bloedtest resultaten

@Mike,

graag gedaan! :) Ik denk ook dat er inmiddels meer en meer rauw veganisten de weg vinden naar Weston Price of het paleo dieet. Zoveel te beter voor ons ,dan kunnen we ook makkelijker aan het juiste voedsel geraken wanneer er meer vraag naar komt. :wink:

 
Vorige maand ben ik overgestapt naar een andere huisarts. Tijdens een kennismakingsgesprek uitgelegd wat mijn klachten waren en hoe ik een en ander door middel van de juiste voeding probeer op te lossen. Hij was zeer geinteresseerd en stelde voor om weer eens een uitgebreide bloedtest te doen. Gisteren de uitslag bij hem opgehaald. Al mijn bloedwaarden zijn perfect. Mijn ijzergehalte was een half jaar geleden zeer laag en dat is inmiddels goed omhoog gegaan. Mijn cholesterol is nooit echt hoog geweest (4,5) maar was nu gedaald naar 3,5. Dit vond hij bijzonder omdat ik hem verteld heb dat ik veel goede verzadigde vetten eet. Omdat ik zelf vermoed dat mijn lever een flinke optater heeft gehad door het inademen van al die chemische stoffen zijn ook mijn leverwaarden gecheckt. En natuurlijk ook weer perfect.

Geweldig natuurlijk maar mijn probleem van ernstige vermoeidheid is hiermee niet opgelost. Ik merk absoluut verbetering maar het gaat langzaam.

Ondanks dat mijn bloedbeeld niet in verhouding staat tot hoe ik me voel kan ik nu wel meer mensen in mijn omgeving laten zien dat ik wel goed bezig ben. Met name het cholesterol verhaal spreekt iedereen aan. Hoe kan dat,zoveel vet eten en toch zo'n lage cholesterol ?

Nu is weer mijn vitamine B12 gecheckt en die is 408. Al een hele verbetering aangezien mijn B12 vorig jaar maar 100 was.

Mijn vraag nu: volgens de reguliere geneeskunde zijn mijn ijzer, B12 en cholesterolwaarden nu prima. Volgens mij heb ik op dit forum weleens gelezen dat deze waarden volgens WAPF veel hoger dienen te liggen. Heb dit niet meer terug kunnen vinden. Weet iemand hoe dat zit?

 
Ik wil je feeststemming niet bederven, maar je moet je eerder zorgen maken om een te laag cholesterol dan een te hoog cholesterol. Een cholesterol van 3,5 is te laag, je krijgt alleen maar complimentjes van de dokter omdat deze onterecht gelooft in het motto: hoe lager hoe beter. Dit is NIET het geval!

http://www.westonaprice.org/know-your-fats/cholesterol-friend-or-foe

http://www.westonaprice.org/cardiovascular-disease/benefits-of-high-cholesterol

Optimale B12-waarden liggen tussen de 1100 en 1300:

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/vitamin-b12

Goed om te horen dat het beter met je gaat, maar je bent er zeker nog niet.

Mike

 
Quote:
.....maar je bent er zeker nog niet.


Dat realiseer ik me maar al te goed. Dus voor mij nog meer vetten, eiwitten en levertraan.

Omdat de lever een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van cholesterol is het dan zinvol om

de dosis levertraan tijdelijk op te hogen, of is dit onverstandig. En zo ja, hoeveel kan ik dan

per dag nemen ?

Kan een langzame of verzadigde lever dan ook de oorzaak zijn van mijn lage cholesterol ?

 
Misschien is het een idee om meer lever te gaan eten? Eventueel rauw. Ik maak tegenwoordig iedere ochtend een smoothie met rauwe lever en heb het idee dat het echt krachtvoer voor me is.

 
Oh ja, die rauwe lever... dat moet ik ook nog een keer doen! Hoe zat het ook alweer? Je vriest de lever eerst minimaal 2 weken in? Wat zit er allemaal in die rauwe lever smoothie van jou Boschje?

 
Het recept is een eigen verzinsel hoor, uitgegaan van Mike zijn advies om vetten, eiwitten en koolhydraten in één maaltijd te verwerken. Maar wel erg smakelijk op deze manier klaargemaakt. Ik neem 250 ml kefir, een uitgeperste citroen, 2 of 3 bevroren stukjes lever (ingevroren in ijsklontbakjes), naar smaak gesmolten kokosolie, naar smaak billingtonsuiker, vanille en kaneel, een eetlepel kokosvezels. Dit alles in de blender totdat de lever helemaal fijngemalen is.

Smullen maar!

Als ze bij de boerderij geen verse lever hebben, maar enkel ingevroren, dan laat ik hem een klein beetje ontdooien totdat ik het met een vleesmes in blokjes kan snijden.

Vers is wel gemakkelijker invriezen uiteraard en dan kan er ook een wat grotere hoeveelheid in de vierkantjes van het ijsklontbakje.

Verse lever eet ik inderdaad pas na 3 weken ingevroren te hebben.

Ik zou het ook wel met niertjes en zwezerik willen proberen.

Kan dit orgaan vlees ook rauw gegeten worden, of is het beter het te braden?

 
Boschje, ik ga geen gebruik maken van je recept. Er zit kefir in. Dat doe ik echt niet. Ik kan de bevroren stukjes lever nog altijd zo doorslikken. Als ik durf.

 
Dat heb ik in het begin ook zo gedaan Rapunzel. Maar dat vond ik toch wel lastig. Soms tot kokhalzen toe. Wat je zou kunnen doen, is de lever verwerken in een appelsmoothie of zo? Volg hierin je eigen smaak. Uiteindelijk is het toch wel prettiger voor jezelf (is mijn ervaring) om ervan te genieten, dan het iedere dag kokhalzend naar binnen proberen te krijgen.

 
Ja ik zal eens zien. Over het algemeen kokhals ik niet zo snel hoor! Ik neem die heerlijke Blue Ice Fermented Cod Liver Oil ook zo in, puur van een theelepeltje. Dat gaat best. Het zal wel aan mijn smaak liggen. Door een zinkgebrek/constant wat natte neus heb ik gewoon minder smaak dan een ander.

 
Ja ik neem inderdaad de levertraan ook zo in zonder probleem. Wel die met kaneelsmaak.

 
Mike, naar aanleiding van pijn op de borst vorige week heb ik bloedonderzoek gehad waavan gisteren de uitslag: (bij reguliere huisarts)

Choleserol totaal: 9,5

Hdl-cholesterol 1,9

Ldl-cholesterol 7,2

cholesterol/hdl-cholsterol ratio 5,0

triglyceriden 0,8

TSH 1,7

glucose nuchter 5,8

bezinking 2

hemoglobine 7,8

Hartfilmpje vorige week was goed en bloeddruk 60/130 dus ook goed.

Nu wilde de huisarts me accuut aan de cholesterolverlagers hebben, want ik liep vlgs. haa een zeer groot risico op hart- en vaatziekte, maar na alles wat ik hierover gelezen heb heb ik haar meegedeeld dat ik niet van plan ben om daarmee te beginnen.

Waar kan het hem in zitten dat het cholesterol zo hoog is. Ik heb het hele forum al doorgezocht maar kom niet echt verder mee. koolhydraten te veel of te weinig. Rauwe honing/melasse gebruik ik zeer weinig, maar wel heel af en toe een stukje vlaai op een verjaardag (max. 2x per maand)

Moet ik me nu toch ernstig zorgen maken over dat cholesterol en die glucose of valt het allemaal wel mee? Hoe is jouw/jullie visie hierop?

 
Mike weet er zeker meer over, ik zou de vlaai/suiker/ fout meel, en meer foute ingredienten laten staan. Ook 2 x per maand is teveel.

het is niet zo moeilijk als je denkt, eenmaal van de verslaving af taal je er niet meer na. Dat geldt in ieder geval voor mij.

Ik vind het zelfs absoluut niet meer lekker.

Lees ook het boek, echt een aanrader: feiten en fabels over cholesterol

Dan kun je ook je dokter nog wat leren, zou voor hem ook goed zijn dit boek eens te lezen.

 
Marianu, als ik me niet vergis dan heeft een hoog cholesterol-gehalte volgens Andreas Moritz met stenen in de lever te maken. :mrgreen:

 
Ja, heb even gegoogled en dat kom ik inderdaad ook tegen. Ik doe al elke ochtend de kleine leverreiniging maar is kennelijk dan toch niet voldoende. Hmm.

Zou H202 hierbij nog iets voor me kunnen betekenen. Ben daar 1 maand geleden mee gestopt omdat ik even niet meer tegen de smaak kon.

 
H2O2 kan altijd wat voor je betekenen.

Maar stenen raak je echter alleen kwijt door de lever- en galreinigingen (mild of 'Moritz')

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.844
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan