Bottenbouillon

nacht laten stollen in een ovenschaal in de koelkast , vervolgens in blokjes snijden(ijsblokjesgrootte),daarna invriezen in diepvries zak.
 
Dit weekeind heb ik een lamsbout op zijn Indiaas gemaakt in de oven.
De marinade bestond uit diverse kruiden met yoghurt.
Het geheel is 2 uur de oven in geweest en na afkoeling is de hele marinade met vet/vocht uit de bout een dikke gel geworden zoals bottenbouillon.
Zou dit nog te eten zijn? het is uiteindelijk verhitte yoghurt.
 
Natuurlijk is dat nog te eten, dat heet Lamskorma, heerlijk en dat eet je samen met het lamsvlees lekker op.
 
Vorige week een bottenbouillon van kip en mergpijpjes gemaakt. Eerst van een kip en mergpijpjes (samen) afkomstig uit Duitsland en aan het einde van de week een kip en mergpijpjes (samen) afkomstig uit Nederland van de poelier.

Die uit Duitsland gaat mijn neus binnen enkele minuten van open en kan ik beter door mijn neus ademen. Dit is niet het geval met de kip en mergpijpjes van de poelier uit NL.
Herkent iemand dit?

 
Ik begrijp nu, na veel lezen, dat het echt om de gelatine gaat. Vanochtend leerde mijn ervaring echter, dat een beker gelatine opdrinken voor veel verteringsproblemen zorgde. In dit geval zal er roomboter bij moeten als ondersteunende vetten neem ik aan, om het te kunnen verwerken.
 
Mijn allereerste bottenbouillon staat op het vuur.
Moet het eerst een keer afkoelen in de koelkast, of kan je direct als het klaar is een portie eten?
Ben heel benieuwd! Heb een erg grote pan, dus voorspel dat de verhouding vlees/water niet klopt, maar ach.

Ik heb geen vriezer, dat is balen, maar ik ga me wagen aan het vullen van potjes en die in de koelkast bewaren. We gaan het zien!
 
1 schenkel en 1 ossenstaart en 1 mergpijp is toch wel genoeg voor een pan van 3,5 liter??? Anders wel wat teveel??? Of zelfs nog minder?? Op de site van Karin zie ik dat ze slechts een schenkel OF een ossenstaart doet en dan nog 1 mergpijpje erbij...


EN kunnen die botten er gewoon bevroren in eigenlijk alvorens ik ze een nacht in water met appelazijn zet?
 
ik zit er trouwens over te denken om de groentes maar weg te laten dit keer, voegt niets toe denk ik? Behalve voor de smaak dan......
 
De site van Karin ken ik niet, maar ik vind het te weinig botten. Zelf doe ik er veel meer in want ik vul de pan met botten en vul deze af met water. Groente doe ik er amper bij, behalve ui en knoflook voor de smaak en de voedingsstoffen. Verder keltisch zeezout, peper, laurier en geelwortel.
De botten kan je gewoon bevroren in een pan water met zout en azijn een nacht in de koelkast zetten. Daarna het vuur eronder, aan de kook brengen, het schuim eraf halen als het kookt en daarna over in de slowcooker of het gas zeer laag zodat het net aan borrelt.

Er zijn volgens mij ook forumleden die de bouillon niet tot aan het kookpunt brengen, dus dat is wederom een kwestie van uitproberen.
 
de biologische slager uit alkmaar zei:
1 ossenstaart, 1 schenkel, 2 mergpijp.

Dus ik begrijp dat jij nog meer doet, dan dat.
 
Inderdaad, ik gooi de hele pan vol en zorg dat de botten dan onder water staan. Er zitten nu 2 schenkels en 5 mergpijpen in. Het is elke keer anders, als je gewrichten hebt wordt het anders want deze zijn groter en vullen de pan dus meer.
 
Ik heb net 4 uur gefietst voor rauwe melk maar het was op!

De botten kan je gewoon bevroren in een pan water met zout en azijn een nacht in de koelkast zetten
Waarom in de koelkast?

Er zitten nu 2 schenkels en 5 mergpijpen in
Oke.
De combinatie van een schenkel en een ossenstaart kan ook wel toch?

Oja ik heb de slowcooker van Russell Hobbs nu in huis. tja het is wel elektrisch ... dus dat blijft minder gezond als gas naar mijn mening maar misschien is het wel handig dus ik ga het toch proberen.

Ik heb zoals ik al zei, dus varkenslever gehaald (ik heb nog steeds ijzertekort, dus mogelijk helpt het eten hiervan). Maar nu hoorde ik van Poekie dat zij altijd runderlever gebruikt. Weet nu niet, of de varkenslever gaat bevallen. Eet jij wel eens varkenslever, heksje?

Ik dacht, dit bij de bouillon te gaan eten want het vlees vd ossenstaart/schenkel/mergpijp vind ik over het algemeen niet zo heel lekker. De vorige keer had ik dat grotendeels weggedaan....
En at ik alleen de bouillon met courgette en kokosmelk (en 'n ei).
Zijn er mensen die dit vlees wel opeten?

O ja ik had gisteren de tip van tanja een beetje opgevolgd
Maar ipv lever had ik dan garnalen, ontbijtspek erbij, rijst met 50/50 kokosmelk en water.
Al snel merk ik bij zo'n maaltijd, dat ik snak naar vet!!!!!!!!!
Misschien dat een glas rauwe melk dan zou helpen of een glas kefir erbij (maar, dat heb ik nu dus niet in huis!!!!!) Hoe doen jullie dit op de dagen dat jullie dit niet in huis hebben? Ik kan me herinneren dat Mike eens typte, als je geen rauwe melk hebt, neem dan een halve eetlepel roomboter...

Verder, heb ik nog steeds overgewicht. Ik zou het wel fijn vinden als dat eens minder werd.

Misschien toch teveel zuivel, te weinig bouillons.......en de rijstwafels/ af en toe brood zal ook wel geen goed doen aan mijn gewicht.
 
las net ergens dat runderlever gezonder is dan varkenslever...

het gaat met name om de vitamines en het ijzer wat er in zit
 
hoewel ik nu zie dat mij de st hendriks leverworst van ekoplaza is aangeraden en die ook voor 44 procent uit varkenslever bestaat??
 
ok, weet inmiddels dat runderlever beter is! post beantwoord!
Wat ik wel zag is dat sommigen de botten nog een keer gebruiken om er nog 'n keer bouillon van te trekken... en anderen niet... de slager zegt dat je dat niet meer kunt doen (geen 2e keer) maar karin doet het wel zie ik http://volzicht.nl/recepten-cursus-frankrijk/beestenbottenbouillon-en-soep/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.487
Berichten
511.186
Leden
8.642
Nieuwste lid
Davidbrownm05
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan