Borax

@Gerard, de Borax die Taru van den Born levert is dat de "pure" Borax zonder toevoegingen, dus alleen de (di)natriumtetraboraat?
Heb jij de Borax ook bij hem gekocht?
Gezien de wereldwijde beschikbaarheid lijkt het me nl een goed plan om nog wat extra aan te schaffen....?
 
De borax die Taru heeft is zuiver. Er kan wel eens een enkel stukje hamerslag van de smederij in zitten, dat is ijzeroxyde en kan geen kwaad, je ziet het zo zitten en dan haal je het weg.
Borax bevat normaal geen toevoegingen, als het gewonnen wordt is het al behoorlijk zuiver.
Bederven kan het niet, dus sla maar lekker in. Je kan het ook gebruiken als wasmiddel en als vaatwasmiddel. Ik gebruik het ook als bewaarmiddel voor opgeloste B12 pillen.
 
Nog even over de veiligheid van borax:
De mens heeft gemiddeld 3 mg boor per dag nodig. Het equivalent in borax daarvan is 30 mg.
Het is geen probleem als je iets meer binnen krijgt, we hoeven gelukkig niet alles precies af te wegen in een gezond voedingspatroon. Daarentegen kunnen tekorten wel ernstige gevolgen hebben.
Er wordt wel gezegd dat borax in hoge doseringen net zo gevaarlijk is als keukenzout, maar dat is me te kort door de bocht: de gevaren zullen anders zijn dan bij keukenzout, waarbij de mate waarin dan wellicht ongeveer hetzelfde kan zijn.
Om een tekort aan te vullen of om een schimmelinfectie te bestrijden, dat laatste alleen in noodgevallen*, kan tijdelijk een hogere dosering worden aangehouden, daar is veel info over te vinden. Bij hogere doseringen altijd zorgen voor voldoende B2, dit voorkomt bepaalde schade die soms kan ontstaan bij (flink)hogere doseringen.
Dit geldt niet alleen voor borax, het geld net zo goed voor andere essentiële sporenelementen zoals ijzer, jodium, kobalt, vanadium, en ook voor vitamines en....bijvoorbeeld water, je kan je dood drinken aan water.

* als het organisme gezond is zal het geen schimmelinfectie krijgen, is die er toch, dan is dat als een signaal te zien en moet aan de gezondheid gewerkt worden (of juist eens niet gewerkt, maar uitgerust).
 
Flux is een benaming voor vloeimiddel, o.a. bij solderen gebruikt om soldeer beter te laten vloeien. Een smid gebruikt bij vuurlassen borax. Net als dat je met zout ook andere dingen kan doen naast eten.
http://archief.dekunstclub.nl/paginas/Techniek12.htm
 
Productbeschrijving
"Borax poeder / flux
Perfect te gebruiken bij het vuurlassen.
Verpakt in plastic bakje met deksel.
Let op!: Niet geschikt voor consumptie door mens of dier"


Nou ik zou die borax/flux toch niet durven te gebruiken voor mezelf!
 
Staat die waarschuwing niet overal bij??
Ik bedoel, dat staat ook vetgedrukt op H2O2.

Weet iemand of deze veilig te gebruiken is?
 
hoi Jim Borax is een mineraal uit de natuur gewonnen. Geen idee of je dat weet. Maar er zal niet een biologische variant zijn zonder pesticiden versus een gangbare met of zo.
Borax is borax.
 
Zuiverheid en controle op het proces kunnen anders zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de verpakking en de middelen waarmee verpakking en machines schoongemaakt en onderhouden worden.

Hoe weet je of dit 99,90% zuivere borax of een minder zuivere variant is? Vergelijk het maar met strooizout en keukenzout.

Aan de prijzen te zien zijn er geen verschillen.
Maar het zou ook kunnen dat hier borax uit een grotere verpakking in kleinere hoeveelheden wordt verkocht en dat het in niet optimale omstandigheden opgeslagen wordt.
 
Heeft iemand nog Borax in grootverpakking van 5 kg aangeschaft en wil daar iets van kwijt aan mij? Ik wil Borax kopen, desnoods koop ik zelf de grootverpakking van 5 kg.
 
Iemand misschien die hier wat over weet? Of is dit totaal iets anders? Borium is toch hetzelfde als Borax?

Thineke
 
Borium is de pure stof (boor in het Nederlands) borax is een mineraal dat voor ongeveer 11% uit borium bestaat.
 
Aha, weer wat geleerd. Dank je Gerard!
Is dit wellicht een alternatief voor het moeilijk te krijgen Boraxpoeder, of is het qua werkzaamheid/toepasbaarheid totaal iets anders?

Thineke
 
De dingen die ik las over Boraxpoeder, vond ik nogal positief en zoals ik al zei, had ik bij Vitamientjenodig.nl het vloeibare Borium gevonden.
Is er iemand die weet of dit dezelfde werking heeft als Borax? De beschrijving op de site doet vermoeden van wel, maar ik wil graag van de experts hier wat meer weten.

Thineke
 
hoi Diete, borax is het mineraal zoals het in het wild wordt gewonnen (ik geloof in Turkije en/of Canada). De concentratie van borium in borax ligt wat lager dan als je borium zo koopt (al ontloopt het elkaar niet eens zoveel), maar je hebt zowiezo vrij weinig van het spul nodig in je lichaam. Dus de concentratieverschillen maken niet veel uit.
 
Dus als ik het goed begrijp zou dat een goed alternatief kunnen zijn voor Boraxpoeder=

Thineke
 
Bedankt voor jullie reakties, nu alleen nog een KvK-inschrijving ;-)

Thineke
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.553
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan