Bottenbouillon

Laat het gerust 48 uur pruttelen.
Dan krijg je meer gelantine.
Ik vis er geen botten uit. Ik trek het minimaal 24 uur. En dan gooi ik alles door een zeef.
En dan laag. Ene keer doe ik het in de slowcooker, andere keer in de pan.
 
Binc, Aja en de groentes gooi je dan zeker weg. Wat ik ook vaak doe.

Maar het ging er mij om dat als ik de bouillon als basis voor soep gebruik.. op hoeveel graden het dan moet.. niet op 98 dus zoals in het recept staat. Als je het lager zet en er groentes bij toevoegd moet het wel erg lang opstaan om de groentjes zacht te krijgen en koken mag niet.. daar zit mijn twijfel 'n beetje. Als je het hoger gaat doen dan gaat de gelatine kapot..
 
Hoezo twijfel?
Het moet gewoon heel laag en idd dan staat het heel lang op.
 
o je bedoelt als je de bouillon gebruikt als basis voor soep moet het laag. Lang laten pruttelen. En lager dan 98 graden.

 
Je bedoelt als je de bouillon gebruikt als basis voor soep moet het laag; met nieuwe groentes erbij. Lager dan 98 graden dus.

Dan staat de SOEP (met de basisbouillon en de nieuwe groentes) dus wel een uur of 5,5/6 op..
 
Het moet altijd laag!
Ik doe er nooit nieuwe groente bij.
Kan wel uiteraard. Ik gebruik het ook als basis voor soep. Maar dan wel met al die groentes mee getrokken.
 
Binc, dan heb je toch al een complete soep en geen basis meer? Er zit al vlees in, er zitten al groentes in?
 
Ik ga die slap gekookte groente echt niet eten hoor. Dat zijn alleen smaakmakers.
Maar dan heb ik bouillon met smaak. En dat gebruik ik voor sauzen etc.
 
Als je de bouillon als basis voor een soep gebruikt:

waarom niet groentes in een grote hoeveelheid roomboter, kokosolie en palmolie bakken en daarna door de bouillon gooien? Dan hoeft het niet 4 uur op.. is misschien praktischer.
 
ok! top .. zo deed ik het in den beginne ook.. dan toch maar weer op die manier doen lijkt me makkelijker!
 
Dat maakt toch geen verschil?
4 uur bouillon trekken geeft echt niet zoveel gelantine.
De bouillon zou je beter 24 uur kunnen trekken. Als je de groente er dan bij mee laat trekken ben je toch klaar?
 
Hoi Binc,
Bedankt voor je reactie. Je begrijpt het niet helemaal goed; ik trek de bouillon 24 uur en zeef het. Die basisbouillon die ik overhoud probeerde ik soep van te maken dit liet ik 4 uur lang pruttelen met nieuwe groentes op 98 graden.
En dat vond ik dus onhandig en ik dacht dat ik dan de gelatine kapot zou maken.
 
Als je de groente er dan bij mee laat trekken ben je toch klaar?
Ja dan heb je dus basisbouillon maar nog geen soep.
 
Ik ben dan wel benieuwd naar jou soep recept ?

Wat ik zelf meestal doe ik de bouillon opwarmen in een paar minuten.

Of ik bak idd wat vlees en kook de nieuwe groente mee in de bouillon. En dan ben ik klaar om te eten
 
Of ik bak idd wat vlees en kook de nieuwe groente mee in de bouillon. En dan ben ik klaar om te eten
Je KOOKT de nieuwe groente mee in de bouillon dan kook je de gelatine dus kapot en daar ging mijn vraag over..

Tenzij je het echt 5 uur heeeel laag zet ...
 
Ik kook het niet. Ik warm het op.
Als ik groente erbij die kook ik het totdat deze zacht zijn. Maar dat is hooguit 20 minuutjes op half laag vuur. Voor wat betreft vlees in de soep als dat bv kippendij is trek ik het mee totdat het gaar is. Ik doe ook vaak gehakt erin maar dat bak ik dan evt mwt wat ui en knoflook.
En als het klaar is dan doe ik nog boter bij de bouillon ?

Dus eigenlijk neem ik de bouillon zoals ik hem getrokken heb gevuld met vlees en groente.
 
Mwt 20 minuutjes kan je klaar zijn. Zie vorige bericht. Onnodig om de bouillon opnieuw voor uren te koken.
 
Oke, nog 1 keer.

Van koken is geen sprake.
De bouillon aan de kook brengen.
Op het moment dat ie gaat koken of half zacht vuur zetten. Of iets lager nog. Rauwe groente erbij totdat deze zacht is. Of net zacht genoeg. Mijn ervaring 20 minuutjes. Vlees bakken, in mijn geval vaak gehakt met ui en knoflook en erbij doen. Klaar ben je.

Ik snap niet waarom je de bouillon op opnieuw uren zou koken. Is echt niet nodig. Maar ik weet dan ook niet over welk recept je het hebt.
Iplv boter zou je ook nog slagroom of kokosmelk/olie erin kunnen doen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.772
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan