Ego

Ja, zo zie ik het ook Spal.

Ik ben jaren terug via Byron Katie me gaan interesseren in Albert Ellis, nl. rationele emotieve gedragstherapie. Dat komt daar wel op neer. Dat is gestoeld op de filosofie van Epictet.

Ook deze is van Epictet:

Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken.

en

Zoek het goede niet buiten u: zoek het in uzelf of vindt het nooit.

Niemand is vrij die niet zichzelf de baas is.

En wel de belangrijkste waar dan ook de therapie op gebaseerd is:

Niet de dingen zelf brengen de mensen in verwarring, maar hun meningen over de dingen.

Tja, alles waar ons ego op gestoeld is!

Dorothé
 
Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken.
Dit is een variant op de Serenity Prayer van AA, oorspronkelijk bedacht door de theoloog Reinholt Nibuhr in 1934, 5 jaar voot de publicatie van de Big Book van Bill W.

Mike
 
" Het geschreven woord kan veel harder aankomen dan bedoeld is. "



Het woord is als een afgeschoten pijl.



Dit werd mij aangedragen omdat ik soms te scherp en te direct iets kan neerzetten.

Het sluit aan bij wat ik eerder schreef over de magie van het woord. Het woord is geladen en draagt meer in zich dan de inhoudelijke betekenis. En dan is er ook nog de energie van de intentie die de spreker of schrijver bewust of onbewust laat meekomen met het woord. Dit voel je en dat voelt de ontvanger ook.



 
Ik heb het vaker gezegd, maar ik merk dat het moet komen van de kracht van de herhaling:

Als het om dit soort stof gaat loop je al snel het risico om in allerlei New Age-valkuilen te vallen. Eckhart Tolle kwam al voorbij, nu weer Byron Katie. Ook bij die 'Benchi' van Binc stel ik vraagtekens. Ik kan er niets over vinden, maar bovenstaand citaat bevat veel linkse standpunten vermomd als spiritualiteit. Wees op je hoede voor valse profeten!

Mike
 
En dan is er ook nog de energie van de intentie die de spreker of schrijver bewust of onbewust laat meekomen met het woord. Dit voel je en dat voelt de ontvanger ook.
Soms wel. Maar heel vaak legt de ontvanger hier zijn/haar eigen intentie bovenop. Als we niet zo vast zaten in ons eigen ego zouden we veel beter in staat zijn om de oorspronkelijke intentie van de schrijver te lezen. Helaas wordt er veel te vaak een eigen verhaal van gemaakt.

Mike
 
Laten we Byron Katie even voor wat het is.

De filosoof Epictet vind ik wel heel goed hout snijden.

Hier 10 punten (die ik toen opgesteld heb voor mijn eigen bureau)

10 Irrationalen Ideen nach A. Ellis



1.    Es ist unbedingt notwendig, dass ich von jedem gemocht, geschätzt oder anerkannt werde.



2.    Ich darf absolut keine Fehler machen, sonst bin ich ein Mensch ohne Wert.



3.    Bestimmte Menschen sind schlecht und sie sollten dafür bestraft werden.



4.    Ich kann es absolut nicht ertragen wenn die Dinge sich anders entwickeln als ich es möchte.



5.    Es ist im Prinzip nie meine Schuld wenn etwas falsch läuft.

Ich kann nichts dafür.



6.    Ich muss mich im Bezug auf alle möglichen Unannehmlichkeiten die auftreten könnten, immer extrem sorgen.



7.    Ich sollte auf jeden Fall, das Übernehmen von Verantwortung und Schwierigkeiten vermeiden.

Wenn ich nichts mache, mache ich auch nichts falsch.



8.    Ich bin völlig abhängig von anderen.

Ich alleine bedeute nichts, ich kann nichts.



9.    Mein Leben wird zum größten Teil durch meine Vergangenheit und meine Erfahrungen bestimmt.



10.    Ich muss für jedes Problem die faire und perfekte Lösung finden.



En nu de 10 rationale affirmationen

Rationale Affirmationen



1 Es wäre schön, wenn andere Menschen mich schätzen würden. Wenn Sie es aber nicht machen, wäre das höchstens schade. Ich bin aber nicht auf die Wertschätzung anderer Personen angewiesen. Ich weiß mich selbst zu achten und zu akzeptieren.



2  Auch wenn ich mich nicht kompetent oder erfolgreich erweise, kann ich mich mögen und akzeptieren.



3  Menschen sind keine perfekten Wesen und können unfair und schlecht handeln. Dies geschieht häufig aus Unwissenheit, oder weil sie psychisch krank sind.



4  Schade wenn Dinge anders laufen, als ich sie gerne hätte. Es wäre richtig Verantwortung zu übernehmen, zu ändern was in meiner Macht steht und zu akzeptieren was ich nicht verändern kann.



5 Wenn man seine unangemessenen Gedanken einsieht und verändert, ändern sich auch die belastenden Emotionen. Ich kann da schon viel machen.



6  Das Leben bedeutet auch ein Risiko eingehen.

Mann kann nicht alles unter Kontrolle haben. Sich bewußt mit Sachen auseinander setzen, ist daher das Beste was man tun kann.



7  Es ist schwieriger Unannehmlichkeiten aus dem Weg zu gehen als sich ihnen zu stellen.

Auch wenn ich es niemals mögen werde, kann ich es trotzdem ertragen.



8 Ich kann selbst entscheiden und trage damit auch die Verantwortung für das Ergebnis. Ich schaffe es auch alleine ohne sogenannte "ratgebende" Personen.



9 Meine Vergangenheit hat mich natürlich geprägt, aber ich kann jederzeit entscheiden anders über etwas zu urteilen und mich dann auch anders zu verhalten.





10 Die Welt ist so, wie sie sein sollte.

Ich darf versuchen sie für die Zukunft zu verändern, aber   momentan darf sie sein wie sie ist.

Ik heb ze maar even niet vertaald. Kan iedereen zelf door google translate gooien.

Alhoewel ik zelf niet geheel goed in elkaar steek, denk ik dat ik me weer eens iets meer met deze theorie moet gaan bezighouden.

Dorothé

 
Die eerste 10 punten klinken als de maskerdragende schapen die momenteel het straatbeeld bevolken!

Mike
 
Ja, dat zijn daarom ook irrationele ideeën, dus verkeerde aannames die mensen hebben en daarmee niet in een werkelijkheid leven. De 10 punten daarna zijn eigenlijk de waarheid, die wat je zou moeten leren uit de therapie.

Dorothé
 
Moet je dikke, complexe boeken lezen om de balans in je ego te vinden? Ik heb zelf Tolle gelezen en daar wil je in het nu komen, maar ook dat is 'ego-dingentje'; 'het verblijven in een state-of-mind dat de meeste anderen niet hebben'.

Ego is, zoals Mike ook al ergens schreef, een subtiele balans: een individu moet een ego hebben, maar het ego moet niet groter worden dan het individu zelf. Om dat in het gareel te houden, is het dan niet zo simpel als: wees dankbaar voor alles, wees bescheiden (voel jezelf niet meer dan een ander) en wees bewust van wat je doet: wij gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet.
 
Ik ben blij met jou, ssrdam! Je houdt mij een respectvolle maar kritische spiegel voor en strooit met wijsheden alsof het pepernoten zijn. Niets dan lof en bewondering hiervoor!

Mike
 
wees bescheiden (voel jezelf niet meer dan een ander)
Maar ook niet minder dan een ander.

Deze 2 dus

1 Es wäre schön, wenn andere Menschen mich schätzen würden. Wenn Sie es aber nicht machen, wäre das höchstens schade. Ich bin aber nicht auf die Wertschätzung anderer Personen angewiesen. Ich weiß mich selbst zu achten und zu akzeptieren.



2  Auch wenn ich mich nicht kompetent oder erfolgreich erweise, kann ich mich mögen und akzeptieren.

 
Ik doe m'n petje voor je af, Mike. Wie liefde zaait, waaronder ik ook dit forum bedoel, zal liefde oogsten.
 
Dorothé inderdaad, dat ook zeker! En die andere punten zullen vast ook zeker van toepassing zijn, alleen jammer genoeg is mijn Duits te ver onder ontwikkeld om zulke teksten te snappen.
 
Geen probleem.

Het is ook geen Duits forum.

En we hoeven id. niet zoveel woorden erover te wissen. De waarheid ligt in de eenvoud.

Eigenlijk in een woord: Liefde.

Dorothé
 
Interessant en herkenbaar verhaal, Sio. En zo heb ik van meerdere mensen vernomen dat ze deze weg bewandelen. Geloof en overgave doet iets speciaals, voor mij is dat ook innerlijke rust.



Precies, Ssrdam, en die innerlijke rust verlost me van dwangmatigheden.

Anderzijds heb ik mijzelf weleens de vraag gesteld: is het mijn geloof wat me gered heeft, of Degene in Wie ik geloof.. Proef je het verschil? Maar wat mij betreft het tweede.



@sio, interessant om te lezen dat jij een eetstoornis had en een soortgelijk programma hebt gevolgd als waar ik nu in zit. Is dat programma de reden waarom je gelovig bent geworden? Ik vraag dat omdat AA ook verlangt dat je een Hogere Macht erkent.

Gelovig ben ik vanaf klein meisje al geweest, al was het onbestemd en voor mijn gevoel ver weg en mistig. Als ik naar de bieb ging zocht ik boeken over religie, zo jong als ik was.

Vanaf het moment van inzicht en overgave werd alles zeer concreet. In heb ook letterlijk mijn tekortkomingen en onmacht opgeschreven en op briefjes voor Hem neergelegd.

In de jaren hier voorafgaand en waarin ik met mijn problemen worstelde, zijn ook steeds mensen op mijn pad gebracht die als een mentor voor me waren en me een klein stukje verder hielpen. Achteraf zie ik dit heel goed. Daar heeft Hij voor gezorgd.

Het ego, ik zie dit als mijn eigen ik. Wat IK wil, wat IK voel, wat IK denk.

Maar ik wil dit onderwerpen aan wat HIJ wil, en zelfs wat ik voel en denk moet ik onder Zijn heerschappij brengen. En dat is goed voor mij.

Dit is eigenlijk geen religie. Dit is relatie. Hij heeft mij lief en ik heb Hem lief. Hij heeft mij veel moeten vergeven. En wie veel vergeven wordt betoont veel liefde.
 
Gelovig ben ik vanaf klein meisje al geweest, al was het onbestemd en voor mijn gevoel ver weg en mistig. Als ik naar de bieb ging zocht ik boeken over religie, zo jong als ik was.
Ik ben ook altijd van jongs af aan geinteresseerd geweest in deze materie. Of liever gezegd: immaterie. Het zat er idd altijd al ergens in.
Vanaf het moment van inzicht en overgave werd alles zeer concreet. In heb ook letterlijk mijn tekortkomingen en onmacht opgeschreven en op briefjes voor Hem neergelegd.
Stap 4-7 van de AA!
Het ego, ik zie dit als mijn eigen ik. Wat IK wil, wat IK voel, wat IK denk.

Maar ik wil dit onderwerpen aan wat HIJ wil, en zelfs wat ik voel en denk moet ik onder Zijn heerschappij brengen. En dat is goed voor mij.

Dit is eigenlijk geen religie. Dit is relatie. Hij heeft mij lief en ik heb Hem lief. Hij heeft mij veel moeten vergeven. En wie veel vergeven wordt betoont veel liefde.
100% mee eens en ook volledig de filosofie van AA!

Mike
 
wij gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet.

mooi! Of behandel een ander zoals jij zelf ook behandeld wil worden.
Dit zei mijn moeder altijd tegen ons.

P.s ik kom hier net even kijken en heb nog enkel op de laagste pagina gekeken. Interessante topic, daar ga ik nog een keer mijn tijd voor nemen!
 
Ik denk dat het ego van oorsprong niets anders is dan een deelbewustzijn van God, jouw unieke venster op de wereld. Dit heb ik in het verleden ook al vaker geschreven. Als we met elkaar leven in verbinding en harmonie kunnen we deze vensters naast elkaar leggen om zo een breder beeld te krijgen - letterlijk een 'bigger picture'.

Wat de Luciferiaanse krachten succesvol hebben weten te doen is ons invidualiseren en uit elkaar drijven. Vervolgens hebben ze de 7 hoofdzonden aangewakkerd middels een systeem gebaseerd op machtswellust, hebzucht, ongelijkheid en, jawel, het ego als verdelende factor dat niet meer beseft dat niet gaat om je gelijk maar je geluk. Naarmate dat zich superieur wanende ego alsmaar meer opzwelt voelt het zich alsmaar verder verheven boven anderen en wordt de weg terug naar gelijkheid en verbinding met medemensen steeds moeilijker.

Het ego leidt tot (grootheids)waanzin, je ziet dit ook voortdurend overal om je heen. Daarom moeten we de samenleving fixen, te beginnen met onszelf. En daarom heb ik ook de 12 stappen van AA herschreven, omdat verslavingsproblematiek heus niet de enige krankzinnige manifestatie is van het ego in onze samenleving.

Mike
 
Er zit al een tijdje een vraag in mijn hoofd die ik graag wil stellen Mike.

Wat voor toekomst wacht mij / moet ik mij voorstellen als uitkomt wat jij denkt dat gaat gebeuren?
 
Een glorieuze toekomst, maar wel een die een uiterst chaotische start gaat krijgen. Het ego zal collectief moeten uitsterven en dit zal niet zonder slag of stoot gaan!

In tegenstelling tot veel streng-gelovige christenen ben ik niet van mening dat eerst Het Beest zal zegevieren om daarna alsnog door God verslagen te worden. Het maakt de mens tot een passieve toeschouwer van deze epische eindstrijd tussen Goed en Kwaad. Integendeel, de mens speelt hier juist een cruciale rol in! Het Kwaad is anti-creatie en kan helemaal niets manifesteren, het is niets meer dan een goedkope imitatie van God en heeft ons mensen nodig om de hel op aarde te manifesteren. Vandaar al die mind control, misleiding, propaganda en leugens en halve waarheden.

We naderen nu de Eindtijd en zoals Q schrijft: God wins. Maar Hij kan dit niet zonder onze hulp - en wij niet zonder Zijn hulp. We have to be on Team God! Daarom is The Great Awakening zo belangrijk. Dit betekent echter wel de voor het ego zware dobber dat we moeten beseffen dat we vanaf onze geboorte reeds in een voor ons gecreeerde matrix hebben geleefd en dat we onze zekerheden in het leven hebben gebaseerd op onwaarheden of vervormde of omgedraaide waarheden, de beruchte satanische omkeringen.

Kortom, ons bestaande mensbeeld en wereldbeeld gaat aan diggelen en we zullen 100% in onze eigen kracht moeten leren staan. We zullen nog veel steun aan elkaar moeten zoeken, ook zij die pretenderen 'wakker' te zijn. Ik hoor sommigen hier zeggen dat ze 'klaar' zijn voor wat gaat komen, omdat hun ogen zijn geopend dankzij dit forum. Dat is echter slechts ten dele waar - en dit geldt ook voor mijzelf! Daarom spreek ik van een harde vs. een zachte landing. Maar zelfs een zachte landing gaat met schokken gepaard!

Ik ben me mijn hele leven al aan het voorbereiden op wat er gaat komen en ik zal proberen mezelf en jullie hier zo goed mogelijk doorheen te loodsen. Maar ik heb absoluut niet de pretentie om het allemaal zo goed te weten of te allen tijde de kracht te hebben om hier ongeschonden doorheen te komen. Want let wel, we gaan Het Beest recht in de ogen kijken, het is de enige manier om het voorgoed te verslaan. We MOETEN onder ogen zien (letterlijk!) dat we al die tijd te maken hebben gehad met puur kwaad en dit kan blijvende psychologische schade aanrichten!

Dus mensen, gooi je ego aan de kant en geef je over aan je Hogere Macht nu het nog kan. Straks zul je blij zijn dat je op Hem kunt vertrouwen om de moed en wijsheid te vinden die nodig is om jezelf en anderen te helpen hier zo goed mogelijk doorheen te komen!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.077
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan