Ego

Bedankt voor de adviezen en tips! Het was een kleine moeite. Dat persoonlijk maken heeft vermoedelijk een reden. Van mezelf ben ik een doener. Ik zal niet nalaten daar waar nodig dingen op te pakken. Constant hiermee ook hier geconfronteerd wordrn en vanwege persoonlijke omstandigheden niet te kunnen doen geeft geen voldoening. Het welzijn van mijn dieren gaat (hoewel dit nooit mijn eigen keuze is geweest maar eerder eigendom zijn van iemand zijn die de verantwoording niet nam) voor. Anyway, dat verhaal is bij sommigen bekend. Niet kunnen voldoen aan verantwoordelijkheden die je voelt en wilt doen is een killer. Mike noemt het janken om jezelf. Ik zie het als geen keuze hebben.

Ik heb dan ook nog snel even die test gemaakt uit andere topic van Henk. Ik heb meer met denkers en actie. Heb het overigens 2 keer gemaakt omdat veel dingen allebei kloppen. Begrijp me niet verkeerd, het doet ontzettend pijn om te gaan en doe het niet voor de lol of uit belediging.

De eerste uitslag.

De meeste punten gaf je aan het type: Denker (19 punten)
De denker is iemand die op een afstandelijke manier naar de omgeving kijkt. De denker heeft vaak kennis van zaken, is veelal analytisch en pakt de zaken systematisch aan. De denker kan goed relativeren en weet werk en privé doorgaans goed te scheiden. Door anderen kan de denker als afstandelijk worden ervaren. Volgens het enneagram wordt de denker gedreven door hebzucht. De denker houdt informatie het liefst voor zichzelf. Andere namen voor de denker zijn; observator, waarnemer of filosoof.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Levensgenieter (17 punten)
De levensgenieter is doorgaans charmant en opgewekt. Hij of zij weet van het leven te genieten. Ze zien altijd kansen en hebben vaak een verfrissende kijk op zaken. In hun enthousiasme raken ze echter ook vrij snel verveeld. Ze maken niet altijd alles af. Op anderen kunnen ze oppervlakkig overkomen. Volgens het enneagram wordt de levensgenieter gedreven door gulzigheid. Ze leggen zich liever niet vast en houden zo veel mogelijk opties open. Andere termen voor de levensgenieter zijn; hedonist, vernieuwer, generalist of dromer.

Het minst aantal punten gaf je voor: Helper (3 punten)
De helper is oprecht betrokken bij anderen. Hij of zij voelt haarscherp aan wat anderen voelen of nodig hebben. De helper kan anderen goed ondersteunen en motiveren. In de regel staat de helper klaar als iemand anders hem of haar nodig heeft. In de ogen van anderen heeft de helper veel waardering nodig en kan hij of zij zich opdringen. Volgens het enneagram wordt de helper gedreven door trots. Hij of zij heeft veel aandacht nodig. Andere namen die worden gegeven aan de helper; gever, assistent of ondersteuner.

De 2e.




De meeste punten gaf je aan het type: Verkoper (19 punten)
De verkoper is iemand die graag scoort. De verkoper is opportunistisch en competitief. Hierdoor kan hij of zij zelfverzekerd of arrogant overkomen. De verkoper weet dingen voor elkaar te krijgen. De verkoper zal alleen die inspanningen leveren die nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen. Volgens het enneagram wordt de verkoper gedreven door bedrog. De verkoper is zeer ijdel en wil voortduren in de aandacht staan. Andere namen die worden gegeven aan de verkoper; winnaar, bestuurder of statuszoeker.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Bepaler (17 punten)
De benadering van de bepaler is alles of niets. Hij of zij gelooft ergens in en gaat er dan voor of ziet het helemaal niet zitten. De bepaler gaat vrij gemakkelijk het conflict aan. De bepaler is zeer direct en kan daardoor als ontactvol worden ervaren. De bepaler kan tegen een stootje. Volgens het enneagram wordt de bepaler gedreven door lust. De bepaler heeft een grote behoefte aan winnen en kan niet goed tegen zijn of haar verlies. Andere termen voor de bepaler zijn; baas, strijder of leider.

Het minst aantal punten gaf je voor: Romanticus (3 punten)
De romanticus heeft gevoel voor schoonheid en kunst. De romanticus is vaak artistiek en wil zich vaak onderscheiden. De romanticus is op zoek naar het ongewone, het afwijkende. In de ogen van anderen is de romanticus weinig realistisch en vaak ontevreden. Ook kunnen zij als emotioneel ervaren worden. Volgens het enneagram worden romantici gedreven door nijd. Ze voelen zich aangetrokken tot datgene wat ze niet hebben. Andere namen die worden gegeven aan de romanticus; individualist, artiest of verdieper.

Ik ben blijkbaar geen gevoel mens. Of ik me daar schuldig over moet voelen, geen idee. Datgene wat ik voel, waarneem en wil kan ik niet waarmaken.




 
Tvpwnkyvy2nffb6285b90opd21lsy8fjj.jpg
 
Mooie foto John, alleen de tekst is niet kloppend. Het ego is niet iets wat dood moet. Dit gaat ten koste van levens energie en is ontkenning van jezelf. Soms kan je jezelf wel kennen maar geen gehoor geven aan die energie. Dan ben je volgens mij wel ego dood. Zeker weten doe ik dat trouwens niet. Het schijnt dat men ook met een kopje speciale thee een soort ego dood kan creëren. Persoonlijk zou ik me daar niet aan wagen. Evenals LSD niet. Ik heb mensen meegemaakt die LSD hebben genomen en in een bad trip zijn geraakt. Ik denk dat dit laatste meer te maken heeft met de gemoedstoestand van waar de persoon zelf in verkeerd en de LSD dan invloed heeft op de gemoedstoestand van de persoon en door de LSD gestuurd word iplv door zichzelf. Zou misschien met die thee ook zo kunnen zijn.

http://tijdschriftcul.nl/de-dood-van-het-ik-hoe-het-is-om-jezelf-te-verliezen-in-psychedelische-drugs/
 
Ik heb er ook al het een en ander over geschreven. Je heb een sterk ego nodig om je te onderscheiden van egoïsme.

Dorothé
 
Ja, dat denk ik ook. Maar helaas moeten velen nog blokkades opruimen. Uiteindelijk behoor je je ego te zien als je vriend en als een eigen persoonlijke zelf. Er kunnen problemen hierin ontstaan wanneer er verkeerde signalen binnen komen en het ego niet meer gezien word als je eigen vriend.
Dat dan weer wel. Of mensen die nog geblokkeerd zitten en/of blijven door de dingen in de maatschappij. Gelukkig word ook dit steeds meer zichtbaar.
 
Komt neer op wat jij hier schrijft.



Wil je onderzoeken wat waarheid is, moet je goed in je schoenen staan en een sterk Ego hebben. Een Ego wat zich niet om laat lullen door de verkeerde kant. Je moet weten waar je voor staat, kunnen nadenken met de ziel, en houden van het leven. Je moet niet vatbaar zijn voor het slechte en dit vergt heel veel beschouwend werken aan jezelf, je wereldbeeld, en je GODsbeeld.

 
De spirituele reis en het ego. Verlichting en 5e dimensie.
Het gesprek vliegt alle kanten op maar het uiteindelijk blijkt alles ego.
De moeite waard voor degene met interesse in dit onderwerp



Erwin
 
De afgelopen weken had ik mij sterk voorgenomen om alleen nog maar
af en toe te lezen op dit forum.

Ik heb gemerkt dat ik dit moeilijk vind.

Ik wil graag lezen want dit forum heeft wat te vertellen, in tegenstelling
tot andere forums op Libelle niveau.

Maar eenmaal aan het lezen is het mij onmogelijk om niet te reageren.
En met beide zit ik in de knel, met lezen en met reageren.

Ik ervaar iets bij mij wat niet goed is. Een soort verslaving, een soort
trekken aan mij en er gaan soort van alarmbellen af.

Een gevecht in mijn binnenste, en een soort van verduisterd licht in mijn hart.

En nee, dit is niet het ego, dat weerstreeft tegen alles wat het hier leest. Want ik ben het lang niet altijd eens, maar dat hoeft in beginsel geen innerlijk gevecht op te leveren.

Maar meer het ego wat wél leest, waar het níet moet lezen en
schrijft wáár het niet moet schrijven, en wát het niet moet schrijven.

Het niet meer schrijven zal ik oplossen; zodadelijk na het uitloggen
wordt wachtwoord verwijderd en weggedaan, en dan is het met schrijven afgelopen.

En het lezen afbouwen zal ik op een andere wijze fixen.
Soms moet je jezelf snijden om wille van...

Ten laatste mijn excuus waar ik mensen beledigd, geïrriteerd, of anderszins tekort gedaan heb met mijn bijdragen.
 
Mike, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag onder topic Dotcom Radio.
Ik stelde die vraag omdat vaak relationeel een crisis duidelijk wordt naast dat ons levenspad met het verstrijken der jaren zo om en nabij elke zeven jaar aan de hand is.
Ik heb duizenden boeken gelezen over psychologie en aanverwant vanaf dat ik kon lezen.
Daarom is het lastig om zomaar even daarover mijn inzichten en conclusies te delen.
Ik vind de 12 stappen interessant om meerdere redenen.
Ik kwam het begrip pas ten na vele jaren van onderzoek en in kader van codepency.
Wil hier later op terug komen maar het even melden in kader gezichtspunt dat een vals ego, vals zelf, ontstaat vanuit "trauma" in het kindleven.
De eerste zeven jaren als eerste groeistuip is van essentieel belang.

 
''Gevoelens zijn slechts bezoekers; laat ze binnen en laat ze uit.'' - Mooji -

Maak van je gevoelens geen halszaak. - HM
 
@Anna, je bent een zeer intelligente vrouw die de dingen goed doordenkt. Dat kan ik in jou waarderen. Ik meen ook te proeven uit jouw laatste post dat je open staat voor het doorlopen van de 12 stappen. Ik zou je graag willen helpen. Je hoeft niet bang te zijn voor oeverloze discussies over feminisme, die fase hebben we al gehad. Bovendien gaat dat voornamelijk over jouw pijn. Het is niet aan mij om zout in wonden te wrijven, noch om te (ver)oordelen. De 12 stappen gaan over zelfreflectie, ze zijn juist bedoeld om je het inzicht te geven dat je nodig hebt om zelf je eigen conclusies te trekken. Je leert op een neutrale en objectieve manier naar jezelf te kijken, zonder pijn/schaamte/verdriet en ander drama opgeworpen door je ego. Het werkt als je er aan werkt!

Mike
 
Ik heb gisteravond voor het eerst de 12 stappen doorgenomen met Mike. Gewoon op een nuchtere, luchtige en gezellige manier. Dit was absoluut een eye-opener voor mij! Mijn ego hield en houdt me voor de gek op zodanige manier dat ik er niet in m'n uppie uit zou komen. Ik ben echt ontzettend eerlijk geweest over mijn gewoonten, gedragingen en mijn ego. Gewoon door er over te praten kwamen de inzichten binnen en deze heb ik daarna ook gedeeld met mijn vrouw. Wat ik anders nooit zou doen, want schaam, schaam...

Dit is een aanrader voor iedereen, of je nu denkt wel of niet in je ego te zitten.

Ik kan nu al zeggen dat het mij positief veranderd heeft en ik anders kijk naar mezelf en anderen. Ik ga hierin absoluut verder!

Joost
 
Mike, ik vroeg eigenlijk wat tijd om mijn posting nader toe te lichten.
Ik sta niet per definitie open voor de 12 stappen.
Het kost me tijd om dat punt nader toe te lichten.
Waar het me nu om gaat is de 12 stappen zoals die door codependency therapeuten ook gebruikt is.
Jij hebt de 12 stappen herschreven omdat je denkt dat deze ook op andere manieren inzetbaar zijn om het ego te beteugelen.
Henny Bos heeft dat ook gedaan de nodige jaren geleden.
https://www.hennybos.com/mijn-15-stappen-naar-interdependentie-en-vrijheid/
Mijn persoonlijke visie is te uitgebreid om het maar even in het kort te samenvatten.
Wat mij welkom zou zijn is Zoom meetings met mensen die de vele uitganspunten mbt zelfonderzoek zouden willen bespreken.
 
Dank voor je reactie, Anna. Ik heb de 15 stappen van Henny Bos bekeken. Hij verwijst naar de 12 stapoen van AA en deze zie ik ook terug in zijn variant. Hij leent ook uit andere bronnen. Ik behandel enkele citaten uit de link in je post:



De 12 stappen van AA(Anonieme Alcoholisten) en CoDa(Codependents Anonymous) zijn een weg naar herstel, waar ik wat vraagtekens bij heb met name ten aanzien van het feit dat ze stellen dat je machteloos en hulpeloos bent. Het is inderdaad zo dat het denken dat de problemen heeft veroorzaakt die problemen niet kan oplossen, daar is het juiste denken van de Boeddha voor nodig.

Machteloosheid en stuurloosheid staan in de eerste stap van AA vermeld om het zelfgecreeerde, opgeblazen egopersonage te doen kapituleren. In stap 2 leer je zelfs dat dit een vorm van krankzinnigheid is en dat deze krankzinnigheid met zich meebrengt de klassieke definitie van Einstein van telkens hetzelfde doen en andere resultaten verwachten. Je leert dat ego niet kunt oplossen met ego en Zelf niet met Zelf. Je leert dat je je moet overgeven aan iets groters dan jezelf. Ik denk niet dat Henny heeft begrepen waarom dit de eerste twee stappen van AA zijn en waarom je ook eerst hiermee begint alvorens je je dient over te geven aan je Hogere Macht. Mogelijk speelt bij Henny ook nog steeds een egomechanisme, zie opmerkingen hieronder.



De 12 stappen vormen slechts één weg en er zijn vele wegen die naar Rome leiden en wellicht is bewustwording wel de hoofdweg naar het hart. Kennis zit in het hoofd en wijsheid en liefde zitten in het hart en Inayat Khan zei al dat wijsheid en liefde hand in hand gaan, waar wijsheid is daar is ook liefde en omgekeerd. Elly zei: ‘Henny ging van hard naar hart’

Die hoor ik vaker, recentelijk ook via Joke hier op het forum. Er zijn ook meerdere manieren van eten, maar de reden waarom ik uitgekomen ben op de bevindingen en richtlijnen van Weston Price is,omdat zijn studie de ENIGE is die gebaseerd is op de overgeleverde wijsheden van natuurvolkeren WERELDWIJD. Zo ook met AA. De 12 stappen hebben hun sporen reeds lang en breed verdiend.

Bedenk dat in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw alcoholisme werd gezien als een zwak karakter, zondig, misdadig of zelfs krankzinnig. Er waren ziekenhuisbehandelingen (detox) maar je kon ook in de bak of in het gesticht belanden. Bill Wilson bood als eerste met zijn Fellowship en 12 stappen een effectief programma met een hoog succespercentage, dat inmiddels wereldwijd ruim 80 jaar van kracht is. Dat moet Henny Bos nog maar zien neer te zetten!

Even iets over een aantal stappen van Henny:



stap -1-: Overgave aan de wil van God

Hier gaat het meteen al fout. Het barst van de mensen met een strenge protestantse of katholieke jeugd die regelrechte trauma's hebben overgehouden aan hun jeugd en de dogmatische kerkelijke leer waaraan ze als kind zijn onderworpen. Hun afkeer van religie maakt de weg terug naar God moeilijk, zo niet onmogelijk. Anderen zijn totaal goddeloos opgevoed en hebben geleerd neer te kijken op religie en op religieuze mensen. Ook voor hen is een overgave aan God moeilijk, zo niet onmogelijk - en zeker als eerste stap! Daarom stuurt AA ook aan op kapitulatie van het ego voorafgaand aan een overgave aan God.



stap-11-: Je eigen therapeut worden

Hoe kun je vanuit stap 1, overgave aan God, nu hier uitkomen 10 stappen verder? Dat is volkomen onlogisch. Het lijkt er op dat Henny zich nog niet heeft bevrijd van de ILLUSIE dat je Zelf niet kunt fixen met Zelf. Bij AA leer je dit zelfbedrog wel op te geven en je voorgoed in dienst te stellen van je Hogere Macht. Persoonlijke ambities worden ondergeschikt aan spirituele ambities omdat er bij persoonlijke ambities zelfzuchtigheid en onverzadigbaarheid optreedt, een mechanisme waarbij het Ego het sociale instinct misbruikt voor persoonlijk gewin (status, aanzien, macht).



stap-13-: ‘Zieners’ raadplegen

Waarom zou dit een noodzakelijk onderdeel moeten uitmaken van je bewustwording? Mogelijk haal je veel uit een bezoek aan een medium of waarzegger en in dat geval 'more power to you'. Er zijn zeer zeker getalenteerde mensen op dit gebied, maar zoals Q schrijft: be careful who you follow. Het barst nl. van de 'channelaars' die beweren te communiceren met 'lichtwezens' of 'aliens'.

Bedenk dat de New Age-beweging is opgezet door Blavatsky en Crowley als een satanische afleiding van God, Henny's eerste stap nota bene! Waarom dan 12 stappen verder mensen bewust op dit pad van valse profeten leiden en dus weer terug naar het ego? Als je zijn 15 stappen volgt blijf je eeuwig in je eigen egocirkeltjes ronddraaien. Het is een allegaartje van concepten die hij links en rechts bij elkaar heeft geraapt en in zijn 'winkelwagentje' heeft gegooid. Dit idee van bewustwording als 'supermarkt' komt regelrecht voort uit het ego, je kunt nl. helemaal niet lukraak uitzoeken wat jij wil! Alle andere zaken die in zijn stappenplan worden beschreven leer je ook via AA (of via mijn aanpassingen omdat deze trouw blijven aan AA), maar dan op de juiste manier en in de juiste volgorde.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.844
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan