Alternatieven voor de aardappel

Ik heb pas nog zoete aardappelen gekocht bij de natuurwinkel. Volgens mij liggen ze daar zo'n beetje het hele jaar door. Of je er patat van kunt maken weet ik niet, nog nooit geprobeerd.

 
Ik wilde net zeggen. Bij de natuurwinkel zie ik ze altijd liggen, bij bepaalde supermarkten hebben ze ze (biologisch). Verder kun je het op de markt of bij de toko proberen, ook al weet ik niet of je dan biologische hebt. Je kunt het ook op de biologische markt proberen (als daarvan één bij jou in de buurt is). Maar bij de natuurwinkel haal ik ze het hele jaar door.

 
Zoete aardappel frituren is zeker mogelijk.

Op youtube heb je daar verschillende filmpjes over.

(deze noemt zijn zoete aardappel yam, maar dat klopt niet, dat is een zoete aardappel)



Ik heb in de toko yam gekocht (witte binnenkant) en aan de buitenkant ziet de schil eruit als een aardappel, maar de vorm is langwerpig.

Heerlijk om te frituren in kokosolie, net ook weer gedaan: buiten welterverstaan want die bakgeur is best heftig.

 
Buiten de aardappel zou ik graag ook alternatieven voor de andere nachtschades willen vragen. Wij eten al een tijdje geen nachtschades meer en gelukkig is mijn moeder ook goed bezig om daar mee te stoppen maar ze vraagt dan ook om alternatieven voor bijvoorbeeld -tomatensaus, ook de kleur buiten de smaak vindt ze belangrijk.

-Paprika's en rode pepers, Charliston pepers (deze worden vaak gevuld)

-Aubergines(deze worden ook vaak gevuld)

Merk dat ik er ook niets meer van moet hebben en mijn lichaam het aangeeft dat het niet goed is voor mij net als met koolhydraten.

 
Voor het eerst sinds maanden heb ik gisteren aardappel op (frites) We waren in een restaurant. Het was al wat behelpen. Ik kon de verleiding niet weerstaan een paar frietjes te nemen. Op dit moment voel ik me niet zo lekker en erg moe. Zou mijn lichaam reageren op de nachtschade, of is het toeval? Moet ik er wel bij zeggen dat ik ook een glaasje rode wijn gedronken heb.

Omdat ik met vakantie ben, probeer ik een beetje los te laten. Ik wil niet dwangmatig zijn (zit in mijn aard), aangezien dit voor de rest van mijn gezin vervelend is nu we met vakantie zijn. Zij eten namelijk zoals de gemiddelde Hollander eet. Ongezond.

 
Hopelijk gaat de vermoeidheid snel weer weg, en voel je je weer wat beter.

Op vakantie eet ik zelf vaak soep/bouillon, ei,zuurdesembrood, salades en andere groente, vis en vlees, yoghurt. Meestal is dit allemaal gemakkelijk te krijgen en valt het erg goed. Ik begrijp wel dat je een paar frietjes pakt, de geur, zeker als je honger hebt,blijft vaak onweerstaanbaar.

Geniet vooral van deze week, en als je thuis bent pak je zo weer het patroon op hoor.

 
Pas kreeg ik ergens tomatensoep en heb die maar opgegeten, ook om weer eens te kijken wat er gebeurde. Meteen na een paar uur pijn in mijn schouder en 's nachts een paar spierschokken (myoclonieën) - beide verschijnselen waren gestopt toen ik een jaar geleden nachtschadevrij ging eten.

Ook heb ik weer eens aardappel gegeten; ik leek er geen last van te hebben. Maar bij aardappelen in schil kreeg ik wel weer last.

Ik vermoed dat er in aardappelen zonder schil het minste toxinen zitten, dus af en toe kan dat misschien wel.

 
Quote:
ik vroeg me af of je met yam de zoete aardappel -de bataat- bedoelt die van binnen oranje is?


Nee, ik bedoelde echt de zoete aardappel die van binnen oranje is, maar een witte zoete aardappel smaakt volgens mij niet veel anders.

Quote:
En kun je er ook patat van maken?


Kan wel, maar bataat bakt niet zo krokant als gewone aardappel. Ze blijven een beetje slap en daarom vind ik ze minder geschikt. De beste knollen of friet van te bakken blijven tot dusverre de yam en de cassave. Die bakken krokant zonder voorbakken, maar zijn wel erg vast en droog van binnen. Uiteindelijk vind ik aardappel-friet tot dusverre wel het lekkerste, maar ik heb de tayerknol nog niet geprobeerd... :)

 
@Jenneke
Quote:
Ik vermoed dat er in aardappelen zonder schil het minste toxinen zitten, dus af en toe kan dat misschien wel.



't is jouw lijf.....ik zou het niet doen.

 
@ Mike

Quote:
...zo verslavend zijn koolhyraten en nachtschades.


Is voor de verslavingsfactor van nachtschades ook een fysiek bewijs of is dit jouw vermoeden omdat veel mensen de gewoonte (die meer dan een gewoonte zou kunnen zijn) van nachtschades eten maar moeilijk los willen laten en dat dit dan duidt op een verslaving?

 
Dennis,

De neurotoxines, zoals nicotine, overprikkelen het zenuwstelsel. Dit werkt voor veel mensen verslavend, omdat ze stimulatie gewend zijn i.p.v. voeding. Nicotine is bijzonder verslavend, kijk maar naar de vele tabaksverslaafden. De tabaksindustrie voegt allerlei andere stoffen toe om de nicotine effectiever naar de hersenen te transporteren, waardoor men nog verslaafder raakt, maar het is de nicotine die het verslavende goedje is. ALLE nachtschades bevatten nicotine, niet alleen de tabak. En ik heb het nu alleen nog maar over 1 neurotoxisch bestanddeel in nachtschades.

Mike

 
Uit Nightshade Free Pain Free van Michael Fowler:

Quote:
Yes, with all of that nicotine and solanine in nightshades, you are addicted to spuds. Nicotine has been found to be one of hardest addictions to break. This is why most people “love” potatoes. It is for this reason that many think if you are trying to quit smoking, and are still eating nightshades, you are just making the whole process worse. It is advisable for someone who is trying to quit smoking, to also quit the other sources of nicotine, meaning those harmless looking taters on your plate. There you are trying to kick-the-habit and those little spuds, are stabbing you in the back with more nicotine–that just inflames your addiction.


'Spuds' en 'taters' zijn aardappelen.

Quote:
Solanine in nightshades binds to the enzyme Acetylcholineste-rase, and prevents it from removing neurotransmitters from the neuroreceptors. Atropine in nightshades binds to the neuroreceptors, and blocks neurotransmission. This excess of acetylcholine generally causes “happy feelings”, which can cause cravings for nightshades, this is the beginning of addiction. Then after the acethlcholine is used up, the person may experience a “crash,” a.k.a. mood swings. Many people become sleepy from a lack of acetylcholine, as only sleep can restore them to the neurotransmitters.


Mike

 
Hmmm, interessant...

Maar toch vraag ik me dan ook wel af in hoeverre zuivelproducten (met name kaas) al dan niet verslavend werken aangezien die opiaten/opioïden bevatten.

 
Dit onderwerp heb ik al eerder beantwoord:

Quote:
De natuur beloont je voor 'goed gedrag'. Om dezelfde reden krijg je een orgasme als beloning voor de voortplanting. Als ik al aan iets verslaafd zou willen raken, dan is het wel goede gewoontes, waarvoor ik een plezierprikkel krijg om mij te stimuleren ermee door te gaan!

Uit de defensieve reacties die ik vaak schijn op te roepen als ik waarschuw voor de gevaren van nachtschades (die m.i. zwaar onderschat worden) maak ik echter op dat de meeste mensen masochistisch zijn ingesteld en juist verslaafd raken aan stoffen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat deze NIET geconsumeerd zouden moeten worden, zoals neurotoxines als nicotine, solanine en andere schadelijke en slopende stoffen in nachtschades. Om soortgelijke redenen willen mensen hun brood en pasta niet opgeven (gluten grijpen ook neurologisch in), hun koffie niet, hun chocola niet, hun alcohol niet en natuurlijk hun andere bronnen van suiker en zetmeel niet (zoals bijv. aardappelen). Dit is een verslaving aan straf, niet aan beloning.

Ons lichaam kent nl. ook een pleziercentrum voor negativiteit. Dit komt voort uit een sterke overlevingsdrang. Een voorbeeldje:

Stel, je wordt achtervolgd door een sabeltandtijger. Je rent keihard weg van het beest, maar hij blijft maar achter je. Je begint uitgeput te raken, elke spier doet zeer en je raakt buiten adem. Ineens is daar de bekende 'runners high', een krachtige endorfinereactie van je lichaam die je beloont om door te gaan en waardoor je vergeet dat je pijn hebt en vermoeid bent. Hierdoor krijg je de kracht om door te gaan en uiteindelijk laat je de sabeltandtijger achter je en heb je weer een dag overleefd.

Dit geeft heel duidelijk aan dat ons lichaam voor overlevingsdoeleinden krachtige beloningen heeft ingebouwd, in de vorm van zelfgemaakte chemicalien die de kracht van heroine sterk overtreffen. Om die reden kunnen mensen verslaafd raken aan sporten en voortdurend over hun eigen grenzen gaan. In onze stress- en adrenalinemaatschappij worden we voortdurend achtervolgd door sabeltandtijgers en leven we niet, maar overleven we. Om die reden zoeken we voortdurend kortstondige prikkels in de vorm van koffie, alcohol, neurotoxines (nachtschades, gluten), 'energy'drankjes, suiker, zetmeel, koolhydraten, bewerkte olien en vetten, roken, drugs, etc. Overmatige inname van dergelijke 'genotsmiddelen' gaan tegen de natuur in en we worden er op lange termijn voor gestraft in de vorm van ziektes, kwalen en aandoeningen. Ze maken ons uiteindeloijk niet sterker, maar zwakker en leiden tot vroegtijdige veroudering en vroegtijdig overlijden.

Het zijn deze negatieve plezierprikkels die de meesten van ons (onbewust) najagen om de dag door te komen. Dan volg ik toch echt veel liever de positieve plezierprikkels voortkomend uit voedingsmiddelen en dranken die mij mijn geboorterecht op volmaakte gezondheid en geluk teruggeven!

Waarom zijn we er als de kippen bij om opiaten in rauwe melk onder de aandacht te brengen, maar sluiten we de ogen voor neurotoxines in ons alledaagse voedsel (nachtschades, granen)? Omdat we masochisten zijn en plezier nastreven uit pijn en straf i.p.v. gezondheid en geluk, daarom! Diep in ons onderbewustzijn zit een cultureel overgebrachte overtuiging dat het leven lijden is, dat oorlog in de mens zit, dat we een hel op aarde hebben (terwijl we elke dag weer de hemel op aarde binnen ons bereik hebben). Ik denk dat ik verslaafd ben geraakt aan het leven en niet aan overleven en er is NIETS mis mee om de natuurlijke beloning hiervoor te mogen ervaren en beleven!


Mike

 
Ik kan hier erg in meegaan en het past ook bij mijn beeld dat ik heb over hoe wij genetisch gemanipuleerd zijn door buitenaardse rassen en hoe deze rassen ook planten op aarde hebben gezet en gemanipuleerd om ons aan lagere begeertes te binden...

Het leidt ons af van het ascensietraject dat voor ons mogelijk zou zijn als we werkelijk zouden gaan kiezen voor groei en bewustwording, energiebeheer en DNA-activatie. Opiaten zijn voor zover ik weet ook niet schadelijk voor ons fysieke lichaam, maar misschien geldt dat niet voor alle opiaten.

 
Ik zie het zo (waarschijnlijk niets nieuws):

Baby's drinken melk van de moeder tot een bepaalde leeftijd. Daarna is het kind gereed om voedingsstoffen uit bijv. stukjes vettig vlees te halen. Melk is dan overbodig.

Ik zie het als zeer onnatuurlijk om melk te drinken op een latere leeftijd, laat staan van een ander dier. Niet alleen zitten er in het melk van een bepaald dier voedingsstoffen die samengesteld zijn voor het dier in kwestie, maar ook zitten er allerlei hormonen en andere stoffen die het (nadruk op) diertje positief stimuleren. Wanneer het dier zelfstandig wordt, is de melk overbodig.

En last time I checked, ben ik geen kalf, lam, enz ... en laatst zag ik nog zelfs rauwe paardenmelk en kamelenmelk staan... Tja, als je een dier ziet en het geeft melk, waarom niet?

Ik zie het zo: De Natuur is er niet als één grote restaurant, speciaal opgezet voor ons. En iemand kan eten en drinken wat die tegenkomt en wat die lekker vindt en waar die lekker bij voelt, maar soms is onnatuurlijk, onnatuurlijk en niet voor ons bestemd.

Ik vind sowieso dat iemand de richtlijnen van Mark Hyman moet volgen, om te kijken of iemand daadwerkelijk melkproducten kan innemen. Dat er bepaalde volkeren waren die het goed deden op melk, wilt niet zeggen dat wij dat ook kunnen. Onthoud wel dat melkproducten laat in de evolutie werden geïntroduceerd en dat er velen zijn voor wie deze producten niet goed zijn (ook als je er goed bij voelt). Het is geen toeval dat er veel mensen zijn die bepaalde melkeiwitten niet kunnen verteren.

Je kan nog veel interessante dingen lezen over de opioide receptoren en hoe opioiden deze beinvloeden, en hoe onze emoties en gedachten hierdoor beinvloed worden.

Zelf heb ik in ieder geval besloten om melk, yoghurt enz te ditchen. Zo zie ik het tenminste.

 
Waarom zou melk niet mogen, maar een beest jagen/slachten en opeten wel? Waarom mogen wij ons wel de honing toe-eigenen, de bij heeft deze niet voor ons specifiek gemaakt. De planten groeien er niet voor ons, toch eten wij ze.

Zo kun je ieder voedsel eigenlijk als onnatuurlijk zien, maar het lijkt mij onnatuurlijk om te verhongeren. je hebt elkaar nodig.

 
Chiko,

Ik had al zo'n vermoeden dat jij van de Paleo-overtuiging was, maar nu weet ik het zeker.

Dat melk-is-voor-baby's- of melk-is-voor-kalfjes-argument heeft een hele, hele lange en stoffige baard. 'Tired' zouden ze in het Engels zeggen. Hier en hier zet ik uiteen waarom dit argument niet opgaat.

Waarom rauwe melk een volwaardig en compleet voedingsmiddel is:

Quote:
Ik moet vaak mijn rauwe melkconsumptie verdedigen tegenover het argument dat de mens de enige soort is die nog melk drinkt na de zoogperiode en dan ook nog melk van een andere soort.

Het staat iedereen vrij om om die reden geen melk te drinken, maar vanuit een voedingsoogpunt is dit standpunt onhoudbaar. Ik kan werkelijk niet genoeg zeggen over de helende aspecten van het drinken van rauwe melk.

Rauwe melk en zure zuivel zijn complete en volwaardige voeding, boordevol levensscheppende enzymen, probiotische bacteriën, mineralen, spoorelementen, aminozuren, chlorofyl, vet- en wateroplosbare vitamines, vitamine B12 en omega-3 vetzuren.

Melk vervangt het bloed waarmee een kind wordt gevoed in de baarmoeder. Het wordt gemaakt uit bloed en heeft nagenoeg dezelfde samenstelling als bloed. Melk kan dus worden gezien als ‘wit bloed’.

In The Milk Book rekent William Campbell Douglass (1984) als volgt af met het melk-is-voor-baby’s-argument:

De mens is een van de weinige zoogdieren die slakken, rauwe mosselen en rauwe oesters eet. Hij is het enige zoogdier dat kreeft eet. De meeste zoogdieren zijn beperkt in hun voedselkeuzes door hun ecologische omstandigheden. Ze kunnen alleen eten wat de natuur hen biedt. De mens, met zijn mobiliteit en intelligentie, heeft een breed scala aan voedsel waar hij uit kan kiezen. De meeste zoogdieren zullen verse melk, als het ze aangeboden wordt, ook drinken en lekker vinden. Probeer het maar eens bij je kat.

Wat Douglass hier met zoveel woorden zegt, is dat als menig dier de intelligentie had gehad om aan melk te komen en daar voedzame producten van te maken, zoals boter en yoghurt, er veel meer soorten zouden zijn geweest die na de zoogperiode melk zouden blijven drinken.

En dit geldt zelfs voor zogenaamde planteneters. Weston Price zag met eigen ogen hoe nomadische arabieren met kamelen en paarden door de Noord-Afrikaanse woestijn trokken, waarbij zowel de arabieren als hun paarden de barre trektocht in perfecte gezondheid wisten te overleven op de melk van de kamelen.

Sally Fallon, de oprichtster en voorzitter van de Amerikaanse Weston A. Price Foundation die het gedachtengoed van Weston Price hooghoudt, wist ternauwernood op foto vast te leggen hoe een eekhoorn ervandoor ging met boter die op de vensterbank van haar keuken stond met het raam open.

Als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat mensen over de hele wereld een geweldig aanpassingsvermogen hebben om in praktisch elk leefgebied in hun voedselbehoefte te voorzien.


Hier leg ik uit waarom rauwe melk perfect aansluit op paleolitische voeding:

Quote:
Wat kenmerkt rauwe melk als voedsel? Juist ja, verzadigd vet, eiwitten en cholesterol! De vroege mens heeft nooit een suiker-, zetmeel- en koolhydraatrijk voedingspatroon gehad en rauwe melk is dan ook een prima voortzetting van het aloude voedingspatroon, maar dan vanuit een veel gemakkelijker verkrijgbare voedingsbron, nl. gedomesticeerde dieren i.p.v. wilde dieren. Dit sluit dus prima aan op wat de mens toch al at.


En niet te vergeten de objectieve testvraag:

Quote:
Bovendien is er nog altijd de objectieve testvraag. Wordt het voedingsmiddel al duizenden jaren gebruikt en is het bewezen heilzaam? Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde, schreef rauwe melkdieten voor als middel tegen elke kwaal. Al duizenden jaren heelt rauwe melk mensen van allerlei ziekten en aandoeningen, een duidelijk bewijs dat dit neolithische voedingsmiddel naadloos aansluit op de paleolitische voeding.


Mike

 
@ Chiko

Quote:
Ik zie het als zeer onnatuurlijk om melk te drinken op een latere leeftijd, laat staan van een ander dier.


Ik heb ook met dit vraagstuk rondgelopen en ben het eens met je eens geweest, maar ben later net zoals Dirtsa verder gaan denken. Zijn eieren dan wel bedoeld voor menselijk consumptie en planten die uit de grond worden getrokken? En zaden en noten die potentieel leven bevatten zodat ze de soort in stand kunnen houden? Uiteindelijk lijken dan enkel fruit en nectar bedoeld te zijn als voedsel voor mens en dier of de dorre blaadjes die in de herfst van de bomen vallen.

Natuurlijk maakt een plant of boom een overschot aan zaden en noten en kan het wel zo bedoeld zijn dat een deel als voortplanting moet dienen en de rest opgegeten mag worden. Zo kan dit natuurlijk voor alle zaden gelden en zo kan het ook zijn dat een kip niet perse al zijn eieren hoeft uit te broeden of dat niet iedere kip voor nakomelingen hoeft te zorgen. Alle dieren eten andere dieren of planten op, dus lang niet alle schildpadjes die uit de eieren komen zullen 100 jaar oud worden. Waar het in mijn ogen om gaat is dat er gekeken wordt naar:

-Wat is er gezond om te eten?

-Hoe staat de tot voeding beoogde wilde planten- of diersoort ervoor?

-Welke gevolgen heeft het telen van een plant- of diersoort voor de soort zelf en voor de omgeving?

En dan vind ik het niks meer dan logisch en natuurlijk om te eten en te drinken van de overvloed die de natuur ons biedt of die we zelf door het telen van planten en dieren hebben gecreëerd, mits dit gezonde voeding is en niet schadelijk is voor de dieren of de omgeving. Nou praat ik wel over het normale dagelijkse leven. In een overlevingssituatie is het natuurlijk een ander verhaal, dan pak je wat je pakken kan om de dag door te komen.

In de natuur doen de meeste dieren zo moeilijk niet. Ze pakken wat ze pakken kunnen en schromen niet om desnoods onze vuilnisbakken leeg te vreten of achter boten aan te zwemmen of vliegen. Dieren zijn opportunisten. Ik zou wel eens willen zien hoe veel dieren rauwe koemelk zouden drinken als ze het aangeboden krijgen. Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt wanneer melkdragend zoogdier ten prooi is gevallen aan een roofdier. Ik denk dat zodra het roofdier of de aaseter de melk ontdekt, dat die gauw wordt opgedronken of zou dit dier de melk laten weglopen? Heeft iemand hier ooit iets over gezien of gelezen?

Kunnen volwassen dieren (andermans) melk eigenlijk wel verdragen of verteren? Ik was eens ooit bij een kamelenboerderij in de buurt van Den Bosch. Daar worden dromedarissen gehouden voor de melk. Tot ergernis van de boer was er 1 kameel die steeds de melk van de andere kamelen opdronk. :) Zouden de andere kamelen dit niet ontdekt hebben hebben of dit wel geprobeerd hebben, maar niet lekker gevonden hebben? Komt het in de natuur wel eens voor dat volwassen dieren melk drinken van hun eigen zogende vrouwtjes?

Wat dierenmelk drinken door mensen betreft vind ik het prima als er voldoende melk voor het kalfje is (of was) en dat we gebruik maken van de overvloed aan melk die een koe ons biedt. Maar als het jonge dier met een inferieur of alternatief product wordt bijgevoerd, zodat wij de melk kunnen drinken, dan zijn we in mijn ogen verkeerd bezig. De jonge kamelen bijvoorbeeld kregen geitenmelk te drinken, zodat de kamelenmelk aan mensen verkocht kon worden. Dat vind ik niet kloppen!




Over het voeden van muizen:

Quote:
Veel mensen denken dat muizen melk drinken. Ze lusten dat wel heel graag, maar het is zeer slecht. als je ze dan toch melk wilt geven, geef dan kattenmelk. Voor zwangere muizen is kattenmelk met brinta aan te raden.


De vraag is hoe slecht rauwe melk dan voor muizen is....

Over melk voor honden:

Quote:
Over melk in de hondenvoeding zijn de meningen nogal verdeeld. Zeker is, dat het verhaar, dat de hond van meld ‘zere ogen’ zou krijgen, naar het rijk der fabelen moet worden verwezen.

Melk bevat naast water nog tal van andere nuttige stoffen. De calcium-fosfor-verhouding is uitstekend.

Er is geen bezwaar tegen om de hond dagelijks wat melk te geven. Vervang echter niet de waterdak door een bak melk, want de meeste honden vinden melk lekker en gaan langer door met drinken dan wenselijk is.

De melksuiker, de dubbele suiker lactose, moet worden verteerd door het enzym, lactase. Naarmate de hond ouder wordt, wordt steeds minder van dit enzym geproduceerd. Oude honden verteren het lactose dan ook slecht. Dat lactose gaat vervolgens dienst doen als laxeermiddel, zodat men in ernstige gevallen diarree kan gaan zien.

Gewenning speelt een grote rol. Indien de hond vanaf zijn vroege jeugd melk krijgt, zal men ook op oudere leeftijd niets bemerken van enige teruggang in de hoeveelheid van het enzym lactase. Treedt toch diarree op, dan moet men de hoeveelheid meld minderen op vervangen door karnemelk. Ook yoghurt kan als vervangingsmiddel dienst doen.


 
Quote:
Omdat we masochisten zijn en plezier nastreven uit pijn en straf i.p.v. gezondheid en geluk, daarom!


Ik denk dat we zowel bewust als onbewust plezier nastreven en hier zo op gefocust zijn dat we andere dingen uit het oog verliezen zoals gezondheid, groei en bewustwording. Ik denk dat deze genotzucht ons blind maakt en dat we zelfbedrog plegen om maar geen afstand te hoeven doen van dit genot. De zelfoverschatting die hierdoor ontstaat zie ik als een meer realistische factor dan masochisme. Ik dat de genotzucht juist ontstaat als een afleidingsmechanisme om innerlijke pijn niet te hoeven voelen. Denk aan onzekerheid, eenzaamheid, afwijzing, verwaarlozing, gebrek aan erkenning, gebrek aan zingeving, onverwerkte trauma's enz.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
499.022
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan