Ego

Wauw, wat een mooi topic. Ik worstelde al een tijdje met dezelfde soort problemen (hoe zet ik mij dienstbaar in, hoe kom ik van mijn slechte gewoonten af etc.) maar ik kom niet verder. Precies op het juiste moment stuit ik op dit topic, kan geen toeval zijn. Ik ga het op mijn gemak doorspitten. Alvast bedankt voor het inzicht dat ik ga krijgen.

Joost
 
... MMGA: Make Mike Great Again.
( te lezen op MEGA)


Hoe bedoel je dit, Mike?

Ik moet denken aan een anekdote: een dominee maakte eens een wandeling en stuitte daarbij op een stratenmaker.

’Goedendag’ sprak de dominee, ‘u hebt maar een mooi beroep!’ De stratenmaker keek op en vroeg verbaasd: ‘Hoe dat zo, dominee?’
De dominee antwoordde: ‘Wel, hierom: ik preek en preek wekelijks op de kansel, maar zie zo zelden vrucht op mijn werk... Bij u ziet u het gelijk! Kijk eens wat een mooie straat u legt!’

De stratenmaker legde zijn werk even neer en keek de dominee even nadenkend aan. Toen sprak hij: ‘Ach dominee, het is heel eenvoudig. Men moet het werk op de knieën doen, en steeds een stukje achteruit gaan.”

I love this :))



 
Make Mike Great Again: omdat ik aan mezelf werk en er voor kies om me niet langer meer te verlagen tot een negatieve frequentie d.m.v. alcohol.

Mike
 
Met andere woorden, de magie zit hem in de eenvoud?

Ik lees met veel bewondering je teksten, Sio! Maar ik heb toch een maar; iets dat wringt in me.
Dit onderdeel mis ik bij de AA, hoewel ik het ook begrijp, omdat het gaat om de Hogere Macht ‘ zoals jij Hem begrijpt’.
Maar dit onderdeel voegt zo ontzettend veel toe. Hier is nog meer:

Je hebt ook uitzicht op Hemels eeuwig leven. Niet alleen in het leven hier mag je dagelijks vragen wat Zijn wil is en die uitvoeren.
Maar alles wat je zult gaan doen in Zijn Naam, heeft eeuwigheidswaarde.
En heeft een beloning. Je vergaart als het ware een schat in de hemel.
Je naam wordt geschreven in het Boek des Levens.
Je zegt dat er bij de AA een onderdeel mist dat uitzicht geeft tot eeuwig leven. Hoe zit het dan met zwakbegaafden of mensen die hier niet bewust mee bezig kunnen zijn?

Je opmerking/vraag aangaande 'proef je het verschil? Is het door Hem in wie ik geloof of is het het geloof zelf', is een intrigerende vraag.

@Mike, dank voor je aanbod als sponsor aan eenieder hier! Het is vast een unieke kans, en wellicht iets voor in de nabije toekomst. Ik persoonlijk heb nu andere doelen en uitdagingen die voorrang hebben, en tevens is de mate van relfexie en stimulans die dit forum opzichzelf al geeft/uitstraalt genoeg (voor nu) om te voorzien mijn in de dagelijks dosis spiritualiteit en discipline.
 
Mike biecht hier zijn zonden op. Dat is heel moedig! Alleen mensen met een groot hart kunnen dat.
Wij zouden Mike dus niet moeten beschuldigen. Maar hem een hart onder de riem moeten geven. Het probleem is dat er nu bij teveel mensen het eigen ego op gaat spelen zodra deze eerlijke bekentenis hier toegegeven word. Dit betekent dat de rollen hier om gedraaid worden en deze mensen juist een voorbeeld zouden kunnen nemen aan Mike. Wat dat betreft is het helemaal geen slecht idee voor een aantal mensen om op zijn aanbod in te gaan.
 
Met andere woorden, de magie zit hem in de eenvoud?  

Je zegt dat er bij de AA een onderdeel mist dat uitzicht geeft tot eeuwig leven. Hoe zit het dan met zwakbegaafden of mensen die hier niet bewust mee bezig kunnen zijn?

Als ik naar Christus luister die zegt: zalig zijn de armen van geest, want van hun is het Koninkrijk der hemelen, dan is er voor mij geen enkele twijfel dan dat Hij ze liefheeft en behoudt. Sterker nog, ze worden een voorbeeld genoemd voor alle anderen die met hun ongeloof, bezwaren en voorbehoud Hem afwijzen.

Hij vraagt dat we als een kind worden in het geloven en ontvangen van wat Hij biedt. Eenvoudiger kan het niet.

Je opmerking/vraag aangaande ‘proef je het verschil? Is het door Hem in wie ik geloof of is het het geloof zelf’, is een intrigerende vraag.

Als ik een pil slik tegen hoofdpijn en de hoofdpijn verdwijnt, is het dan de pil die dit deed, of omdat ik geloofde dat het zou gebeuren?
We weten dat een medicijn kan werken. Maar ook een placebo kan werken als je sterk gelooft dat wat je zojuist geslikt hebt je gaat verlossen van je hoofdpijn zolang je niet weet dat het een placebo is.

Wat ik lees over de AA is dat je je overgeeft aan een Hogere Macht zoals jij hem begrijpt. Voor de ene is dit dan misschien wel een scheppende kracht. Voor een ander misschien Alla. Voor een derde een onbekende geest, die huist in een Boeddha- beeld.

Waar het om gaat is dat je een Hogere Macht erkent. Van wie je je afhankelijk weet want je hebt zijn hulp en kracht nodig.

En juist, dat dit voor ieder weer anders is, intrigeert mij nou zo.

Want de geest in het beeld helpt de ene. Alla helpt de andere. De scheppende kracht helpt een derde.
Wat of Wie helpt nu? Het geloof van deze mensen, of Alla én de geest in het beeld, én de scheppende kracht?
 
Zoals wss al eerder aangehaald komen verslavingen voort uit onze afscheiding van God/Liefde/Energie (Edging God Out)

Daarom zoeken we dit elders (andere mensen, drugs, stimuli) met negatieve resulataten als uitkomst. De enige manier om dit terug te draaien is dmv terug te gaan naar de echte bron van energie/liefde, God.

Deze verandering zal ook andere positieve effecten tot gevolg hebben zoals het bereiken van een hogere frequentie in de spirituele wereld. We groeien en evolueren op aarde. Daarnaast zal dit je ook verbeteren in je huidige leven, hoe we over onszelf en anderen denken/voelen en wss ook sommigen karma teniet doen, Vrede, harmonie en vrijheid, dat steeds ter onze beschikking staat.

Men moet echter zelf de beslissing nemen dat we hulp nodig hebben. en ons overgeven aan God. Als je zelf 1 stap neemt, zal God meerdere stappen nemen.

Ieder heeft uiteraard een eigen soort relatie met God. In ons en rond ons. Zoals wijzelf met ons Innerchild dienen overeen te komen, komt ook God overeen met zijn Innerchilderen.

Om dit te doen dienen we onszelf te bekijken vanuit een hoger standpunt (als een soort getuige), maar niet beoordelen (als een rechter) en accepteren hoe we nu zijn (een soort van inventaris) en beslissen dat we veranderen willen. Hier is het belangrijk dat dit gebeurt vanuit ons hart, want ons EGO wil nog steeds dat gevoel van opwinding etc. (vb ik wil andere niet bekritiseren maar ik wil nog wel het gevoel van superioriteit). Maw we moeten willen veranderen uit liefde vor God zodat we beseffen dat die slechte gewoontes niet geschikt zijn voor een kind van God.

Als we anderen hebben geschaad met ons gedrag dienen we hiervan ook spijt te hebben en vegiffenis te vragen.

Dit alles is uiteraard niet simpel en Mikes 12stappen plan kan hier wss goed bij gebruikt worden.

Mijn gedacht.

 
De cabal is vleesgeworden ego. Het is nooit genoeg voor hen. Ze zijn spiritloos of de verbinding met hun spirit verloren (antifa). Na hun dood verliezen ze hun ego, wanneer ze geen spirit hebben, staat ze na dit leven niets te wachten. En ego is altijd bang. De enige manier op om de cabal (ego) te raken is door hen voor gek te zetten of hen te beledigen (in hun beleving), hierdoor zijn ze psychopatisch en narcistisch. Omdat er hierna niets voor hen is, of ze hun ego dan verliezen, willen ze koste wat het kost hun leven en ego behouden in deze 3-D wereld.

Cabal is vleesgeworden ego, maar dit geldt ook voor onze ego. We moeten onze ego onder controle krijgen.

Dit is een onderdeel van ons probleem. Zo, nu ga ik slapen, dit moest er even uit.

Joost
 
T48nxc8rgbxzpvbsjzae92rwqg1t2hfdy.jpg


Mike
 
Een agnost weet niet of er een God is en laat het dus in het midden. Een atheist ontkent het bestaan van God.

Mike
 
Een agnost weet niet of er een God is en laat het dus in het midden. Een atheist ontkent het bestaan van God.

Mike
En heeft gnosisme daar dan ook weer mee te maken? Zie dat woord bij antroposofen wel eens voorbij komen
 
Wat is de reden dat je zo over vrouwen praat Mike? je lijkt ze allemaal over 1 kam te scheren terwijl er net zoveel slechte vrouwen zijn als slechte mannen en vica versa. Ieder mens is uniek.
Dit is niet bedoeld als aanval, ik vraag het me oprecht af. Overigens chapeau dat je durft uit te komen voor je alcohol probleem en deze aanpakt. Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die hun alcoholgebruik niet als probleem zien en zichzelf daarmee verdoven.

Bastiaan: mooi uitgelegd dat stukje EGO, ik zie het ego ook niet als iets slechts zolang het maar niet met je aan de haal gaat. Wat best nog weleens moeilijk kan zijn in deze individualistische tijd. Eckhard Tolle heb ik ook gelezen, de kracht van het nu en het zijn. Inmiddels kan ik het beter begrijpen en meer "zijn" dan toen ik het destijds las. Misschien wel weer een mooie tijd om het nog een keer te lezen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.234
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan