Bottenbouillon

voor de 1e keer kippenboulion getrokken dit weekend, en het is echt goed gelukt. een hele pan vol stevige gelatine. maar wat is nu de bedoeling? Dat je dit alles ineens opeet? of in stukjes snijd en het elke keer aanlengt met water?

 
zucht...ik heb zo mijn best dit weekend gedaan op de bottenbouillon.. en het is niet dik.. maar nog steeds waterig. en het is raar van kleur dit keer..

Wat heb ik gedaan:

1 groot stuk bot + 1 mergpijp

in een pan naar verhouding gedaan dat er veel bot in zit en weinig pan overblijft..

eerst een nacht laten weken met appelazijn troebel.

Daarna ruim 16 uur laten pruttelen tegen de kook aan..

Daarna ruim 8 uur laten afkoelen op het fornuis..

kwam ik net thuis van school kijk ik dus in de pan.. totaal niet dik:(

heb vervolgens de botten eruit gehaald, al het vlees en prut uitgepeuterd, en door de soep gedaan en met een staafmixer tot een gladde substantie gemaakt..

Nu is het dus wel wat dikker ;) maar dat komt door al het vlees en prut wat eraan zat..

Is dit ook hoe jullie het doen?

En eten jullie ook alles van het bot en mixen jullie dat door de soep?

Of hoe doen jullie dat met de restjes?

Ik heb overigens ook niks gezeefd, maar gewoon alle vetjes erin gelaten..

Heb ik misschien dit verkeerd gedaan en had ik het wel moeten zeven?

Bedankt alvast! aldoende leert men ;)

 
Het vlees en eventueel groente pureren en door de bouillon doen doe ik nooit.

Ik eet het vlees apart op of doe deze door een stoofpotje. De bouillon hou ik een beetje neutraal zodat ik er verder van alles mee kan doen.

De bouillon stijft zeker niet op bij kamertemperatuur. Daarvoor moet deze zeker een uur of 12 in de koelkast staan.

De bouilllon 8 uur laten afkoelen op kamertemperatuur is ook geen goed idee omdat er zo veel sneller bederf op kan treden. Het beste is om de bouillon zo snel mogelijk naar koelkast temp. te krijgen en dat doe je het makkelijkst op de volgende manier:

Doe een paar zakjes met water in de diepvries.

Als je klaar bent met de bouillon zet je de pan in de gootsteen , stop erin en dan koud water erbij waar je de stukken ijs (de zakjes water)bij gooit. Af en toe roeren in de bouillon en in het ijswater en na een half uur of zo is de bouillon zover afgekoeld dat ie in de koelkast kan.

 
Ik krijg ook nooit dikke runderbouillon. Dit lukt me alleen als ik een hele stoofkip in de pan doe, met huid en al. Met losse runderbotten krijg ik dat niet voor elkaar. Vind je het nog te eten na het pureren met staafmixer? Er komt dan zo'n smerige schuimlaag op, en het ziet er dan bruisend uit. Echt respect voor de mensen die het wegkrijgen, ik eet nog liever lever.

Ik heb dit weekend weer de runderbottenbouillon gemaakt. Brrr, wat stinkt dat toch. Mijn vriend liep ook de hele tijd walgend door het huis. Ik heb het geprobeerd aan mijn dochter te voeren, maar ze wil het echt niet. En ik begrijp het volkomen, ik vind het zelf ook verschrikkelijk. Ik gebruik het nu om haar groenten in te koken, dan lust ze het wel. En stiekem giet ik een scheutje in haar flesje melk, dan drinkt ze het gewoon op. Het beenmerg hapt ze wel netjes weg, dat lijkt haar prima te smaken.

(Helaas kan ik moeilijk echt goede bio-kippen krijgen. Runderbotten zijn makkelijker. Ik bestel wel kip via OKvlees, maar daar hebben we niet altijd geld voor. Vandaar dat ik die vreselijke runderbotten blijf aanschaffen, zodat mijn dochter het iig binnen krijgt).

 
Quote:
Vind je het nog te eten na het pureren met staafmixer? Er komt dan zo'n smerige schuimlaag op, en het ziet er dan bruisend uit. Echt respect voor de mensen die het wegkrijgen,



Dat doe ik zoals gezegd nooit. Is dat misschien de reden waarom je het zo vies vindt?

 
San, misschien moet je eens ossenstaartsoep proberen te maken, een hele andere lucht dan runderbottenbouillon. Zoek een receptje op en verleng de kooktijd van de botten. Je kunt het vlees eraf halen en later weer toevoegen aan de soep als hij klaar is. Je kunt van deze botten ook 2 keer bouillon trekken en de 2de trek bewaren en voor de groenten gebruiken.

 
Nee, ik heb dat een keer gedaan, en dat was voldoende. Nu laat ik het gewoon helder, heb het nu wel gezeefd waardoor het er al beter uitziet. En ik krijg het nog niet weg. Wat ik er ook mee doe, het werkt gewoon niet voor mij. Ik denk dat ik het loslaat, en zolang ik mijn dochter ermee kan foppen doe ik dat maar.

 
De pan zet ik met dit weer gelijk buiten. Lekker goedkoop en ideaal voor indikken. Als je het 's avonds buiten zet, dan is het de volgende dag goed koud en lekker ingedikt. En geen omkijken naar :)

 
Ossenstaartsoep is inderdaad wel erg lekker! Daar proef ik de smaak niet in. Ik ga me daar maar weer eens aan wagen, was de vorige keer ook een succes.

 
en dan te bedenken dat ik de echt! allereerste keer dat ik het maakte alles heb wegggegooid omdat het zo dik was geworden...... dacht toen dat het door de toegevoegde groenten was bedorven :oops: :oops: en natuurlijk weer veel te vlug alles doorgelezen hier voordat ik begon, nogmaals :oops: :oops: :mrgreen:

 
Ik maak het weleens Pike, met kabeljauwkop, maar als ik dit zie moet ik het maar vaker op het menu zetten om de menopauze fluitend door te komen. Voor iedereen en met schildklierklachten ook een goede tip dus. Laat jij het ook 4 uur opstaan Pike? Best lang voor visbouillon, maar zij laat ook haar botten 72 uur trekken 8O

 
Ja mooi he met die schildklier? Ik geloof dat wel die connectie tussen geen menopauze klachten en veel vissen kop bouillon.

Ik laat het nooit langer dan 45 min op staan omdat het anders 'tranerig' zou gaan smaken was mij verteld. Desondanks wordt het dan al wel helemaal jelly achtig.

Misschien laat ik het de volgende keer wel wat langer pruttelen.

72 uur is wel heel erg lang ja ik doe meestal max 48 uur met runderbotten.

 
Waar haal je die kabeljauwkoppen Tanja, visboer van de markt? Lijkt me wel belangrijk om de koppen van zeevis te nemen en niet gekweekte vis. Vissenbouillon wordt mijn volgende stap denk ik.

 
Ja dat dacht ik ook, dat het niet langer dan 45 min mocht opstaan ivm smaak. Toch eens proberen de volgende keer. Morgen op een drafje naar de visboer, ik ben opnieuw geïnspireerd.

 
Ik haal ze op de markt, kabeljauwkoppen voor een eurie of minder. Daar zit nog aardig wat vlees aan, deze twee koppen passen net in een pan van 9 liter:

http://www.mijnalbum.nl/Album=AJAMAPX8#3XKIFPNB

Kabeljauw is niet gekweekt.

Wel altijd het schuim weghalen he Tanja? Anders wordt de smaak wel minder.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan