Bottenbouillon

Dat doe ik niet Pautje maar pak wel een kleinere pan. Er komt nog genoeg vanaf en smaakt prima. Er hoeft niet altijd vlees in te zitten en met verschillende soorten groente en kruiden is de soep voedzaam genoeg.

 
Vraagje, waar kan ik de botten in laten staan als appelazijn niet mogelijk is ivm intolerantie. Gewoon meteen op het vuur?

 
Gaat andere azijn ook niet? Anders iets zuurs, citroensap. Gewoon opzetten kan ook hoor, laat je ze wat langer op staan.

 
Hoi,

Nu is hij gelukt, en hoe. Ik heb de bottenbouillon met de slowcooker gemaakt en hem daarna in de tuin laten stollen. Nu heb ik hem weer naar binnengehaald en je kunt er een stuk vanaf snijden, zo dik is de gelatine. Ongelooflijk. Ik wil nu eigenlijk de soep gewoon opwarmen en hem puur eten. Mijn vriend wil echter er een paar lepels uithalen en er water bijdoen en groenten en daar opnieuw soep van maken. De rest van de gelatine in de vriezer en er dan steeds soep van maken of vlees inleggen.

Is de soep puur niet gewoon beter? Hoe doen jullie het.

 
Waarom zou je er water bij doen? Bovendien kun je de botten opnieuw gebruiken en van de tweede trek maak ik vaak dikke soepen en sauzen.

 
Hoi Tanja,

Ja, dat vraag ik me ook af. Maar mijn vriend meent dat het zo moet. Ik wilde het alleen even van jullie horen, zodat ik hem dit kan zeggen. Hij heeft het nu toch al zo gedaan, en zelfs met het water erbij smaakt de soep zoals ik nog nooit een soep gegeten heb. Maar ik zal het hem in ieder geval wel zeggen.

Tanja,

Ik wens jullie met de kinderen vanavond een mooie sinterklaas en we zien ons zeker op het Weston Price Congres.

Groetjes

Dorothé

 
En Giotto (mijn kater) vind de gelatine ook heerlijk over zijn eten. Hij krijgt rauwe runderhartjes en zo smaakt het hem nog lekkerder.

 
Volgens mij kun je de bouillon zowel verdund als onverdund nuttigen. Ik hem gebruik als basis voor gepureerde groentensoepen neem ik meestal maar een paar lepels bouillon, anders vind ik de smaak te overheersend. Als ik een losse kom bouillon drink, neem ik 'm puur.

 
Hoi Meuzik,

Dank je wel. Dus het kan dus op beide manieren. Goed, dan kunnen we zien hoe we het doen. Maar het was gisteren echt een geweldig sinterklaaseten. Jongens, wat heb ik gesmuld.

 
Ik ben nog niet zo actief dat ik de boer opga om allerlei soorten botten in te slaan. Ik haal bij de plaatselijke slager, die zelf slacht van vee uit de omgeving, schenkels en ossenstaart en daar krijg je geweldig goede gelatine-rijke bouillon van.

Zelf maakte ik hem vaak met o.a. wortel erbij, maar ik ben er nu achter dat het zoetige van wortel niet lekker matcht met het zoute van bouillon. Ik doe nu veel ui en prei erbij, dat levert een heerlijke bouillon op.

 
Er staat nu een pan op het vuur met botten van De Woeste Grond. Ik heb er een schenkel, ossenstaart en botten in gedaan. Wat zijn de botten groot. Met 1 schenkel, 1 stukje ossenstaart en vier botten was de pan al vol. Het lijken wel halve poten. :lol:

Ik ben benieuwd hoe de bouillon wordt.

 
Afgelopen paar dagen voor de duur van zeker 60 uur heb ik de slowcooker aan gehad met daarin 1 kippenkarkas en iets meer dan 2 liter water. Helaas passen er geen 2 karkassen in de cooker en zoveel water moet wel om het karkas onder water te krijgen. De bouillon is redelijk vet maar lijkt in niets op een gelei :?

 
Ik heb dit probleem ook, afgelopen weekend een pan met bottenbouillon gemaakt van 1 ossenstraat en enkele mergpijpjes. Ik heb het 12 uur laten staan op een heel laag vuurtje. Het eindresultaat was een vrij donkere bouillon met veel vet, na een dag in de koelkast te hebben gestaan was het nog steeds doorzichtig en niet "jelly". Iemand tips om toch gelei-achtige bouillon te krijgen?

 
Tot hoever heb je de pan gevuld met botten? Bij mij komen de botten bijna boven het water uit. De bouillon is na een nacht in de koelkast heel erg dik.

Ik gebruik een hogedrukpan en laat het ongeveer 3 uur op het vuur staan.

 
Ongeveer 5 centimeter boven de botten, wellicht moet ik de ratio tussen water en botten aanpassen?

 
Nog een vraagje. Ik heb vorige week voor het eerst bottenbouillon gemaakt. Botten stonden onder water. Heb het op kleinste pitje met warmhoud plaatje eronder laten pruttelen circa 20 uur. Toen ik 's ochtends beneden kwam was het bijna droog gekookt. Water erbij gedaan en toen ik de groente e.d. erin deed weer laten pruttelen. Was het weer voor de helft verdampt.

Herkent iemand dit probleem? En weet iemand hoe dit op te lossen?

Soep was uiteindelijk heerlijk, alleen verre van gelatine rijk.

 
Ik heb het ook wel eens gehad dat ik hem was vergeten uit te zetten. Ik heb het dan altijd opnieuw de volle tijd laten trekken omdat je eigenlijk allemaal nieuw water hebt. Ik vulde anders wel overdag ook wel eens bij met water, dan liet ik hem niet opnieuw trekken omdat je geconcentreerde bouillon dan alleen maar verdunt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.231
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan