Edelgist (Nutritional Yeast) & linzen...

HeleenQ

New member
Mensen die mij kennen weten dat ik al langere tijd bezig ben met edelgist/nutritional yeast vlokken. Een prachtige vorm van de verschillende b-vitaminen. Ik had deze ontdekt n.a.v. veel informatie die ik gelezen had van Bee Wilder. Bij haar zijn deze edelgist vlokken een belangrijk onderdeel van haar dieet-protocol.

Ik wil hier even mijn ervaringen delen, daarbij ook jullie laten weten welke mening ik hierover heb ontwikkeld en vooral ook hoop ik dat anderen er ook bij gebaat zullen zijn.

Daarnaast wil ik ook nog even wat zeggen over linzen, waarmee ik momenteel veel goede ervaringen heb.

Eerst even die edelgist, ik merk dus nu ik het langere tijd gebruik dat het een goed effect heeft op de haren, haargroei en veel minder uitval, duidelijk een b-vitaminen oorzaak, dat is al een reden om ze in te nemen. Daarnaast merk ik dat ze enorm sterk werken voor een beter immuunsysteem. Vele weten dat ik nogal een verleden heb met neusslijmvlies klachten. Ik was al van mijn chronische voorhoofdholteonstekingen af, enkel nog wel vaak last van verstopte neuzen en vooral ook een poliep.

Die nutritional yeast, zeker ook in combinatie met de niacin (dat is de versie die ik gebruik) is zeer effectief, mijn neus is enorm rustig, en nog bijzonderder, mijn reuk komt terug, een aparte ervaring! :)

Waarom werken die b-vitamine zo goed? Mijn vermoeden wordt keer op keer bevestigd, ook bij anderen, dat vele mensen naast vele andere problemen ook hun lever/darmflora probleem nog lang niet op orde hebben. Het gevolg? O.a. de omzetting en aanmaak van b-vitamine is compleet verstoord, vandaar de bijbehorende klachten en vooral daarom ook het grote effect als je ze dus inneemt via o.a. die nutritional yeast.

Een andere gegeven is, dat je via vlees en andere producten veel B12 en B6 bijvoorbeeld kan binnen krijgen, maar dat door het bakken/koken (wat je toch vaak wel doet) gaat de kwaliteit hiervan verloren, oftewel, je denkt genoeg binnen te krijgen maar dat blijkt dan toch niet altijd het geval (fijn als mensen dus rauwe melk kunnen verdragen en rauwe boter etc, ik nog niet en vandaar ook zoekende naar andere vormen, o.a. gevonden in deze nutritional yeast!).

De uitdaging is dus om je darmflora & je lever zo goed op orde te krijgen dat hij ze wel goed kan opnemen/aanmaken en zorg ook voor voldoende juist voeding om ze er ook uit te kunnen halen.

Een tweede soort voeding wat mij momenteel enorm helpt zijn linzen, gek genoeg ben ik er ook dol op, wat ook iets zegt!!

Ze bevatten zowel b-vitaminen als ijzer en andere sporenelementen, en niet te vergeten, ze hebben een prachtige verhouding qua fosfor/calcium! En waar dit belangrijk is lees ook hier

Dit alles ter info, doe er je voordeel mee en test het voor jezelf ook eens uit of dit je ook niet extra kan ondersteunen op weg naar een betere gezondheid.

Je ziet dus dat je soms jezelf even moet ondersteunen om net zover te komen, zodat je het uiteindelijk straks weer zelf kunt doen.

Linzen zijn overigens heerlijk in soepen maar ook gewoon als vervanger van rijst naast je groenten, en zelf bak ik ze (na ze altijd minimaal 12 uur geweekt en gekookt te hebben) mee in mijn eieren met veel ghee, heerlijk!

ps. Ik gebruik nu deze vorm van Nutritional Yeast (goedkoop en goed, bevat ook niacin en is candida vrij, niet geheel onbelangrijk! 8) )

Gerrit

 
Ik heb de edelgist al een tijdje in de kast staan, maar nog niet echt gebruikt. Hoe en hoeveel neem jij ervan? Doe je het door de soep of door de groenten ofzo? Ik merk bij mezelf vooral dat mijn nagels nog steeds niet 100% mooi zijn. Zaten altijd heel veel kleine deukjes in, was even een tijdje weg, maar nu zie ik op sommige vingers toch nog wel wat mini deukjes en ook verticale strepen, volgens mij altijd al gehad.

Ik heb gewoon edelgist in de natuurwinkel gekocht, maar of deze candida vrij is??

 
Ik neem 2-3 ruime grote theelepels in de ochtend, gewoon in water samen met halve citroensap. Qua smaak vind ik het niks, maar lang niet zo erg als bitterzout :)

Vele soorten edelgist zijn niet candida vrij, vandaar dat ik deze specifieke haal in US. Daarnaast ook goedkoper.

 
Ook ik heb die van Natufood en ik hoop geen candida te krijgen! Mijn volgende aankoop wordt dan de juiste! Dat die edelgist werkt dat geloof ik nu wel. Mijn nagels zijn er aardig van opgeknapt en vanmorgen berichtte mijn zus mij dat haar nagels er ook sterker van geworden zijn. Ik heb het mijn arts overigens ook verteld (en hem de bewijzen laten zien) maar ik kan niet zeggen dat hij onder de indruk was... :D

 
Nutritional yeast zie ik als voeding (los van het feit dat er in deze versie synthetische vitaminen aan zijn toegevoegd), het groeit in de natuur. Daarbij is het erg goedkoop, vaak een reden waarom hier niet goed naar gekeken wordt, zo goedkoop kan toch niet zo goed werken!?

Dit geldt ook voor water/melk kefir, bijna gratis en super effectief.

Denk ook aan bottensoepen, botten krijg je bijna gratis, en als je het goed maakt waardoor je veel gelatine krijgt heb je een super krachtige 'geneesmiddel' voor je spijsvertering, darmen(wand) etc.

Dan ook nog lever, een van de voedingssoorten met extreme voedingswaarde, super goedkoop en als je het goed klaar maakt ook nog lekker (uitzonderingen daargelaten, het is voor velen ook wennen misschien :) ).

Wil lever niet wil eten --> dan ben je relatief goedkoop uit met die vloeibare gefermenteerde levertraan van Green Pasture, lijkt duur in aanschaf, maar reken het terug in $ per theelepeltje... (die met kaneel is zo lekker!) :)

En zo kun ik doorgaan, hoezo moet goede voeding duur zijn?? Hoezo zitten die raw foodisten allemaal aan de super dure superfoods (niet dat er iets mis mee is, maar ik ga liever voor low-budget en waar nodig voor een hoger budget maar dan met veel kwaliteit en effectiviteit!!)?

 
Ik heb me wel altijd afgevraagd wat edelgist nu eigenlijk is,waarvan t wordt gemaakt? Is t een plant ofzo?

 
Joey,

Ik heb dit gevonden:

Raised On Molasses

Nutritional yeast is grown on mineral enriched molasses and used as a food supplement. At the end of the growth period, the culture is pasteurized to kill the yeast. You never want to use a live yeast (i.e. baking yeast) as a food supplement because the live yeast continues to grow in the intestine and actually uses up the vitamin B in the body instead of replenishing the supply. (Brewer's yeast is nutritionally the same but as a by-product of the beer-brewing industry it has a characteristic bitter hops flavor).


http://sundancenaturalfoods.com/factsNutritionalYeast.htm

Mike

 
Quote:
Ik neem 2-3 ruime grote theelepels in de ochtend, gewoon in water samen met halve citroensap. Qua smaak vind ik het niks, maar lang niet zo erg als bitterzout


Net even geprobeerd, maar ik vind dit zeker zo erg, misschien wel erger dan bitterzout! Kon het nog net binnen houden :lol:

 
Wat apart.... Ik heb ook die edelgist van Natufood en ik vind het meer dan héérlijk! Ik ben het zo van de lepel gaan eten! Het smaakt in mijn ogen naar kaas.... Mijn zus vindt het ook helemaal niks! Smaken verschillen!

 
Evan heeft sowieso een vreemde smaak. Hij krijgt bijv. mijn fruitsmoothies niet weg en vindt de Blue Ice levertraan met kaneelsmaak (helaas niet meer verkrijgbaar) ook vies. Ik vraag me af, Evan, of er iets mis is met je zinkhuishouding?

Mike

 
Nee, de fruitsmoothie vind ik niks, sowieso al dat gedoe met die smoothies. Als ik zin heb in fruit (wat zelden voorkomt) dan eet ik liever gewoon een stuk fruit zoals het hoort, zonder al dat gemix. Veel mensen verwerken bijv levertraan en rauwe eieren in smoothies omdat ze het anders niet lusten. Smoothies werken niet voor mij, heb er nu zoveel geprobeerd. Ik eet liever gewoon puur een rauw ei, of een hap levertraan en vind dit absoluut niet vies.

De levertraan met kaneelsmaak was even een tijdje wennen, maar deze vind ik prima te doen, al heb ik weer liever het echte pure, zonder toegevoegde smaakjes.

Dat vind ik bijv ook met thee. Veel mensen nemen groene thee met sinaasappelsmaak, of weet ik wat voor rare smaakjes ze wel niet verzinnen. Ik houd daar absoluut niet van. Drink dan gewoon groene thee of eet een sinaasappel!

Of dit dan komt door een zinktekort?? Denk het niet. Zou best kunnen dat ik een tekort heb aan zink (soms hele kleine deukjes in mijn nagels en verticaal wat lichte strepen, maar ik denk niet dat als ik mijn zinktekort ophef ik dan ineens heerlijk van een fruitsmoothie kan genieten..

 
Dan heb je gewoon een gekke smaak! :wink:

Ik ben het overigens wel met je eens, hoor. Jij bent een man van pure smaken. Ik drink ook geen groene thee met een smaakje, gewoon pure, groene thee, zelf gezet van gedroogde, Vietnamese theebladeren. Ik kan goed tegen de bittere en wrange smaak, vind het zelfs lekker! Verder kan ik ook probleemloos pure, rauwe eieren of levertraan naar binnen werken. Ik vind het echter wel prettig als ik al dat soort ingredienten ineens in een smoothie kan verwerken, dan krijg ik een soort superbom aan nutrienten binnen! Menigeen zal daar heel heftig van gaan ontgiften, maar ik kan het allemaal prima hebben.

Maar toch ben jij een wonder der natuur! Aan de ene kant heb jij megadoses van bepaalde stoffen nodig om ook maar een heel klein beetje effect te sorteren, aan de andere kant krijg je de gewoonste dingen nauwelijks weg. Ik denk toch dat er zinkgebrek speelt bij jou, ook gezien je nagels.

Mike

 
Aan de Depyrrol dan maar?? Maar dat is ook niet de oplossing want zucht..... Eens kijken.... Zelf ben ik inmiddels 2 weken aan de Depyrrol en sinds gisteren gaan mijn nagels er weer vandoor! Jawel! En ik ben ook nog aan het bietensap+eigeel+edelgist. Ik verdenk de NAC600 van Bonusan!

 
De staat van je nagels, je haar en je gebit verraadt hoe effectief of ineffectief je mineraalhuishouding verloopt. Vetten zijn verantwoordelijk voor mineraalopname. Een verzwakte leverfunctie (vetverbrandingskachel) en galfunctie (uitstoot van galzouten in de dunne darm voor vetvertering) kunnen hieraan ten grondslag liggen. Je focus zou dan moeten zijn op het helen van de lever en het ontstoppen van de galkanalen.

Mike

 
Ongetwijfeld. Ik ben er ook mee bezig! Ik vraag me alleen af waarom ik zegge en schrijven 5 dagen geleden fantastische nagels had - en al een hele tijd - en nu ineens niet meer! Daarom verdenk ik die NAC600 maar. Vanwege die leverreiniging. Misschien ben ik gifstoffen aan het opruimen?

 
Het wisselt bij jou voortdurend met die nagels. We kunnen bij jou dus in ieder geval spreken van onregelmatige mineraalopname. Waar het aan ligt? Geen idee, maar het komt heel nauw bij jou!

Mike

 
Met mijn haren zit het wel goed, gebit gaat eindelijk ook goed. Nagels zien er iets beter uit dan dat het was, deze zaten een tijdlang vol met allemaal kleine deukjes. Nu alleen op mijn middelvinger en ringvinger als je goed kijkt nog wat mini deukjes. De strepen zijn minimaal, maar helemaal perfect zijn mijn nagels nog niet. Toch maar weer aan de leverflush binnenkort.

Had zinktekort ook niet weer temaken met dat eeuwige maagzuurverhaal??

 
Ja ik moet goed vlees eten! Dat helpt ook. Want als ik eens 4 dagen achterelkaar vis eet dan gaat het ook geheid mis! Ik wil nou eens een keertje doorzetten met de Depyrrol. Na een paar maanden kan het dan misschien wel anders zijn! Maar voor hetzelfde geld is het het bekende opname-probleem.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan