Bottenbouillon

Ik haal het op de markt/visboer Moondust, volgens mij is kweek kabeljauw nog vrij zeldzaam, maar ik neem zeker geen kweekvis nee.

 
Zaterdag as ga ik weer en bouillon maken maar deze keer zonder zalm/kabeljauw koppen.Afgelopen zaterdag waren er geen meer te krijgen op de markt.En dat was al om 8.30 uur. Veel aziaten(uit duitsland aanwezig)hadden alles opgekocht.Waren restauranthouders.

Nou ja,er gaat naast botten en kippetenen nu ook varkenspootjes en runderstaart aan. Mij ervaring is dat met een runderstaart er altijd een gelei bouillon overblijft.Meer dan met andere ingredienten.

En tevens,vandaag bloed laten afnemen om de schildklier waarden te laten meten.Even afwachten dus.

ad

 
Ik kook de botten met vlees altijd 30-60 min. en doe de pan dan een flink aantal uren in de hooikist. Maar ik begrijp dat dat nog niet lang genoeg is?

 
Eerst aan de kook,dan na 1h, schuim afscheppen.

Dan nog 12-24-36h laten pruttelen.

 
Gisteren heeft de hele dag de bottenbouillon staan pruttelen.

Savonds had ik de fornuis uitgezet met het idee de pan vervolgens buiten te zetten om te laten afkoelen, (hier kreeg ik vorige keer prachtige dikke substantie van)

Nu was ik vergeten de bouillon buiten te zetten, en heeft dus de hele nacht staan afkoelen op het fornuis.

Vanmorgen vroeg direct alsnog buiten gezet, maar er had zich al een dikke witte vetlaag gevormd.

Het heeft de hele dag verder heel koel gestaan, alleen vanacht na het koken niet.

Wat denken jullie, is dit verstandig om nog te eten ivm het bederven? of kan een nachtje niet zoveel kwaad?

 
Heb vissenkoppen van de visboer gekregen, deze zei dat ik goed de ingewanden eruit moest halen. Nu weet ik dat deze juist goed zijn maar kan ik alles laten zitten, hoe doen jullie dat?

 
Welke ingewnaden bedoeld hij dan?

Ik gooi gewoon alles in de kookketel en in het geval van vis is dat de kop met graat en nog vlees dat eraan zit.

ad

 
Ik snij de kieuwen er sowieso uit want deze kunnen een bittere smaak geven aan de bouillon. Als er al ingewanden bij zitten haal ik deze eruit. Ik eet wel eens de lever op als deze er bij zit en de schildklier laat ik ook altijd zitten.

 
De kieuwen zag ik niet verder alleen de kop waar nog dingen inzaten dus heb het maar zo gelaten en ze alleen afgespoeld. Laten jullie dit ook een paar uur met appelazijn staan net als bij botten?

 
Ik heb altijd hele grote kabeljauwkoppen die ik eerst even net lang genoeg kook zodat ik het vlees eraf kan halen. Van de botten/graten die dan overblijven maak ik een bouillon waarbij ik ook een beetje appelazijn gebruik. Maar ik laat dat een half uurtje staan of zo voordat ik het ga koken. Er komt op deze manier genoeg uit de botten hoor, het resultaat is vaak net gelei als het afgekoeld is.

Als ik bouillon ga maken van runderbotten laat ik het ook vaak maar een half uur staan met azijn trouwens. Ik denk niet dat het echt veel uitmaakt als je het niet eerst een paar uur laat staan met de azijn.

Als het kookt dan zit het er nog steeds in en kunnen de mineralen er ook uitkomen.

Mijn bottenbouillon is iig ook altijd heel gello achtig en volgens mij vol met mineralen ook al laat ik het misschien een half uurtje staan in water met azijn voordat ik het vuur aansteek.

 
Hoi

Heb even een vraagje over de botten.

Als ik ze heb laten trekken is soms het merg er uit gevallen. Waar het nog in zit lepel ik er uit. Ook de flubbertjes om het mergpijpje haal ik eraf en doe het door de blender. Ik gooide eigenlijk altijd de botten daarna weg. Maar lees dus nu dat je ze meerdere malen kunt gebruiken. Maar nu dan mijn vraag. Als de flubbertjes, het vlees en het merg er uit zijn is het dan nog wel voedzaam genoeg voor de volgende keer. Moeten er dan toch geen nieuwe botten bij?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.256
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan