E-nummers

ruud

New member
Zijn werkelijk alle E-nummers synthetisch en onnatuurlijk?

Hoe zit het dan met citroenzuur (E330) ?

Ik heb de laatste twee dagen last gehad van diarree en hoop dat het detox verschijnselen zijn van de H202, maar nu bedenk ik me dat ik slagroom heb gekocht met een stabilisator erin, nl. E407 oftewel carrageen. Het wordt gewonnen uit zeewier, maar van dat natuurlijke schiet er waarschijnlijk niet veel van over door de produktie ervan. Er zijn nog andere mensen die hier diarree van krijgen. Toch vermoed ik dat ik maar één keer buikloop zou krijgen indien het aan carrageen lag en niet meerdere keren per dag zoals nu het geval was.

Quote uit een ander forum over carrageen:

"Laagmoleculair carrrageen tast de slijmhuid van de darm aan waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. Het remt de vertering van eiwitten en er is een vermoeden dat het het immuunsysteem negatief beïnvloedt zoals Waakhond al schreef. Verder staat er dat het vreemd is dat deze stof veel in alernatieve voeding wordt toegepast.

Bron is E = Eetbaar van dr. J. Kamsteeg. "


 
Carrageen mij niet gezien!

En idd belachelijk dat het ook in natuurvoeding wordt gestopt.

Ik kom wel vaker in de biowinkel producten tegen met bijv sorbitol (in de tandenpasta bijv.!) of producten met aspartaam.

Echt waar in de biowinkel.

Vraag je waarom ze dat doen, zeggen ze: "de klant wil het".

Nou dan zou ik zeggen, dan gaat u maar eens ergens anders winkelen.

Wat voor een flutmentaliteit heb je dan als biowinkel.

En bijvoorbeeld het gif in de biowinkel dat men nog zout durft te noemen.

Schandalig.

En dat gif dat men in de biowinkel als zout durft te verkopen dat zit natuurlijk ook in allerlei producten verwerkt.

Kijk dat je belazerd wordt in een supermarkt: dat is dan nog eerlijk spel, want je weet dat het daar schering en inslag is, maar in de biowinkel waar het zo duur is, daar wil je natuurlijk dit soort volksverlakkerij niet ook nog eens meemaken.

Maar het gebeurt natuurlijk ook aan de lopende band, daar kun je gif op innemen.

Of bijv. de bouillon van de biowinkel daar zit ook "gistextract" (lees: MSG) in.

Als ze niet zeggen dat er geen MSG zit in bouillon dan ga ervan uit dat er MSG in zit (E621).

Anders zetten ze het toch op het etiket?

"Geen MSG" op het label en het verkoopt zeker weten veel beter.

Maar goed, die bouillon hebben wij gelukkig helemaal niet nodig.

Of bijv. de olijvonaise van de biowinkel.

Denk je: daar zit misschien dan geen zonnebloemolie in.

Niks hoor, die zit daar dus ook gewoon in.

Er is dus geen enkele mayonaise te vinden in de biowinkel zonder zonnebloemolie.

Althans niet in de biowinkels die ik bezocht.

Dan nog de tartex.

Een tijd lang was ik er helemaal weg van, van de tartex.

Die vegetarische pate.

Nou dat heb ik dus geweten: ik kreeg erg veel darmklachten!

Dat is dus bepaald ook geen pretje die voedingsgist in de tartex!

Je hebt voedingsgist en voedingsgist, maar die tartex is dus echt niet goed voor mensen met gevoelige darmen.

En ook in de biowinkel moet je oppassen waar ze allemaal soja in stoppen, zelfs ook al is het geen genetisch gemodificeerde soja.

Soja, zeker als het niet gefermenteerd is: moet je erg mee oppassen omdat het een oestrogeen is dat op de klieren inwerkt en daar is het vaak toch al niet zo goed mee gesteld bij ons westerse mensen.

De japanners gebruiken zelf soja met mate en dan altijd gefermenteerd, maar in het westen vindt men het nodig om dat soort tradities gewoon overboord te gooien.

 
Nee niet alle E-nummers zijn chemisch en/of schadelijk. Er zijn om en nabij de 361 E-nummers toegestaan in de EU. Daarvan zijn 173 als rood gemarkeerd, 108 als oranje en 80 als groen. Rood is gevaarlijk en beter te vermijden, oranje is twijfelachtig en beter te matigen, groen is veilig of waarschijnlijk veilig.

Bepaalde categorien bevatten heel veel of alleen maar schadelijke soorten. Grof gezegd vind je de meeste rode nummers bij:

kleurstoffen: 100 – 181

conserveringsmiddelen: 200 – 252

smaakversterkers: 620 – 650

zoetstoffen: 950 – 967

Hier zie je een duidelijk overzicht van alle E-nummers. Je kunt dit schema uitprinten en als een creditcard in je portemonnee dragen. Wees je ervan bewust dat op sommige verpakkingen ook E-nummers staan, maar dan voluit geschreven. Soms klinkt dat wat meer onschuldig. Ook kan een van de ingrediënten bestaan uit een product die uit meerdere ingrediënten bestaat. Op die manier kan het voorkomen dat een product wel E-nummers bevat, terwijl het niet op de verpakking staat. Let ook op de schuilnamen van MSG E621. De bekendste daarvan is gistextract. Dit zit ook in veel biologisch fabrieksproducten!

Ik zelf vermijd rode E-nummers zo veel mogelijk in mijn leven, weliswaar ik soms een uitzondering maak als ik buitenshuis eet. Oranje E-nummers vermijd ik ook zo goed als geheel, maar daarop ben ik minder streng. Groene E-nummers kunnen dan misschien wel door de beugel, maar ook die krijg ik liever niet binnen.

Als je meer wilt weten over de toevoeging in je eten, dan kun je een klein zwart boekje vinden met als titel “Wat zit er in uw eten?”. De schrijfster heet Corinne Gouget. Het is een handig naslagwerk dat voornamelijk bestaat uit een groot overzichtelijk schema van alle E-nummers. Zo leer je snel welke stoffen je veilig, twijfelachtig of schadelijk zijn.

 
Ik had nog 2 kartonnetjes room over met carrageen en heb ze gelijk in de vuilbak gegooid. Ik wist wel al dat E-nummers niet deugen, maar dacht dat 'het kleine beetje' misschien geen kwaad kon, maar nee ik heb gelezen dat het ook al met kanker gelinkt is en dat in een studie ratten er bloederige diarree van kregen. :?

Het is inderdaad nog erger wanneer biowinkels zulks gif verkopen.

Gelukkig dat je me verteld over 'gistextract' in bouillon van de biowinkel. Ik dacht nl. dat ik gezonde bouillonblokjes kocht zonder MSG erin, maar ik zie dat er idd ook gistextract inzit! Dat wist ik dus niet dat dit gewoon MSG is. En dat moeten die makers dus bewust er zo opgezet hebben, omdat ze weten dat bio/gezondheidsbewuste mensen die hun product kopen op de hoogte zijn van chemicaliën als MSG!

Soms denk ik dat ik wel gek ben om zoveel bio te kopen, omdat je nooit zeker weet hoe bio het wel is. Ik vermoed dat ze het evengoed toch wel een stuk goedkoper zouden kunnen houden. Het is vaak niet tweedubbel, maar driedubbel de prijs van niet-bio-produkten en ik heb gehoord van iemand dat bioboeren soms ook wel eens 's nachts durven te 'spuiten' als niemand het ziet..

Al bij al zal bio over het algemeen wel beter zijn, maar of het altijd waar is voor zijn geld..?

De bio-voedingsindustrie is wel degelijk een commercie zoals de andere en juist omdat ze weten dat mensen zoals wij bereid zijn om meer te betalen voor een gezonder product, durven ze ook serieus doorrekenen als je't mij vraagt. Het is inderdaad belangrijk om labels te lezen en ook nog eens goed weten wat het allemaal betekent inclusief de synoniemen en verschuilingsnaampjes.

De soja-rommel en low fat-produkten zijn ook een teken dat de biowinkel ondernemers zelf niet zo op de hoogte zijn van wat werkelijk gezond is, het gaat hem meer om de hype en dat verkoopt hé.

 
Bedankt voor die link, DenniS, dat is handig.

Maar zoals gezegd, hebben we nog het probleem van synoniemen en andere benamingen voor E-nummers en schadelijke stoffen.

Vooral op bio-produkten zullen de producenten er gemakkelijker een andere benaming aangeven dan het E-nummer, omdat ze weten dat mensen het ongezond vinden zoals bijvoorbeeld 'gistextract'.

 
Ik zou iedereen aanraden, koop alleen biologische groente, vlees, en maak alles zelf. mayo, soepen, sausjes, en je hebt helemaal niets te maken met e-nummers.

De slagroom die ik heb zit in een flesje en daar zit alleen slagroom in.

Als tandpasta gebruik ik zout en kokosolie. Geen toevoegingen dus.

 
Goed punt Dirtsa, de biowinkel maakt zich voor wat de gemengde producten betreft weer redelijk overbodig.

Wat de tandpasta aangaat: ja die maak ik ook zelf.

Maar het ging me om het principe dat een biowinkel zichzelf serieus niet serieus neemt als die snoep met aspartaam of tandpasta met sorbitol verkoopt.

 
Gistextract

Gistextract is niet hetzelfde als Vetsin / E621 / MSG. MSG is MonoSodiumGlutamate of in het Nederlands MonoNatriumGlutamaat of MonoNatriumGlutaminaat. Gistextract bevat vrije glutamaat (E620), maar geen mononatriumglutamaat. Of alle gistextract gevaarlijk is, betwijfel ik.

Marmite/vetamite is puur gistextract, maar dan in een natuurlijke vorm voor zover ik op de hoogte ben. Volgens mensen die ik op internet erover gesproken heb is deze gistextract verantwoord om te gebruiken. Dit maken zij op uit het feit dat ze er geen fysieke klachten van krijgen terwijl ze dat van MSG en al die andere soorten MSG-achtigen wel krijgen.

Andere soorten stoffen die vrije glutaminaat of MSG bevatten zijn:

  1. Gehydroliseerd plantaardig eiwit

    Gehydroliseerd eiwit

    Gehydrogeneerde plantaardige olie

    Extract van plantaardige eiwit

    Sodium Caseinaat

    Calcium Caseinaat

Zie deze site voor meer info en voorbeelden. Ik vind een ingrediënt als 'aroma' ook erg verdacht!

Gistextract moet in 2014 voor biologische producten biologisch gemaakt zijn. Een goed artikel over gistextract is op deze site te lezen.

Aanvullende info over E621, gistextract en gehydrolyseerd eiwit:

http://www.praktijk-advance.nl/msg.htm

http://www.smaakversterkers.eu/

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=506&id=610&page=9

http://www.rudolfdewit.com/msg.html

http://www.fonteine.com/e621.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Yeast_extract

http://www.fonteine.com/gehydrolyseerd_eiwit.html

Op deze website las ik:

Code:
Mononatriumglutamaat is het natriumzout van glutaminezuur (E620), een natuurlijk aminozuur. Deze stof komt van nature voor in bvb. tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract.


Code:
Mononatriumglutamaat en de andere glutamaten zijn smaakversterkers met de speciale umami smaak. Ze versterken de smaak in veel producten, waardoor veel minder zout nodig is.


Code:
Als mononatriumglutamaat vermengd wordt met een kleine hoeveelheid E631, wordt het smaakeffect tienmaal versterkt.


 
bedankt voor de verduidelijking DenniS!

Ik lees hier dat

Gistextract is een smaakversterker. Fabrikanten gebruiken het om kant-en-klaar producten

smaak te geven. Dat kunnen soepen, sauzen en kant-en-klaar maaltijden zijn, maar ook

worst, drinkbouillons, zoutjes en vleeswaren. Gistextract heeft geen E-nummer. En dat

betekent dat er geen regels zijn voor het gebruik. Daar is slechts één uitzondering op:

producten met het EKO-keurmerk moeten vanaf 2014 biologisch gistextract bevatten. Tot

die tijd mag de smaakversterker in biologische producten van niet-biologische oorsprong

zijn.

Fabrikanten maken gistextract uit industrieel bereide gist. De hoeveelheden zijn in de loop

der jaren sterk gestegen, omdat mensen steeds meer kant-en-klaar producten eten. De

producenten zien een gat in de markt als het gaat om gistextract.

Gistextract is een smaakversterker. Fabrikanten gebruiken het om kant-en-klaar producten

smaak te geven. Dat kunnen soepen, sauzen en kant-en-klaar maaltijden zijn, maar ook

worst, drinkbouillons, zoutjes en vleeswaren. Gistextract heeft geen E-nummer. En dat

betekent dat er geen regels zijn voor het gebruik. Daar is slechts één uitzondering op:

producten met het EKO-keurmerk moeten vanaf 2014 biologisch gistextract bevatten. Tot

die tijd mag de smaakversterker in biologische producten van niet-biologische oorsprong

zijn.

Fabrikanten maken gistextract uit industrieel bereide gist. De hoeveelheden zijn in de loop

der jaren sterk gestegen, omdat mensen steeds meer kant-en-klaar producten eten. De

producenten zien een gat in de markt als het gaat om gistextract.


 
Hier nog een handige tabel met E-nummers. Er staat bij welke echt beter te vermijden zijn. (waaronder E621)

 
@Lievergezond: Als ze alle rotzooi producten bij de Biowinkels uit de schappen zouden halen, denk ik dat het hele kleine winkeltjes zouden worden. Er blijft gewoon niet veel over, omdat ook de fabrikanten van biologische voeding rommel in hun producten stoppen.

Denk ook eens aan de groente afdeling van de Biowinkel Alle nachtschades er uit, dus weg met die aardappelen en tomaten. Kortom, wat blijft er nog van de groenteafdeling over?

Als er zon klein assortiment over blijft, kunnen ze met de verkoop daarvan, nooit de huur van het winkelpand betalen. Dus feitelijk, met dank aan de mensen die lekkergezonde tomaten,gezonde aardappelen,gezonde zonnebloem olieengezonde sojaolie` in de Biowinkel kopen, kunnen wij daar met enige moeite, toch nog echte gezonde voeding vinden, die niet in de gewone supermarkt te koop is...

 
Ja inderdaad Ufo. Ik heb ook wel eens ironisch geschreven: het is maar goed ook dat niet iedereen tegelijkertijd wakker wordt, want dan kopen ze heel de biowinkel leeg en kan ik dadelijk mijn boodschappen in de supermarkt gaan doen... :)

Maar anderzijds, als iedere biowinkelganger een WAPF-dieet zou volgen, dan staan er geen 2 schappen kaas en eieren, maar 5 schappen. Dan liggen er geen sojaproducten in de koeling maar organen, enz.

 
Kennelijk is er op dit forum, op de achtergrond een soort van spellingcontrole actief.

Uit de laatste alinea die ik schreef, zijn heel wat komma`s en aanhalingstekens verdwenen... Tevens staan er ineens spaties op vreemde plekken en ontbreken er spaties waar ze behoren te staan.

Is taalkundig gezien een beetje een onlogische alinea geworden zo. Jammer, maar ik hoop dat toch nog een beetje duidelijk overkomt, wat ik wilde schrijven.

 
Als je de functie CODE gebruikt gebeurt dit, heb ik vandaag ontdekt. Ik heb gemerkt dat als ik iedere alinea apart in een CODE-blok zet, het bij mij goed ging wat enters betreft.

 
Heb je helemaal gelijk in Dennis! ^ _ ^

Wat ik ook wel eens lastig vind, is dat de natuurwinkel reeds om 17:00 gesloten is.

Tsja, als je dan toch nog iets nodig hebt, is het wel verleidelijk om naar de supermarkt te gaan, die tot 21:00 open is.

 
@ Dennis: jij schrijft het volgende:
Quote:
Gistextract bevat vrije glutamaat (E620), maar geen mononatriumglutamaat.


Maar dat is dus echt niet waar jammer genoeg.

De site waarnaar je verwees: www.smaakversterks.eu

Daar staat dus:

Quote:
Toevoegingen die altijd MSG (Monosodium Glutaminaat) bevatten:

Gehydroliseerd plantaardig eiwit

Gehydroliseerd eiwit

Gehydrogeneerde plantaardige olie

Extract van plantaardige eiwit

Sodium Caseinaat

Calcium Caseinaat

Gistextract


Maar je marmiteverhaal zal heus wel kloppen overigens: dat daar geen msg in zit.

Bij oude kaas heb ik trouwens nooit problemen.

 
@ Lievergezond

Klopt dat dit op die site zo staat, maar elders heb ik het anders gelezen en dat voelde voor mij meer kloppend. Volgens mij maken ze op die site voor het gemak geen onderscheid tussen MSG en glutamaat. Maar glutamaat is ook niet okay. Wel denk ik dat MSG erger is.

@ Ufo

Als ik een tekst vet of onderstreept wil zitten, dan maak ik met mijn muis een blok en klik ik op de B of de U, boven het venster waarin je typt. Zo maak ik ook een blok die in het lettertype van
Code:
CODE

. Als ik meerdere alinea in het lettertype van code wil krijgen en ik maak ik een blok van dit alles, dan verspringt er iets met de enters tussen de alinea's. Maar als je van iedere alinea een apart blok maakt die je in het code-lettertype zet, dan gaat het misschien wel goed.

 
@ Dennis
Quote:
Klopt dat dit op die site zo staat, maar elders heb ik het anders gelezen en dat voelde voor mij meer kloppend.


Ok, ja daar heb ik weinig tegen in te brengen.

In elk geval staat vermeld in het boekje van Couget over die e-nummers dat gistextract altijd msg bevat.

Voor de zekerheid ga ik daar dan ook vanuit omdat er bij mij te veel vanaf hangt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan