Edelgist (Nutritional Yeast) & linzen...

Quote:
Had zinktekort ook niet weer temaken met dat eeuwige maagzuurverhaal??


Ja, plus wat ik al had genoemd: de lever en de galblaas.

Mike

 
hoi Gerrit, nog even over de linzen omdat je ze zo in de picture zette:

er wordt kennelijk verschillend gedacht in de wereld van de prikkelbaredarmoplossingen.

hier een verhaal bijv:

http://www.darmkracht.nl/oorzaak_prikkelbare_darm/

Quote:
Granen & peulvruchten, denk aan linzen, bonen of erwten zijn niet eetbaar in rauwe vorm. Onze voorvaderen aten ze niet. Ze moeten eerst langdurig bewerkt worden (voor peulvruchten: wellen in water en dan koken) voordat ze eetbaar zijn. Bovendien bevatten ze toxische stoffen zoals cyanogenische glycosiden en hinderen ze de spijsvertering door zogenaamde trypsin-remmers.

Belangrijker voor u met prikkelbare darm is: peulvruchten zijn rijk in zetmeel. Zetmelen zijn complexe koolhydraten die worden omgezet in suiker. Deze voeden de slechte microben in uw darmen. Zolang deze voedingsgroep in uw dieet blijft, is het moeilijk om van de slechte microben in uw darmen af te komen!


In de paleowereld zijn linzen dus niet zo gewild.

Ik hoop juist dat het wel goed is, want het is wel handig, die linzen etc.

Nog iets Gerrit: als jij linzen in je eieren stopt, maak je de linzen dan eerst fijn of laat je ze juist heel?

 
Linzen moet je inderdaad altijd even voorweken, ik doe dit minimaal 8 uur in water met scheutje appelazijn erin. Doe ik dit niet, dan vallen de linzen niet goed zoals ik dit weekend had gedaan, dus altijd voorweken!

Linzen die ik met eieren bak zijn linzen die ik eerst heb gekookt. Ik maak vaak wat extra zodat ik in de ochtend bij de gebakken eieren wat gekookte linzen kan mee bakken, heerlijk om zowel de vetten als eiwitten maar ook deze KH binnen te krijgen. Gewoon een klein beetje maar, dus niet ineens hele borden vol scheppen :)

Officieel is het een GAPS toegestaan voedingsmiddel, maar wel pas aan het eind van GAPS. Zelf ben ik het nu even aan het proberen, linzen vallen wel goed, maar quinoa dus niet gek genoeg! Maar kan zijn dat ik nu ff paar dagen geen linzen eet en ff afwissel met andere zaken.

Kortom, heb blijft elke keer proberen en testen wat bij jou werkt en hou een bepaalde voeding zeker niet te lang aan, wissel af om zo het hele spectrum aan voedingsstoffen binnen te krijgen.

 
Gerrit

ik lees bij jou, en soms bij anderen, dat iets even niet goed valt of dat je ergens tijdelijk of langer moeite mee hebt.

ik ben hierin totaal de weg kwijt. heel even dacht ik het te begrijpen maar helaas....wat ik ook probeer...ik kan er geen pijl op trekken. ik voel me plotseling ( na toevoegen van rijst en quinoa) een stuk beter....het houdt een tijdje aan en.....het zakt weg naar niveau niet al te best...wat moet ik laten staan, wat moet ik vooral meer nemen...

ik weet het niet, ik weet het echt niet...ik eet echt supergezond maar mijn lijf is bekaf...ik ga vroeg naar bed, slaap s'middags...maar ik blijf moe

van nature ben ik een heel positief mens en ik blijf dat ook maar mijn lichaam is moe en energieloos

 
Albert,

In de topic Balans schreef ik naar jou:

Quote:
Je hebt nooit goed geleerd om contact te maken met je lichaam, daarom ben je ook door extreem sporten steeds over je grenzen heen gegaan.


Daar heeft het mee te maken. Dit is volkomen ontontgonnen terrein voor jou. Gerrit en ik hebben maar mooi mazzel dat we zo'n goed contact hebben met ons lichaam, jij hebt dat niet. Het lichaam heeft lang geleden jou geprobeerd te telefoneren, maar jij nam nooit op. Nu is het ermee gestopt. Het is aan jou om die telefoonlijn te herstellen, jouw lichaam heeft het vaak genoeg geprobeerd. Lees wat ik daar in de topic Balans over schrijf. Jouw probleem is hoofdzakelijk van energetische aard en je lichamelijke problemen zijn daar een uiting van. Pak het aan bij de bron en focus niet op een lichamelijke verandering maar een van de geest!

Mike

 
Mike

je topic over balans vond ik absoluut geweldig !!! de manier waarop je hierin de dingen hebt verwoord...

ik doe echt mijn best, zorg voor voeding ontspanning rust en ga ook positief en opgewekt door het leven maar men pffffff....een week geweldig...dan weer helemaal energieloos...

 
Albert, als ik zo vrij mag zijn om me te moeien:

het contact met eigen geest/lichaam: valt mij ook zwaar jammer genoeg.

ik weet dat het zo is en toch lukt het me maar moeilijk.

ik behoor dus ook tot de groep mensen die nog een hele weg te gaan heeft.

dit zeg ik om niet uit de hoogte te willen lijken naar jou toe als ik het volgende zeg:

je zegt: "ik ga positief en opgewekt door het leven".

ik word achterdochtig als ik willekeurig wie dit zie/hoor zeggen

dat is mijn ding natuurlijk, maar ik hoop maar dat je er iets aan hebt als ik het volgende zeg

bij mij heeft die zogenaamde in mijn geval realiteitontkennende positiviteit die ik van mezelf en mijn omgeving van mij vroeg me vooral veel ellende bezorgd.

ik wil je niet uitnodigen om dingen zwarter te maken dan ze zijn, maar mocht het zo zijn bij jou dat positiviteit bij jou leidt tot onderdrukking van je eigen (meestal onaangename) gevoelens (wat veel voorkomt), dan werkt die tegen je.

dat is dan wat mij betreft ook geen positiviteit, maar iets anders.

ik kom het vaak tegen, dat new-age-achtige realiteit ontkennende positieve gedoe.

uiteraard is het daarnaast altijd belangrijk met respect voor jezelf en voor anderen met dingen om te gaan

daarbij horen dan juist ook de zwarte gevoelens als je het mij vraagt en de bespreekbaarheid van de angsten om die niet het daglicht te laten zien

vaak als zwarte gevoelens en de angsten die ze onderdrukken het licht krijgen of door jou begrepen worden, kunnen die toch juist vaak heel "positief" zijn

maar dat is nou juist het punt, dat die zwarte gevoelens vaak zo als onaangenaam ervaren worden, dat ze worden weggestopt, coute que coute: in onze maatschappij wordt het ook nog aangemoedigd: allemaal gebaseerd op de verdringing, die mensen tot halve mensen maakt omdat ze een groot deel van zichzelf niet als van zichzelf mogen (h)erkennen en beleven.

stel je toch eens voor dat iemand bij zijn kracht komt zeg!

als je die negatieve gevoelens in het juiste licht hebt leren herbeleven, dan heb je energie te veel ipv te kort.

ik las ergens een schatting dat 80% van de negatieve onaangeroerde gevoelens in feite goud zijn, de rest is ook echt wel shit, maar die mag dan nog het licht zien om dingen acceptabel te maken.

dit is een ode aan albert, maar vooral ook aan mezelf haha.

 
Bravo, Dorien! Je kunt het licht niet herkennen als je niet weet wat de duisternis is. New Age zie ik ook als vluchten naar het licht. Het licht opzoeken vanuit angst is een verkeerde motivatie. Angst komt vcort uit het ego dat het totaal niet wil zien, licht EN duisternis. Jouw bijdrage is zeer zinvol, bedankt hiervoor!

Mike

 
Quote:
ik wil je niet uitnodigen om dingen zwarter te maken dan ze zijn, maar mocht het zo zijn bij jou dat positiviteit bij jou leidt tot onderdrukking van je eigen (meestal onaangename) gevoelens (wat veel voorkomt), dan werkt die tegen je.


Mooi..! En wat mij betreft maakt dat het verschil tussen positief denken en positief benaderen. We zijn met zijn allen in een positief denken cultuur terechtgekomen waarin we ons bijna niet meer slecht mogen voelen. Grote glimlach eroverheen.. Je kunt jouw slecht voelen ook positief benaderen, daarmee wordt het niet minder vervelend maar je kunt er misschien iets mee en je wordt er altijd beter van. Dát is pas positief!

Neemt niet weg, Albert, dat het soms als een gebed zonder eind is. Ik snap het wel!

 
In de topic Dirtsa stelt zich voor verwoordt Rapunzel het als volgt:

Quote:
Je noemt ook nog het verdringen. Daar ben ik al jaren een goeie in. Er zijn mensen die me vrolijk noemen en een lachebekje of zoiets en dan ben ik verbaasd. Als ik een foto van mezelf zie ben ik ook altijd verbaasd. Ik zie er zo gelukkig uit! Ben ik dat? Vanbinnen voel ik me namelijk heel anders....


Dat is bijzonder eerlijk en openhartig en heel veelzeggend...

Mike

 
ik verdring niets...noem mijzelf een realist. ik zie de dingen zoals ze zijn.

maar ook heb ik mij al jaren geleden voorgenomen dat ik ondanks de dingen die het leven voor mij in petto had/heeft, ik mij geen zuur mens laat maken...ik wil aangenaam blijven voor mijzelf en mijn omgeving...mensen kennen mij als een plezierig en positief mens en dat wil ik graag zo houden

 
@Mike en Corneliaz: jullie herkennen wat ik zeg gelukkig.

Slecht voelen positief benaderen dat is inderdaad heel belangrijk.

Ik heb er nog best lang over moeten doen om mezelf het te gunnen in de buurt van anderen me slecht te mogen voelen.

Nu nog valt het me zwaar en ik bedenk me: ligt het aan de weinige energie die ik heb of aan bovenstaand feit dat ik (veel) gezelschap niet goed verdraag nu.

Kip of ei: ik vrees dat ik toch het antwoord wel weet en dat besef is best confronterend, hier achter mijn bureau op mijn werk.

 
Quote:
ik verdring niets...noem mijzelf een realist. ik zie de dingen zoals ze zijn.


Albert, er bestaat geen werkelijkheid, alleen maar perceptie. Ik ken meerdere mensen die zichzelf 'realist' noemen die eigenlijk niet-gelovers zijn. Dat is hun 'realisme': geloven in niets, dus ook niet in henzelf. Je moet in je eigen kracht gaan staan, niet in je eigen zwakheid. Hoe meer je benadrukt hoe hopeloos het is, hoe hopelozer het wordt. Dat is perceptie, geen realisme. Soms is je zwakheid je kracht, dat is wat Lievergezond je probeert te vertellen. Vergeet die 13 jaar. Het verleden is geweest, de toekomst moet nog komen. Wat doe je NU? Wat denk je NU?

Focus je op gezondheid en niet op ziekte. Geloof het of niet, die ziekte is een leerproces dat je kan helpen om weer gezond te worden, gezonder dan ooit zelfs. Maar dan moet je wel 'realistisch' genoeg zijn om te doorgronden wat de lessen zijn die je moet leren. Een van de belangrijkste lessen voor jou is niet over je grenzen gaan en altijd maar het uiterste van jezelf vergen. Misschien ben je nu ook weer 'uiterst' positief. Misschien gaat het daar wel om, dat je niet moet vervallen in uitersten!

Mike

 
Lievergezond

ik denk dat het een jaar of 13 terug was dat ik besloot om het heft in eigen handen te nemen. ik ontdekte dat de reguliere gezondheidszorg niet heel graag wilde weten wat er met mij aan de hand was. Dat ik voor de neurologen nr zoveel op hun lijst was...

Mike

de werkelijkheid is idd mijn perceptie daarvan. maar vergis je niet... ik geloof absoluut in het zelfherstellend vermogen van mijn lichaam...anders had ik het al lang geleden opgegeven en zat ik nu achter de ramen te kijken wie er voobrij fietst

Ik had echt een heel mooie auto kunnen kopen van al het geld wat ik inmiddels in van alles en nog wat had gestopt ter verbetering van mijn gezondheid.

ik denk na over je woorden....niet over mijn grenzen gaan is een les die ik inmiddels geleerd heb :?

 
@Gerrit, nog even over de linzen:

dank voor je antwoord!

ik kan niet uit je antwoord opmaken of je de linzen echt fijn maakt voor je ze in je ei stopt.

ik heb dat nu wel gedaan, maar ik ben benieuwd hoe het is als ik ze er zo instop.

ik vermoed dat dat lekkerder is.

 
Momenteel ben ik het boek Healing Our Children van Ramiel Nagel aan het lezen. Hij noemt nutritional yeast (edelgist) hierin als een goede bron van chroom en koper. Chroom is van belang voor de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel!

Mike

 
Misschien even update geven, NY blijft hier ontzettend effectief. Mike weet hoe lang ik ondanks mijn enorme ontgiften, goed voeding etc elke keer nog steeds bleef rotzooien met mijn neusslijmvliezen. Sinds ik die NY heb ontdekt en dit trouw elke dag inneem blijven mijn neusslijmvliezen enorm stabiel en heb ik een continue vrije neusademhaling, letterlijk een verademing!!

Mijn theorie blijft dat als je lever en darmen niet normaal functioneren (en dat doen ze nog steeds niet helemaal bij mij, en ik verwacht bij vele van ons!) kunnen deze niet de (vaste) voeding goed opnemen en vooral ook, de omzetting hiervan niet voldoende uitvoeren en ook niet zelf bepaalde vitaminen aanmaken.

Daarom is deze edelgist zo enorm effectief! Dus absoluut een aanrader als je denkt een slecht functionerende lever/darmflora te hebben. En wie voelt zich niet aangesproken? :)

Let wel, je moet wel wat gaan doen aan die lever/gal/darmen om in toekomst weer goed te kunnen gaan functioneren uiteraard!

 
Quote:
Mijn theorie blijft dat als je lever en darmen niet normaal functioneren (en dat doen ze nog steeds niet helemaal bij mij, en ik verwacht bij vele van ons!) kunnen deze niet de (vaste) voeding goed opnemen en vooral ook, de omzetting hiervan niet voldoende uitvoeren en ook niet zelf bepaalde vitaminen aanmaken.


Mee eens. Zie ook mijn laatste post in de topic over de leverreiniging.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan