GAPS, KH en polysachariden...?

Quote:
Ben je het dan ook met me eens dat heling van de lever en bijnieren meer prioriteit verdient dan heling van de darmen, omdat het laatste niet mogelijk is zonder eerst het eerste te doen?



Dit ben ik met Mike eens. De essentie van holistisch denken is voor mij dat je alles aanpakt, zoals jij (Gerrit) ook suggereert, maar dat betekent niet dat je alles tegelijk zou moeten aanpakken en in dat geval zou ikzelf de prioriteit willen leggen bij de lever en de bijnieren en dan met nadruk op de bijnieren, afhankelijk van wat op dat moment de eerste aandacht verdient. Dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Toen ik in juni mijn eerste lever- en galflush deed zijn mijn vermoeide bijnieren gecrasht en heb ik wekenlang in het oude cvs-gevoel gezeten terwijl die periode toch al drie jaar achter me lag. Dat dat kon gebeuren wist ik niet, jullie enthousiasme over die flush repte met geen woord over de mogelijke 'bijwerkingen' en voor mij was er geen verband dus ik heb er ook niet naar gezocht. Het is het moment geweest dat ik besloot adrenal te gaan gebruiken. Jullie eigen gezondheid en ervaringen met de flush zijn kennelijk niet dusdanig dat je mensen zou willen waarschuwen voor een mogelijke reactie van de bijnieren, voor mij ligt dat nu dus anders. Tegelijkertijd is mijn spijsvertering verre van geheeld maar merk ik dat ik door mijn half geheelde bijnieren het leven dubbel zo veel weer zie zitten. Zowel geestelijk als lichamelijk. Dat mijn darm nog stress geeft aan mijn bijnieren is bijzaak. Als je ze eerst voldoende heelt kunnen ze dit ook voldoende aan, is mijn ervaring van nu en haal ik kwalitatief nu al méér uit het genezingsproces dan wanneer ik geen aandacht aan mijn bijnieren zou hebben besteed. Energetisch gezien is de winst van de afgelopen drie maanden niet te vergelijken met de relatieve stilstand van het eerste half jaar, waarbij ik die stilstand niet zie als aanloop tot de verbetering die ik nu ervaar. Het zijn eerder de veranderingen die ik op verschillende punten heb aangebracht die tot gezondheidswinst hebben geleid. Opvallend genoeg zijn dat o.a. de poly's, die ik - mondjesmaat - weer heb toegevoegd, en de directe suikers (uit fruit, gedroogd fruit, honing) die ik tot nagenoeg nul (op een likje honing na) heb gereduceerd.

Hilda

 
Hilda,

Door jouw verhaal en dat van anderen ben ik inmiddels tot het besef gekomen dat lever- en galzuiveringen inderdaad niet aan te raden zijn als je ernstige bijnieruitputting hebt. Voor die mensen is er nu het drankje met olijfolie, eierdooiers en citroensap. De reden waarom ik niet voor evt. negatieve gevolgen van de L&G-zuivering gewaarschuwd heb is omdat ik dit simpelweg niet wist!

Mike

 
Het was ook niet bedoeld als kritiek. Ik heb destijds niemand om advies gevraagd en ben afgegaan op jullie enthousiaste verhalen en delen uit het boek van Andreas Moritz. Mijn eigen avontuurlijke neiging van de hoge te willen springen ligt hier net zo goed aan ten grondslag. Het water was alleen net niet diep genoeg.. ;)

Dat het nodig was is intussen gebleken. Ik heb vorige week zeer succesvol en zonder problemen mijn derde flush gedaan. Ik had daar wel wat vragen over maar die post wilde maar niet geplaatst worden. 'Hangt' hij daar nog ergens, aan jouw kant?

Hilda

 
Hilda, bedankt voor je reactie, zeer zeker een interessante opmerking m.b.t. L&G en bijnieruitputting. Ik kan me hier zeker iets bij voorstellen omdat dit bij elkaar echt teveel vraagt van het op dat moment al uitgeputte lichaam! Hoewel ikzelf in 2008 met de L&G gelijk de diepte ben ingegaan, wat me toen goed beviel en waarvan ik niet meer weet of ik toen bijniergerelateerde klachten kreeg (verergerden). Het gekke is wel dat juist de L&G mij bulten energie geven wat niet altijd geldt voor andere zaken als darmspoelingen, bepaalde voeding wel/niet eten, juist die lever 'doorspoelingen' zorgen voor enorme toename van energie.

Heb je naast adrenal nog andere zaken toegepast voor je bijnieruitputting, dit zou zeer zeker nuttige informatie zijn voor velen hier op het forum (hoewel ik aantal zaken al kan raden :) )!

Zo te horen neig je meer richting de 'protocollen' van Bee Wilder, welke poly's heb je zoal toegevoegd, want hoewel Bee niet hierover heeft bevatten haar aanbevelingen m.b.t. gezonde voeding veelal geen poly's. Het is eerder nog een verder ingeperkte GAPS voedingslijst. :D . Maar je zult vast een combi volgen, vandaar die poly's denk ik.

Een andere ervaring nog m.b.t. de L&G is, dat als je het na een poosje redelijk schoont hebt, je ze ook zo weer vol kunt stoppen als je veel eiwitten eet welke je niet goed verteerd, dat is zeker ook iets om rekening mee te houden. Kun je lekker 'schoon' zijn, stop je het zo weer vol :)

Anyway, goed bezig Hilda!

 
Gerrit: dit:

Quote:
Een andere ervaring nog m.b.t. de L&G is, dat als je het na een poosje redelijk schoont hebt, je ze ook zo weer vol kunt stoppen als je veel eiwitten eet welke je niet goed verteerd, dat is zeker ook iets om rekening mee te houden. Kun je lekker 'schoon' zijn, stop je het zo weer vol


is ook niet echt bemoedigend zeg!

ken jij de oorzaken van een slechte eiwitvertering?

Dank Hilda voor je waarschuwing van een leverflush bij bijnieruitputting.

Pffff.

Ik met mijn uitgeputte bijnieren wilde net flink van leer trekken met een leverflush!

then again: ik heb het al 3 a 4x eerder gedaan volgens de hulda clarkmethode www.heelnatuurlijk.nl en ik werd erna niet vermoeider dan ik al was en ook niet energieker trouwens.

maar ik heb het nog nooit eerder voorbereid met de zesdaagse appelzuurtechniek en darmklismas

 
Quote:
is ook niet echt bemoedigend zeg!

ken jij de oorzaken van een slechte eiwitvertering?



Oh ja, vergeten erbij te zetten, dat is o.a. bijnieruitputting (en dus te weinig maagzuur) etc. Dus vandaar deze opmerking :)

Sowieso geldt voor de L&G dat je na verloop van tijd bolletje van binnenuit weer naar de buitenste kanalen krijgt, dus vandaar de vele flushes die je moet volgen voordat je echt 'schoon' bent. Ik zeg weleens dat naast GAPS, mij de L&G flushes het meeste voordeel heeft opgeleverd, met in het begin daarbij diverse hoge darmspoelingen. Daarnaast natuurlijk nog vele andere dingen... :)

 
Gerrit, dank voor je antwoord!

Ik kan nu je opmerking plaatsen in de context zoals door Hilda geschetst.

Ik heb nu ook uitgeputte bijnieren, lastig te bepalen wat ik het beste kan doen.

Nog even wachten en meer rust nemen voor ik een nieuwe leverflush overweeg of nu doorgaan.

Ik heb al 2 weken ongeveer een knoflookcitroenkuur gedaan en ik ben nu snel misselijk.

Dat had ik voorheen niet zo.

Het lijkt alsof de lever toch al aan het opspelen is.

Overigens volgens mij ligt de eiwitvertering momenteel ook niet echt lekker bij me.

Mijn nieren die spelen op (voelbaar in mijn rugflanken), mogelijk heeft het met de slechte eiwitvertering te maken?

Over jouw geboekte succes bij de hoge darmspoeling: zo zie je maar weer hoe het bij iedereen allemaal weer anders uitpakt, want de hoge darmspoeling heeft de boel bij mij in 2007 ook te zeer dingen op zijn kop gezet toen ik daaraan begon https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=135.

Daar moet je ook een bepaalde lichamelijke conditie al voor hebben om daar profijt van te kunnen trekken.

Het is soms lastig te weten waar iemands startslot zit, de do´s en de donts liggen toch bij veel mensen verschillend.

 
Quote:
Heb je naast adrenal nog andere zaken toegepast voor je bijnieruitputting,



Zo'n beetje al het aanbevolene (sole, vit C, carbs, verzadigd vet, slapen, regelmaat, stressfactoren minimaliseren etc.) maar toch wel extra aandacht voor de carbs tijdens het intro-dieet in augustus. Daarna ben ik meer en meer Bee gegaan en het is pas sinds een paar weken dat ik spontaan besloot af en toe glutenvrije granen te eten.

Op papier komt Bee haar lijst neer op een ingeperkte GAPS-lijst ja, maar haar benaderingen maakt het tot een totaal andersoortig protocol. Bovendien is ze explicieter in de vet/eiwit/kh verhoudingen dan GAPS. Haar aanbevelingen t.a.v. gezonde voeding gaan daarnaast óók over poly's uit glutenvrije granen mits op de juiste manier bereid. Bee heeft twee protocollen: één voor de candidaklanten en één voor de algeheel ongezond geleefd hebbende mens die geen candida heeft maar zichzelf wel weer op de kaart wil zetten. Ik veronderstel dat ik deel uitmaak van de eerste groep, en ga soms shoppen bij de tweede. Iets als Bee & Buckwheat. ;)

Lievergezond, ondanks die bijniercrash ben ik blij dat ik aan de flushes ben begonnen. Ik ben weer op mijn pootjes terechtgekomen en ga vrolijk verder. Ik had het alleen graag willen weten want dan had ik het anders kunnen plannen, dat is het enige dat mislukt is..

Hilda

 
@Hilda,

Dank je voor je reactie, inderdaad allemaal belangrijke zaken die je gedaan hebt/doet, erg helend voor je bijnieren.

Wat betreft Bee, heb veel over haar gelezen en ze zegt zeer zinnige dingen denk ik. Niet dat ik een vergelijk met GAPS wilde maken, maar inderdaad zijn er aardig wat overeenkomsten. Ze is wel erg van het meten als het gaat om de vet/eiwit/kh verhouding, iets waar ik niet zo van hou, doe dit liever op gevoel :)

Gebruik je ook nog de supplementen die ze aanbeveelt of pak je alleen de 'voedingsprotocollen' mee van haar? Het was Bee die me ook ff weer wees op de theorieën van Bechamp enzo, het is goed om ook deze informatie mee te nemen in het totaal plaatje. Het is leuk om alle informatie van de diverse partijen te lezen en voor jezelf te combineren, ik vind dat je erg goed bezig bent. Hou ons zeker op de hoogte van de voortgang :)

 
Ja, Bee rekent de verhoudingen precies uit. Dat doe ik overigens niet, ik benader het zoveel mogelijk intuïtief. Voor de grap heb ik een keer de getallen ingevoerd op fitday.com en het klopte wel zo ongeveer. Is voor mij voldoende!

Ze is met supplementen niet heel extreem vind ik, gewoon standaard en goed. Magnesium ben ik maanden geleden gaan gebruiken en ik merkte dat mijn spierkrampen (cvs-erfenisje, voedingstekorten) er helemaal door verdwenen zijn. Ze suggereert wel dat je naast magnesium ook calcium moet gebruiken om de synergie niet te verstoren dus dat wil ik wel gaan doen. Meestal doe ik dat soort dingen één ronde en dan stop ik weer. Nutritional Yeast zit er aan te komen. Verder hou ik me bij vit. C, sole, boterolie/levertraan en h2o2. Overigens zegt ze over de mg/ca dat je die niet hoeft te gebruiken als je bone-broths eet, ook zij benadert zo natuurlijk mogelijk.

Zo pik ik overal datgene van mee waar ik me goed bij voel!

Hoe gaat het met jou eigenlijk? Mondjesmaat.. ben je hier! Wordt het al spannend? ;)

Hilda

 
Ja precies, dat intuïtieve, dat hou ik ook van. Doe ik ook zo met mijn voeding.

Nutritional Yeast heb ik ook van haar, dat doet mij erg goed, niet gek als je lever gewoonweg nog niet voldoende kan functioneren. Dus een blijvertje voorlopig.

Hier gaat goed, zo goed als alles klaar voor de start :)

Begint nu spannender te worden, datum komt in zicht, we hebben er reuze zin in!

 
Ik ben nu een klein weekje bezig met het toevoegen van wat polysacharides. Dat zou ik strikt genomen nu nog niet mogen van GAPS (pas na 2 jaar) maar ik heb het toch gedaan als een soort test. Het resultaat is dat mijn nagels veel beter zijn, ik heb iets meer energie en ik voel me iets warmer. Precies wat Albert ook ervaart dus. En waar praten we over? Over 2 a 3 eetlepels quinoa en 2 eetlepels linzen per dag! En soms een rijstwafeltje. De stoelgang heb ik ook nog kunnen behouden zoals die was. Het is niet zo dat ik ineens meer verstopt zit of zo, mogelijk heeft dit ook met het citroenen protocol te maken. Ik gebruik overigens nog wel een klein beetje magnesiumcitraat. Ik vermoed dat ik een hoop vitamine B tekort ben gekomen al die tijd. Vanmorgen las ik nog een artikel in een populair blad over het grote belang van vitamine B voor gezond haar. Maar vitamine B in tablet-vorm wordt gewoon niet opgenomen volgens mij! Vandaar al die edelgist. De Depyrrol doet niets voor mij en ik vermoed de B-50 van Now ook niet. Wat dit met mijn dam doet weet ik helaas niet omdat ik er niet in kan kijken. Dat zal een feces test uit moeten wijzen.

 
@Rapunzel mbt haren....mn moeder kampt ook al hele tijd met uitvallend en dunner wordend haar. (Zij is niet vd voeding etc.)

Nu had de dermatoloog geconstateerd dat haar Ferritine (waar ze nu een AB kuur voor heeft,maar daar gaat t niet ome) veel te laag is. Wellicht dat je deze waardes ook eens kunt laten checken? (Schijnen voor een vrouw rond de 50 te moeten liggen als ik mij niet vergis.)

 
Ferritine? Klinkt als ijzer! En dat klopt denk ik wel. Want volgens een bio meridian meting was mijn ijzergehalte te laag. Supplementeren met ijzer helpt niet (zie het andere topic hierover). Ik zal het 10 november eens met mijn natuurarts bespreken. Misschien kan hij wel een injectie geven! Ik ga het meteen op mijn lijstje zetten. Bedankt hoor!

 
Ik weet niet of Ferritine te maken heeft met ijzertekort....hebben haar daarop geprikt en ijzer was normaal. (voor zover je vd ziekenhuiswaardes uit kunt gaan.)

Wordt Ferritine ook niet aangemaakt door de schildklier? (Ze is ook al vaker geprikt op schildklier maar waardes zijn 'normaal'....zoals bij mij voorheen ook met alles t geval was,maar ik blijf erbij dat zij ws hypothyroide/bijnier klachten heeft,maar daar ga ik absoluut niks meer over zegge om de lieve vrede te bewaren.)

 
Ik ga het in elk geval vragen binnenkort! Vorig jaar is mijn schildklier toch nog 'goed' bevonden door de natuurarts. Mijn zus daarentegen kreeg Thyreoïdum voorgeschreven.

 
Ik weet niet waar het mee te maken heeft.... Met de polysacharides, met de citroentjes, met bioresonantie, met factor X.... Dat krijg je ervan als je teveel dingen tegelijkertijd doet. :) Maar het valt mij de laatste tijd op dat ik een beetje soepeler ben! Voorheen kon ik 's-morgens als ik uit bed kwam zo stijf zijn als een plank! Ik moet nogal bukken om mijn levertraan uit de koelkast te halen en dat ging dan zowat niet. Ik brak zowat in tweeën. En nu ineens wel. Ik ben echt flexibeler. Heel vreemd!

 
Ik heb wel eens gehoord dat dat met magnesium te maken kan hebben. In mijn geval zou ik dan emmers magnesium nodig hebben,want bij yoga/pilates kan ik nooit voorover bukken en mn tenen raken zoals de meesten. Ben echt al van een jonge leeftijd vrij stijf/verkrampt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.821
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan