biologische eieren

Zelf kippen houden is de beste manier, je hebt er echt maar heel weinig voor nodig. En het zijn zulke gezellige beestjes!

 
Als je ze echt wilt laten scharrelen dan heb je een behoorlijk stuk grond nodig hoor.

Je kunt ze wel gezellig in een kippenhokje stoppen , maar dan moet je ze bijvoeden/voeden.

 
Erg gezellig hoor, kippen! Wij hebben ze ook, en laten ze iedere dag wel een poosje scharrelen. Ze zijn alleen een beetje te avontuurlijk en lopen de weg op :p , dus zetten we ze in een stuk grof gaas. We hebben geen haan, dat kun je niet maken voor je buren in de bebouwde kom. Het is per toom kippen verschillend hoe wreed de pikorde is, de kippen die we nu hebben zijn erg vriendelijk. Zelfs de onderkip van de vorige serie komt weer tot leven en is gaan leggen na twee jaar!

We voeren ze de fijngemalen eierschalen weer door hun voer: hoe meer kalk, hoe harder de schaal. De dooiers zijn trouwens prachtig donkergeel en de eieren smaken heerlijk.

De kleur van de schaal is afhankelijk van het ras kippen, dus zegt verder niets.

 
wat krijgen ze te eten? de samenstelling. In principe moet je kippen nl niet voeren, maar horen ze zelf hun kostje op te scharrelen, grassen/wormpjes.

 
Ze krijgen gmo-vrij legmeel. Als ze de hele dag buiten mogen scharrelen, eten ze de helft van het legmeel vergeleken met de hele dag in het hok.

 
Mais, tarwe, gmo-vrije soja, kalksteentjes, gerst, zonneschilfers (? nooit geweten dat de zon schilferde ;) )palmolie, lijnzaad, zout, zonnebloemzaad.

 
We dachten eigenlijk sojavrij legmeel te hebben gekocht (lupine ipv soja), maar bleken ons vergist te hebben - volgende keer beter opletten.

 
Als ik dat zo lees zou ik zeggen dat is geen voeding die een kip normaal zou kiezen.

In soja en lijnzaad zitten oestrogenen (hormonen).

In lijnzaad, tarwe, gerst zit fytinezuur.

En wat voor zout is het?

Ik weet wel dat de kippen misschien anders te kort voedingsstoffen binnen krijgen maar in principe moeten ze toch hun kost zelf bij elkaar kunnen scharrrelen?

 
Wikipedia:

Een kip kan goed hard voedsel zoals maïskorrels eten. Wat ze oppikt komt eerst in een zak terecht (de krop). Het wordt daar met speeksel geweekt. Daarna zijn er twee magen die meehelpen om het voer fijn te krijgen. De kliermaag voegt maagsappen toe voor de verdere vertering. De spiermaag kneedt het voer en maalt het fijn met behulp van kleine steentjes die de kip oppikt. Daarom is het van belang bij kippen die op een beperkte ruimte leven om grit tot hun beschikking te stellen. Daarna wordt het voer verder verwerkt in de dunne darm. De reststoffen verlaten het lichaam via de endeldarm en de cloaca. Een kip heeft twee blindedarmen. Deze helpen bij de vertering van ruwvezels en onttrekken vocht aan de voedselmassa.

Ze eten in de natuur dus niet allen (groene) planten en beestjes, maar ook zaden. Daar is hun spijsverteringsstelsel op berekend.

 
Wij eten per week zo'n dik 20 tot 30 biologische eieren van de boer.

Nu weet ik dat eieren super gezond zijn ook vanwege de cholesterol.

Nu is mij één ding onduidelijk, van cholesterol eten gaat je cholesterol niet omhoog.Het is te verwaarlozen en cholesterol verlagers zijn ook super ongezond en kunnen hart aanvallen veroorzaken.

Nu weet ik ook dat je twee soorten cholesterol hebt en het het boek van de Deense arts over cholesterol had ik ook al gelezen waarin hij ook zegt dat hoge cholesterol juist heel goed is hoe hoger hoe beter maar in een ander stuk in zijn boek heeft ie het ook weer over de Masaï die nooit groente en fruit eten alleen maar vet vlees, bloed, orgaanvlees en vette rauwe melk drinken en dat hun cholesterol het laagste is wat er ooit gemeten is of zo maar dat zij één van de gezondste mensen op aarde zijn zonder de Westerse kwalen en ziektes.

Van de ene kant zegt hij hoe hoger je cholesterol hoe beter en de andere kant heeft hij het over de lage cholesterol waardes bij de Masaï en dat zij heel gezond zijn.

Hoe moet ik dat zien. Ik weet dat je HDL, LDL en VLDL hebt.

 
Check dit artikel: http://www.modderbaard.nl/voeding/eieren/

Blijkt dat Columbus eieren de beste zijn.

http://www.columbusei.info

Quote:
Het Columbusei wordt gelegd door kippen die een gevarieerd plantaardig voer krijgen dat is afgeleid van hun oorspronkelijke voedingspatroon in de wilde natuur.

Het Columbusei kenmerkt zich door het evenwicht (1:1) tussen de vetzuren Omega-6 (ω6) en Omega-3 (ω3).

Het geheim van het Columbusei zit in het gevarieerde voer voor de kip met Omega-3 rijke planten en zaden. Gewone eieren komen voort uit een industrieel kippenvoer dat eenzijdig uit granen en maïs bestaat.


Er staat dat het te koop is bij AH. Heb er zelf nog nooit van gehoord, dus ik ga zeker kijken de volgende keer!

 
Vroeger kon je nog volgens mij graseieren kopen, weet iemand of die nog ergens verkrijgbaar zijn?

 
Hoi Chiko,

Laat je hier niet door verleiden.

Ze kunnen het wel zo mooi vertellen maar je weet niet welke bewerkingen dat voer heeft ondergaan en of er pesticiden, hormonen, pasteurisatie van het voer en nog veel meer mee is gedaan.Weet bijna zeker dat dit hier wel het geval is en waar mijn haren meteen recht van overeind gaan staan is de promotie van plantaardige onverzadigde vetten en de verzadigde vetten de grond in boren.

Zij gaan dus gewoon ook mee met de nonsense die door de artsen en voedingindustrie worden gepromoot.

Hier een gedeelte wat zij promoten:

Columbuseieren onderscheiden zich van gewone eieren door:

• minder verzadigd vet

• gezonde balans (1:1) tussen Omega-6 en Omega-3 (gewoon ei: ω6:ω3=15:1)

• veel meer Omega-3 vetzuren van alle typen (DHA, DPA, EPA en alfa-linoleenzuur)

• hogere gehalten aan vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen.

Naar mijn mening zijn deze mensen gewoon herkauwers wat de massa zegt herkauwen ze en verkopen het gewoon weer door ipv zelf te onderzoeken.

Verzadigde vetten is het beste wat ons kan overkomen.

Niks tegen jou hoor Chiko, don't get me wrong.

 
Wat is de allerbeste voeding voor kippen als je geen stuk grasland hebt? Ik ga binnen nu en enkele maanden eindelijk op mezelf wonen en krijg een behoorlijke achtertuin, dus ook ruimte voor een kippenhokje.

Nu kan ik in een klein buitenrennetje wel gras laten groeien, en dat ga ik ook zeker doen, maar volgens mij hebben ze dat zo kaal gegeten.(?)

Ik zat in elk geval al te denken aan zeemineralen, h2o2, melkkefir(zouden ze dat lusten?)

Verder kan ik natuurlijk etensresten/groenteafval aan ze voeren.

Af en toe een beetje EM door het water en dan moet ik toch best wel gezonde blije kipjes krijgen toch?

Maar ik denk niet dat ze hier genoeg aan hebben, dus ik zal ze ook wel wat granen of lijnzaad ofzo bij moeten voeren? Iemand tips?

Zijn er bepaalde kippenrassen die sterker zijn, of die voedzamere eieren leggen? Of maakt dit niet uit en heeft het allemaal met de voeding temaken die ze krijgen?

Janse

 
Evan,

Als je zo'n grote achtertuin hebt, straks, waarom zaai je dan niet een groter stuk in met gras?

Een paar palen slaan, gaas ertegen aan en dan in die ruimte een ren waar ze 's nachts op stok kunnen.

Als het zulke 'grazers' zijn hoef je ook geen grasmaaier te kopen. :lol:

 
Gefeliciteerd met je huis met tuin!

Legkippen redden het niet met alleen gras en beestjes en moeten dus worden bijgevoerd. In de natuur zullen ze het wel redden met zelf bij elkaar gescharreld voer, maar die kippen leggen natuurlijk niet iedere dag een ei. Je kunt biologisch legmeel kopen, daar zitten alle nutriënten in.

Verder zijn ze dol op etensresten.

Ik heb ze pas een bak kefir voorgezet, daar proefden ze van, keken heel vreemd, liepen weg, maar dronken het bij nader inzien toch maar op. Moesten ze zeker even aan wennen.

 
Legkippen hebben echt genoeg aan scharrelen hoor, mits ze maar genoeg ruimte hebben. Bij mijn bioboer waar ik de melk haal lopen de kippen gewoon los rond, pikken hier en daar hun kostje op en leggen gewoon eieren.

Alleen ze leggen dan per jaar 220 eieren tegenover 320 als ze legvoer krijgen. (ongeveer). Ikzelf heb liever minder eieren die van een erg goeie kwaliteit zijn, dus gewoon natuurlijk.

 
Weet je heel zeker dat ze er niets bij krijgen, ook niet in hun nachthok?

Ik vrees dat de meeste mensen met kippen niet voldoende ruimte hebben om ze hun hele rantsoen (als dit inderdaad zo is) bij elkaar te laten scharrelen! En je moet ook geen moestuin in hun foerageergebied hebben ;)

 
Quote:
Als je zo'n grote achtertuin hebt, straks, waarom zaai je dan niet een groter stuk in met gras?


Nou, zo groot is ie nou ook weer niet hoor. Ik vind het behoorlijk groot, 18 bij 6 meter. Groot genoeg voor een leuk kippenhokje dus, maar ben niet van plan om de helft vol gras te zaaien :wink:. Er moet ook nog ruimte over blijven voor een moestuintje en ik wil natuurlijk ook lekker buiten kunnen zitten in de zomer.

En ik moet natuurlijk ook nog ruimte over laten voor mijn mega zwembad, jacuzzi, tennisbaan, voetbalveld enz :p

Quote:
Gefeliciteerd met je huis met tuin!


Dankje , Jenneke! Het is nog niet helemaal officieel, maar wel 99.99% kans dat dit het gaat worden. :)

Quote:
Je kunt biologisch legmeel kopen, daar zitten alle nutriënten in.


Bedoel je zoiets? http://www.jkd-diervoeding.nl/nl/site/kc-biologisch-legmeel

Soja-schilfers, soja olie, zout. Volgens mij moet er wel wat beters te vinden zijn. En of hier alle nutrienten inzitten? Ik weet het zo net nog niet..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.808
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan