Borax

Je hebt vast een zzp-er in je kennissenkring.

Over de vloeibare borium.
http://www.vitamientjenodig.nl/producten/vitals-elementair-borium
Borium (natriumboraat, uit CMD) 3 mg

Natriumboraat is verkorte manier om Natriumtetraboraat te schrijven en dat is borax.
Voor zover ik kan zien zit er wat borium betreft in het flesje precies hetzelfde als wat er in een borax oplossing zit.

Voor degene die 5 kg hebben staan of plannen hebben:
Het is o.a. te gebruiken als wasmiddel versterker, er is dan minder wasmiddel nodig. Ook is er zelf wasmiddel mee te maken: goedkoper en gezonder.
 
ik heb ook die druppels van Vitals gekocht maar zag later dat er kaliumbenzoaat (E212) is zit,dat had de shop waar ik het bestelde niet vermeld,nu wil ik het niet meer nemen,wat vinden jullie?
 
Iemand nog iets toe te voegen over deze Borax?

Wel een goede vondst, wordt ook gebruikt voor o.a. zilversolderen.
Verder lijkt er niets mis mee.
De groenlipmossels waar het ook in zit leven op vulkanische zeebodems waar ventgaten zitten van de vulkanen.
Als je weet wat daar voor giftige troep uit komt.
En om wat voor hoeveelheden gaat het? met zo'n pak doe je 90 jaar bij 1TL/dag.

@Babbe, reken de dagelijkse hoeveelheid in 1 ml Vitals eens terug naar de toegestane hoeveelheid per dag. Alles is beter dan niets maar wanneer ik 10 km fiets krijg ik waarschijnlijk meer junk binnen.
http://www.food-info.net/nl/e/e212.htm
 
Ik gebruik sinds anderhalve week de borax-oplossing in mijn sole, 3 keer per dag. Ik heb het opgevoerd naar nu twee (maatschepjes) theelepels per keer. Ik had, toen ik begon, twee zeer pijnlijke heupen (vermoedelijk peesontsteking, aan één kant kon ik de huid amper aanraken, zo pijnlijk) en een soort spit in de rechterkant van mijn onderrug, naast mijn 'gebruikelijke' pijnlijke gewrichten.
Ik heb het gevoel dat het me goed doet; de heup- en rugpijn zijn weg en mijn andere gewrichten voelen 'gesmeerder'. Ik ga voorlopig nog zo door met de borax in mijn sole. Ik verhoog de dosis nog geleidelijk en ga dan uiteindelijk weer terug naar de basisdosering van 1-2 theelepels.

Iemand anders nog borax-ervaringen te delen? Ik vind het zeer interessant.

Ik ben voor o.a. mijn gewrichten ook gestart met inclined bed therapy, ook al zo interessant. https://www.fatsforum.nl/topic/inclined-bed-therapy/
 
Borax als verzadigde oplossing, wat we van sole wel kennen, is ook goed voor de huid. Je kan er ook je haar mee wassen. Roos, puistjes, jeuk enz. verdwijnt.
 
hoi Patra,
ik slaap al geruime tijd inclined. Maandenlang en merk geen verschil tot nog toe. Ergens las ik dat iemand dat voor een half jaar deed voor er verschil was. Ga daar dus mee door.
Ook borax geprobeerd, misschien een week maar weer mee gestopt. Waarom weet ik eigenlijk niet. Zou wel weer willen proberen maar misschien onbewust toch een angst omdat het niet echt aanbevolen wordt.
Ook ben ik slecht met getallen en bang om daar fouten te maken, verhoudingen enz.
 
Heel herkenbaar Marijan, je angst om borax te gebruiken. Ik had dat destijds ook met H2O2 en natriumbicarbonaat. Het doodshoofd op de verpakking helpt ook niet erg ;-) .

Door er heel erg veel over te lezen (het grootste deel in het Engels) ben ik er toch van overtuigd geraakt dat het van toegevoegde waarde is, nu ook met borax. Vooral ook omdat je er maar heeeeel erg weinig van nodig hebt en er dus ook heeeel erg weinig van gebruikt (als je de onderhoudsdosis gebruikt).

Over inclined slapen lees je inderdaad erg wisselende verhalen. De één heeft al na één nacht resultaat, bij wijze van spreken, en de volgende pas na weken of maanden. Ik vind het interessant genoeg om het uit te proberen. Ben benieuwd.
 
@Marijan:
Als je bang bent het verkeerd te doen, gebruik dan van die maatlepels.
Neem die van 5ml:
1 schep met kleine kop erop in 1 liter water.
Van dat water neem je 1 schep per dag in een glas met wat water.

Merkt je er niks van, dan kan je 2 x per dag een schepje van oplossing met wat water nemen.
Dit zijn de standaard hoeveelheden uit de 3e post op de 1e pagina.
Voor sommige aandoeningen wordt tot 40 x zoveel gebruikt en ook dat is veilig, met de standaard hoeveelheden kan je dus niet zoveel fout doen.
 
dank JP, dat kan niet mis gaan zoals je hierboven beschrijft, toch maar weer een start maken dan.
Ik meen me te herinneren dat er een combi gemaakt moest worden met magnesium, weet je dat toevallig ook (hoeveelheid), ben te "lui"om 16 bladzijden terug te lezen.
 
Net het oude mengsel Boron weggegooid. Het leek of er allemaal vlokken indreven.
Nieuw mengsel gemaakt, iets verwarmd, het lost anders moeilijk op in water.
 
Ik heb hier een borax oplossing staan die al maanden (half jaar?) ongebruikt staat in glazen fles en in het donker. Ziet er goed uit en ruikt ook goed.
Bij enige twijfel inderdaad weggooien en die oude van mij ga ik voor de zekerheid ook niet meer gebruiken.

Eén 5 ml maatschep (5 a 6 gram) in 1 liter lost na één of een paar dagen wel op, gewoon steeds schudden voor gebruik, ziet er ook mooi uit die bijna opgeloste korreltjes.
Verwarmen is geen probleem, alleen heb je een kans dat je water iets sneller bederft, maar dat heeft niks met borax te maken. Borax is ook een ontsmetter (niet als zout) maar in deze oplossing weet ik dat niet zeker.

Over magnesium i.c.m. borax weet ik niks, maar ik zie ook geen problemen, ik zou dan gewoon jouw normale hoeveelheid nemen.
Ik neem mijn magnesium via magnesium-olie. Borax kan je trouwens ook op die manier opnemen, bijvoorbeeld met een voetenbad. Vooral als je een tekort denkt te hebben handig en veilig om sneller aan te vullen.
Los dan 15 gram op in 5 liter warm water en neem een voetenbad.
http://www.blants.com.au/natural-pure-borax-contd

 
Boraxoplossing kan niet bederven. Vlokken zijn uiterst kleine kristallen. Door temperatuurverschillen varieert het punt van verzadiging, waardoor bij afkoeling deze kleine kristallen ontstaan. Doordat ze zo klein zijn blijven ze in de oplossing zweven.
 
Tanja plaatste dit artikel aan het begin van dit draadje, goed om nog eens te herhalen:
http://www.health-science-spirit.com/borax.htm

ze spreken hier zelfs over het gebruik van een kwart theelepel per dag in een liter water.

en ook magnesiumgebruik in combinatie wordt over gesproken:
For boron to be fully effective in reversing tissue calcification ample magnesium is required. For elderly individuals I recommend 400 to 600 mg of magnesium together with the daily borax supplementation spaced out during the day, and with protracted joint problems additional trans-dermal magnesium. However, oral magnesium may need to be adjusted according to its laxative effect. I am doubtful whether calcium supplements are needed and beneficial, even in case of osteoporosis. In my view these individuals have plenty of calcium stored in soft tissues where it does not belong, and supplementing boron and magnesium is expected to redeposit this misplaced calcium into bones. I regard the medical focus on a high calcium intake as a prescription for accelerated aging.
 
Goed dat je dat nog even aanstipt Marijan. Ik neem zelf magnesiumcelzouttabletjes van Schussler. Die laat je onder je tong smelten waardoor de magnesium opgenomen wordt door het mondslijmvlies. Zo vermijd je de zure maag (ik heb ergens gelezen dat magnesium dat niet goed overleefd, ik weet helaas niet meer waar).
Verder neem ik soms een magnesiumvoetbad, wel te weinig, dat ga ik toch maar eens vaker doen. Of zelfgemaakte magnesiumolie voor het slapengaan uitwendig aanbrengen.
 
Dit bericht heb ik eerder bij het onderwerp Electrolytenhuishouding gezet: borax helpt bij de mineralenopname van andere mineralen:

Hier https://www.youtube.com/watch?featu...hUb8iWxlszMAdZuCdA02KV&v=Xqk3H7_iJps#t=17 in dit filmpje zie je iemand die een middel aanraadt voor de electrolytenhuishouding weer in balans terug te krijgen c.q. het lichaam te remineraliseren / hydrateren en borium maakt er onderdeel van uit. Borium helpt ook het verzuurde lichaam weer terug te alkaliseren: de juiste mineralen (en hun opname) spelen daarbij een belangrijke rol. https://www.fatsforum.nl/topic/electrolytenhuishouding/page/2/
 
wat staat hier nu precies? en dan bedoel ik de middelste alinea, zeggen ze nu dat er 2 soorten borax zijn en de nieuwe borax sodium percarbonate wel giftig is en niet wenselijk of begrijp ik dit verkeerd?

The key study in this assessment was published in 1972. Why is this being dug up now to justify banning borax when it was of no concern for the past 40 years?

It does not make any scientific sense, especially if you consider that the main chemical in the new borax substitute, sodium percarbonate, is about three times more toxic than borax.

Acute oral LD50 values for animals are from 1034 to 2200 mg/kg/day (23). Even the commonly used sodium bicarbonate, with an animal LD50 of 3360 mg/kg, is nearly twice as toxic as borax (24). Both of these chemicals have not been tested for long-term reproductive toxicity at the high doses that caused fertility problems in rats and mice.
 
Er is geen sprake van een tweede soort borax. Borax is borax.

In het artikel staat dat men borax uit consumentenproducten gehaald heeft omdat het giftig zou zijn, om vervolgens de borax te vervangen door sodium percarbonate, waarvan het chemische hoofdbestanddeel ongeveer drie maal giftiger is dan borax. Een totaal belachelijke actie dus.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.399
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan