Bottenbouillon

Er staat dat je het eraf kan scheppen als het heel veel is en dan naar smaak weer terugdoen en/of gebruiken om in te braden. Dat is toch niet hetzelfde als het niet op eten? Heb ik al eens eerder uitgelegd.
Bij mijn botten zitten bijvoorbeeld zulke grote stukken vet aan dat als je dat er niet wat afhaalt het inderdaad smaakt als een bak jus, bijna niet te eten dus, zoals iemand hier ook al zei.


Sorry, ik heb niet alle 17 pagina's gelezen dus dat gemist.
 
Zou t de staart zijn die zorgt voor extra veel gelei?

Ik heb vaker staart gebruikt, maar heb nu voor het eerst zo'n jelly bouillon dus ws. veroorzaakt door de knie.
 
Ik heb bouillon getrokken van drie kipkarkasjes. De bouillon heeft ruim 24 uur staan trekken. Toen ik het vlees eraf wilde halen, bleken de meeste botjes zo zacht te zijn dat ik ze met gemak kon verpulveren met mijn vingers. Ik heb de botjes en prutjes nu opnieuw in de slowcooker gedaan met een klein laagje nieuw water, met de bedoeling het straks allemaal te pureren en door de soep te doen. Met bot en al dus. Goed idee, of niet doen?
 
Hallo.

De bottenbouillons maak ik nog regelmatig maar ik heb een vraag omdat ik merk dat de een het zus doet en de ander zo.

Nadat ik de bouillon heb gezeefd en een nacht in de koelkast heb gezet drijft er een vetlaag op de bouillon. Schep ik die er nu af, of laat ik hem erop en eet ik die ook op?

Ik herinner me dat iemand eens zei dat zij hem opeet (doe ik ook soms), maar anoniem schrijft in zijn post van mei 2013 dat hij het vet eraf schept en gebruikt om iets in te bakken.

 
Ik verdeel het vet een beetje over de bakjes en potten en als het teveel vet is en de bouillon voor mij te vet wordt dan doe ik het in een stoofschotel.
 
Dank je voor je antwoord Johnny.

Ik heb trouwens weinig gelatine dit keer (pan van 6 liter met daarin 9 kleine mergpijpjes, een halve ossenstaart, 2 schenkels en 1 knie; dit alles heb ik 24 uur laten trekken). IK probeer nu uit te vogelen hoe dit kan. Ach het is evengoed smakelijk.

 
Alleen in het begin ging hij af en toe wat hoger dan de bedoeling. Maar niet lang. Misschien dat dit net teveel is geweest dan? Later steeds op 82 graden getrokken (die temperatuur was naar mijn idee goed).
 
Enige wat ik dan kan bedenken is misschien teveel water.

Het boek Norishing Broth geeft drie oplossingen als je soep niet geleiachtig is , niet de goede botten , te veel water of het heeft gekookt.

Boten die ik voor de 2e x gebruik geven geen gelei.

 
Teveel water was niet het geval. Of het de verkeerde botten waren betwijfel ik. Of het gekookt heeft, weet ik dus niet.

Er is trouwens wel iets wat ik niet geheel volgens recept gedaan heb.
Ik had 's avonds botten in de pan gedaan (1 knie, 5 mergpijpjes en 2 schenkels), met appelazijn.
Dit alles een nacht laten trekken.

Maar de volgende dag heb ik er nog wat botten bijgedaan (een halve schenkel en een stuk of 3 mergpijpjes), nog wat appelazijn, nog een uur gewacht en toen alles aan de kook gebracht, daarna vuur laag.

Misschien dat die laatste toevoeging geen goed idee was. Deze botten heb ik natuurlijk maar een uur in de appelazijn laten staan...
Dus ik heb 'n beetje zitten rommelen. Volgende keer maar in 1 keer de juiste hoeveelheid botten in de pan doen.
 
Bij mij gaat het koken op high, dat is niet goed voor gelatine. Low is meestal rond de 80 en high rond de 90 graden, heel veel zal het niet uitmaken qua tijd. Dus zo lang als jij denkt dat goed is ergens tussen de 24 en 48 uur bij runderbotten.
 
IK heb weer een bottenbouillon gemaakt. Vorige keer was hij beter gelukt. Ik probeer verschillende combinaties uit.

Dit keer stopte ik erin: twee grote knieen, 4 mergpijpjes, 1 schenkel.

Ik vind de bouillon nu niet zo lekker. Teveel knie, het lijkt nu wel olie, meer dan normaal, bah, en niet de typische rundersmaak. Mijn conclusie is dat de bouillon het vlees nu mist.

De vorige keer lukte hij beter. Toen had ik erin gedaan 1 knie, een stuk of 7 mergpijpjes, 2 schenkels en een halve ossenstaart (wel ontiegelijk veel vlees, wat een gedoe, had ook niet alles opgegeten), maar wel echt een krachtige en smakelijke bouillon. Kennelijk toch door de staart.. (maar die is wel duur zeg!)

Zit al te denken of ik er niet tussentijds nog iets bij kan gooien, hij staat pas vier uur op... want dit vind ik niet zooo lekker... even een ossenstaart erbij gooien?
 
Ik heb een vraagje.... wanneer je de bouillon in potten doet en er een laag vet bovenop zit, zijn de potten 6 maanden te bewaren (in de koelkast). Heeft iemand ervaring met de houdbaarheid wanneer je de potjes heet afvult en dan omdraait tot je hoort dat het deksel naar binnen is gedrukt? En moet je de potjes vervolgens in de koelkast zetten om zo snel mogelijk te koelen? Thanks alvast....
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.151
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan