de rauwe melk bewaren

je proeft gewoon meteen de natuur elmo. Ik heb bijna 50 jaar geen melkproducten aan willen raken hoor, dus de stap was voor mij best groot. maar de rauwe melk is echt anders dan de fabrieksmelk. lekker volle, echt eerlijke smaak dus.

Kefir maak je inderdaad met kefirkorrels, 24 uur laten staan, zeven en dan drinken. Zeer goede pro biotica.

 
ik vind rauwe melk de eerste dag het allerlekkerst,daarna drink ik het met een scheutje slagroom erdoor,mjammie

zorg dat je het niet ijskoud drinkt,laat het ff staan anders is het niet zo goed voor je darmen

 
Poekie,

waar koop jij het vlees voor je soep?

bij Verdegaal hebben ze(bijna)nooit botten etc een andere bio slager is te ver voor me

 
ik heb vandaag rauwe melk gehaald bij de boer in anderhalve literflessen waar eerst flevosap in zat, wie wat bewaard heeft wat ;-)

Kefir maak ik in deglazen potten waar ik wel eens groente in mee neem, even uitkoken en klaar is de kefirpot.

Bij de blokker had ik anderhalf liter wekpotten gehaald en bij de xenos hadden ze de zeef van staal, mooi fijn.

 
@rateltjevolgens mij mag het kefirplantje niet met staal in aanraking komen, de bloemetjes kunnen daar niet tegen.kefir moet met een plastic zeef gezeefd worden.

 
vandaag m,n eerste rauwe melk gekocht, het smaakt goed.

er is mij gezegd dat je het 4 a 5 dagen bewaren kan.

ik gaan het zien.

anita

 
@ elmo,

Als je echt niet tegen lactose kunt, kun je ook de lactose uit rauwe melk niet verdragen (eigen ervaring). Ik drink nu een tijd kefir van rauwe melk, en de bacteriën en gisten uit kefir kunnen je ingewanden koloniseren. Dit is niet het geval bij andere probiotica. Je krijgt dus steeds meer goede bewoners in je darmen. Ik merk nu dat ik langzamerhand beter tegen lactose kan, ook al kan ik zelf geen lactase (=enzym dat lactose splitst) maken. Dat doen de bacteriën nu voor mij.

Ik waag me nog niet aan hele glazen rauwe melk; met de kefir gaat het prima en ik wil nog veeeel meer goeie darmbewoners!

Moedermelk: dat is zoeter dan rauwe melk.

 
Quote:
de bacteriën en gisten uit kefir kunnen je ingewanden koloniseren. Dit is niet het geval bij andere probiotica.


Echt waar? Weet je ook waarom kefir dit wel kan en andere probiotica niet?

 
Dat wordt overal op internet geroepen (google maar eens op kefir colonizes gut). Daarmee is het natuurlijk niet per definitie waar, maar ook ons aller Sally Fallon zegt het:

Kefir is a cultured and microbial-rich food that helps restore the inner ecology. It contains strains of beneficial yeast and bacteria (in a symbiotic relationship) that give kefir antibiotic properties. A natural antibiotic--and it is made from milk! The finished product is not unlike that of a drink-style yogurt, but kefir has a more tart, refreshing taste and contains completely different organisms...kefir does not feed yeast, and it usually doesn't even bother people who are lactose intolerant. That's because the friendly bacteria and the beneficial yeast growing in the kefir consume most of the lactose and provide very efficient enzymes (lactase) for consuming whatever lactose is still left after the culturing process...kefir is mucous forming, but...the slightly mucous-forming quality is exactly what makes kefir work for us. The mucous has a clean quality to it that coats the lining of the digestive tract, creating sort of a nest where beneficial bacteria settle and colonize...

En Dom van de kefir pages zegt:

Candida albicans has never been isolated from kefir grains [as far as the author is aware at the time of writing]. Conditions make it quite difficult for this particular opportunistic yeast to flourish among the microflora of kefir grains and in kefir. Certain yeasts of kefir include Candida as part of the nomenclature [name]. These yeasts are not pathogenic yeasts as such, but are classified as Generally Regarded As Safe [GRAS]. Some yeast strains of kefir may have the potential to keep C. albicans in check in the host, for research has shown that certain yeast strains of kefir can colonize the gut, giving C. albicans competition for nutrients or good inhibition by some form of chemical action by yeasts, and or the Lactic acid bacteria [LAB] of kefir. Kefiran may also play an important role in this, for research has shown kefiran markedly antagonized the growth of C. albicans, including other strains of unfavourable fungi and bacteria.

Maar een echt hard bewijs is dit inderdaad niet en dat zou natuurlijk het mooist zijn.

 
Ik ga van de week maar eens rauwe melk halen, ik zie dat het ook goed is voor mijn portomonee :) , goedkoper dan de roeryoghurt/kefir die ik gebruikte.

 
Moedermelk proeft heel anders. ;-)

Ik leef voor 1/3e op rauwe melk.

Ik vind het heerlijk!

Mijn vriend moest het eerst niet maar die drinkt nu ook iedere dag zeker een halve liter!

 
Elmo,

Hoeveel melk wil je bewaren? Gewoon niet te moeilijk doen.

Ik ben naar aanleiding van tips op dit forum gaan zoeken en kwam bij xenos, Marskramer en Action terecht en heb drie verschillende gekocht. Die van Xenos was niet zo sterk glas en is meteen kapot gegaan.

Ik zou je willen aanbevelen bij de Action te gaan kijken. Zij hebben twee glazen afsluitbare potten met een ijzeren deksel. Heel handig en niet duur. De grootste kan 4,5 liter in en kost maar € 2,59. Gewoon een paar van kopen en bij de Marskramer heb je iets grotere en ook heel handig afsluitbaar. Kan 5,5 liter in maar deze kosten € 6,99 per stuk. Omdat ik zelf elke week bijna 25 liter melk haal en ook nog yoghurt en kefir maak en ook ander dingen in glas bewaar heb ik van de Marskramer 4 stuks en een paar bij de Action en één bij Xenos gekocht.

Ik zou gewoon rond gaan kijken, mischien hebben ze bij de Blokker ook wel iets.Je zult zeker slagen.Sucess.

 
hoe vervoeren jullie de melk van de boer naar huis?

Mn vrouw lijkt een jerrycan niet echt handig om schoon te maken naderhand

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan