biologische eieren

Onze kippen krijgen keukenafval. Met kleine kinderen blijft er nogal eens wat over dus dat krijgen ze dan, ze eten volledig wapf ;-) vlees, kaas, slagroom dat zit er allemaal wel eens tussen, en dan krijgen ze nog het spul dat overblijft als ik groenten schoonmaak. Wat vlees dat de kat laat staan, afgekookte bouillonbotten pikken ze helemaal op. Heel soms heb ik niet genoeg, ik schat eens in de twee weken dat ze een handje maïs bij krijgen. De eieren zijn echt knaloranje, nog donkerder dan op jouw foto. En de dooier is net een pingpongbal zo stevig.

 
Wat ik niet snap is dat legbatterij-eieren een hele donkere eierdooier hebben en biologische eieren juist heet lichtgeel zijn..

 
Gadsie: hoe het zit met bio-eieren weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat legbatterij-eieren dmv voeding elke kleur kunnen krijgen die de consument wil. Mijn bio-eieren (van vrije loslopende kippen) zijn niet bleek, maar ook niet al te donker. Wat wel opvalt is dat het eiwit enorm sterk is.

Manon

 
http://nieuwsuur.nl/video/586764-te-veel-dioxine-in-eieren-hobbyboeren.html

Nu dit weer, weet iemand hier meer van misschien? Dan denk je idd gezond bezig te zijn, maar je weet toch soms niet meer wat je moet geloven? 8O

 
De theorie over de opwarming van de aarde is een poging om je bang te maken voor CO2, een levensscheppend gas dat al vanaf het prille begin bij de aarde hoort. Nu is er veel te doen rondom 'dioxines' in vlees, melk en eieren van boeren die hun dieren buiten houden, dus ook de biologische sector. Hmmm, ik begin onraad te ruiken, jij ook?

Ik zal je iets vertellen over 'dioxines':

Vanaf het moment dat de mens vuur leerde maken zit hij zijn vlees en vis te roosteren boven een vuurtje of houdt hij zichzelf middels een kampvuur warm (en om roofdieren af te schrikken). In Afrika wordt voedsel traditioneel binnen in een hut bereid met geen schoorsteen en dit gebeurt nu nog steeds bij bepaalde gemeenschappen. Telkens als wij met dit mooie weer de BBQ aansteken verbranden we koolbriketten. Daar zitten allemaal opgeslagen gifstoffen in, die we via de rook inademen. Bomen en planten slaan gifstoffen op. Dat doen ze eveneens al sinds het prille begin. Door verbranding van plantaardig materiaal komen er dus 'dioxines' in het milieu, vooral als er een vuilverbrandingsoven in de buurt staat. Heb je toevallig vee of kippen daar in de buurt, dan zullen deze dioxines neerslaan op de wei en door de dieren worden ingeademd en opgegeten. Als de dieren echter gezond zijn, zijn ze in staat zijn om de dioxines te ontgiften en neutraliseren via hun galblaas, iets wat planten niet kunnen.

Wat zou de agenda zijn achter dit soort berichtgeving? Houd geen dieren voor menselijke consumptie buiten, want dan komen er gevaarlijke 'dioxines' in het vlees, de melk en de eieren. Nu het probleem duidelijk is, dient zich maar 1 oplossing aan: de dieren moeten dus binnen worden gehouden, onder 'gecontroleerde' omstandigheden. Bio-industrie dus, intensieve veehouderij. Maak de norm voor dioxines zodanig dat iedere (hobby)boer die zijn dieren buiten houdt boven deze norm uitkomt en iedere boer die zijn dieren binnen houdt ver beneden de norm zit en je snapt dat dit een BEWUSTE poging is om de kleinschalige veehouderij de nek om te draaien, allemaal in naam van het 'milieu' en 'duurzaamheid'. Dit is de praktijk van Agenda 21. Don't believe the hype!

Mike

 
ik heb zelf hobbykippen, stuk of 10 op het moment, ze krijgen biologisch voer (zonder toegevoegde medicatie), hemelsbreed 500 meter hier vandaan zit een gangbare kippenboer,

met misschien wel 20.000 kippen, vrije uitloop, krijgen voer met antibiotica erin, dat is standaard, ik heb gezien dat al het gangbare voer medicatie inzit,

dan vraag ik me nu toch af welke eieren beter zijn, van mijn kippen die vrij rondlopen in de tuin en van alles oppikken of 500 meter verderop de gangbare kippen.

De schoorsteenpijp van het afvalbedrijf zal niet bevorderlijk zijn, maar als daar in Franeker een kippenboer zou zitten met vrije uitloop, krijg je toch dezelfde waarden als de hobbyboer.

Lijkt me heel individueel per locatie/gebied.

Of: worden we nu weer "gedrild" om vooral geen eigen eitjes te kunnen eten?! :roll:

 
oh Mike, je bent me voor en hebt het een stuk duidelijker uitgelegd als ik.

Ik het zelf wel net zo'n idee erover, zie mijn laatste zin.

Allemaal weer bangmakerij dus.

 
Ja zon vermoeden krijg je idd, ik kan me nl niet voorstellen dat mijn zoveel mogelijk grasgevoerde eieren van mijn eigen zeer vrolijke goed uitziende kipjes slecht zijn. Hoe oud zou een kip trouwens kunnen worden,? ik heb er gister eentje moeten begraven die dood in het hokje lag, terwijl er vrijdag nog niets aan de hand was met haar :|

 
Pops, ik gebruik colloidaal zilver voor de kippen als ik vermoed dat er wat is, het werkt fantastisch.

 
Bedankt marijan colodiaal zilver ken ik, wel nooit hoeven gebruiken gelukkig. Maar toch bedankt hoor :D

 
Weet iemand waar ik eieren kan kopen grasgevoerd omgeving Eindhoven, bij de bioboerderij grasgevoerd maar wordt legmeel en soja bijgegeven, bij de varkens ook soja, ik lees dat dit niet goed is, aangezien ik studeer met een bijbaantje heb ik niet heel veel te besteden daarom eet ik dagelijks eieren met ontbijtspek en 1 of 2 x in de week vlees.
Bedankt voor advies

Lot
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan