E-nummers

Ik heb ook dat boekje over E-nummers van Corrine Gouget.

Misschien een tip: Er is ook een boekje in de handel van de Alternatieve Konsumentenbond, over Alle Europese E-nummers. In mijn ogen niet zo waardevol als het boekje van Gouget, maar je hebt hiermee wel voor een fractie van de prijs een handig naslagwerk over E-nummers op papier. Kocht het boekje vorige week bij boekhandel de Slegte, nieuw voor slechts vijftig eurocent.

(Ook in dit boekje staan waarschuwingen bij bepaalde E-nummers.)

 
Ik bemerk dat ik een verkeerde link had geplakt in de zin:

Quote:
Gistextract moet in 2014 voor biologische producten biologisch gemaakt zijn. Een goed artikel over gistextract is op deze site te lezen.


Deze link hoort erbij: http://www.natuurlijkgezondeten.nl/downloads/Gistextract artikel.pdf

In dit artikel wordt het verschil uitgelegd tussen MSG en gistextract:

Glutamaat

In de discussies over MSG halen mensen er regelmatig gistextract bij en gooien de twee

producten op dezelfde hoop met de kreet ‘is gevaarlijk’. Daar past misschien een kleine

nuancering. De twee producten MSG en gistextract zijn twee verschillende producten. Ze

hebben andere basisgrondstoffen. Maar ze hebben wel één overeenkomst en dat is dat ze

beiden zogenaamd glutamaat bevatten. In MSG zit het glutamaat gebonden aan natrium en

daarom noemen ze het mononatriumglutamaat. Het lost gemakkelijk op in water en valt

uiteen in vrij natrium en glutamaat. In gistextract zit vrij glutamaat.


Aangezien het natriumzout direct oplost lijkt het wel een beetje op hetzelfde neer te komen, weliswaar MSG geheel geïsoleerd glutamaat is en gistextract niet. Dat kan wel een groot verschil zijn. Desondanks geef ik gistextract in de meeste gevallen het nadeel van de twijfel totdat het voldoende hard gemaakt is dat het veilig is.

 
Glutamaat = smaakversterker. Punt. Er is essentieel geen verschil, maar omdat de bron verschilt, in dit geval gist, komt men ermee weg om het 'gistextract' te noemen.

Mike

 
Dat wat Dennis zegt, klinkt toch wel interessant. Inderdaad: bij mij is er altijd ingestampt dat gistextract exact hetzelfde is als MSG. Ik kan me voorstellen dat het nu in voedingsproducten wel door elkaar gebruikt wordt en dat er een hoop verwarring is ontstaan.

Echter, als het twee verschillende producten (met hun verschillende processen) zijn, zou Dennis nog wel eens gelijk kunnen hebben. We kunnen dan in beide gevallen over glutamaat praten, en dat is en blijft een smaakversterker. De vraag is alleen of het dan ook in beide gevallen hetzelfde effect (als smaakversterker) heeft...

Niet dat ik daarmee meteen naar de winkel ren om iets met gistextract te gaan kopen. Een mogelijk verschil in effect kan namelijk ook juist negatief zijn. Maar het klinkt toch interessant.

 
Glutamaat zit van nature in bepaalde voedingsbronnen, waaronder zeewier en gist. Als wij het uit deze bronnen extraheren en vervolgens aan voeding toevoegen dat van nature geen glutamaat bevat (om te verhullen dat het zwaar bewerkte voedsel geen smaak heeft of zelfs ranzig smaakt), dan spelen we voor God. Dergelijke 'nuances' zijn dus niet relevant, gewoon vermijden dat spul!

Mike

 
Ook het gistextract zelf is bewerkt (gehydroliseerd). Gistextract is vaak nog erger en gevaarlijker! Een expert op het gebied van excitotoxines (gifstoffen die het zenuwstelsel overstimuleren) is Russell Blaylock. Hier een interview van Mike Adams met Blaylock.

Quote:
Mike: I find a lot of the vegetarian foods, or so-called health foods, use yeast extracts.

Dr. Blaylock: The worst of the things they're doing are the soy extracts. Soybeans, naturally, have one of the highest glutamate levels of any of the plant products. When you hydrolyze it, you release the glutamate, and the soy protein isolates. The glutamate levels are higher than a lot of what you'll find in MSG products, yet the vegetarians are just eating it like it's the healthiest thing in the world. There was a 25-year study done, which looked at people who consumed the most soy products, and they followed them for 25 years and did serial CT scans. They found out that the people who consumed the most soybean products had the greatest incidence of dementia and brain atrophy.

These people are destroying their nervous system, and I talked to a lot of them who complained of severe migraine headaches. I said, "Get off the soy," and they do, and that migraine headache goes away. In addition, you have very high manganese levels, which is toxic to the very same part of the brain that produces Parkinson's. You've got a mixture of toxins with soy products, and the people think they are eating a healthy, nutritious product. It's destroying their nervous system, as well as other organs.


Mike

 
Dus biologische bouillonblokjes uit de natuurwinkel ook vermijden... :?

 
bouillonblokjes zijn echt nergens voor nodig, zelf getrokken bouillon, met lekker keltisch zout/zwarte peper is vele malen lekkerder. Veel bot erin voor de zo typische bouillonsmaak.

 
Het maakt wel wat meer werk van mijn pompoensoep, wortel-gember soep en pastinaaksoep.

Maar goed je moet er wat voor over hebben..

Wat is een goede basisbouillon daarvoor? Doen jullie dat gewoon met merg?

 
heel veel mergpjpjes/knietjes, half uur laten staan in 4 liter water met 2 eetlepls appelazijn.

koken en afschuimen, daarna: 2 eetlepels kelt.zout/ wat zwarte peper/hele ui met schil/1 wortel aan stukjes/half bosje selderij. Dit minstens 4 uur laten trekken op heel zacht vuurtje of in oven op nipt 100 gr.

 
MSG-weetjes:

Die msg-rotzooi zit ongeveer een week lang in je lijf nog als je het gegeten hebt.

Het schijnt dat als je een gerecht met tomaten klaarmaakt, dat als je het daarna nog een keer opwarmt dat er dan msg in zit.

 
Weer een reden om tomaten niet te eten. Het zijn nachtschades. Deze veroorzaken al neurotoxische schade en met MSG is het dubbelop.

Mike

 
Ja nu je het zegt!

En dan nog wat, wat ik vergat te zeggen: MSG is een factor die ook b12 opname in het lichaam verstoort.

Quote:
MS and vitamin B12

It has long been known that Vitamin B12 deficiency is linked to demyelinization of the nerve cells. It is also proven that Vitamin B12 protects against glutamate neurotoxicity. A sensitivity to MSG and symptoms of MS may be a clue to Vitamin B12 deficiency. Conversely, supplementation of B12 may be of benefit to persons with MS and MSG sensitivity. It should be noted that the B12 is found in foods of animal origin. The vegans out there should take note.


http://msgtruth.org/multscle.htm

 
Meer over bedrog in de biowinkel:

"Discover What They're Hiding in Your Organic Food"

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/05/20/kastel-organic-foods.aspx?e_cid=20120520_SNL_Art_1

Carrageen wordt ook genoemd als belangrijk e-nummer in bioproducten dat nooit had moeten worden toegelaten voor bioproducten.

Ook "onze" DSM heeft samen met andere Frankensteinbedrijven voor elkaar gekregen in de VS nota bene dat er synthetische en/of gm-rotzooi in bioproducten toegelaten worden.

Hoe zou het hier zitten?

 
Ik zou geen kant en klare produkten kopen, gewoon zelf maken, dan weet je toch zeker dat er niets fouts in zit?

Blijft natuurlijk wel schandalig hoever de tentakels van de (synthetische) toevoegingen reiken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.190
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan