de rauwe melk bewaren

ja idd ik denk dat je perongeluk naar flessen hebt gekeken i.p.v de wekpotten.

en ja mike ik had het idd op caps lock staan, zag het wel maar dacht ach naja laat maar. :D

 
Aangezien ik best wel een stuk moet rijden om de rauwe melk te halen, wat is de beste manier om het te bewaren?

Glazen flessen springen nl in de vriezer...

 
Op zich een goed idee alleen neemt het weer extra ruimte in beslag en heb niet echt een goede plaats voor de koelbox..

Nog andere tips?

 
Wil je alleen tips voor het vervoeren van de melk naar huis?

Een dikke deken mee en ze daar in wikkelen. Maar dat neemt trouwens net zoveel ruimte in als een koelbox.

Wij vervoeren de potten melk altijd gewoon in een tas in de auto. Wij rijden ca. 25 minuten.

 
Rauwe melk kun je minstens een week bewaren in de koelkast.

Daarna wordt de melk wat zuurder maar het blijft goed.

In de hoeveel tijd haal jij melk dan?

 
nu 1 x in de week, maar ga het liefst 1x in de 2 weken.. maar invriezen wil niet echt lukken want dan barsten ze nl.

Of ik moet het in plastic doen maar daar ben ik ook niet echt voorstander van...

 
In principe is dat toch niet ver. Wij rijden dat ook alle weken.

Ja, je moet wat over hebben voor je gezondheid. 8)

Wij halen meestal ca. 10 liter melk.

Daar maken we ook yoghurt en kefir van.

Moet wel zeggen dat we bij die boerin ook biologisch-dynamisch (orgaan)vlees, eieren en brood kunnen kopen.

Dus een multifunctioneel ritje.

Dan gaan we 1x per 2 weken ook daar in de buurt naar een biologische slager voor leverworst.

 
Ik moet ook nog steeds iets fatsoenlijks hebben om mijn melk in op te halen.Ik vermijd plastic zo veel mogelijk.Nu dan maar meteen gaan hunten voor goede grote glazen flessen van minstens een paar liter en ja dan heb ik ook nog geen oplossing voor het invriezen.

Vlees invriezen wil ik ook een oplossing voor.

 
@Haluk,

Wij hebben ooit bij Blokker 5 liter glazen potten gekocht, ze waren iets van € 4,95 per stuk.

Je zou kunnen kijken of er jou in de buurt een Blokker winkel zit die de potten voor je kunnen bestellen.

Moet jij ook ver rijden voor je melk, dat je het in wilt vriezen?

Het vlees dat wij kopen is al reeds ingevroren in plastic zakjes.

Je ontkomt er niet aan. Het vlees is dan in ieder geval wel vers ingevroren zonder toegevoegde rommel, dat is ook wel belangrijk

 
Poekie,

Goede tip van die glazen potten.

Nu hoeven we niet zo ver te rijden maar als we verhuist zijn wel iets verder.

Ach dat komt ook wel allemaal goed.

 
Wij willen het ook gaan drinken.

Is het ook te drinken voor mensen die niet tegen lactose kunnen? lijkt me niet wel?

ik zie wel een adres op 5 minuten rijden, das dan wel weer gunstig :D

 
@Elmo,

Een lactose intolerantie heb je met gepasteuriseerde melk.

Rauwe melk kan je rustig drinken, ik zou zeggen ga het gewoon proberen.

Zo dichtbij, spring op je fiets en ga.

Lia

 
Elmo, er zijn tips om aan de melk te wennen, zeker in het begin. Rauwe eierdooiers erdoor kloppen, erg lekker en gemakkelijker te verteren. Of maak er zelf yoghurt van(langere fermentatie) of/en kefir.

 
De smaak is dus totaal anders begrijp ik hieruit :)

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met geen lactose in rauwe melk en dat onze kinderen het dus ook kunnen drinken?

Zou mooi zijn zeg al zal die smaak dan wennen zijn

Kefir zou dus ook kunnen, Werkt dat hetzelfde als met gewoon kefir maken?

24 uur laten staan met de cultuur en dan hoe lang houdbaar in de koelkast?

Bedankt

 
De lactose in rauwe melk is onverhit en daarmee een langzame, complexe suiker. In gepasteuriseerde melk verandert de lactose in beta-lactose, een snelle suiker. De zgn. 'lactose-intolerantie' heeft echter vaak niets te maken met lactose, maar met het eiwit caseine in melk. Caseine in rauwe melk is ongebroken, intact, maar in gepasteuriseerde melk is deze gebroken, beschadigd. Dit maakt het eiwit nagenoeg onverteerbaar. Als mensen dan ook een lekke darm en weinig maagzuur hebben, zitten ze met onverteerd melkeiwit letterlijk in hun maag en met een beetje pech komt het ook nog door de lekke darm de bloedstroom in, waar het immuunreacties opwekt, omdat het als lichaamsvreemd wordt gezien.

Daarnaast ben je door pasteurisatie de enzymen kwijt die nodig zijn voor de vertering van melk. Letterlijk iedere voedingsstof die in rauwe melk zit heeft ook zijn eigen enzym, bijv. lipase voor het botervet, protease voor de melkeiwitten caseine en wei en amylase en lactase voor de koolhydraten (lactose). Je bent dan dus ook de enzymen kwijt voor de opname van calcium en fosfor, beide zeer belangrijk voor je botstructuur.

Er zijn dus nogal wat voordelen verbonden aan rauwe melk boven gepasteuriseerde. Bedenk dat rauwe melk een jong dier moet voeden dat nog geen spijsverteringsstelsel en immuunsysteem van betekenis heeft. De melk moet dus zichzelf kunnen verteren d.m.v. meegeleverde spijsverteringsenzymen en de melk moet de plaats innemen van het (nog niet ontwikkelde) imuunsysteem en dus een flinke hoeveelheid immuunbevorderende bacterien hebben, waaronder melkzuurbacterien (acidofilus, bifidum, etc.) die de darmflora herstellen en/of onderhouden. Om deze redenen is rauwe melk complete voeding waar je probleemloos volledig op zou kunnen leven!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.582
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan