GAPS, KH en polysachariden...?

In dit geval heeft het toch niets met magnesium te maken want dat slik en spuit ik al zo lang! Grappig.... mij noemden ze ook op de lagere school al de stijve. Mijn moeder kan op haar 85ste haar tenen nog zowat aanraken met voorover buigen maar ik kom nog niet eens tot mijn enkels! Het is echt verschrikkelijk, zo stijf als ik ben.

 
Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos even niet. En weet niet hoe nu verder.

Een stuk terug staat iets over een leverflush. Zelf heb ik inmiddels al weer een poosje geleden, in totaal twee maal de leverreiniging volgens Hulda Clark gedaan. Met een week appelsapkuur en geen dierlijk vet en koffie etc. die week. Bij de leverreiniging hoge darmspoelingen ondergaan. Ik ben me vanaf die tijd alleen maar ellendiger en vermoeider gaan voelen.

Daarom heb ik 4 maanden geleden mijn bloed bij mevr. Vink van Medisynx laten onderzoeken op intoleranties. Conclusie van haar: mijn hele leven geen melkeiwitten (zuivel), eieren, vele granen, tomaten, honing, amandelen en nog veel meer.

Aangezien ik nu bij een internist ben beland, me niet fit voel, vele pijntjes overal heb en heel vaak een misselijk gevoel heb, ben ik gaan zoeken. Kwam uit bij Weston Price en Gaps. Ik wil starten met Gaps fase 1, echter twijfel nu of ik eerst moet leverreinigen.

De milde reiniging zou mooi zijn, echter ik mag geen eieren en geen honing vanwege een hoge intolerantie score.

Aangezien ik fulltime werk, is het al zoeken welke dagen het best geschikt zijn om te reinigen. Ik wil me niet steeds ziek melden.

Kortom: ik weet even niet wat en hoe ik het nu moet gaan aanpakken. Resultaat is dat ik voor nu me aan toch aan het eliminatiedieet houd met daarnaast de vette soep vanuit Gaps.

Bijnieruitputting had ik nog niet eerder van gehoord trouwens, maar blijkbaar is dat aan de orde aangezien ik helemaal geen melkeiwitten en eieren verdraag.

Ik bemerk een lichtelijk paniekgevoel bij mezelf.

Waar ik bij dr. Vink de hoop had dat eindelijk te herstellen na al jarenlang bezig te zijn met zo gezond mogelijk eten en relatief weinig resultaat. (Voor de lever en darmreiniging voelde ik me redelijk overigens) Lijkt het nu voor mij alsof ik niets ben opgeschoten.

Dus weet ik even niet meer wat nu het beste is om te gaan doen.

Ik heb niet de hele dag de tijd om me met mezelf en voeding bezig te houden. Straks wordt ik op mijn werk verwacht van 12.30 tot 22 uur. Morgen ochtend moet ik er weer om 7,30 uur staan, zo ook donderdag etc. Hoe ga ik dit aanpakken, kan iemand me hierin adviseren, zodat ik weer wat moed krijg?

 
Hoi Sylvia, in elk geval, mocht je de leverkuur nog een keer opnieuw willen overwegen: dit is een korte stappen snel thuisvariant waarbij je niet veel weekenden en een appelsapvoorbereiding hoeft te herhalen; 1 maand reinigen en al je stenen of gruis of wat dan ook is weg uit je lever na deze kuur: http://www.menssana.nu/pages/nl/pub...ve-leverreiniging---bioresonantie-korrels.php De korrels zijn 17 euro.

Je kunt ze zo bestellen bij deze praktijk.

Verder zou ik het proberen rustig aan te doen, maar ik begrijp heus je consternatie: jij denkt ik ga even reinigen en je bent gelijk nog verder van huis.

Het ziet ernaar uit dat je niet meer zomaar terug kunt en de vraag is of je dat ook moet willen.

Je was waarschijnlijk al niet goed, maar die reinigingen hebben het meer naar de oppervlakte gekregen dat het niet goed met je ging/gaat (ik spreek zoals je weet uit ervaring).

Geef jezelf rustig de tijd, je hoeft nu het wiel niet uit te vinden.

 
Dank je wel Lievergezond voor je reactie. Ik realiseer me dat ik een beetje aan het paniekschaatsen ben. Ik weet dat ik geduld mag hebben. Soms wil mijn ratio harder dan mijn lichaam dit wil. Dat komt ook een beetje omdat ik jaren mijn best doe om gezond te leven en soms lijkt het juist tegen me te werken. Ik wilde het even delen.

Ik ga jouw link bekijken.

Sylvia

 
Ik kan me voorstellen hoe ellendig je je voelt! Het is zo vervelend om je continue ziek te melden terwijl je altijd je best doet om zo gezond mogelijk te zijn. En nog vervelender dat er geen duidelijk protocol is voor hoe beter te worden.

Ik heb je voorstellen verhaal gelezen en veel is herkenbaar (bijv. niet tegen granen kunnen, last van melk,...) - ook dit gedeelte mbt ziek melden, schuldig voelen en zo hard trekken om maar gezond te zijn.

Na alles wat ik gelezen en meegemaakt heb denk ik dat GAPS een goede protocol is voor het herstellen van de spijsvertering. Maar ik zou zeggen begin met Full GAPS met voeding dat voor jou gevoel geen/weinig klachten geeft. In mijn geval is dit sla, gekookte groenten met witvis/gevolgte met boter/olijfolie/kokosolie, 1-2 stuks zuur fruit, veel water en groene thee. Andere gebruiken juist meer melkproducten of rood vlees. Je hebt je goed gevoeld voor de leverreinigingen dus denk terug naar wat voor jou een goede basis is. Ook raad ik je aan dagelijks een kom zelf-gemaakte bouillion erin te verwerken voor darm herstel. Ik heb zelf gemerkt dat ik minder last heb als ik heel weinig probiotica inneem - dat is duidelijk iets wat heel langzaam opgebouwd moet worden. Hetzelfde geldt voor opbouwen van vet. Ik denk dat de GAPS intro dieet iets is voor latere zorg - wanneer je beter tegen veel vet kan.

Volgens mij is het niet een kwestie van meer supplementen, strenger dieet etc - dit maakt het herstel stressvoller en je weet niet goed wat wat doet. Het gaat om een basisvoeding en levenswijze vinden dat rust in je lijf brengt waardoor je lichaam zelf kan herstellen. Dan stapsgewijs aspecten toevoegen (bijv. een supplement, activiteit, etc) - als je baat bij heb blijven doen en bij terugval terug naar de basis.

Heel veel sterkte!

 
Hallo Sylvia,

Rustig aan hoor! Je hoeft die leverreiniging helemaal niet te doen. Ik ben nu al 1 jaar op GAPS en heb hem nog nooit gedaan. Wel heb ik vanmorgen die bioresonantie korrels voor leverreiniging van Menssana (Hans Reijnen) voor het eerst ingenomen. Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon op full GAPS/SCD starten. Dan heb je nog lekker veel keus uit allerlei voedingsmiddelen en dat scheelt stress op het werk. Kun je je ondertussen op je gemak inlezen en verdere stappen beraden terwijl je toch vooruit gaat. Ik kan me zo helemaal voorstellen hoe je je voelt! Als je soms een keer langs wil komen om te praten...

Mondeling zijn sommige dingen misschien wat makkelijker uit te leggen. Stress maakt het er niet beter op. Ik denk hierbij aan bijnieruitputting. Ik heb dat boek ook! In het Nederlands.

 
Dank je wel voor jullie oppeppende advies! Ik wil niet in de slachtofferrol gaan zitten hoor.. ik heb wel eens momenten dat ik het even niet meer weet.

Op mijn werk is het inderdaad lastig. Sommige zeggen:: eet toch gewoon, jij wordt ziek van je dieet.

Vanochtend had ik nog even contact met mevrouw Vink. Ik schreef haar dat ik GAPS, SC en Weston Price wilde gaan combineren, omdat deze voeding me aanspreekt en ook de theorie heel logisch klinkt.

(Mevr. Vink heeft mijn bloed onderzocht op intolerantie en advies is eliminatiedieet) Nou.. GAPS en Weston Price met de grond gelijk.

Zie bijgevoegd schrijven als antwoord op mijn mail:

Beste Sylvia,

Op het internet staat helaas heel veel onzin, zo ook deze dieten, omdat vaak patienten zulke dieten al hebben gevolgd en zonder resultaat zijn gebleven maar wel overtuigd zijn dat het door voeding komt en zo bij mij in behandeling komen. Er wordt veel gemanipuleerd op die fora, want mijn patienten zegen dat ze nooit hun negatieve of slechte ervaringen erop konden zetten, blijkbaar wordt alles eerst gescreend, dat zegt toch wel genoeg.

Wanneer je ziek door voeding bent dan wordt je beter als je die voeding niet meer inneemt omdat alles herstelt van darmen tot immuunsysteem, maar zodra je die voeding weer inneemt dan wordt je weer ziek, zo logisch!

Verder bestaat er geen algemeen goed dieet, wel algemeen voedingsstoffen die rijk zijn aan ingredienten, dus moet je twee zaken weten:

1. mag je iets eten middels onze uitslag?

2. wat zit erin en dat goed afwisselen.

Dus nee het is niet waar, dat wat de natuur ons geeft mag NIET iedereen eten!

Ik adviseer je niet deze teksten op te volgen, maar mijn adviezen.

Met vriendelijke groet,

Bovenstaand is geschreven door een wetenschapper.

Rapunzel, het lijkt me leuk om eens af te spreken.

Ik moet nu gaan werken tot vanavond 22 uur. Ik kom er nog op terug.

Nogmaals bedankt voor het hart onder de riem.

Groetjes, Sylvia

 
Het eliminatie dieet heeft jou nauwelijks tot niets gebracht, alleen maar stress en paniek. Zeer slecht voor je bijnieren ook nog eens. Waarom wil je hier persee aan vast houden? Zoek dat voor jezelf uit.

( ik denk gebasseerd op angst)

Voeg eens 1 van de verboden dingen voorzichtig toe, neem iets wat je eigenlijk erg lekker vindt. Kijk en voel goed hoe je je daarbij voelt. Eet het zonder schuldgevoel maar geniet er van.

En zo begin je eerst eens met het loslaten van het vinkdieet, geniet je weer van eten, en begin dan voorzichtig, stapje voor stapje bijvoorbeeld met Full-gaps of met westonprice.

Net waar jij een goed gevoel bij krijgt.

Je moet eerst leren dat voeding niet je vijand is maar je vriend.

Als je eenmaal hiermee begonnen bent, en het voelt steeds beter, dan kun je voorzichtig beginnen met leverreinigingen bijvoorbeeld. Maar verwen eerst je lichaam.

Ga er van uit dat dit wel maanden kan duren. Neem die tijd.

 
Claireelis en Rapunzel,

Door jullie verhalen en ervaringen en ook dde klachten die ik momenteel ervaar heb ik besloten de komende tijd het volgende te doen:

-Zoveel mogelijk Gaps: veel bouillions en darmherstellende voeding, hiernaast beetje rauw als zachte sla en komkommer, vis, ei, zure appel. KH bronnen uit Kh rijke groenten, als het goed gaat misschien wat quinoa..

Ik wil proberen langzaamaan de vetconsumptie (dierlijk) op te hogen.

Dan misschien een enzymcomplex om de vertering te helpen en veel groene thee+ beetje zoethout.

Hoop dat dit mijn klachten wat gaat verminderen,

 
Ik lees net het antwoord van Vink, zij luistert dus totaal niet naar jou. Ze neemt jou twijfels niet serieus, en blijft maar afgeven op andere voedingsadviezen. Haar mening is "heilig". Het is haast een religie, je mag zelf niet voelen, je mag zelf niet denken...zij heeft de waarheid in pacht.

Durf te vertrouwen op je eigen verstand, gezond verstand wil ik nog niet zeggen, maar dat komt nog wel. Met gezonde voeding.

lees ook eens het artikel over hersenvoer van Mike Donkers hierover.

 
Haha.... zo herkenbaar: eet toch gewoon, jij wordt ziek van je dieet!

Dat krijgen mijn zus en ik namelijk ook constant te horen! En al jaren.... De mensen die dat zeggen zijn zelf nergens mee bezig, mankeren 'niets' en eten alleen maar troep. Zij krijgen de rekening vroeg of laat wel gepresenteerd helaas! Laten we het over die mevrouw Vink al helemaal maar niet hebben zeg! Dat is zonde van onze tijd. Ik heb Mike al gemaild om je email adres!

 
Het hachelijke is dat een verontreinigd lichaam heel langzaam opknapt en niet gelijk goed reageert op vanalles ook al is het essentieel voor het lichaam (Mike legde uit dat bepaald vet essentieel is voor het lichaam omdat het lichaam deze niet zelf aanmaakt).

Belangrijk is te werken aan de ondergrond in elk geval: darmwand herstellen: probiotica.

Alleen eliminatiedieet is symptoombestrijding heb ik bij mezelf gemerkt en verandert de zaak niet wezenlijk (dat zeggen de eliminati ook: die beweren ook niet dat zij kunnen helpen de allergieen weg te krijgen: ze zeggen dat je er mee moet leren leven).

Bij mij hielp: resonantietherapie voor tarwe en melkallergie weg te krijgen.

Volgens deze resonantiebehandelaren bestaan autoimmuunziekten zoals allergieen feitelijk niet: het zijn gevolgen van infecties.

Haal je de oorzaken weg, de infecties, dan houden de allergieen op te bestaan.

In elk geval heb ik nu geen last meer van melk en tarwe, terwijl men dus wel had beweerd dat deze allergieen mijn leven zouden blijven bepalen.

Reiniging is belangrijk, maar goed, hoe doe je dat zonder een lichaam al te veel te belasten?

Ik probeer het nu met koffieklysma´s (die passeren de nieren en de lever en reinigen toch), nierthee (chanca piedra), leverdrankjes (citroen, gember, knoflook) en iets voor de lymfen.

 
Ikke, ik zie nu pas je berichtje staan! Ja probeer het aandeel dierlijk vet maar eens te verhogen. Doe het langzaam aan he. Denk maar in theelepeltjes per keer. Je zou ook nog kunnen denken aan groentesappen met rauw eigeel en olijfolie erin. Ik weet niet of je die lust/verdraagt? Heb je nog gekeken naar dat Ox Bile? Die Engelse dokter vindt dat een goed hulpmiddel voor de vetvertering. Wat vindt je trouwens van balletjes lamsgehakt of een stukje draadjesvlees? Denk ook aan gemberthee want dat zet de lever heel sterk aan tot beter doorstromen.

 
Sylvia,

Stuur aub je emailadres door naar westonprice.nl@gmail.com, dan stuur ik het door naar Rapunzel.

Mike

 
rapunzel, dank voor je antwoord... lees zelf ook weleens over dingen heen :(

Ik heb een tijdje idd rauw eigeel gedronken in mijn smoothie, dat gaat prima, alleen krijg ik er wel een aanval dunne ontlasting van!

Ben idd op zoek gegaan naar die ox bile, dit is puur alleen voor de vetvertering en ik ben aan het kijken of ik iets kan nemen waar het allemaal beetje inzit: dus ook voor eiwit en kh vertering+ vezels van groenten..

Kwam op deze:

http://www.iherb.com/Rainbow-Light-Advanced-Enzyme-System-180-Vcaps/4634?at=0

of deze

http://www.iherb.com/MRM-Digest-All-100-Plant-Enzyme-100-Veggie-Caps/4847?at=0

wat denk jij?

Las eerder ook dat je oxypower inneemt, werkt dit voor je? heb de goedkopere versie op iherb gezien en denk erover deze te laten meekomen

http://www.iherb.com/Earth-s-Bounty-Oxy-Cleanse-Oxygen-Colon-Conditioner-75-Capsules/6999?at=0

zal vast minder goed zijn, maar ook stuk goedkoper..

ben benieuwd

 
Goh Ikke, ik weet het niet hoor met die enzymen! Ik geloof wel dat ik gelezen heb bij de FAQ op het GAPSdieet dat je die Ox Bile ook met enzymen kunt krijgen. Die zou ik nemen dan.

Waarom zou jij aan de Oxypowder gaan? Ik ben verbaasd....Jij kunt toch vrij goed naar de wc? Anders neem je gewoon dat eigeel mengsel. Oxypowder werkte inderdaad goed voor mij maar momenteel neem ik het niet meer in. Ik slikte het altijd bij het naar bed gaan maar nu kom ik dan in de knoop met mijn LDN. Ik ben overgeschakeld op een heel klein beetje magnesiumcitraat van Now.

 
Thxs Rapunzel, zal nog even afwachten wat ervaringen zijn van anderen. Die oxypowder leek me goed om de darmen eens goed op te schonen, oude resten te verwijderen. Magnesiumcitraat nam ik ook weleens, heb nu nog eentje staan waarin ook calcium en vit C zitten, maar deze veroorzaakt behoorlijk wat gas, al met het drinken merk je dit.. Niet zo fijn dus!

 
@ikke je plan om de vetten op te hogen klinkt goed! (ik heb het vooral met kokosolie gedaan). ik vind dagelijks magnesium citraat (600mg) en vit C (3000mg) beter werken en goedkoper dan oxypowder. ik heb allemaal enzymen en ook ox bile hier staan (ik kan wat versturen als je ze wil proberen), maar ik gebruik ze eigenlijk nooit. ik heb alleen baat gehad bij betaine hcl van orthica. mijn spijsvertering is nog verre van perfekt, maar ik vind dat alle extra supplementen het proces niet versnellen en mogelijk een negatieve feedbackloop kunnen veroorzaken - als je van alles slikt hoef je lijf niet te leren het weer aan te maken. het kost ook veel geld, levert weinig op en je weet niet zo goed wat wat veroorzaakt. ik ben van mening dat een basis voeding vinden dat werkt dat niet tot cravings of veel maag/darm klachten leidt, zonder veel extra supplementen, maar wel geduld en regelmaat tot de beste resultaat leiden. (my two cents ;))

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan