bloedtest resultaten

@watisgezond en @edwin: ik heb zo'n uvb-lamp in de aanbieding, in elkaar gezet ! geïnteresseerd ?
hilde
 
Hoi Hilde, als watisgezond en edwin geen belangstelling hebben voor je uvb-lamp: dan kun je hem altijd ook nog aan mij kwijt.
 
Hi Hilde, ik ben ook wel geïnteresseerd.
Maar waarom doe je em weg? Is het dezelfde armatuur met 2 uvb-lampen als in de link van Edwin?

Wat wil je ervoor hebben en, niet onbelangrijk, waar woon je? Of wil je het ook versturen?

Tot zover de W vragen. :)

Mark
 
Ik heb al een UVB set inclusief armatuur en lampen besteld. Morgen kan ik het ophalen. :)
Hoeveel watt zijn de lampen van jou, hilde?
 
Edwin, het zijn twee lampen van 36 watt
Mark, het is zo'n lamp als in de link van edwin; niet zo'n dubbele van twee keer twee lampen, maar èènmaal twee. Ik doe hem weg omdat ik er geen gebruik van maak, ik heb hem nauwelijks gebruikt, 2 keer ofzo; € 100 vraag ik ervoor. Ik woon in Nuenen, bij Eindhoven, en evt. wil ik hem wel versturen.
Lievergezond, ik laat het weten als Mark geen belangstelling heeft.

 
Is die zonebril echt nodig bij het gebruik van een UVB lamp?
Normaal heb ik nooit een zonnebril op, ook niet in de zomer op zonnige dagen.

Ik ook al jaren niet meer. Vroeger standaard, zelfs op bewolkte dagen vond ik de zon al te fel voor mijn ogen! Ik weet nu dat dit een prediabetisch verschijnsel was en dat mijn bijnieren verzwakt waren. Tegenwoordig eet ik voldoende vit. A, wat niet voor niets retinol heet (retina = netvlies).

Bedenk ook dat wij blanken lijden aan albinisme, wat een gebrek aan melanine is. Melanine is niet alleen een huidpigment, maar ook een oogpigment en haarpigment. Daardoor kleurt niet alleen onze huid lichter, maar ook onze haren en ogen. Hierdoor kunnen we slechter tegen zonlicht. Maar dat gezegd hebbende, ik heb zelf blauwe ogen en kan tegenwoordig prima tegen zonlicht. Het kan dus wel!

Mike
 
Wat is jullie kijk op infra rood (sauna), is wel een topic over, maar daar gaat het over vanalles behalve de sauna haha ;).
 
Vandaag heb ik de UVB lamp gekocht en ook al 1 minuut gebruikt. Ik ben benieuwd of dit de vitamine D productie gaat verbeteren. Dit ga ik een paar weken gebruiken en daarna nog een keer vitamine D laten testen.
 
Lievergezond,

Wat is er nog meer nodig naast een UVB lamp? Echt zonlicht is natuurlijk het beste, maar daar hebben we hier in de koude maanden een tekort aan.
UVA is niet noodzakelijk voor vitamine D aanmaak.
Opname via de voeding is niet meer zo vanzelfsprekend, met de slechte darmwerking die veel mensen tegenwoordig hebben. Ik eet al redelijk wat eieren en levertraan en nog is mijn Vitamine D waarde veel te laag: 21 nmmol/liter, terwijl 100 eigenlijk wel het minimum is.
 
Hierdoor kunnen we slechter tegen zonlicht. Maar dat gezegd hebbende, ik heb zelf blauwe ogen en kan tegenwoordig prima tegen zonlicht. Het kan dus wel!

Verbrandt jouw huid ook nauwelijks? Ik kan makkelijk 4 tot 5 uur in de volle zon verblijven in de warme zomers in Zuid Europa, zonder te verbranden en natuurlijk zonder zonnebrandcreme. Dat is met zonkracht 7-8. Vroeger verbrandde mijn huid wel snel. Sinds ik bakken met verzadigd vet en veel lever eet is dat voorbij.

Wat zegt het KNMI? Na 15 minuten met zonkracht 8 treedt verbranding van de huid op.

Zonkracht Omschrijving Roodkleuring onbeschermde huid na x minuten Huid verbrandt
1 - 2 vrijwel geen 100 - 50
3 - 4 zwak 35 - 25
5 - 6 matig 25 - 15 gemakkelijk
7 - 8 sterk 15 - 10 snel
9 - 10 en hoger zeer sterk minder dan 10 zeer snel
 
Ik verbrand niet meer inderdaad. Vroeger werd ik zo rood als een kreeft en vervelde ik. Ik word overigens niet heel erg bruin, dat dan weer niet.

Mike
 
Ik hoop dat ik in de toekomst ook beter tegen (zon)licht kan. Ik zit al met samengeknepen ogen op een bewolkte dag. Het is ook weer een symptoom van kwikvergiftiging.

Verbranden doe ik niet supersnel overigens.
 
@Hilde,

Bedankt voor het aanbod. Ik ga de lamp(en) waarschijnlijk toch zelf kopen en het dan op de zaak zetten.

Dus lievergezond, sla je slag!

Mark
 
Nog interesse, Lievergezond ?

@Hilde,

Bedankt voor het aanbod. Ik ga de lamp(en) waarschijnlijk toch zelf kopen en het dan op de zaak zetten.

Dus lievergezond, sla je slag!

Mark




 
Is dit niet dezelfde lamp? Stuk goedkoper namelijk.

Dat lijkt inderdaad wel dezelfde.
 
Hoi Edwin: over je vraag:

Lievergezond, Wat is er nog meer nodig naast een UVB lamp?

Antwoord: gerichte vitamine d3-suppletie. Zie ook deze url bijv.: https://www.fatsforum.nl/topic/mike-vitamine-d-tekort/

Hoi Hilde, ja ik heb nog steeds interesse.
Als je geduld hebt, dan wil ik over 3 weken of zo graag de lampen ophalen.
Even kijken, heb ik het volgende goed begrepen: vraag je 100 euro voor armatuur en lampen?
In dat geval ga ik bij voorbaat akkoord.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.931
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan