Ego

Ik zou bijna willen zeggen, om de Ego te leren kennen, heb je een goed Ego nodig :)

Wil je onderzoeken wat waarheid is, moet je goed in je schoenen staan en een sterk Ego hebben. Een Ego wat zich niet om laat lullen door de verkeerde kant. Je moet weten waar je voor staat, kunnen nadenken met de ziel, en houden van het leven. Je moet niet vatbaar zijn voor het slechte en dit vergt heel veel beschouwend werken aan jezelf, je wereldbeeld, en je GODsbeeld.

Ik voor mij dus, denk dat een goed Ego hiervoor onontbeerlijk is.

Zit ik fout. Geef het me maar aan. Dan kan mijn Ego daar weer van leren en zich ontwikkelen.

Dorothé
 
Het is egoïsme wat niet goed is. Het gaat hier om het isme.

Zo is het leven op aarde gevormd door dualiteit. Dat is een gegeven, door GOD gegeven.

Niets mis mee.

Verkeerd is dualisme.

Dus ik denk dat een ego hebben goed is. Egoïsme is verkeerd.

Handelen vanuit ego is bv. een bedrijf opzetten en daar mee goed doen.

Handelen vanuit egoïsme is dat bedrijf opzetten vanuit zelfzucht en daarmee anderen schaden.

We hebben onze zintuigen gekregen om te genieten van het leven. Dit wordt ervaren door ons ego. Het ego mag genieten, dat is juist GODs boodschap. Ik mag ook genieten van het feit als iemand mij een compliment geeft. gevoelens zijn daar om gevoeld te worden. Ik mag boos worden als iemand mij verkeerd behandeld. Het ego meldt zich.

Het ego is je ik, je persoon, je bewustzijn. Egoloos kunnen we niet zijn.

Dorothé
 
Daar ga ik weer. En sorry als ik het verkeerd heb, het is mijn mening. En ja, ik kan ernaast zitten en dan hoor ik het graag.

Ik denk zelfs dat zonder ego onze soort uitgestorven was. Alleen het ervaren van een ego, geeft ons als mens de mogelijkheid te weten wat goed is voor de mensheid.

Dat de anticreatisten dit omzetten naar negativiteit is een andere zaak.

GOD wil zichzelf ervaren door ons. Wij, deeltjes van het geheel, hebben dus ook het verkeerde in ons. Het ervaren bestaat uit goed en slecht.

Het uiteindelijke AL is alleen maar liefde. Dus wij moeten leren om het slechte te doorzien en te gaan voor het goede. Dat doen we op aarde.

Het is een leerproces, een school, een bewustzijnsontwikkeling. Wie is er compleet goed en wetend geboren? We leren en ontwikkelen.

We leggen niet ons ego af, maar onze verkeerde kijk op de zaken.

Dorothé
 
En nog even dit:

Mike, de weg die jij bewandelt door je AA-leerschool, lijkt me een zeer goede weg. Dus mijn verhaal over wel Ego en jouw verhaal over niet-Ego, hoeven hier helemaal niet te concurreren.

Ik wil niets af doen aan jouw weg. Hij verwoordt, zo zie ik het, gewoonweg hetzelfde.

Gaan voor het goede en die weg gaan volgen.

Dorothé

 
Alleen de dood heft dat op. Dan worden we een met het Al, een met GOD, maar met eigen bewustzijnsniveau.

De communicatie de mediums hebben met overleden dierbaren laat zien dat je je unieke persoonlijkheid behoudt, ook aan de andere kant. Dit zou betekenen dat je je dus zelfs als je overgaat je ego niet kwijtraakt, het verbindt zich slechts met het Al. Mensen met bijnadoodervaringen praten over een eindeloos bewustzijn, zie ook de titel van het boek van Pim van Lommel. Vrije wil bestaat echter ook daar, zoals de film When Dreams May Come laat zien (gebaseerd op verhalen van mensen met BDE's). Je kunt ook dan nog kiezen voor de hemel of hel en behoudt dus je vrije wil. Ik denk dat zodra energie een unieke trilling meekrijgt van de Schepper je deze unieke trilling zowel als in materiele als in immateriele staat met je mee blijft dragen.



Dit is een van de redenen dat ik niet zo voor meditatie en mindfulness ben. Misschien is mijn opvatting onjuist. Ik vind echter dat in heel veel van die settings en daarmee ook veel New Age sttings, het gaat om het afleggen van het Ego. Het oplossen van het Ego. Dit kan niet werken op aarde, omdat aards betekent dat we Ego hebben. Alleen de dood heft dat op. Dan worden we een met het Al, een met GOD, maar met eigen bewustzijnsniveau.

Dat wat zo gepropageerd wordt door mindfulness etc. is, vind ik, een ophouden van het Ego en daarmee een stoppen van bewustzijnsontwikkeling en het nemen van verantwoording.

Dan is men dus bezig zijn persoonlijkheid af te leggen en staat meer open voor de boodschap van de New Age.
Dit kan de verkeerde kant op gaan als men niet al zijn persoonlijkheid ‘goed’ gevormd heeft.

Je formuleert het zo dat New Age-tactieken nog wel zouden kunnen werken, mits men reeds zover gevorderd is dat de persoonlijkheid in balans is. Dat is jammer, want hiermee doe je woorden daarvoor teniet, waarin je heel duidelijk stelt dat het ontlopen van persoonlijke verantwoordelijkheid en de totale ontkenning van het ego (en dus het Zelf) juist remmend werkt op elke vorm van persoonlijke groei. Hierdoor is de gewenste persoonlijke dus nooit te bereiken, het werkt als een rem op je ontwikkeling en evolutie en houdt je juist vast in je ego. Dit is ook wat Joost zegt in reactie op jouw woorden:



De meeste new age mensen die ik ken zitten juist in hun ego en hebben zich een zweverig karakter aangemeten, met het idee dat ze alleen goed doen en hun ego verworpen hebben. Maar het is juist hun ego dat hen in de maling houdt.

Precies dat, de spijker op z'n kop! Die mensen die heel erg bezig zijn met 'spiritualiteit' zijn zelf vaak het minst spiritueel en ze vallen in alle New Age-valkuilen die er maar bestaan. Het zijn angstige en boze mensen die vaak snel op hun teentjes getrapt zijn. Hier is maar 1 woord voor: ego. Hun ego neemt hen zeker in de maling, want het vertelt hen dat zij meer 'verlicht' zijn dan anderen. Spiritualiteit mag je nooit verzilveren, want dan heb je het niet begrepen. Nederigheid en dienstbaarheid is waar het om draait, de wereld draait niet om jou.



Mensen zoeken hun waarheid in religie, in New Age in politiek in filosofie, in …. Dat mag, dat is het schaven aan het Ego. Maar begrijp dat men de waarheid daar niet vindt. de waarheid ligt in de echte Goddelijke boodschap van ‘eer het leven’.

Precies. Leven i.p.v. overleven. De powers-that-be houden ons graag in overlevingsstand want dan treedt er een oermechanisme van zelfbescherming op, waardoor we noodgedwongen alleen met onszelf bezig zijn en geen/onvoldoende verbinding zoeken met onze medemens. Alleen door deze afscheiding van onszelf, onze Hogere Macht en van elkaar zijn we manipuleerbaar en kunnen we tot willoze slaven van het Kwaad gemaakt worden, omdat we in ons ego worden vastgehouden. Het ego is wat tussen ons en onze Hogere Macht staat. EGO = Edging God Out.



Zijn al die andere mensen met andere meningen slecht? Nee, ze zijn ook een deel van het geheel, met hun Ego. Alleen dit Ego draagt niet bij aan de boodschap van GOD, ze moeten dus nog bewuster worden. Dat is in de huidige wereld een moeilijke taak, we worden in een hypnosetoestand gebracht en het is maar moeilijk om daaruit te ontwaken.

Exact. Leer vanuit liefde te kijken naar de verdwaalde medemens. Het gedrag van deze mensen is een SYMPTOOM, een symptoom van despiritualisatie. De powers-that-be zijn als de dood voor het meest krachtige wat de mensheid altijd al heeft gekarakteriseerd: vereniging door middel van spiritualiteit. Daarom zijn ze ook zo fel gekant tegen het christendom, van alle georganiseerde religies verreweg DE MEEST VERLICHTE.



Men krijgt echter de mogelijkheden meer dan eens aangereikt, men moet slechts happen. maar happen betekent inzien, denken, beschouwen, verantwoording nemen, durven, springen, anders zijn dan de rest. Dat is nogal wat. We vragen nogal wat van de anderen die nog niet zover zijn. Wij hebben goed praten, zijn er jaren lang op voorbereid, is niet van vandaag op morgen gegaan, we zijn niet voor de poorten van de hel gezet. Spring nu nog maar eens, dat is heel gevaarlijk.

Ikzelf heb meerdere malen in mijn leven inzichten gekregen die mij in deze richting wezen. Wat er echter tussen mij en mijn Hogere Macht zat was alcohol. Dat was echter eveneens een symptoom, de werkelijke ziekte waar ik aan leed was egoisme. Ook ik verzilverde spiritualiteit en voelde me daardoor verheven boven anderen. Hoe meer ik dronk, hoe meer dit gevoel zich meester van mij maakte. Morgen ga ik met mijn AA-sponsor stap 3 doen: mijn wil en mijn leven overgeven aan mijn Hogere Macht. Dit is dus een beslissing VOOR HET LEVEN, ik ben er klaar voor en heb er zin in. Nu jij nog, Dorothe!

Mike
 
Mike, de weg die jij bewandelt door je AA-leerschool, lijkt me een zeer goede weg. Dus mijn verhaal over wel Ego en jouw verhaal over niet-Ego, hoeven hier helemaal niet te concurreren.



Reeds eerder op ingedaan, eerder vandaag nog:

Het is ons unieke venstertje op de realiteit zoals wij die kunnen zien, een deelbewustzijn van het Al. Onze ziel is in trilling verlaagd en gematerialiseerd in een dualistische realiteit, het Al is uit elkaar getrokken in twee tegenovergestelde polen, waardoor we door contrastwerking hopelijk de weg terugvinden naar de heilige Bron vanwaaruit we vandaan komen. Ons negatieve ego is het duiveltje op je schouder dat je hiervan probeert te weerhouden, het heeft zelf een God-complex ontwikkeld. Het verwart bewust nederigheid met vernedering, het haalt vaker dit soort woordgrappen uit die allemaal te maken hebben met oordelen en veroordelen.

Mike
 
Mike,

allereerst hartelijk dank voor de grote moeite die je je genomen hebt.

Even een reactie:
Je formuleert het zo dat New Age-tactieken nog wel zouden kunnen werken, mits men reeds zover gevorderd is dat de persoonlijkheid in balans is.
Dan heb ik dat verkeerd verwoord. Ik bedoel te zeggen dat New Age technieken je niet kunnen beschadigen als je een sterk Ego hebt en je kunt doorzien wat die New Age technieken uiteindelijk inhouden. Ik ben er dus absoluut niet voor.

De rest ga ik op mijn gemak doorlezen. Mocht er iets zijn waar ik tegenaan loop, meld ik me weer.

Dorothé
 
Ik heb de artikelen nog niet gelezen, maar ga dat wel doen.

https://hetnlpcollege.nl/wat-is-ego-pijnlichaam/#%7C21%7C_Tip_%7C_Onthecht_jezelf_van_je_materiele_bezittingen

en

https://www.heinpragt.com/menswerk/ego.php

Dorothé
 
Ik heb eens zitten zoeken op internet naar waarden en normen van Christenen.

Onderstaand artikel lijkt me wel de belangrijkste overkoepelende waarden weer te geven:

https://meganjanneliset-h4lv3-2014p2.weebly.com/normen-en-waarden.html

Eigen verantwoordelijkheid nemen, Oordelen afhankelijk van de omstandigheden, zelfstandig denken, rechtvaardigheid, geloof-vertrouwen, naastenliefde, innerlijkheid.

Dorothé

 
Over deze normen en waarden kan je uren filosoferen en je inzichten daaromtrent verruimen.
 
Buiten de 16 persoonlijkheden om jezelf beter te leren kennen, waarbij ik een INTP-A ben, is atrologie ook erg interessant. Ik ben tweelingen en de beschrijvingen zijn zeer accuraat, zowel de goede als de slechte eigenschappen. Kent iemand een goede website wat betreft astrologie? Ik ga me hier verder in verdiepen. Binnenkort met Mike de 12 stappen doornemen, ben benieuwd wat we van elkaar leren.

Joost
 
Na aanleiding van de discussie op het FvD forum maar even hier mijn bericht.

Mike, bedankt voor het veranderen van de status toeschouwer naar actief. Ik zal mezelf wel niet altijd even goed verwoorden, het zij zo.



Gezien de rugpijn die ik ervaar moet het allemaal wel waar zijn wat er staat geschreven op dit forum over mij. Sorry daarvoor!







Fijn dat jullie mijn bijdragen konden waarderen. Helaas kan ik dit gevoel niet met jullie delen. In dit wereldje in het blijkbaar nodig om overal maar sarcasme of cynisch gedoe te gebruiken. De laatste 15 jaar heb ik onder een steen geleefd. Wat dat betreft heeft Mike gelijk dat ik niks weet. Daar kunnen we het godzijdank inmiddels eindelijk over eens zijn. Tevens de reden dat ik hier op dit forum was om kennis op te doen. Sarcasme, cynisch en kritiek naar anderen toe is echter niet de spiegel van mijn binnenwereld. Ik zie ditzelfde terug bij rechtse media. Kan iemand mij dan uitleggen waarom de verwachting is om op platformen schaapjes wakker te maken? Het proces welke Mike nu doorgaat is exact wat ik zelf geleerd heb jaren geleden. Opkomen voor de zwakkeren in de samenleving. Mede om die reden ervaar ik moeite om mee te werken op al die platformen te doen alsof men de wijsheid in pacht heeft en allerlei tactieken gebruiken gebaseerd op sarcasme, kritiek etc. Wat dat betreft zit Mike dus goed met zijn proces nu. Ik heb deze al achter de rug lang geleden.



Daarom vind ik het schrijven van Henk over de leeuw wakker maken erg goed. Iets wat ik zelf al meermalen aangekaart had dat schaapjes wakker maken geen enkele zin heeft. Ook vanuit ervaringen uit het verleden. Ik waag mezelf er in elk geval niet aan om schaapjes wakker te maken. Iets wat ik langer geleden zelf ook gezegd heb maar niet binnen wil komen bij sommigen.



Nogmaals, sarcasme, kritiek etc is niet de spiegel van mijn binnenwereld, en mijn besluit om mezelf hiervan de distantiëren staat vast. Respect voor degenen die naar demonstraties gaan. Ik heb er geen tijd voor. Ik sta in dienst van mijn dieren die dagelijks meermalen afhankelijk zijn van medicatie wat voor mij sowieso al een beperking geeft in mijn eigen vrije tijd en werk. Laat staan dat de mogelijkheid nog bestaat om mee te doen aan demo’s. Dit is de claim die ik ervaar welke op mijn schouders rust en geen gehoor aan kan geven. Niet mee kunnen doen met de strijd. Om die reden voel ik ook dat men op de 1 of andere manier wil dwingen hiertoe. Kan onterecht zijn geen idee. Maar het voelt niet meer oke en vooral als bemoeienis wat niet de motivatie geeft om überhaupt nog ergens over te willen discussiëren. Mijn motivatie is er niet meer.



Pas wanneer anderen hier stoppen met denken de waarheid in pacht te hebben over andere mensen op dit forum en daarmee een verkeerde sturing geven kom ik misschien nog terug. Voorlopig ervaar ik hier alles als een claim. Voor degenen die hier niet bekend mee zijn is het wellicht de moeite waard om daar eens in te verdiepen. Anderen veroordelen omdat men denkt te weten hoe de ander in elkaar zit zonder overleg is eveneens een tactiek die niet werkt en waarbij een tegenovergestelde effect kan ontstaan. Wat wel werkt is 1+1=3. Dit bereikt men alleen door te kijken naar gezamenlijke  oplossingen. Dat doel word niet gehaald met bovenstaande tactieken. Dat zal van binnenuit moeten komen zonder druk op een ander te hanteren die jij denkt te weten over een ander. De ontvanger kan het als negatief ervaren.

Helaas lijkt het er meer op dat mensen hier liever gelijk krijgen. Of het zinvol is om dit soort tactieken te gebruiken in combinatie met anderen claimen, plus het toepassen van ultimatums zal ieder voor zichzelf te rade moeten gaan. Ik denk dat iedereen wel slim genoeg is om te weten wat het uiteindelijke resultaat hiervan zal zijn.



Ik wil Mike bedanken voor zijn aanbod en kan dat zeer op prijs stellen. Er zijn altijd dingen die in een mensenleven beter kunnen. Ondanks dat kan ik heel goed met anderen en mezelf buiten dit forum overweg, is mijn leven prima zoals deze nu is en ben ik een tevreden mens. Mocht ik ooit van gedachten veranderen en het aanbod van kracht blijft laat ik dat weten.



Voor wat betreft mijn inzet, als ik hier nog iets deelde dan was dat uit enig enthousiasme over bepaalde onderwerpen en dergelijke mogelijkheden om tot meerdere inzichten te komen. Mede vanuit de intentie iets bij te dragen in deze wereld. Echter, de waarheid willen claimen op basis van een potje gelijk halen maakt dat onmogelijk. Prima als men gelijk wil krijgen en dat het doel is van dit forum. Anderen hebben een mening die ik net zo goed respecteer, net als dat ik hier een mening zou mogen hebben. Eigenlijk is het niet eens een mening wat ik heb maar een filosofie op basis van onwetendheid. 1 om niet in problemen te denken. Als het niet lukt om anderen mee te krijgen en te motiveren in een stukje enthousiasme of positiviteit hierin is dat prima. Anderen hoeven niet mee te gaan in hierin en mogen erover denken wat ze zelf willen, andersom idem. Een discussie daarover om over gelijk te gaan strijden is wat mij betreft zinloos en niet van toegevoegde waarde.

Waar het mij om gaat is dat het lijkt alsof anderen de indruk hebben mij ergens in te moeten motiveren en ik dat zelf niet mag. Mij motiveren op basis van sarcasme etc, is niet de weg. Bovendien kan ik mezelf heel goed motiveren door vooral niet in problemen te denken. Dit forum is momenteel helaas niet meer de juiste plek voor mij. Wie weet dat ik af en toe nog een bijdrage deel. Als men mijn status in inactief wil veranderen is dat ook prima.



Mike en anderen bedankt voor jullie kennis.
 
Sorry Henk, ik bedankte Mike en anderen maar jou naam mag ook genoemd worden. ik vergeet jou te bedanken.
Jij ook ontzettend bedankt voor je inzichten en je kennis! Ook hier heb ik veel aan gehad.
 
Binc, jij bedankt voor deze zeer oprechte en goed verwoorde post. Dit is BY FAR de beste post die ik van jou heb gezien in jaren!

Mike
 
Mooi Binc, en succes! Ook ik vond/ vindt je een gewaardeerd bijdrager. Sommige posts zou ik zelf niet altijd zo verwoorden, maar zo zijn we allemaal anders en mijn respect heb je. Toch een kleine tip, vat soms dingen minder persoonlijk op en je maakt het voor jezelf een stuk makkelijker. Overigens, daar waar jij andere als meubilair zag van dit forum, had ik dat bij de naam Binc.
 
Hoi Binc,

Jij nog zeer bedankt voor de tips rondom katten. Ik vind je een hartelijke eerlijke persoon.

Verder, tja het is allemaal al gezegd.

De kritiek naar jou toe, onderstreep ik ook wel.

Maar natuurlijk niet als veroordeling. Het is een oordeel en daar kun je alleen maar iets mee doen en van groeien.

Succes en we zien je wel weer.

Dorothé

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan