de rauwe melk bewaren

Mercury-in-glass thermometer

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury-in-glass_thermometer

Maar wat moet je ermee?

Als je er eentje breekt op een plek waar je niet alle kwik kan opruimen, heb je nog jaren kwikdamp in je huis hangen.

In veel landen mogen ze niet meer verkocht worden.

 
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009890/geldigheidsdatum_24-10-2012

Als in Nederland gekocht na 2003 dan zit er als het goed is geen kwik in.

Het zou een alcohol kunnen zijn, maar dan gaat ie niet boven de 80 celcius.

Tot hoeveel graden gaat ie?

(ook aan de kleur van de vloeistof kan je het misschien zien)

 
voor temperatuurmeting onder mijn oksel natuurlijk voor mijn schildklier. Ik heb een digitale thermometer die het begint te begeven, vandaar :)

of wordt er dan nog een andere thermometer bedoeld voor de meting. Ergens had ik gelezen dat een digi niet zo betrouwbaar is.

 
@Haydarpasa: kwik is niet rood, dat zal een alcohol zijn.

@Marijan: op Amazon

voor meer, zoeken op: Non-mercury Glass Thermometer

(op amazon wel opletten dat je er een in graden celcius koopt)

 
Verbeter me maar als ik het verkeerd heb, ik heb er namelijk zelf geen. Maar ik denk dat Haluk een winkel met spullen voor tropische aquaria bedoelt zodat je weet dat het water lekker warm is voor je vissen en je ze niet kookt en je het verwarmings element van het aquarium kunt controleren.

Kwik heeft een metaal kleur.

 
Er zijn thermometers met een metalen legering zonder kwik. Ik heb er jaren geleden online ergens een besteld, maar ik kan niet meer vinden waar. Ik weet ook niet meer hoe ze heten.

 
In de oudheid werd verse rauwe melk bewaard in zilveren bokalen.

Het zilver conserveerde de melk.

Soldaten droegen in hun water een zilveren munt.

Dan zou het water niet zo snel bederven.

Misschien kunnen jullie een zilveren muntstuk eens uitproberen tegen bederf!

Grtz 8)

 
Quote:
Mercury-in-glass thermometer

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury-in-glass_thermometer

Maar wat moet je ermee?

Als je er eentje breekt op een plek waar je niet alle kwik kan opruimen, heb je nog jaren kwikdamp in je huis hangen.

In veel landen mogen ze niet meer verkocht worden.


Spaarlampen bevatten ook kwik, en iedereen kan ze lekker thuis in ieder kamertje in een fitting draaien. Die kwikdamp die in je huis komt kan zich ook vastzetten in je lichaam.

Spaarlampen zouden verboden moeten worden. Bovendien worden ze waarschijnlijk niet goed gescheiden en belanden bij het huisvuil. M.a.w. hoe helpen we het milieu naar de klote.

LED lampen zijn een veel beter alternatief voor de gewone gloeilamp.

 
Ik kan de rauwe melk zonder probleem een week bewaren in de koelkast. Het is dan niet zuur. Er ligt na een week wel een dikke roomlaag bovenin de pot. Dat roer ik even door met een lepel en dan drink ik het op.

 
Ik las net op deze site e.e.a. m.b.t. invriezen en vitaminen:http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/34384-invriezen-van-levensmiddelen.html

Quote:
Verliezen diepvriesproducten na verloop van tijd hun voedingsstoffen

Ja, soms. Mineralen als magnesium (in brood en witte bonen) of calcium (in melk), blijven intact. Sommige vitamines echter gaan verloren. Vitamine C neemt bij -20 graden in zes maanden tijd met 40 procent af (vooral in aardbeien, sinaasappelen, broccoli en rode paprika's voorkomend). Bij vitamine B1 (bv. in varkensvlees, erwten) is dat in zes maanden ongeveer 20 procent. Voor vitamine B6 (kip, rijst, maïs) slechts acht procent.

En vreemd: wordt het voedsel bij - 30 graden en kouder opgeslagen dan blijft het vitamine-gehalte intact!


 
Ik ben op zoek naar vierkante glazen melkflessen van 1 liter (heb deze flessen een tijdje geleden bij een melkveehouderij gezien), vanwege de ruimtebesparende vierkante vorm.

Ze schijnen vrij moeilijk te verkrijgen zijn. Op internet heb ik ze in ieder geval niet kunnen vinden, en bij detailhandels ook niet.

Een biologische melkveehouderij in het noorden van het land schijnt ze te verkopen.

Weet iemand hier meer over?

 
Ja het zelfde hier.. 14 liter in ronde liter flessen gaat nie! Dan is de koelkast vol..

Heb ze in het verleden ook gezocht (vierkante) maar niet iets gevonden.

En vaak moet je een grote partij kopen.

Weer een rede om eens aan kefir te beginnen, dat kan gewoon in de kast.

 
Even een vraagje omtrent de 'achteruitgang' bij het bewaren van de rauwe melk. Wat mij namelijk opvalt is dat hoe langer ik de melk bewaar in de koelkast (in een glazen fles), hoe zoeter de melk wordt. De melk is nu 5 dagen oud en nog niet zuur o.i.d. Weet iemand waar dit aan kan liggen en of het een goed of slecht teken is? Het is overigens biologische melk van de montebeliarde koe.

 
Johanna. Ik bewaar de melk ook in een glazen fles of pot. Het is me eigenlijk nog niet opgevallen of het zoeter wordt. Volgens mij niet. Mijn melk is ook van Montbéliarde koeien, van Hoeve Biesland.

 
@Edwin Oke, toevallig. Ik haal de melk alleen niet bij Hoeve Biesland. Dus dan kan er nog verschil zijn in het voer dat ze krijgen. Bij mij krijgen de koeien hoofdzakelijk gras ('s winters kuilgras), maar ook wat krachtvoer helaas.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.770
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan