Borax

Kan ik misschien van iemand een halve pot overnemen aangezien het nergens meer te verkrijgen is? Alleen krijg je de pot toch nooit leeg....?

Ook de WAPF schrijft dat borium te vinden is in plantaardig voedsel:

Boron: Needed for healthy bones, boron is found in fruits, especially apples, leafy green vegetables, nuts and grains.

Echter was dit in deze voeding aangetroffen ten tijde van het onderzoek van Price. Het is maar de vraag of het er nu nog wel genoeg in zit. Verder vallen noten en granen veelal als voeding al af, tenzij je ze goed bewerkt (kiemen etc.) en kunt verteren.

Groene bladgroente is ook geen sinecure om te vinden, zeker niet biologisch. Veelal wordt deze groente in kassen verbouwd wat me heel hard doet afvragen of alle benodigde mineralen er nog wel in zitten aangezien dit dus niet op de volle grond is. Sterker nog, vaak wordt groente in kassen verbouwd op heel wat anders dan aarde.

Dit topic is begonnen met het woord Borax. Borax is te koop bij de drogist voor weinig.

Ik denk dat dit wel op recenter onderzoek is gebaseerd Heksje. Maar bodemverschraling zal het er zeker niet beter op maken.

klopt Liesje, ik heb het vorige week ook bij een drogist gekocht.
Hij zei wel: doe je er wel heel voorzichtig mee!

Ik heb het ook bij de lokale drogist gekocht pas nog voor een naaste. Ik vraag me af hoelang het nog over de toonbank verkocht kan worden als het via internet niet of nauwelijks nog mogelijk is kennelijk.

Weet iemand of het erg is om te veel te nemen? Ik pakte laatst gewoon wat tussen mn vingers en dronk dat met wat water op. Ik merkte verder niets. Ik vind dat makkelijker dan het eerst oplossen enzo.

hoi Gadsie, boriun is nauwelijks toxisch. Maar je kunt wel ontgiftigingsverschijnselen krijgen. Wees daar bedacht op. En je hebt ook zeker geen grote hoeveelheden nodig.

@Marijan, @Liesje bij welke drogist hebben jullie Borax gekocht? Ik ben bij de DA Drogist geweest en die verkopen het niet meer. Ze verkopen wel Boorzuurpoeder van Tendo maar dat moet ik uiteraard niet hebben ?!

@Niburu: Ik zal deze week bij mijn plaatselijke drogist (die het verkocht) eens vragen, want online is het niet meer verkrijgbaar bij de paar winkels die ik bekeken heb.

Boorzuurpoeder is waarschijnlijk een alternatief. (in ieder geval als wasmiddel)
Natriumtetraboraat is namelijk het natrium zout van boorzuur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumtetraboraat
Maar ik weet niet of dit ook veilig is, bijvoorbeeld door de manier van produceren. Eerst eens kijken of we nog op een normale manier aan borax kunnen komen.

Niburu,
bij de drogist een plaats verderop.
Müller in Culemborg, je kan hem vinden op google.
Misschien wil hij wel opsturen, moet je hem vragen.

@Niburu, wat ik heb gekocht is toch denk ik boorzuurpoeder van Tendo, dat inderdaad heel goedkoop is. Op de eerste pagina van dit toppic onderaan verwijst Heksje naar "het stuk" - is engels - daar stond: there is no food-grade borax available or necessary.
Voordat ik dit uiteindelijk kocht bij de drogist - G&W - had ik alles doorgelezen en gegoogeld. Ook als ik nu zoek op boorzuur en boron kan ik het niet snel vinden, als er uberhaupt verschil is, wat ik betwijfel.
Wel als ik zoek op boron kom ik supplementen tegen die een combi verkopen, dus daardoor duurder, dit lijkt mij ook wel acceptabel, aangezien ik me insmeer met magnesium en niet weet of dit voldoende wordt opgenomen.

Ik heb laatst 10 kg besteld bij: taruvandenborn(at)kpnmail.nl. Hij gebruikt het in de smederij. Borax wordt ook als vloeimiddel gebruikt bij hardsolderen.
Het is een leuk stofje, overal goed voor ;-)
Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken ivm doseren, maak dan een verzadigde oplossing, dat is zoveel borax in water dat niet alles meer oplost (wat je bij sole ook doet), je hebt dan bij benadering een 3% oplossing. Voor 3 mg boor neem je dan 1 ml oplossing die dan 30 mg borax bevat, 10% van borax is boor.

Ik ben langs geweest, het is bij tendo (of de groothandel) uit het assortiment, maar mag op het moment nog wel verkocht worden. (anders hadden ze daar een brief over gehad)
In de prijslijst kwam het al niet meer voor, maar ze hadden nog 1 pot staan. Omdat ze niet meer konden bestellen mocht ik wel wat meer betalen, want normaal verkopen ze het per 100 gram.

@liesje: er is zeker verschil
borax:
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/27015/Borax-Poeder-Tendo-1000-gram
boorzuurpoeder: (ook duurder en maar 800 gram)
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/27264/Boorzuurpoeder-Tendo-800-gram
Per gram zit er meer boor in boorzuurpoeder, dus als je dat hebt opletten met de dosering. (als je wilt kan ik dat voor je uitrekenen)

Borax is een poeder toch en dan heb je dus ook nog boorzuurpoeder. Ik heb van Tendo gekocht, dat kwam uit een pot ja. . Ik ga morgen wel even naar de drogist (= om de hoek) en vragen wat er precies op de pot staat. Gegoogeld naar het verschil tussen borax en boron en boorzuurpoeder maar werd er niet echt wijzer van. Borax is een mineraal en wordt gedolven. Bij planten spreken ze van boron. Vooral in biet aanwezig.
Belangrijk is of we dit kunnen innemen in kleine hoeveelheden.
Heeft deze meneer het je uitgelegd?

Borax is een verbinding die 10% Boor (boron) bevat. Boorzuur is ook een verbinding, ik heb niet kunnen vinden hoeveel boor dat bevat. Boor is het pure element, net als ijzer, waterstof, selenium enz.
Aangezien er in allerlei artikelen steeds sprake is van het gebruik van borax als supplement, hou ik het maar op borax.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.594
Leden
8.684
Nieuwste lid
Shahin
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan