de rauwe melk bewaren

Nog niet gelezen over de melktest Johanna? En ik drink mijn melk hier gerust na 5 dagen nog. Waarom zou het niet goed zijn als de smaak goed is?

 
Dat de melk na 5 dagen nog niet zuur is lijkt me een goed teken. Mijn melk is na 10 dagen nog niet zuur. De koeien eten in de zomer gras en in de winter hooi, kuilgras en tricale.

 
@Alexandra Ja, die heb ik gedaan. De melk werd niet zuur (had het overigens niet geschud o.i.d. tijdens de test), maar het rook eerder naar een soort schimmelkaas. De smaak/geur van de melk in de koeling verandert wel. Normaal is het vrijwel reukloos, na verloop van tijd wordt het wat weeïger.

@Edwin Oké, 10 dagen is wel erg lang. Maar denk ook dat het geen kwaad kan. Natuurlijk zal verse melk 'beter' zijn.

 
Ik denk dat de voedingswaarde met het bewaren achteruit gaat. Het lijkt mij dat het gehalte vitamine C bijvoorbeeld afneemt. Ook is verse melk uit koe nog vol levenskracht.

 
Hallo allemaal,

Ik heb laatst mijn rauwe melk direct warm afgetapt gekregen, dus rauwe melk dat de melktank niet gezien heeft, zo vers van de pers, was daar heel blij mee. Nou weet ik dat je het snel koel moet gaan bewaren , om een zo lang mogelijke houdbaarheid te bekomen. Heb het pas na zo n half uur a drie kwartier in me koelkast kunnen doen. Paar uur later heb ik een glaasje genomen en.....ik vond het anders smaken dan rauwe melk uit de melktank, het was geuriger en de rest van de melk in melkfles rook ook iets sterker. Nou is mijn vraag: Is het in half uur tijd al lichtjes gaan verzuren? Of smaakt warm afgetapte melk gewoon iets sterker?

YT

 
ik vermoed het laatste YT

Johanna de leeftijd van de melk en de kwaliteit heeft te maken met hoe goed de melk in balans is. De meeste melk is niet in balans en zal doorslaan richting bederf. Dan is melk van 1 dag beter dan van 10 dagen. Het kan ook zijn dat melk steeds meer in haar kracht komt. Dan is melk van 10 dagen beter dan van 1. Het gaat er natuurlijk ook om welke smaak je het best waardeert, want eten moet een feestje zijn.

 
Ben toch teleurgesteld dat het anders smaakt, ik vind die uit de melktank wel lekkerder smaken, frisser ruiken, terwijl het zo warm van de koe wel 'natuurlijker' zo 'echter' is, ik weet even niet welke ik moet nemen. Ergens lijkt het alsof snel aflaten koelen van melk d.m.v. stromend diepkoelen of conventioneel koelen een soort van 'raffinage' met zich meebrengt wat je dus terug proeft aan het melk uit de melktank, kan dit wel degelijk zo zijn? Wat zouden jullie hebben genomen warm of koud? Alvast bedankt.

YT

 
Ik krijg de melk ook wel eens warm van de koe en ben dan altijd helemaal blij, verser kan niet, maar maak van de melk kefir, dus proef geen verschil. Mijn dochter vind die warme melk heerlijk.

 
Ik krijg de melk warm v d boer mee en heb daar 2,5 liter jerrycan"s voor aangeschaft dit is voor de boer en mij het meest praktisch.
Ik spoel de can"s schoon met warm water en wat druppels H2O2 35%.

Is de H2O2 niet te agressief zodat de weekmakers in de jerrycan"s loskomen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan