de rauwe melk bewaren

nu de vraag;

ik heb een wekpot met een liter melk op het aanrechtgezet afgelopen zondagavond.

Nu zit er op de bovenkant een laagje wei, dan een blubberige wittige melkachtige massa, lobbig zeg maar.

Het ruikt naar oude kaas en toch ook weer naar iets yoghurtachtigs.

Bovendeze tekst staat dat het een goede klontering moet hebben, als ik niet roer heb ik geen klontering, gewoon een mooie witte blubberige massa.

moet ik nu roeren om dit te merken of niet??

als ik de pot scheef houdt valt de massa langzaam in soort blubberige brokken uiteen.

ratel

ps het meurt niet ;-)

 
@ratel even de fles op zijn kop en terug zodat het vet/room weer verspreid. Ik heb het zelfde en soms vergeet ik het dan komt er meteen alleen wat vet/room in mijn glas.

De fabrieken noemen het homogeniseren.

Ik heb net rauwe buffelyoghurt en melk op jammie.

 
@ Rateltje

Ik hou mij aanbevolen voor de kefirplantjes.

Wellicht bij Andeniedijk achterlaten, dan kan ik ze meenenmen bij het melkhalen?

Gr.

Freshflesh

 
@Freshfles das goed, ik ga zaterdag einde van de ochtend, ik zet ze in een glazenpot naast de wasmachine.

volgens mij is de melk van deze bioboer goedgekeurd op het aanrecht met de test ;-)

 
Ratel de melk is goed, als je er wat uitschept breekt de witte blubberige massa in klonten of blubberige brokken uiteen, is het zelfde.

Heb je deze melk soms geroerd in de dagen dat hij op aanrecht stond? Je moet gewoon 1 liter melk in een pan of pot etc. doen en een deksel of iets anders er los opleggen, en dan eraf blijven dan komt de room boven en vormt zo een beschermde laag. Onder de room laag fermenteert het dan verder.

Was je melk niet goed dan zou deze melk nauwelijks zuur worden, dun blijven, een rottende geur hebben, niet indikken, niet klonteren, niet blubberig worden. Klontering komt ook als je het gaat uitscheppen etc..

En laat de melk maar is wat langer staan, want de jouwe staat zo te zien pas 4 dagen op de aanrecht, dan zie je meer klontering of kaas, of de blubberige massa wordt harder.

 
@Amancay ik heb hem officieel goedgekeurd, toen ik hem leeg schonk... allemaal mooie blubberige brokken, bovenin een dikke laag wei en daarin ook leek wel stukjes kaas, geler dan de rest.

nee ik had hem niet geroerd, gewoon laten staan zoals beschreven stond.

Ik zal mijn boer de OKAY sticker geven ;-)

@Freshflesh thx voor de tip!

 
@Freshflesh

heb je de kefir gevonden? Ik heb hem vrijdagavond in nieuwe melk gezet in de koelkast.

hij staat er sinds ongeveer 10.00 vanmorgen.

ratel

 
@ rateltje,

Alleen de zoon was aanwezig en die wist niet waar.

Ik bel vanavond wel even als de boerin weer terug is.

Dankjewel.

 
@Freshflesh owww ik dacht dat ji er al melk op hield en zo zelf mag tappen,maar das niet zo blijkt nu.

De wasmachine staat nl naast de tap vandaar deze plek, leek me handig.

sorry voor het ongemak

ratel

 
Hoi Ratel,

Het is niet gelukt om iemand te spreken. Ik heb al 5 maal gebeld op verschillende tijdstippen op de dag, maar er wordt daar geen telefoon opgenomen.

Ik heb zojuist een e-mail gestuurd, dat ik zaterdag-ochtend langs kom.

Is de kefir nog te gebruiken? (als die nog niet is weggegooid)

Hoe moet je het plantje bewaren?

Ik weet niet wanneer jij weer melk gaat halen, zou je dan voor de zekerheid nog weer een plantje mee willen nemen?

Groet, en bij voorbaat dank,

Freshflesh.

 
@Freshflesh

Heb je ze wel verteld van het potje naast de wasmachine? Ik mag hopen van wel.

Haal jij de melk zelf uit de tank? Ik heb geen idee of de kefir zolang kan staan, ik maak zelf om de anderhalve dag kefir.

hier en hier vind je alles over melkkefir.

 
kefir kan je volgens mij wekenlang in de koelkast bewaren, het kan iets zuurder (gezonder) worden en verder niks mis mee. Net als yoghurt trouwens.

 
@Marijan het ston in de schuur, aardig koud, naast de wasmachine, weet niet of dit koel genoeg is?

ratel

 
ik weet niet zo gauw waar ik dit moet plaatsen.

Weet iemand hier hoe je een kwikthermometer noemt in het Engels. Ik kan op google vertaal niets vinden. Wilde er net een bij Iherb bestellen maar weet werkelijk niet waar ik moet zoeken

 
Marijan,

kwik thermometer is wat ik weet in het Engels vertaald mercury thermometer maar waarom bestel je die op een Engelse site?

Ik heb mijn glazen thermometers bij een viszaak/vishandel gekocht.

Je weet wel waar ze ook aquaria kopen en ze zijn helemaal niet duur of begrijp ik je nu verkeerd.

 
op IHerb is niets te vinden op mercurial of iets dergelijks.

Hayderpasa, dat wist ik niet, zal eens in de viswinkel gaan kijken, je bedoelt de viswinkel voor hobby-vissers toch, of de vis die ik eet?

Ik vraag me alleen af wat een viswinkel met kwikthermometers doet. Net vroeg ik het aan mijn zoon (hobby visser) maar wist het ook niet :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.708
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan