Borax

Hoi Lievergezond,

Ik vind dit erg interessant. Ik zocht naar boron en borax en het lijkt als of natriumboraat, die hier http://www.trademed.nl/Mineralen-Multi/Calcium-Magnesium-boron-Poeder-150g/kopen/ wordt gebruikt borax is. Dus ik zou net zo goed een pot borax kunnen kopen.

Hier http://web.archive.org/web/20110725...isodium_tetraborate_anhydrous_publication.pdf
schrijven ze wat alle synonimen van borax zijn, en ze zeggen dat het de vruchtbaarheid nadelig kan beinvloeden. Van Wikipedia:

Substances and mixtures imported into the EU which contain borax are now required to be labelled with the warnings "May damage fertility" and "May damage the unborn child".[38]



Wat denk je hiervan? Solgar verkoopt multichelated boron 3mg, maar is veel duurder dan borax.
 
Het onderzoek die Lievergezond bedoelt met de ratten is deze denk ik.

http://www.medsci.org/v08p0653.htm



Body Weight Reducing Effect of Oral Boric Acid Intake

Abstract

Background: Boric acid is widely used in biology, but its body weight reducing effect is not researched.

Methods: Twenty mice were divided into two equal groups. Control group mice drank standard tap water, but study group mice drank 0.28mg/250ml boric acid added tap water over five days. Total body weight changes, major organ histopathology, blood biochemistry, urine and feces analyses were compared.

Results: Study group mice lost body weight mean 28.1% but in control group no weight loss and also weight gained mean 0.09% (p<0.001). Total drinking water and urine outputs were not statistically different. Cholesterol, LDL, AST, ALT, LDH, amylase and urobilinogen levels were statistically significantly high in the study group. Other variables were not statistically different. No histopathologic differences were detected in evaluations of all resected major organs.

Conclusion: Low dose oral boric acid intake cause serious body weight reduction. Blood and urine analyses support high glucose, lipid and middle protein catabolisms, but the mechanism is unclear.

Keywords: Boric acid, oral intake, body weight

De rest is te vinden via de link boven.

 
hoi Golden, ja dat is het onderzoek. Er is nog een onderzoek dat probeert het mechanisme verder te duiden, maar goed, die details maken me minder uit.

Marijan: dank voor het artikel: in het artikel staat dat borax verboden is in de EU en dat het niet verkrijgbaar is. Misschien komt dat nog? Nu is het nog wel zonder problemen verkrijgbaar in elk geval.
 
wel in Zwitserland staat er.
Volgens ik op google kijk kan je het overal kopen inderdaad.
Ik ga eens een pot Tendo aanschaffen en kijken wat ik er mee kan.
(fluor, schildklier, gewicht, oestrogeen)
 
Als je het hele artikel leest van het onderzoek met ratten, dan zie je dat het cholesterolgehalte, ALAT, ASAT en nog meer ongeveer 2.5 keer verhoogt is in de ratten die boron kregen. Dit vind ik vreemd, want hoog ALAT en ASAT betekent dat cellen in de lever en op andere plekken aan het doodgaan zijn? ALAT en ASAT worden bepaald om leverschade te bepalen, hoe hoger ze zijn hoe slechter het is.

Ik wil het proberen in ieder geval, we hebben boron ook nodig voor o.a. de botten.
 
Ik vraag me af of mijn kleindochter met een ontstoken teennagel (hele teen dik) dit kan innemen. Ik heb het in huis en een potje kant en klaar gemaakt. Nu weet ik niet meer hoeveel verdunning ik heb gebruikt en ik moet gebruiken. en hoelang het goed blijft als je een potje met een verdunning hebt staan. Bovendien doet ze 3x een sodabadje per dag, zou misschien een beetje borax erbij kunnen doen?
Engels niet gelezen, misschien in het nederlands te vinden?
 
6 gram op 1 liter water oplossen en daarvan 1 of 2 theelepels per dag .Als je gedemineraliseerd water neemt dan bederft het niet .
 
I.v.m. remineraliseren van je lichaam lijkt de combi keltisch zeezout, magnesiumzout met borium een hele goede. Dit omdat borium de opname van alle andere mineralen stimuleert. Zie bijv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1566632/ Daarnaast schijnt de combi borium en jodium ook goed uit te pakken. Ik wist dat niet en gebruikte ze al samen en soms voelde ik wel eens mijn schildklier ¨trekken¨ (een beetje).
 
Gisteren heb ik het een groot artikel gelezen op www.pronatu.com/images/produkt.informationsblatt,borax.pdf (duitse taal)


 
Ik heb er niet echt iets nieuws in gelezen, kan het niet vergelijken met het engels. Mijn duits is beduidend beter. Naar aanleiding daarvan heb ik vanavond wel een beetje borax in mijn spoelwater gedaan. Niet te veel (darmspoelingen iedere dag). Het water zit er bij mij niet zo lang in. Ik heb wel altijd candida in ontlasting (onderzoeken). Ik moest een beetje niezen en kreeg een snotterneus. Rechtstreeks in darmen of oraal innemen lijkt me toch een heel verschil.
 
Liesje, hoeveel is en beetje? Wellicht kan je beter nauwkeurig te werk gaan in dit geval.
De snotterneus kan ook komen doordat er stof van het poeder in je neus gekomen is.
Borax zal de candida goed bestrijden.
Borax heeft 2 kanten: het vult een eventueel tekort aan boor aan, maar het is ook een fungicide (net als zout, suiker, enz.)
 
Ingested boron compounds are rapidly and nearly completely excreted with the urine.

Dit citaat staat in het artikel van de link in het beginbericht van deze berichtendraad over borax. Ik vraag me af wat het lichaam dan met borax heeft kunnen doen als alles toch zowat via de urine wordt uitgescheiden. En dit is misschien ook geen best teken voor mensen die denken / hopen dat borium via vlees en botten binnen te krijgen is?
 
There is also a suspicion that boron supplements can mute the affects of autism and mercury poisoning is greatly involved in autism. http://charles_w.tripod.com/cfs.html

 
@Gerard, ik heb een potje borax-oplossing klaarstaan. Ik gebruik tijdens een spoeling 1,5 liter water. Dus bv een eetlepel oplossing is dan niet veel als dat in 1,5 liter water gaat.
Verder ben ik voorzichtig. Geen borax in spoeling en ook nog innemen.

 
@liesje: In je vorige reactie leek het alsof je een beetje poeder in het spoelwater had gedaan. Een eetlepel oplossing is inderdaad niet veel.
 
http://www.foodprocessing.com/articles/2005/417/

a diet low in boron may exacerbate deficiencies in both vitamin D and magnesium or any condition in which these minerals are lost in urine.



Boron seems to be everywhere, positively influencing motor skills, learning and memory, while enhancing our own antioxidant defenses, reducing the reactive oxygen we generate during the course of converting food to energy. Boron also may potentially modify the insulin response to what we eat, aid the immune system and even potentially reduce risk for autoimmune diseases.

Why has a nutrient with such vast influence escaped the limelight? It’s probably because boron doesn’t have much of an ego problem, doing its work subtly and silently, enhancing the effect of a variety of other nutrients, or working at the cell membrane aiding communications, entrances and exits of seemingly bigger players. And while as yet no clearly defined mechanism of boron action has emerged, that’s no reason we can’t take advantage of its myriad health benefits.

Boron is widely distributed in fruits, vegetables, nuts and legumes. It’s found to a much lesser extent in animal foods and most grains. Thus, a diet that emphasizes meats, eggs, milk and bread at the expense of fruits and vegetables is highly unbalanced with respect to this potentially essential nutrient.






 
Je zou ondertussen kunnen weten dat "ons" vlees/ei/melk niet vergelijkbaar is met zo ongeveer al het vlees waar ze het in dit soort artikelen over hebben.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.465
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan