Bottenbouillon

Persoonlijk vind ik dat wel erg lang pruttelen.
Geen idee wat de achterliggende gedachte is om het op opnieuw zo lang op te zetten. Vermoedelijk om de groente door en door zacht te krijgen.

Als ik een gladde soep wil zonder hele stukken groente dan zet ik de staafmixer erop.
 
Eerlijk gezegd denk ik dat de groente die onderaan genoemd worden niet opnieuw erbij moeten om deze dan vervolgens 4 uur te trekken en te eten.
Ik denk eerder dat het niet helemaal logisch in de juiste volgorde staat geschreven. Gezien de hoeveelheid denk ik dat deze groente mee getrokken word om de basis van de bouillon te maken, maar dat dat niet meteen vanaf begin word toegevoegd wat ik eigenlijk wel doe.
Dus ik denk dat het is om de bouillon alsnog smaak te geven.
Heel zeker weten doe ik het niet. Maar je gaat ook niet een hele bos peterselie of een hele prei in een klein portie soep doen om dan te eten.

Op gezondgestel staan ook lekkere recepten trouwens.
En vooral zelf creatief zijn.
 
O voor een hele pan soep is die hoeveelheid niet teveel hoor ik heb het geprobeerd. Ik denk wel dat ze die groentes nieuw toevoegen, dat staat er immers?

ja gezondgestel heeft inderdaad ook lekkere recepten. Goed dat je me er nog even op wijst!
 
Als het voor een hele pan is niet nee. Maar als je de bouillon als basis gebruikt en dan voor 1 a 2 personen soep wil maken vind ik dat veel.

Ik vries het zelf zo niet in.
Alleen de basis vries ik in in porties. En dan de groente achteraf erbij.
 
Ik word zelf een beetje misselijk als ik veel bottenbouillon drink. De wat weeige smaak/lucht staat mij tegen. Hebben meer mensen hier last van? Zo ja.. hoe lossen jullie dit op? Voegen jullie een bepaald iets toe zodat het minder weeig smaakt/ruikt?
 
Hallo evertyankees, omschrijf anders eerst eens hoe jij je bottenbouillon maakt.

Het kan liggen aan het soort van botten die je gebruikt, de verhouding botten/vocht, de trektijd, of je de botten vooraf roostert, toevoegingen in de vorm van kruiden/groenten en azijn; oftewel veel factoren die daarin een rol kunnen spelen.

Zelf vind ik het prettig betreffende de geur en smaak buiten bv schenkel om, er ook een gedeelte ossenstaart aan toe te voegen of karkas van kip. Ook ben ik fan van mergpijp. Voeg er zelf ook altijd veel geroosterde ui aan toe.
 
Ik lees dat vaker, van die weeige geur/smaak. Zelf herken ik dit totaal niet. Misschien in het begin, als-ie aan het trekken is, maar niet als de soep/bouillon klaar is.

Mike
 
Ik doe er nu vaak schenkel, mergpijpjes en ossenstaart in. Wat stoppen jullie er specifiek in waarbij het niet weeig smaakt?

Wat bedoel je met ongeroosterd Tanja?

 
Ossenstaart ruikt en smaakt toch zalig? Dat is de crème de la crème onder de bouillons..
Even aanbraden met een uitje, wortel en knolselderij. Tot het goudbruin kleurt. Dan een scheutje sherry erbij. Water erop, peperkorrels en laurierblad erbij. Dan zachtjes lang laten trekken. Zooo lekker.

Je roostert botten voor meer smaak/gourmet. Ook de groenten kun je even meeroosteren. Die lijkenlucht en weeeige smaak is dan ook een stuk minder.
 
Bij mij ook weeïge lucht. Alleen bij het koken ervan. Ik rooster de botten ook niet van tevoren. Ben er te lui voor. Wel doe ik er azijn bij.
 
De bouillon die overblijft van dit recept wat ik daar nog iets mee?

1 grote ui in stukken
2 teentjes knoflook in reepjes
4 pepertkorrels
3 laurierblaadjes verscheurd
4 geplette jeneverbessen
1/2 theelepeltje komijnzaadjes
zout
gemalen zwarte peper

Gaar de hips in warm water waaraan de bovenstaande ingredienten zijn toegevoegd. Laat de hips op een zacht vuurtje garen. Zorg er wel voor dat het vlees helemaal onder de bouillon staat.
 
Ok top , ik gooi eerst nog de overgebleven stukjes vet en botten terug om een nachtje te trekken.
 
Net de slow cooker binnen (keuze in kerstpakket). Nu nog makkelijker om bottenbouillons te maken.
 
Oh dat is een leuk kerst cadeau elkedageenei. Ik gebruik de slowcooker ook heel vaak. Vaker voor mijn stoofvlees. Aan zetten en geen om kijken meer naar ?
 
Ik wil een extra lekker kippensoepje maken. Nog nooit eerder van te voren eerst aangebraden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.895
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan