Bottenbouillon

Vergis je je niet Thijs, met 1 flink bot en 1 merg maak ik al een liter of 5.

Als de slager t heeft gooien we er ook biefstuksenen bij. Excuus, ik weet niet hoe je dat schrijft.

 
Ik denk dat we ook effe wat soep voor Mike moeten koken zodat hij weer van zich laat horen 8O

 
Ik heb gemerkt dat je die botten vaak dagen achtereen opnieuw kan opkoken. Vooral bij de kniestukken duurt het zeker vier of vijf dagen voordat alle gelatine eruit is.

Ik laat een of twee botten de hele dag trekken, eet daar overdag lekker van en wat ik 's avonds over heb stop ik in de vriezer. De botten doe ik in de koelkast met een scheutje wijn of appelazijn erover en de volgende dag weer water erop en urenlang trekken, enzovoort. Dag drie en vier komt meestal de meeste gelatine vrij.

 
Bedankt Debsy, ik kan dus beter wat meer water gebruiken (eerst een grotere pan kopen). Dat verklaart waarom mijn bouillon direct zo'n effect had op mijn darmen, ik had hem heel sterk geconcentreerd.

 
met de snelkookpan gaat botten koken fantastisch. Ik heb een keer advies gelezen op Amerikaanse WAPF van Sally Fallon dat met snelkookpan absoluut geen probleem is.

Ik breng de pan onder druk, laat hem op het allerkleinste pitje met vlamverspreiderplaatje ongeveer 2,5 uur onder druk en dan is werkelijk alles uit de botten gekookt.

Het is een 9 liter pan en daar doe ik 4 kg botten in, knie en pootstukken meestal.

Dan heb ik uiteindelijk 5 potten zeer sterke bouillon.

Een pot die ik uit de koelkast haal, moet ik de gelei uitsteken, zo dik is de bouillon (gelatinerijk dus)

Ik voeg veel kruiden toe, ook wat ui, prei, wortel, selderie en knoflook en laat de botten eerst een nacht in water met scheut (appel)azijn staan.

 
Ik ben bij een biologische boerderij in de buurt geweest. Morgen kan ik de botten ophalen.

 
Vanavond of morgen ga ik beginnen met de bottenbouillon maken.

Ik hoop dat het in een keer goed lukt :)

 
Hoe bewaren jullie de bouillon in de vriezer?

In glazen potjes lijkt me niet handig, omdat dat waarschijnlijk kapot gaat.

Plastic bakken gebruik ik liever niet

Kan het in een RVS bakje?

 
Hoi Edwin, ik doe bouillon in glazen jampotjes in de vriezer, bij mij is er nog nooit een kapot gevroren. (wel niet te vol maken)

Makkelijk om mee naar het werk te nemen en daar op te drinken.

 
ik heb schenkel en ossestaart in de diepvries liggen. Ik ga ervanuit dat ik het vlees eerst ga ontdooien (12 uur of zo) voordat ik er bouillon van ga trekken; of hoeft dat niet ?

Ook neem ik aan dat je vlees pas kunt marineren als het ontdooid is.

Er is vast wel iemand die hier een antwoord op weet... alvast bedankt.

 
Hilde, ik ontdooi de botten nooit. Vanuit de vriezer stop ik ze direct in de pan.

Gisteren heb ik weer bottenbouillon gemaakt en er ook al van gegeten. Bijna gelijk erna kreeg ik een licht misselijk gevoel.

Kan dit komen door de grote hoeveelheid vet vlak na een leverreiniging?

 
Ik doe botten, mergpijpjes etc in een pot met water en azijn, laat weken voor 12 uur en dan koken voor 2 dagen op een klein vuurtje. De volgende dag, botten eruit en de bouillon werk ik verder af met groenten en smullen maar. De botten doe ik in een andere pot en laat ik weer koken en elke 2/3 dagen doe ik de nieuwe bouillon terug in de groentesoep en voeg soms wat meer groenten toe en zo ga ik verder tot ongeveer 2 weken tot echt alles is uitgekookt. De 2 potten gaan nooit in de ijskast, zet wel de 2 potten buiten snachts. Is dit eigenlijk wel ok? Zitten de vitamines er nog steeds in? Mijn soep is altijd heel dik en vet.

 
Hoeveel appelazijn heb je ongeveer nodig per liter water?

Of hoeveel eetlepels appelazijn per pan van bijv. 8 liter?

 
zou het eigenlijk niet zo goed weten, schud de fles azijn boven mijn pot.

laten we zeggen, 1 eetlepel per 2L

als het teveel is, zal het er wel uitkoken

 
nu net mijn 1e bottenbouillon aan het eten met groene asperges en champignons. En vlees uiteraard...

Nu heb ik een vraag, om het vlees van de schenkel zat erg veel vet. Ik heb dit maar in stukjes gesneden en ook in de soep/bouillon gedaan. Het vet is nu erg taai zoals bv inktvis... Hoort dit?

 
Ik denk dat dat geen vet is maar een soort kraakbeen. 5,5 uur is voor runderbotten wel aan de korte kant hoor. Je zou deze eerder een uur of 10, 12 moeten laten pruttelen. 36 uur is nog beter.

 
Hoi Dereon,

dit had je ook kunnen pureren, op de site van Poekie ( www.voedingisgezondheid.nl ) staat ook het recept, zo doe ik het ook altijd en smaakt goed. Het "lekkere vlees" hou je dan apart en doe je na het pureren in de soep.

 
Dereon,

heb je ee hele schenkel gebruikt dan kan daar nog subcutaan vet aanzitten. Het kan ook zijn dat je een gedeelte van de achillespees bedoeld.Wat denk je zelf?

Is het eetbaar,dan gewoon consumeren. :wink:

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan