Borax

De voornaamste planten voor de lever: paardenbloem, mariadistel, artisjok en geelwortel.(daar is de kurkuma weer!)
En nog meer info:
www.fonteine.com/lever.html
 
@ Marijan: ik bedoelde met dat bericht te zeggen dat ik de heup- en rugpijn had en tóen (en daarom ook o.a.) met de borax ben gestart. Ik kreeg dus geen heup- en rugpijn ná het innemen van de borax, de pijn ging juist weg. Geen idee uiteraard of de pijn anders evengoed weggegaan zou zijn.

Ik heb tot nu toe dus geen lichamelijke ongemakken ervaren, juist eerder positieve, zo lijkt het, en ben zelf ook erg benieuwd wanneer ik iets van een Herxheimer-reactie zal ondervinden. Ik ben moed aan het verzamelen om t.z.t. de 100-200 ml pure oplossing toe te passen (candida spijsverteringskanaal), maar begin vanavond voor het slapengaan eerst maar eens met drie theelepels borax-oplossing in mijn glas sole i.p.v. twee.

Hoe neem jij de borax in Marijan? In een glas water, sole, etc.? Sterkte met de jeuk, jeuk is hel, daar weet ik alles van (ernstig atopisch/constitutioneel eczeem gehad, jarenlang).
 
Patra,
ik dacht dat je bedoelde dat de heup- en rugpijn even iets heftiger werd met starten van de borax. Dus soort van Herxheimer-reactie.

De borax neem ik gewoon in een slok water en verder heel de dag zeker anderhalf tot 2 liter water drinken.
Net heb ik een half theelepeltje genomen van de boraxsole. Kijken hoe het vanacht gaat. Ik slaap me er door heen samen met paar druppels thc/cbd.
 
De 2 liter water die je drinkt, is dat sole? Zo niet, dan ga je een mineralentekort krijgen.
 
nou, geen probleem gehad verder met de borax, gisteravond dus half theelepeltje.
(samen met de wietolie dus)
Vanochtend hele theelepel borax genomen en weer de olie erbij, totaal geen last gehad van de jeuk. Straks rond de maaltijd herhaal ik dit.
Ik doe de olie trouwens in een capsule en gebruik het als zetpil.
Zelf reageer ik nogal snel op de thc door soort duizeligheid. Als zetpil gebruikt geen last gehad verder.

En ja ik gebruik kzz sole Gerard.
 
Van de 4x2 theelepels verspreid over de dag heb ik inmiddels 2x2 en 2x3 theelepels gemaakt (altijd in sole). Als ik de drie theelepels heb genomen, voel ik even wat druk in mijn slokdarm (ter hoogte van de schildklier) en voel ik me een paar minuten héél licht benauwd. Er lijkt dan nu eindelijk iets van een reactie te komen. Ik bouw verder op naar 4x3 theelepels de komende week.

Wie neemt er, behalve Marijan en ik, ook (nog) borax en hoe gaat het nu?
 
hoi Patra, ik neem borax elke dag, 2 x daags. Ik doe wat korreltjes sochtends en savonds in een oplossing met nog andere dingen zoals keltisch zeezout, natriumbicarbonaat en vitamine k/d (en nog wat dingen niet van direct belang voor de botten maar wel vloeibaar die ik toch ook moet innemen). Ik bouw verder niets op qua dosering. Sochtends voel ik soms wel pijn aan mijn voeten, eerder had ik het wel bij mijn hielen alleen of ook wel bij mijn schildklier. Nu valt dat allemaal wel mee. Mijn conditie was niet best en is nu wel beter, maar dat wijt ik aan meer dingen dan alleen de borax. Dus lastig uitmaken wat wat beinvloedt.
 
Bedankt voor je reactie Lievergezond. Dat het lastig is om uit te maken wat wat beïnvloed, herken ik zeker. Ook ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig, waar het misschien beter geweest was om één ding tegelijk 'aan te kijken', zodat ik meer overzicht zou hebben.

Ik zit inmiddels op 3x3 theelepels en 1x2 theelepels Borax-oplossing in mijn sole. Mijn gewrichten voelen pijnlijker, wat me het idee geeft van een Herxheimer-reactie. Een uur vóór mijn ontbijt neem ik de 2 theelepels Borax-oplossing in mijn sole, samen met 2 druppels 35% H2O2. De smaak(combinatie?) daarvan staat me dusdanig tegen, dat ik het niet zie gebeuren dat ik dat nog ophoog naar 3 theelepels Borax-oplossing. Ik hou de dosering voorlopig zo.
 
Ik ben ook al een tijd met supplementen bezig, waaronder borax. Ik ben er wel heel goed achter gekomen dat supplementeren niet veel uithaalt als er voortdurende stress is. Stress zorgt voor verminderde opname van stoffen en dat geldt net zo goed voor de stoffen in supplementen.
 
Mijn borax avontuur zit nu op 4x per dag 1 tl boraxoplossing in mijn kzzsole. Eerder combineerde ik dit nog met wietolie vanwege de extreme jeuk en nu niets geen last meer.
Ik ben niet zo'n goede rekenaar, hoeveel van die boraxoplossingslepeltjes zijn nodig om aan een kwart theelepeltje borax te komen. Een kwart liter? (dan heb ik nog heel wat lepeltjes te gaan, maar weet dus niet of dit klopt)
Ik had begrepen dat dat de hoeveelheid is om candida aan te pakken. Dat zal bij mij ook wel een issue zijn. Ik ben een kies kwijt geraakt gerelateerd aan de darm (al jaaaaren geleden).
De laatste dagen valt me op dat ik mijn rechtse been makkelijker kan optillen om mijn slip aan te trekken. Eerder was dat een probleem en moest ik het broekje tot op de grond brengen en dan "instappen". Al lang last vanuit rechter heupgewricht. Nu gaat het vanzelf. Traplopen was geen probleem.
Ook ik weet dus niet of het door borax komt of iets anders, ook ik volg nog meerdere route's. (levertraan, vitamine C, kzz, kokosvet, asperges, geelwortel, thc en cbd)
 
Borax kan je op 2 manieren inzetten: als supplement en als medicament.
Bij 1 ml oplossing per dag krijg je de hoeveelheid binnen die je nodig hebt om geen tekort te krijgen. Heb je een tekort, dan kan je tijdelijk 2 ml per dag nemen, tot de verschijnselen die het gevolg zijn van het tekort (als ze het gevolg zijn van een tekort!) voorbij zijn.
Neem je aanzienlijk grotere hoeveelheden, dan gebruik je het als medicatie om iets te bestrijden. Dat is dan wel symptoombestrijding! Ik wil niet beweren dat dit per definitie verkeerd is, maar als het er toe leidt dat aan de echte oorzaak van de verschijnselen voorbij gegaan wordt, ben je niet goed bezig.
Candida is stress en suikers (ook koffie).
Ik vind dat er op dit forum nog veel te vaak aan bestrijden wordt gedaan.
 
Zijn die miniconcentraties dmv oplossen in water echt nodig? Ik neem altijd gewoon een klein schepje direct uit de doos en slik dat door, tot zo ver merk ik nog niks.
 
hoi Gerard,
eerder heb ik dat geloof ik ook al genoemd, suikers eet ik nauwelijks.
Ik heb ook niet of nauwelijks last van "cravings".
Koffie drink ik wel, bijna nooit meer dan 1 per dag en ik sla ook dagen over.
En wat je zegt symptoonbestrijding is ook wel zo, alleen bij medicatie belast je je lijf mega en bij de juiste producten (welke zijn dat dan en worden ze opgenomen, is dan ook altijd nog maar de vraag, maar ik doe ook maar wat ik denk te moeten doen van mezelf) help je het lijf. Iig heel wat beter dan medicatie waarmee je van de regen in de drup geraakt. Ik zie homeopathie ook als een pleister. De klachten die er waren komen weer terug als je dezelfde lifestyle aanhoudt waardoor de klachten zijn ontstaan. Tijdelijk gaat het vaak dan wel goed maar komt dus evengoed weer terug. Daar ben ik me wel van bewust.

Klopt het dan dat je een kwart theelepel boraxzout zou moeten nemen als medicatie per dag?
 
Ik vraag me af of borax door de darmen wordt opgenomen als ik het rechtstreeks in mijn "spoelwater" (klysma) doe. Lijkt me wel. Of moet het perse door het z.g. hele gestel. Waarschijnlijk gaat het dan rechtstreeks naar de lever door de poortader, toch?
 
Hoi Marijan,

Hieronder de link naar een gedegen artikel:
http://www.health-science-spirit.com/borax.htm

Uit het artikel van deze link:
In some countries (e.g. Australia, NZ, USA) borax can still be found in the laundry and cleaning sections of supermarkets. There is no "food-grade" borax available or necessary. All borax is the same and "natural", and usually mined in California or Turkey, whether it has been packed in China or any other country. The label usually states that it is 99% pure (or 990g/kg borax) which is safe to use, and is the legal standard for agricultural grade borax. Up to 1% mining and refining residues are permitted. Boric acid, if available, may be used at about ⅔ the dose of borax, it is not for public sale in Australia.

Firstly dissolve a lightly rounded teaspoonful (5-6 grams) of borax in 1 litre of good quality water. This is your concentrated solution, keep it out of reach of small children.
Standard dose = 1 teaspoon (5 ml) of concentrate. This has 25 to 30 mg of borax and provides about 3 mg of boron. Take 1 dose per day mixed with drink or food. If that feels right then take a second dose with another meal. If there is no specific health problem or for maintenance you may continue indefinitely with 1 or 2 doses daily.

If you do have a problem, such as arthritis, osteoporosis and related conditions, cramps or spasms, stiffness due to advancing years, menopause, and also to improve low sex hormone production, increase intake to 3 or more spaced-out standard doses for several months or longer until you feel that your problem has sufficiently improved. Then drop back to 1 or 2 doses per day.
 
dank Gerard voor de moeite, de link is hier al een aantal keren geplaatst als je terugleest.
Ik heb hem al een paar keer gelezen en was gisteren weer begonnen :>)
 
Ja, het is een flinke lap tekst, dat onthou je niet zo maar allemaal.
Ik heb nog wel wat links in het mapje "Borax", maar dat is meest meer van hetzelfde.

Het is voor veel dingen in te zetten, o.a. ook om je haar te wassen. Het heeft bij mij een gunstige invloed op de hoofdhuid. Hou het wel weg van je oogleden, die willen liever wat aan de zure kant blijven.
Ik gebruik het ook in plaats van scheerzeep.
 
Borium is zeker voor post-menopauzale vrouwen van groot belang. De rijkste bron hiervoor zijn gedroogde pruimen. Uit een onder- zoek bij post-menopauzale vrouwen bleek dat elke dag een paar gedroogde pruimen een zeer positief effect op de botdichtheid heeft. Gedroogde pruimen voorkomen niet alleen botverlies, maar kunnen het botverlies ook weer omkeren.


Rineke Dijkinga (he Lievergezond ;p)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan