door de voldoende aanwezige vetten wordt e.e.a. afdoende geremd. Juist die weken van intro's zorgen bij mensen dat hun bloedsuiker stabeliseert en daarom eten ze juist soms te weining, een erg grootte valkuil bij GAPS intro's. Dat het lichaam om meer gaat vragen is pas als men maanden in de intro's blijft hangen, totaal niet verstandig, dat klopt dus op de lange termijn. Meer en voldoende eten blijft van belang, juist in die intro fasen.

Vandaar dat ik die glutenvrije granen zo vaak adviseer en de ervaring leert dat dit ook helpt.

Dit geldt voor mensen die intro fasen en full GAPS al iets langer volgen, hoewel ze nog gerust ook met o.a. linzen voldoende KH kunnen meepikken. Pas later kun je naar overgangsfase en die quinoa etc toevoegen. Voor Albert leek glutenvrije granen tijdelijk ff wat te helpen, naar 2 weken d8 ik was dit effect voorbij en zakte het weer weg, voor mij een grootte vraag of dit dus effectief was... ik blijf zelf bij de linzen en zal pas over paar maand quinoa gaan proberen. Ik mis deze KH niet, maar ik ben dan ook niet bang om elke dag een appeltje te eten, wel of geen fructose, een zure appel is voor mij belangrijker dan enkel te focussen of die fructose. Daarbij ook citroenen die overigens weinig tot geen fructose bevat, maar dat terzijde :)

Uit jouw verhaal maak ik heel sterk op dat je zuivering en heling van de lever nog belangrijker vindt dan zuivering en heling van de darmen, de basis van GAPS. Dit suggereert dat je een probleem krijgt met de vloeibare Introfase van GAPS als je niet eerst aan je lever hebt gewerkt (ik zou daar overigens ook nog de bijnieren aan toe willen voegen). Dit is EXACT wat menigeen ook ervaart! Het probleem zit hem dus in het feit dat GAPS Intro en leverproblematiek niet samen lijken te gaan.

Bewust heb ik er bij gezet, bij wijze van spreken, om aan te geven hoe belangrijk ik het vindt. Die leverreinigingen vind ik persoonlijk met name voor volwassenen super belangrijk, voor kinderen niet zo. Los daarvan zie ik de darmwand/flora nog steeds als cruciaal om welke allergie dan ook te boven te komen. Juist bij vloeibare intro fasen zie je dat ook lever zijn aandacht krijgt dmv oa de wortelsappen, iets wat de lever helpt om door te spoelen (galuitstoot). Mijn vermoeden is wel dat juist volwassenen erg gebaat zijn bij een combi van lever/gal reinigingen als toevoeging op/bij de intro's. Trek je dit niet, dan eerst full GAPS. Ik vind beide zaken dus samengaan en niet het een wel en andere niet.

Wil je je dan toch op GAPS gaan richten, dan zit er maar 1 ding op en dat is het protocol andersom gaan doen en je van Full GAPS langzaamaan terugbewegen naar Intro. Bij Full GAPS mag je nl. wel vaste kh in de vorm van o.a. glutenvrije granen.

Nee, Full GAPS is niet glutenvrije granen toestaan, die blijven enkel en alleen gelden als overgangsvoeding. Eerst Full GAPS lijkt voor velen absoluut beter als je met een zeer beroerde gezondheid ineens wil omschakelen naar goede voeding, dan is Full GAPS absoluut al voldoende!

Hetzelfde zie je bij het Atkinsdieet gebeuren

Ja, het gaat om die overgangsfase, als dat te snel gaat loopt men vast blijkt nu elke keer weer, helemaal mee eens (nogmaals, voor jonge kinderen zie ik dit anders!)

Mijn advies aan haar? Eet meer koolhydraten!

's Nachts wakker worden, niet lang genoeg kunnen slapen typisch lever/KH probleem, absoluut mee eens, @ikke, ik hoop dat je dit nu eens gaat begrijpen en gaat toepassen!

Ben je het dan ook met me eens dat heling van de lever en bijnieren meer prioriteit verdient dan heling van de darmen, omdat het laatste niet mogelijk is zonder eerst het eerste te doen?

Nee, het hangt samen, ik adviseer het nu voor volwassenen om samen op te pakken, zowel die lever als die darmen (al dan niet ff Full GAPS). Zolang je darmwand allergische reacties in je systeem blijft laten veroorzaken zullen je bijnieren altijd stress blijven houden, daarom moet je holistisch aan de slag. Lever, bijnieren én darmen aanpakken (en wellicht nog andere zaken, denk aan schildklier-'medicatie' etc).

Zo ja, ben je het dan ook met me eens dat dit een vereiste zou moeten zijn alvorens men begint met GAPS Intro? Zo niet, dan rest er geen andere optie dan Intro te doen met toevoeging van vaste kh, zoals ik hier (en ook op het voormalige GAPS-forum) keer op keer voorsta. Het protocol moet worden beoordeeld op de resultaten die het biedt. Atkins en Dr. Frank streng navolgen is ook niet voor iedereen, soms is een aangepaste versie met meer kh gewenst en zelfs noodzakelijk.

Het gaat om de lange termijn en om het feit of je e.e.a. van het protocol toespitst op je lichaam. Niet dom e.e.a. volgen, maar binnen de grove kaders proberen wat voor jou werkt. Albert leek ff goed te doen op glutenvrije granen, maar stagneert nog steeds, kans dat dus zijn herstel tegengehouden wordt hierdoor, persoonlijk zou ik het dan weer weg gaan laten en mij meer richten op Full GAPS en die leverreinigingen. Je moet op de lange termijn resultaten verwachten en niet vandaag op morgen. Wat jaren duurde kun je niet in 1x oplossen. Ik blijft terughoudend met glutenvrije granen, niet uit dogmatisme, ik blijf er mijn twijfels over houden. Heb het nog niet afdoende zien werken bij mijzelf en anderen.

Hoe denk jij dit probleem, dat telkens terugkeert, met GAPS intro te gaan oplossen? Het is de vraag of GAPS intro's aan zich niet goed zouden werken, dat is inmiddels wel bewezen wereldwijd. Zoals hierboven al beschreven, voor velen werkt het beter om te starten in omgekeerde volgorde (al dan niet glutenvrije granen, niet mijn keuze maar wellicht wel die van iemand anders), bij voldoende herstel op Full GAPS kan daarna in kortere tijd de intro's doorlopen worden om ff een goede 'reset' tegen aan het lichaam! Daarnaast, dus er bij naast, lekker bezig met lever/gal reinigingen, iets wat je je lichaam niet wilt onthouden, je ruimt zowel lever als je darmen op. En als je voldoende GAPS toegestane KH eet worden je bijnieren ook nog blij. En weet wel, GAPS is een TIJDELIJK protocol en geen levenslang protocol, hoewel je zeker af en toe hierop terug zult vallen, zeker vaak na een vakantie... je mag raden waarom :)

 
Quote:
Het adviseren om meer KH te nemen is iets van de laatste weken/maanden, daarvoor was het erg anti-KH en gericht om in de vetverbranding te komen en hier zijn veel mensen in blijven hangen zo te lezen in de diverse topics, zie ook wat ikke zegt 'Mijn valkuil is dat wanneer ik lees over vetverbranding, ik zo enthousiast word en de kh dus weer ga minderen.'


Mijn advies aan anderen om meer carbs te eten gaat verder terug dan een paar weken of maanden. Jouw hele GAPS-forum stond bol van posts van mij waarin ik mensen adviseerde om niet te laag in kh te gaan. Ik heb getuigen, want ik heb zo'n beetje je voltallige ledenbestand overgenomen! :wink:

Als ikke zich geroepen voelt om uit enthousiasme over vetverbranding opnieuw te laag in kh te gaan (wat voor haar absoluut geen goed idee is), dan ben ik daar niet verantwoordelijk voor. Het is een van de vele topics die op dit forum staan en bovendien heb ik duidelijk benadrukt dat het mijn persoonlijke ervaring is en dat ik er zelf 2 jaar over gedaan heb. Verder blijf ik ikke en anderen adviseren om dit juist niet na te willen streven op korte termijn, maar juist voldoende kh te blijven consumeren, zeker als je ondergewicht hebt.

Quote:
Direct WAPF of direct GAPS-intro gaat te snel voor het al uitgeputte lichaam en werkt averechts, een slimme aanpak is hierbij vereist en het gebruik van voldoende KH lijkt de truuk te zijn om langzaam over te gaan, laat het lichaam maar eerst wennen aan goede voeding!


Hier kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn!

Quote:
ik ben dan ook niet bang om elke dag een appeltje te eten, wel of geen fructose, een zure appel is voor mij belangrijker dan enkel te focussen of die fructose. Daarbij ook citroenen die overigens weinig tot geen fructose bevat, maar dat terzijde


Je hoeft bij dat soort vruchten ook niet bang te zijn voor de weinige fructose die er in zit. Ik roep al jaren dat je je fruit zo zuur mogelijk moet eten, ook hier weer op dit forum. Ik wijs mensen vaak op fructose omdat ik constateer dat deze bijzonder verslavend werkt, maar eet zelf ook geregeld zuur fruit. Vanochtend nog blauwe druiven uit de tuin in mijn yogurtsmoothie.

Quote:
Het gaat om de lange termijn en om het feit of je e.e.a. van het protocol toespitst op je lichaam. Niet dom e.e.a. volgen, maar binnen de grove kaders proberen wat voor jou werkt.


Amen! Are you listening, Rapunzel? :wink:

Mike

 
Yes I'm listening. En ik zeg nu: wat ik het afgelopen jaar heb gedaan heeft niet gewerkt. :mrgreen:

Ik moet dringend op zoek naar iets anders! Inclusief de appelsmoothie. Vervette lever of niet.

Wat een onthullingen allemaal op de maandag! En inderdaad, Mike heeft me altijd aangespoord om meer carbs te eten! Maar ik heb nooit geweten welke. Want als het fruit afvalt dan blijft er niet zoveel meer over.

 
Dat is niet helemaal waar, Rapunzel. Ik heb de glutenvrije kh zo vaak genoemd dat ik er zelf zo groen :mrgreen: van ben gaan zien. :D

Mike

 
Oh ja, natuurlijk heb je dat! Tot vervelens toe zelfs! :D Dat zal ik niet ontkennen! Maar dat MAG niet van de 2 diëten die speciaal voor de zieke darm ontwikkeld zijn! En mijn darm is ziek, erg ziek. Dus deed ik dat niet!

 
Kortom, een handig topic voor de nieuwelingen (en de al bestaande leden) wat je wel en niet moet doen.

Het is ook goed dat e.e.a. gerelativeerd is vanwege het feit dat anderen nu niet te extreem fructose gaan vermijden of wat dan ook. Voor ons was het al wel duidelijk maar ik denk voor vele anderen nog niet. Laten nieuwe starters het maar gelijk goed doen, bespaart weer wat test-experimenten! :)

 
@Dirtsa, oh zeker, hoe meer ik lees over voeding en gezondheid, hoe meer ik er achter kom nog zóveel NIET te weten...

Elke stap die hier iemand al gemaakt heeft en jij niet hoeft uit te vinden is er een. Op deze manier heb ik ook zoveel geleerd van andere mensen.

 
Gerrit,

Je zegt vaak: "Elk lichaam is uniek".

Niet elk lichaam is uniek, maar de degeneratie kent vele unieke verschijningsvormen. Alle levensvormen zijn individuele expressies van een en dezelfde scheppingsbron. Ziekte is ook creatie, schepping, en kent dus even zo veel individuele vormen, die eveneens terug te voeren zijn naar 1 gemeenschappelijke bron. Dit maakt de definitie van ziekte: een vergiftigingscrisis veroorzaakt door voedingstekorten. Hierdoor lijkt het of iedereen anders is, het zijn echter diverse expressies van voedingstekorten.

We hebben allemaal hetzelfde nodig, er bestaan geen dieten voor aparte bloedgroepen, metabolische types of genotypes. Evenmin bestaan er zielen die kiezen voor lijden (dat zijn onvervulde zielen die hun geboorterecht niet opeisen door hun persoonlijke verantwoordelijkheid uit handen te geven), zielen die negatief karma overhouden uit vorige levens, 'hooggevoelige' zielen (oftewel: zielen die lijden aan bijnieruitputting en door gebrekkige stressafweer geen grenzen kunnen stellen), 'indigo-' of 'Nieuwe Tijds'kinderen (oftewel: te drukke kinderen met ondervoede hersenen) of andere tekenen van degeneratie die verheven worden tot 'positieve' tekenen van spirituele 'ascentie'.

We moeten weer met beide benen op de grond gaan staan. Deze klinkende uitspraak van Weston Price moet je desnoods op je ijskast plakken:

Er is een voedingsbasis voor moderne fysieke, mentale en morele degeneratie.

Mike

 
Met uniek bedoel ik de aanpak naar herstel, dit is eenvoudigweg niet gelijk voor iedereen. Zeker als je bepaalde hardnekkige allergieën hebt kun je niet eenvoudigweg hier doorheen pushen o.i.d.

At the end ben ik het met je eens, dat er één voedingsbasis is. Echter voordat je lichaam hier goed mee overweg kan, zul je meestal nog een paar hobbels moeten overwinnen. En de weg hier naar toe is uniek per persoon. Voor mij werkt linzen goed, voor jou niet enzovoorts. Dat bedoel ik ermee. Maar goed dat je dit aanstipt.

 
En nu komt het grappige, juist de glutenvrije granen worden door NCM aanbevolen om weer als eerste te gaan eten nadat alles geheeld is

Misschien een domme vraag.....maar ik vraag me af wanneer je weet dat je darmwand/vertering is geheeld?....aangezien bepaalde complicaties dus ook een andere oorzaak kunnen hebben en niks met spijsvertering hebben te maken.

 
Gerrit, jij zegt hierboven ergens dat Albert een tijdelijke verbetering had op het glutenvrije graan. En daarna niet meer. Maar ik heb al die tijd niet aan het glutenvrije graan gezeten en heb ook geen verbetering mogen ervaren. Dus wat dat betreft.... Er is nog iets anders in het spel.

Joey, in mijn geval zou ik het laten meten via de natuurarts d.m.v. een feces test.

 
Quote:
Er is nog iets anders in het spel.


Ja, maar dat kun je niet afwentelen op GAPS. Het heeft te maken met geduld, geloof en vertrouwen en is dus van geestelijke/emotionele/spirituele aard.

Mike

 
even een aanvulling

de verbetering na het toevoegen van KH was bij mij niet tijdelijk. tot op de dag van vandaag ervaar ik meer kracht en energie. het effect zet echter niet door. ik bedoel de verbetering was er maar blijft op dit niveau

 
Mike,

Even een quote van jou:
Quote:
Dit komt m.i. omdat ze dan uitsluitend vloeibare koolhydraten binnenkrijgen en geen vaste. Door koolhydraten te koken of te blenden zijn ze extreem makkelijk verteerbaar en komen ze in vloeibare vorm bijzonder snel in de bloedstroom. Aangezien alleen al onze hersenen grootverbruikers van glucose zijn zullen deze kh al snel opgebrand zijn en vraagt het lichaam om meer. Vaste koolhydraten worden langzamer opgenomen en komen geleidelijker in het bloed terecht.


Ik zal vast heel dom zijn en er al 1000x overheen gelezen hebben.... maar nu dringt wel ineens tot me door waarom ik het gevoel heb het niet te redden op vloeibaar (smoothies) en ik soms dus echt behoefte heb aan iets vast.

Zo zijn er ongetwijfeld nog dingen die je 1000x tegen me moet zeggen voor het doordringt... Maar deze is binnen en ik heb hem in mijn oren geknoopt. Voortaan komt er dus altijd iets vasts naast een smoothie of ander vloeibaar iets. Wat weet ik nog niet, maar daar kom ik wel uit.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan