Edelgist (Nutritional Yeast) & linzen...

ff een zijstapje Gerrit: zijn bonen weer van een heel ander kaliber voor de vertering dan linzen?

Met linzen heb ik niet zoveel last als met bonen.

Gisteren at ik nierbonen.

Helemaal goed vielen ze niet.

 
Ik denk dat ik die vraag kan beantwoorden. Eigenlijk is de lins een soort boon. Je zou het ook een zaad kunnen noemen. De gouden regel is: hoe kleiner, hoe beter verteerbaar. Daarom zijn linzen beter verteerbaar dan bonen. Kies dus je bonen, peulvruchten, zaden, pitten, noten uit op hun formaat!

Mike

 
@Lievergezond, zeker als je ze voorweekt (een vereiste mijn inziens!) zijn de linzen beter te verteren, sowieso kleiner en ze kiemen erg makkelijk waardoor voedingswaarde en vertering ook nog eens bevorderd wordt!

Dit geldt neit voor de grotere en heftigere bonen, 'k denk ook dat de samenstelling totaal anders is. Linzen in % voedingsrijker t.o.z.v. bonen met hun grotere hoeveelheden zetmeel.

btw, linzen zijn zo enorm voedingsrijk, dat je, als je ff niet genoeg geld hebt voor vlees je dit als goedkoop alternatief kunt gebruiken voor goede eiwitten. En kippenlevertje is dan natuurlijk ook een optie, super goedkoop en enorm voedingsrijk!

 
Weston Price noemde linzen de 'koning der peulvruchten', vanwege hun hoge fosforgehalte. Calcium en fosfor zijn de meest voorkomende mineralen in je lichaam en zijn belangrijke mineralen voor botopbouw en -onderhoud. Vandaar dat we niet moeten praten over een zuur-basebalans, maar over een calcium-fosforbalans. Weston Price waarschuwde ervoor dat je niet een voedingsmiddel moet vermijden op basis van zijn zuurgraad, maar dat je altijd moet kijken naar de mineraalinhoud van dat voedingsmiddel. Veel zgn. 'zuurvormende' voedingsmiddelen zijn rijk aan fosfor, een mineraal waarvan Price zei dat we maar liefst 2 gram per dag van moeten innemen. Vandaar dat hij o.a. linzen aanbeval.

Mike

 
Gerrit,

je bent zo enthousiast over de edelgist ....het lijkt me de moeite waard het ook eens te proberen..

jij koopt het via iherb zag ik. ik heb geen ervaring hiermee, kun je betalen met paypal ?

 
Ja, via Iherb, deze is volgens mij beste: http://www.iherb.com/KAL-Nutritional-Yeast-Flakes-22-oz-624-g/19095?at=0 (momenteel op moment van schrijven niet op voorraad).

Je kunt ook deze nemen: http://www.iherb.com/Now-Foods-Nutritional-Yeast-Flakes-10-oz-284-g/688?at=0

Betaling gaat via creditcard, weet niet of je die hebt?

Ja, het is absoluut wonderlijk spul, en dat geldt niet alleen voor mij, heb er meer mensen over gehoord met goede resultaten. Zeker omdat jouw lever/darm idd ook nog niet op orde is kan dit jou weleens goed helpen (zeg ik met enige voorzichtigheid hoor).

 
ik heb geen creditcard..sinds kort wel paypal

ik denk er over na..wie weet voorzichtig proberen

 
Dank Gerrit voor je tips inzake edelgist en waar te halen.

Ik heb het een tijd gegeten op advies van het boek energieherstelplan.

Toen weer mee gestopt uit angst voor candida in stand houden.

Maar die heb ik nu toch niet meer, wel andere gisten.

Maar dat kan neem ik aan toch geen kwaad.

& oja ik heb net allerlei linzen ingeslagen: berglinzen (die bestaan blijkbaar ook), groene linzen en dupuyslinzen.

geen idee wat ik allemaal gekocht heb, maar het zal wel goed zijn:)

@Mike, dank voor de tip over het belang van de grootte of eerder ¨de kleinte¨ van de peulvrucht/het zaad voor de vertering.

 
Mike,

Heb jij het boek "Healing our children" ergens in Nederland kunnen bestellen? Ik heb ook wel interesse om dat boek te kopen, maar zag dat het bijv via bol.com niet leverbaar is. Ik hou niet zo van E-book versies die kun je wel op de website van de schrijver bestellen zag ik.

 
Ik heb het boek gekregen. Zoals je weet werk ik samen met Fred Meijroos van succesboeken.nl. Samen met hem heb ik o.a. het boek van Price in een Nederlandse vertaling mogelijk gemaakt. Een absolute aanrader is het boek van Uffe Ravnskov dat net uit is, Feiten en fabels over cholesterol! Momenteel ben ik Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel aan het vertalen. Nagel had ook Healing Our Children opgestuurd ter beoordeling en ik ben het momenteel aan het lezen. Een fascinerend boek!

Mike

 
Ok, bedankt Mike, ik zal het boek bij Amazon proberen te kopen. Het boek van Uffe Ravsnkov was zowieso al mijn eerst volgende aankoop!

Jochem

 
Ik ben er vanmiddag al om geweest in de plaatselijke esoterische boekhandel. Ze hadden hem niet. Ik zag wel de nieuwe ongelooflijke lever- en galreiniging van Moritz staan. Ik heb even voorin gekeken wie de vertaler was.... :lol:

Er stond ook nog een ander boek van Moritz over de zon. Is dat nog de moeite waard?

 
@Gerrit bevalt de nutritional yeast nog steeds? Was jij voorheen gevoelig voor eten dat gisten bevatte - zoals azijn, kefir, etc?

Ik overweeg deze vorm van B vitamines uitproberen en het is lekker goedkoop MAAR ik heb ontdekt dat ik *veel* last heb van braken van middelen die gisten bevatten - een slokje kefir lukte, maar een glas werd braken. Door deze gewoon weg te laten gaat het beter - zowel qua braken als opgeblazen buik. Dus ik vraag me af of het niet een te groot risico is... of is deze vorm van gist anders?

 
Het lijkt me een goede aanvulling om Nutritional Yeast Flakes te gaan gebruiken. Ik zag dat Gerrit ze koopt bij Iherb. Ik heb hier geen ervaring mee. Kan je daar alleen met creditcard kopen ? Waar kopen jullie dit product ?

 
@claireelis, ik wil hem wel, echter wat vraag je ervoor inclusief verzenden, aangezien de verzendkosten via USA goedkoper zijn dan in NL :)

 
seriously? jeetje ik vond het altijd zo duur om dingen te bestellen/sturen van/naar VS dat ik het nu al jaren niet meer doe. maar dan zal het wel van NL naar VS zijn dat zo duur is. $8.25 = EUR 6,-. Het zou idd zonde zijn om vervolgens voor 5,75 (TNT) te versturen. Je woont niet toevallig in de buurt van Amsterdam of Leiden?

 
Heb je dit al eens geprobeerd en hoe zou je het vergelijken, of waarom niet?

www.naturalnews.com/028516_vitamin_B_supplements.html

Ik heb het lang geleden eens geprobeerd en ik had niet het idee dat ik de smaak met eender wat draaglijk ging kunnen krijgen. Vitamine Bwijk! was het! :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.827
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan