biologische eieren

zirus

New member
Weet iemand welke eieren je het beste kan kopen? Mijn opties zijn EkoPlaza in Amsterdam - de eieren kunnen hiervan komen: http://www.adopteereenkip.nl/. Of bijvoorbeeld biologische eieren van AH. Of misschien omega 3 scharrel eieren van Van Beek (2 en niet 3 sterren van bio eieren)?

 
In de topic over melk komt naar voren dat de vetzuursamenstelling van bd-melk het beste is. Hetzelfde geldt voor bd-eieren. Ik koop in de natuurvoedingswinkel dus bij voorkeur eieren met het Demeter-keurmerk, het keurmerk voor bd-producten.

Mike

 
Het is in ieder geval ook belangrijk om te letten op het stempel als je niet aan bd eieren kunt komen.

Het 1e cijfer op het ei geeft aan of het wel of niet biologisch is:

0 = biologisch

1 = vrije uitloop

2 = scharrel

3 - kooi

Vrije uitloop/scharrel is niet perse biologisch.

 
Ik koop altijd de Omega3 eieren van Van Beek,want de bio-eieren die ik via natuurvoedingswinkel kocht zijn van graan/maisgevoerde kippen dus andere Omega3/Omega6 verhouding.

Daarbij heb ik met verschillende bio (merk) eieren geexperimenteerd en vind de Omega3 eieren ook het lekkerste qua smaak (eet eieren alleen gekookt)...en ze zijn ook nog iets goedkoper dan bio-eieren,dus dat is mooi meegenomen;)

 
Ik ben niet zo blij met de eieren van de natuurwinkel. De schil is nogal broos en het eigeel te lichtgeel. Ik had meer gelezen over eieren op de website van de Healthy Home Economist, maar kan de betreffende pagina niet meer vinden. Als ik het goed herinner, moeten de schalen hard zijn en het eigeel erg geel. Kippen zouden eieren produceren met een harde schaal als ze kunnen scharrelen als in de natuur, dus af en toe een wormpje erbij. Het aanvullend eten van insecten zouden betere eieren betekenen. Volgens de healthy Home Economist kan je het beste boerderijen waar je eieren kan kopen leren kennen en vragen naar het eten en leefsituatie van de beesten. Een bd-keurmerk hoeft niet veel te betekenen als de kippen alsnog bv mais of soja te eten krijgen. Ik ben nog niet zo ver met het contact opnemen met boerderijen, maar ik wil het in de toekomst wel gaan doen. Nog beter, zelf kippen nemen...maar dat gaat niet makkelijk op een balkon.. :(

Waar koop je de eieren Van Beek?

 
Ik weet niet hoe je kan testen hoe hard een schaal is. Kan alleen zeggen dat de eieren van Van Beek gelukkig nog nooit zijn gesneuveld in mn tas...en dat hoop ik ook graag zo te houden!;)

De eierdooiers zijn mooi (donker)geel en ook best stevig,merkte ik toen ik ze voor een omelet wilde doorroeren.

Die eieren kun je in de supermarkt krijgen. (Jumbo&AH...rest weet ik niet want daar kom ik nooit. Er zit iig een oranje doos om de eieren en staat ook groot Omega3 op.)

 
Ik ben het ook met je eens dat het het beste is om de boer te leren kennen en zien waar/hoe de dieren leven. En tsja ze zelf nemen zou geweldig zijn, maar ook ik heb alleen een balkon ;)

 
Oh ja, als je eieren koopt is het heel belangrijk dat er hanen tussen moeten lopen.Een ei heeft bijna geen voedingswaarde als het van een onbevruchte kip komt.

 
Ik haal altijd BD-eieren van de Loverendale boerderij, veel kleuriger eigeel maar ik vind de schalen nog wel verdacht dun soms. Maar ik vraag me af of conventioneele eieren neit gewoon relatief te hard zijn door raar krachtvoer en weet ik wat voor onzin.

Mischien binnekort eens zelf met wat kipjes op de volkstuin huisvesten :p.

Peace

 
Quote:
Oh ja, als je eieren koopt is het heel belangrijk dat er hanen tussen moeten lopen.Een ei heeft bijna geen voedingswaarde als het van een onbevruchte kip komt.


Is dat zo ja? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Moet toch wel een feest zijn voor die haan! :mrgreen:

Is wel het andere uiterste van dierenmishandeling...

 
Quote:
Oh ja, als je eieren koopt is het heel belangrijk dat er hanen tussen moeten lopen.Een ei heeft bijna geen voedingswaarde als het van een onbevruchte kip komt.


Ik heb er ook nog nooit van gehoord en het lijkt me een beetje onzin, eerlijk gezegd.

 
Toch kan ik me wel vinden in de opmerking van Haluk.

Als een ei bevrucht is is er 'leven' aanwezig, het ontkiemt, zeg maar.

Net als dat je een noot laat weken en kiemen, dan eet je daarna levenskracht.

Kan me voorstellen dat dat bij een bevrucht ei ook zo is.

 
Het enige verschil is dat er wat sperma in het ei zit. Van ontkiemen is geen sprake, dat gebeurt pas wanneer een ei wordt bebroed. En zelfs als er een haan bij loopt is dat nog geen garantie dat een ei ook werkelijk is bevrucht. Ik heb al diverse keren eieren laten uitbroeden waar ook een paar onbevruchte bij zaten.

 
Bastiaan, het is geen onzin.Het is ook bewezen.

Het eigeel van een bevruchte ei bevat veel meer lecithine.Je kunt ook een verschil zien tussen de eieren die ik bij de boer haal en de BD eieren die ik zo wel eens koop.

Lecithine is voor elk levend wezen heel belangrijk.Lecithine is een vet wat voor elk cel in ons lichaam zeer belangrijk is.Een groot gedeelte van de celwanden die de in en uitgang van voedingsstoffen in de cel regelt bestaat uit lecithine.

Het is tevens een belangrijke bouwsteen voor onze hersenen en nog zoveel meer anders wordt mijn tekst te lang vrees is.

Het klopt wel dat het geen garantie is dat alle eieren bevrucht zijn maar altijd beter als geen haan en als je meerdere hanen hebt rondlopen is de kans nog groter en het zorgt voor orde onder de kippen wat weer zijn positieve uitwerking op het geheel heeft en ja er zijn meer dingen die tellen zoals het voer en de leefwijze.

Ik vind dat jij heel informatieve en zinvolle posts plaats maar wel jammer dat je hier onzin tegen zegt zonder dat je het uitgezocht heb.

Kijk ik kan ook bij bepaalde dingen erlangs zitten maar anderen net zo goed.

Peace out there.

 
Louise, ik heb Sarah, The Healthy Home Economist dat ook horen zeggen in een filmpje op youtube. Zij zegt ook dat eieren van kippen die scharrelen doorgaans een betere diep oranje kleur hebben dan bio-eieren. Voortaan koop ik ook eieren van kippen met vrije uitloop, die hebben inderdaad een donkerder, meer oranje kleur in vergelijking met bio-eieren.

Ik vraag mij verder wel nog af of de grootte van het ei ook van belang is en de kleur van de schaal, of zegt dit eerder iets over het soort of leeftijd van de kip?

 
@haydarpasa

Je hebt gelijk, ik heb het niet uitgezocht. En ik zeg niet dat het onzin is, maar wel dat het me onzin lijkt. Maar reden voor mij dus om me er eens in te verdiepen.

Dat het gedrag van de kippen verandert met een haan er bij klopt helemaal, toen mijn haan een tijdje geleden was heen gegaan heb ik voor het eerst last gehad dat de laagste kip in de pikorde bijna werd afgemaakt. Een nieuwe haan herstelde direct het evenwicht.

Wat ik me ook heel goed kan voorstellen is dat louter de aanwezigheid van een viriele haan de kwaliteit van de eieren beinvloedt, ongeacht of ze nu bevrucht zijn of niet.

 
Over biologische eieren gesproken, ik ben actief op de Paleo Nederland facebook en daar hadden ze een discussie over biologische eieren en nu welke precies goed zijn in de supermarkt. Iemand verwees naar een site waar je een kip kan adopteren van 25 euro per jaar voor 6x een doosje met 6 biologische eieren.

Ik denk, yeah dat is een goed idee... even kijken of er een afhaal in de buurt zit. Helaas, praktische heel Nederland is voorzien behalve de omgeving amsterdam en groot gedeelte van noord-holland. Ik snap dat niet, de hele beemster vol met boeren?! Dus dat gaat helaas niet door.

Misschien zit er wel één bij jou in de buurt

De site: www.adopteereenkip.nl

 
Grappig idee, maar wij gebruiken 50 eieren per week, dus 6 x 6 eieren is veel te weinig voor ons.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan