biologische eieren

Dat ziet er al beter uit. Nee, ik zou niet weten waar Vlagtwedde ligt eigenlijk. Ach, het duurt toch nog wel een tijdje voor mijn kippenhokje er is. Tegen die tijd heb ik vast wel wat goeds gevonden.

Misschien moet ik ze gewoon wat granen bijvoeren, met wat lijnzaad voor de omega 3/6 balans. De granen zou ik dan kunnen weken, misschien zelfs kiemem, ik zie het wel.

Iemand een idee wat een sterk en gezond kippenras is, zodat ik ook zo sterk en gezond mogelijke eitjes krijg? De gewone Barnevelder is oke?

Dat 'legmeel' is gewoon rotzooi, biologisch of niet. Dat gezegd hebbende is het wel degelijk verstandig het voer aan te vullen met zorgvuldig gekozen granen:

http://castlemainefarm.blogspot.com/2008/07/chickens-cannot-be-100-grass-fed.html

Schrap in ieder geval de soja en mais! Een goed idee is om ze kokosvezels of kokosmeel te voeren. Bedenk ook dat kippen omnivoren zijn en dus ook insecten en zelfs (orgaan)vlees gevoerd kunnen worden:

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/chickens-are-omnivores-its-no-dilemma

Mike

Niet zozeer voor de kippen zelf, maar mais en soja worden veelvuldig genetisch gemanipuleerd en zelfs als deze niet-GMO zijn en biologisch kan er sprake zijn van kruisbestuiving door aangrenzende akkers die met de GMO-variant bezaaid zijn. En wat te denken van die 'proefvelden'? volgens mij worden deze bewust ingezet om juist die kruisbestuiving in de hand te werken en zo uiteindelijk boeren te kunnen dagvaarden i.v.m. 'inbreuk op het patentrecht'. Bovendien is het mijn stellige overtuiging dat er al veel te veel mais en soja op de wereld is, biologisch of niet, en dat wij als consumenten hier niet aan mee moeten werken.

Mike

Quote:
Dat gezegd hebbende is het wel degelijk verstandig het voer aan te vullen met zorgvuldig gekozen granen:

En ook hier zou je er voor kunnen kiezen om de granen te weken en te kiemen en desnoods ook te fermenteren, al wordt het dan misschien wel wat veel werk allemaal. Maar even een tijdje weken is toch het mindste wat je kunt doen.

En als kippen omnivoren zijn, dan is het dus geen probleem om ze melkkefir (melk was toch vloeibaar gras?) en etensresten te geven.

En ipv altijd lijnzaad met oestrogenen te geven voor de omega 3, zou je dus ook af en toe een theelepeltje levertraan (de goedkope) door het voer kunnen mengen.

Op z'n tijd wat h2o2 en sole, wat EM of kombucha door het water en voor de bodem en dan gaat het helemaal goedkomen met mijn toekomstige kippetjes. :D

Evan,

Volgens mij staan die kippetjes al te trappelen om bij jou in de tuin rond te kunnen scharrelen. :lol:

Nu we verhuisd zijn zit er geen boer meer met eigen kippen en dus biologische eieren.Aangezien wij ongeveer 30 tot 40 eieren per week consumeren.

Nu heb ik eieren bij de Lidl gekocht maar ongetwijfeld zullen de kippen in Duitsland slechte voeding krijgen.

Iemand tips over goede eieren in de buurt van Gennep/Boxmeer/Heijen?

BD eieren bij de reform winkel zouden een alternatief kunnen zijn maar dat is ook geen garantie tot goede voer bij de kippen en 40 BD eiren per week hakt er wel in, in mijn portemonnee.

Alvast bedankt.

Heb je een tuin bij je huis? Zo ja, wat dacht je van je eigen kippen? Erg leuk om iedere dag eieren te rapen. Mocht je buren hebben: ook zonder haan leggen ze prima!

Hoi Jenneke,

Je hebt gelijk maar ook al hebben wij een grote afgezette tuin, er komen hier af en toe katten en dan willen wij komend jaar een biologische tuin met groente, fruit, kruiden en bloemen en ja de kippen eten dat ook dus moet je al gauw een stuk afzetten en dan wordt hun terrein (te) klein naar mijn mening omdat een kip vrij moet kunnen scharrelen zodat ze grotendeels zelf kunnen kiezen wat ze eten en om er een haan bij te hebben is gezonder omdat er dan meer lecithine in de eieren komt en er orde heerst wat weer minder stress voor de kippen is en uiteindelijke beter voor het totaal plaatje.

In de toekomst mischien zeer zeker een goed idee maar dan zitten we al ergens in het zuiden met een groot stuk land en wat kippetjes en buffels voor de melk. Een ecohuis en nog zo veeeeeel meer.Dat is een droom die we toch wel willen verwezenlijken.

Kreeg zojuist onderstaande reactie van de boer waar wij wekelijks eieren met het Demeter keurmerk kopen als antwoord op een eerder door mij gestelde vraag over het voer dat ze aan hun kippen geven.

Quote:
Het voer van onze kippen bevat geen genetisch gemanipuleerde grondstoffen.

Het voer is op dit moment 100% biologisch en dat kan niet anders als met een kleine toevoeging van soja olie en schilfers, andere eiwit producten zijn er op dit moment nog niet in biologisch om de kip gezond te houden.

Ook wij vinden dit niet zo geslaagd omdat je het van ver moet halen, een alternatief is gangbaar aardappel eiwit maar dat is weer niet biologisch, dus al met al best lastig.

Het blijft dus een zoektocht naar eieren van kippen die voldoende buiten komen en de juiste (bij)voeding krijgen. Als ik dit zo lees ontkom je er niet aan dat er in het voer altijd een bestanddeel sojaschilfers en/ of -olie zit. Iemand andere ervaringen ?

Ik ben mijn kippen de laatste maanden vis en vlees resten aan het voeren, en ze peuzelen zelf ook nog genoeg wormen en spinnen en andere kleine insecten op.

Het verschil in eiwit is opvallend, deze is ontzettend dik geworden.

precies, Dudink, het probleem is dat er teveel wordt uitgegaan van het denkbeeld dat kippen vegetariers zouden zijn.

Mike

dus je kan ze ook de resten van een kipkarkas voeren als wij het meeste er al hebben afgehaald ?! Dus niet alleen omnivoren maar ook kannibalen :-)En lever is wel duur voor de kippen, maar runderhart kost plm 5 a 6 euro per kilo dacht ik. 1x in de week een maaltje zou wel kunnen dan. Of een keer een makreel, is niet zo duur.

En Dudink, wat heb jij aan vleesresten?

Als ik kippen slacht, staat de rest er naast om de ingewanden te verslinden. Ze zijn er helemaal gek van. Het zijn nog altijd dinosauriers!

Ik haal voor de hond vis resten bij de visboer op, hier krijgen de kippen ook een deel van. Ik geef ze ook een beetje van mijn rauwe hondenvoer. Een enkele keer haal ik bij de visafslag complete vissen poon, schol en wijting dit kost €3,- de kilo dit gaat de vriezer in en af en toe krijgen ze samen (hond en kippen) een visje.

Ik geef nooit geen gekookte botten dit gaat splinteren rauw niet. In het voorjaar neem ik wel eens een aangereden eend of haas mee. Je weet direct waar het spreekwoord: er als de kippen bij zijn, vandaan komt. Als ik ga ragen of iets verplaats in de tuin dan zijn ze er direct bij er is dan altijd wel wat te halen voor ze.

En de eitjes die eet ik dan weer lekker op. Cirkel weer rond.

Lol, erg interresant Bastiaan, ik vraag me echter wel erg af of kannibalisme voor kippen wel zo gezond is/geen risico's met zich mee brengt.

Peace

Ik kan helaas in de buurt geen bio-kippen vinden die geen soja gevoerd krijgen. De soja zit gemengd in het biologische voer. De kippen lopen wel allemaal buiten en verzamelen daar ook eten, maar ja toch eten ze ook soja. In hoeverre is dit een probleem? Zelf kippen gaan houden is hier geen optie.

Edit: ik zie dat Satfat die vraag ook al heeft gesteld. Er wordt wel geantwoord wat de kippen dan te eten moeten krijgen, maar ja krijg dat maar eens voor elkaar bij een boer...

Forum statistieken

Onderwerpen
4.578
Leden
8.681
Nieuwste lid
Drominique
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan