Bottenbouillon

Dankjewel voor de sneer Mike. Had dit al zien aankomen, gezien je gedrag op dit forum. Ga er verder ook niet op in.
 
Iiieeuuuwww echt goor!!
Gelukkig eten wij geen fastfood. Mijn dochter van 14 vertelde mij laatst nog dat het logo expres is veranderd van rood/geel naar groen/geel! Dit omdat groen geassocieerd wordt met gezondheid en rood met gevaar. Ze heeft ooit een filpmje gezien dat Jamie Oliver liet zien aan Engelse kinderen hoe kipnuggets werden gemaakt voor de Mac. Daarna wilde ze nooit meer... Dus t helpt wel deze filmpjes!
 
De letter 'm' is de 13e letter in het alfabet en dus kan er een satanische betekenis aan worden gegeven. Daarnaast zijn de kleuren inderdaad veelzeggend. In werkelijkheid is 13 een verbindingsgetal en staat de 'm' voor moeder, het vrouwelijke principe, en daarmee ook voor de aarde en de zee (de 'm' stelt golven voor, maar ook borsten).

Mike
 
Heeft het qua voedingswaardes een meerwaarde om groenten zoals wortel en bleekselderij toe te voegen aan de bouillon tijdens het trekken ervan? Bevat de getrokken bouillon zo -nog- meer goede voedingsstoffen of is het zinloos en gaan het dan alleen om de smaak?
 
Gaat vooral om de smaak. Een 'mirepoix' (wortel, ui, selderij) is een klassieke basis (smaakmaker) voor diverse gerechten.

Mike
 
Dank je Mike. Qua smaak zit ik er juist eigenlijk niet op te wachten want ik vind de bouillon zo al heerlijk (botten, geelwortel, peper, zout, laurier, lavas) en loop ik het minste kans op een negatieve reactie van mijn lijf door een groente waar ik niet op zit te wachten.

Leuk he, zo'n raw food periode. Ik ben gelijk "genezen" van het fenomeen groente ;) Ik kan het niet meer zien, laat staan dat ik het in mijn mond stop.
 
Ik ben sinds een paar dagen bezig met het trekken van bottenbouillon. Ik vroeg mij af welke verhoudingen jullie gebruiken.
Ik bak groente in veel roomboter in een kleine pan, en doe daar dan bouillon bij (vaak teveel) en vervolgens slagroom of kokosmelk.

B.v voor 1 kom soep met daarin groente en kokosmelk is 1 kleine eetlepel bouillon toch al genoeg?
 
Ik las net dat iemand de bouillon een nacht laat stollen in een ovenschaal in de koelkast en vervolgens er ijsblokjes van snijdt en deze bewaart in de diepvries; dus eigenlijk heb je maar een ijsblokje per keer nodig neem ik aan.. ?
 
Okee, helder.
Ik doelde vooral op de soep die ik maak die volgens mij vooral moet bestaan uit verzadigd vet (slagroom/kokosolie), en bouillon is voornamelijk eiwitten toch; dus ik bedoel als je teveel bouillon neemt dan heb je een overkill aan eiwitten en dat verteer ik dan weer niet goed, dat merkte ik een keer toen ik los een kop bouillon dronk

Maar goed ik kan dus wel wat meer bouillon in de soep doen begrijp ik
 
Ik betwijfel die overkill. bestanddeel is vooral collageen dat uit enkele aminozuren bestaat. Vertering zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Met welke eiwitten heb je nog meer problemen dan?
 
@Ad zodra ik er vet bij gooi lukt het wel met de eiwitten.

Maar ik heb een andere vraag. Ik heb de bouillon gemaakt in een pan van 9 liter (achteraf veel te veel!). Botten er in, water erbij. Waarschijnlijk wel iets te weinig botten en teveel water.
Nadat ik het zo'n 18 uur heb laten trekken heb ik het gezeefd en in potten in de koelkast gezet. De volgende dag zit er wel een vetlaagje op maar de substantie onder het vet is helemaal niet gaan geleren. Geen dikke gel dus. Het is gewoon hartstikke vloeibaar. Wel vettig, als ik het eet is het net of ik jus aan het eten ben zo smaakt het ook. Dit is niet helemaal goed volgens mij. :(

Nu heb ik wel op de pagina gekeken 'why your stock won't gel', maar iemand zei mij dat het pas gaat gelleren als ik er een FOND van maak. Dus dan had ik het in moeten koken. Dat is weer nieuw voor mij. Klopt dit?

Volgens mij kan ik wat ik nu heb net zo goed wegdoen. :(

http://www.imagedump.nl/]
URL]
[/URL]
 
@Jet77: niet weg doen hoor de bouillon die je nu hebt. Ook al is de dichtheid van voedingswaarde wat minder dan nog bevat het een hoop juiste stoffen. Er zit alleen verhoudingsgewijs wat meer water in. Als het geen dikke gel is zal er minder gelatine in zitten en dat is inderdaad jammer maar evengoed heb je daar een gezond goedje.
 
Okee. Maar is het zo dat ik hem de volgende keer in moet koken als fond om de gelatine te krijgen?
Of wel gewoon op dezelfde manier als nu, zeven, en dan meteen in potten in de koelkast.

Ik probeerde een afbeelding te plaatsen van mijn bouillon nu maar dat lukt niet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.478
Berichten
505.590
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan