Alternatieven voor de aardappel

autumn

New member
Wie nachtschades en granen wil vermijden, maar toch nog wat koolhydraten wil binnen krijgen kan zich richten op andere zetmeelrijke knollen.

Zoete aardappels

Cassave

Aardperen

Taro's

Yams

Tayer

...?

Zoete aardappels lijken qua structuur vrij veel op aardappels, maar smaken alleen zoeter. Ze zijn er in dikke en dunne vormen en hebben een redelijk dunne schil die ik er altijd afhaal. Ze zijn een prima alternatief voor gewone aardappels in gerechten. Er zijn oranje en witte zoete aardappels. Ze zijn te koop bij de biologische winkel.

Cassave is een dikke harde wortelvormige knol met een harde schil die je niet kunt eten. Cassave is droger en vaster dan aardappels en er lopen wat harde vezels doorheen. Het vruchtvlees is wit en een beetje moeilijk te snijden. Cassave mag alleen verhit gegeten worden, omdat in de rauwe cassave giftige stoffen zitten. Ik heb cassave wel eens gekookt of gefrituurd. Het smaakt best lekker, maar is wel vrij droog en vast. En het vult ontzettend! Ze zijn te koop bij de tropische toko of de aziatische supermarkt en helaas niet biologisch verkrijgbaar.

Aardperen zijn vrij kleine knolletjes met een dunne schil die ik er altijd afhaal. Van binnen zijn ze wit van kleur. Rauw smaken ze een beetje pittig, maar gekookt of gebakken smaken ze zachter. Ze zijn dan een beetje plakkerig. Ik heb laatst een wortel hutspot gemaakt met aardperen ipv aardappels. Dat ging prima, alleen zijn ze niet zo kruimig als aardappels. Ze zijn te koop bij de biologische winkel.

Taro's zijn middelgrote knollen met een witte binnenkant en een vrij grove schil die je niet kunt eten. Ze zijn niet zo hard van binnen en goed te snijden. Rauw smaken ze vrij zacht en gekookt of gebakken zijn ze wel lekker. Ze zijn een klein beetje slijmerig en worden door het koken ook wel wat kruimig, maar niet zo erg als aardappels. Naar mijn idee een prima alternatief voor aardappels in een gerecht. Ze zijn te koop bij de tropische toko of de aziatische supermarkt en helaas niet biologisch verkrijgbaar.

Met yams en tayer heb ik nog geen ervaring. Volgens mij zijn ze ook te koop bij de tropische toko of aziatische supermarkt en dus helaas niet biologisch verkrijgbaar.

Hier zijn meer exotische groentes te bekijken.

 
Ik heb vandaag taro-friet gebakken. Was best lekker en de smaak komt best wel overeen met gewone friet, alleen heb ik met taro hetzelfde probleem als met zoete aardappels en met knolselderij die ik ook al eens heb gefrituurd: hoe krijg je de friet krokant?

Bij gewone aardappels lukt me dit wel met voorbakken en zo. Ik heb precies dezelfde procedure aangehouden, maar misschien is dat niet de beste voor alle soorten groentes. Of misschien hebben deze groentes niet dezelfde eigenschappen om krokant te worden in de frietpan.

 
Heb je al geprobeerd ze heel licht te blancheren voor het bakken? Dat gebeurt industrieel ook met aardappels, om het overtollige zetmeel van de patat te spoelen. Daarna goed drogen en dan bakken. Ben benieuwd!

En waar bak je in - rundervet of kokosolie?

 
Ik snij de knollen en was het zetmeel eraf en droog ze dan met een handdoek. Dan bak ik ze voor op 160 graden en laat ik ze afkoelen. En daarna bak ik ze na op 170 graden. Met blancheren heb ik het nog niet geprobeerd. Wel ooit met aardappels, maar de friet werd toen heel vet. Misschien te lang geblancheerd of zo.

Ik bak in ontgeurde kokosolie. Ik heb biologisch rundvet nog niet kunnen vinden in een grote hoeveelheid die al uitgesmolten is.

 
Waarom in ontgeurde kokosolie? Wij frituren gewoon in de niet bewerkte kokosolie, erg lekker.

 
Knollen hebben nog best veel tijd nodig om gaar te worden daarom deze goede tip is om deze knollen te breiden:

Eerst even 10 - 15 minuten stomen en daarna afbakken in cocosolie/roomboter en daarna nog een klein beetje olijfolie toevoegen met keltisch zeezout. Super lekker en super gezond.

Gebruik liever niet de ontgeurde cocosolie versie, die is toch weer bewerkt en Weston Price leert ons zoveel mogelijk natuurlijk te eten.

 
Na wat meer gelezen te hebben over ontgeurde kokosolie gebruik ik het alleen nog maar om m'n gietijzeren wok in te vetten na gebruik.

Persoonlijk vind ik zoete aardappelen niet echt een goed alternatief voor de aardappel,

althans bij de meeste Nederlandse kost.

Pastinaak zie ik er niet bij staan, maar dit schijnt ook een goed alternatief te zijn,

zelf moet ik dit ook nog proberen.

 
We hebben gisteren stamppot gemaakt van zoete aardappel, en de jongste vond het smaken naar hutspot, maar dan nog lekkerder :p dus ook als hollandse kost prima te doen.

 
^^ Kwestie van even wennen denk ik ook. Nu eet ik nooit Hollandse kost (want daar hou ik écht niet van :wink: ; hutspot is de enige uitzondering), maar door hutspot lijkt zoete aardappel me inderdaad best oké. Alleen met zuurkool lijkt het me dan echt helemaal niks (maar zuurkool an sich vind ik echt al verschrikkelijk, dus dan maakt het ook niet uit of je er zoete aardappel bij doet of niet...).

 
Quote:
Waarom in ontgeurde kokosolie?


Daar is al eens over gediscussieerd op het forum. Ik frituur sporadisch en vind de extra virgin kwaliteit aan de dure kant daarvoor, zeker ook omdat frituren sowieso al met grote hitte gepaard gaat. Het kritische artikel van Aman Prana is tot dusverre de enige bij mij bekende bron die beweert dat ontgeurde kokosolie geen zuivere afkomst heeft. Of dit betrekking heeft op ALLE plaatsen waar die gewonnen wordt, vind ik niet voldoende bewezen.

Aman Prana verkoopt zelf de extra virgin kwaliteit, dus die hebben er wel belang bij om ons te doen geloven dat dit het enige zuivere product en dat al het andere waardeloos en slecht is. Ik geloof wel dat hun product goed is en gebruik die zelf ook voor alle andere toepassingen en geloof ook zeer zeker dat extra virgin kwaliteit een heel stuk beter is dan ontgeurde. Maar of daarmee ook alle biologische kokosboeren die met kopra werken smerig bezig zijn is een tweede. In mijn oren klinkt dit erg ongenuanceerd.

 
Wij hebben eigenlijk een puree gemaakt van alleen maar zoete aardappel/boter, dus zonder wortelsen erdoor. En toch smaakte deze naar hutspot :)

Maar van de niet ontgeurde, extra virgin weet je dat deze niet bewerkt is. Met de ontgeurde neem je een risico, je gaat er dan van uit dat het misschien wel mee zal vallen.

 
Dennis,

Bart Maas vertelt gewoon waar het op staat. Dat zouden veel meer mensen moeten doen! Waarom moet altijd alles 'genuanceerd' (lees: politiek correct) gebracht worden? Mij verwijt je deze 'ongenuanceerdheid' ook regelmatig en dus wil ik bij deze het spreekwoord 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden' ter herinnering roepen.

Mike

 
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen zeggen waar het op staat, zeker niet. Als je mijn teksten leest, zul je zien dat ik ook flink te keer kan gaan als ik ergens overtuigd van ben en als ik het nodig vind om mensen wakker te schudden. Maar dat is iets anders dan ongenuanceerd zijn. Ik vind het te allen tijde belangrijk om zuiver en correct te zijn in je uitlatingen, zo onberispelijk mogelijk en met zo weinig mogelijk kans tot misinterpretatie. Mijns inziens is daarvoor een stukje nauwkeurigheid en zorgvuldigheid noodzakelijk. Vandaar dat ik mensen ook wijs in mijn ogen ongenuanceerde uitdrukkingen. Bij 'politiek correct' denk ik meer aan diplomatisch schrijven. Ik hou niet van populair of diplomatisch schrijven. Waar ik naar streef is eerlijkheid en duidelijkheid.

 
Quote:
Pastinaak zie ik er niet bij staan, maar dit schijnt ook een goed alternatief te zijn


Ja er zijn inderdaad meer zetmeelrijke groentes zoals bijvoorbeeld schorseneren, pompoen en pastinaak. Dit zijn allen veilige bronnen van koolhydraten, alleen zijn het geen neutraal-smakende knollen. Vandaar dat ik ze niet benoemd heb als alternatief voor aardappels. Schorseneren komen nog wel redelijk in de richting denk ik.

In deze topic heb ik een lijstje gemaakt van koolhydraatgehaltes van bekende groentes en fruit. Alleen het percentage van de bananen klopt niet, heb ik vandaag ontdekt. Die ligt tussen de 19 en 22%.

 
@ Mike

Quote:
Mij verwijt je deze 'ongenuanceerdheid' ook regelmatig


Toch zie ik ook veel genuanceerdheid bij jou. Een duidelijk voorbeeld hiervan is onderscheid maken tussen soorten vlees en soorten zuivel in plaats van alles over een kam scheren. Er wordt vaak te weinig onderscheid gemaakt tussen natuurlijke en kunstmatige voeding.

In mijn ogen is de wereld nooit zo zwart/wit als we denken of met andere woorden denk ik niet dat we ooit zo genuanceerd kunnen waarnemen, spreken of schrijven als het leven werkelijk is.

Voor de zekerheid wil ik er ook aan toevoegen dat het nooit mijn intentie is om iemand iets te verwijten. Alles wat ik schrijf is bedoeld als een weergave van mijn mening, visie of kennis die ik ergens heb opgedaan.

 
Ik heb me, door een recept uit een foldertje van de biowinkel, laten inspireren tot het maken van geconfijte aardappels. Ik heb zoete aardappels genomen en ze in een bad met olijfolie gelegd en zo 90 minuten op 150 graden in de oven laten garen. Ze waren erg zacht geworden, misschien omdat ik ze te lang heb gebakken. In het recept stond 75 minuten en vastkokende aardappels.

Ik vond het niet zo zeer heel lekker, maar wel leuk om eens geprobeerd te hebben. Het lijkt me lekkerder om een mixschotel te maken van geconfijt vlees, groente en eventueel aardappel of een van bovenstaande vervangers. JA, dat ga ik nog eens proberen...

Wat een zaligheid toch om zo zorgeloos vet te mogen eten... :D

 
Mijn nieuwsgiergheid heeft me vandaag bij de yam gebracht. Het heeft de vorm van een grote, hele dikke sigaar. De knol die ik kocht was meteen 2,5 kg zwaar en schijnbaar zijn ze altijd zo groot. Ik las op wikipedia dat ze zelfs zo groot kunnen worden dat ze wel 50 kg kunnen wegen!

De ruwe bruine schil gaat er gemakkelijk af en dan kom je bij het witte zetmeelrijke vruchtvlees uit. Het is niet zo'n heel hard vlees, maar het heeft wel een aparte textuur. Als je er op kauwt komt er wel sap uit, maar je kunt niet doorkauwen. Het is alsof je op een handdoek kauwt.

Ik heb ze gemakkelijk in blokjes gesneden en gestoomd. Ze waren binnen 20-30 minuten gaar. Dan worden ze zachter, maar wel vrij vast van binnen. Ze voelen slijmerig aan, maar al snel gaat dit van glibberig, naar plakkerig en wanneer ze opdrogen worden ze wat harder. Van binnen waren de blokjes nog wat droog en vast, zoals een nauwelijks rijpe banaan, maar dan harder.

De smaak is vrij neutraal, maar wel anders dan de aardappel. Morgen ga ik ze bakken en ik ga ze ook nog frituren binnenkort.

 
Ik weet me iets te herinneren dat de Kitava's meer dan 90% van hun dagelijkse calorische behoefte van zoete aardappel kregen en dat ze heel gezond waren. Zoete aardappels zijn gezond en ook nog eens heeeeerlijk! Ik stoom ze zelf voor 5-10 minuten en laat ze even afkoelen en dan gaan ze zo mijn mond in.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.842
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan