Alternatieven voor de aardappel

Naarmate het klimaat op aarde kouder wordt neemt de behoefte aan verwarmende vetten toe. In tropische landen eet men dus minder vet dan in poolklimaten. In tropische landen is de vetinname ong. 30%, in koude klimaten kan dit oplopen tot wel 80%. Conclusie: eet minimaal 30% vet tot een bovengrens van wel 80%. Ik denk dat ik ergens op de 60% zit, schat ik zo.

Mike

 
Ik weet niet of het klopt, maar ik heb het idee dat er in de gematigde klimaten meer plantaardig wordt gegeten en dat er in de extreem koude of droge klimaten meer dierlijke voeding wordt gegeten, aangezien je daar niet gemakkelijk aan plantaardige voeding kunt komen. Zijn er in de gematigde gebieden volkeren niet overwegend dierlijk voeding gebruiken? Zo nee, waarom niet?

 
Misschien zijn de gematigde klimaten ook wel dichter bevolkt en is het daardoor noodzakelijk om meer plantaardige voeding te eten. Of zouden de volkeren in de extremere klimaten juist meer aan geboortebeperking doen?

 
Gewoon binnen de stam afspreken dat je niet te veel kinderen mag verwekken. Vrouwen van natuurvolkeren konden zelf bepalen of er bevruchting plaats vond of niet in hun lichaam.

 
Vandaag heb ik yam-friet gebakken. Dit is echt een succes. Ik heb frietjes gesneden en ze even onder de kraan afgespoeld om het zetmeel eraf te wassen. Daarna droog gemaakt met een theedoek en gebakken in kokosvet. 3- 3,5 minuten is genoeg en je hoeft niet voor te bakken. Het resultaat is een lekkere knapperige friet met een zachte binnenkant. Een aanrader!

Eerder deze week heb ik gekookte yam-schijfjes in de pan gebakken en yam-stukjes in de soep gedaan, ook wel lekker.

 
Gisteren weer eens een paar stukjes gebakken aardappel geprobeerd. Ik heb nog niet alle tips in dit topic geprobeerd, maar kwa smaak gaat er volgens mij nog niks boven de gebakken aardappel.

Ik kan met gemak zonder nachtschades, maar als iemand gebakken aardappelen heeft gemaakt dan kan ik het toch echt niet altijd laten om een paar stukjes mee te snoepen.

Gekookte aardappelen doen me niks, maar gebakken in roomboter.. Heerlijk! :D

Volgens mij heb ik in het boek van WP ook gelezen dat er een volk was dat heel veel aardappelen at. Er moet toch ook wel wat goeds aan die aardappelen zijn. Al zou ik zo snel niet weten wat..

 
De vraag is ook hoe ver je wilt gaan in het vermijden van de nachtschades. Ik koop ze als hele groente praktisch niet meer, maar af en toe een potje tomatenpuree of currypasta gebruik ik nog steeds, evenals paprika of chilipoeder. Aardappels vind ik ook erg lekker. Ik gebruik ze voorlopig een tijd niet en tot nog toe mis ik het ook niet zo. Ik zie wel hoe het zich verder ontwikkelt. Om eerlijk te zijn vind ik tot dusverre geen van de aardappelvervangers lekkerder dan de aardappel zelf.

 
Quote:
De vraag is ook hoe ver je wilt gaan in het vermijden van de nachtschades.


De vraag is in hoeverre je je gezondheid serieus neemt. Er wordt in de moderne wereld massaal koolhydraten en nachtschades gegeten en we zijn nog nooit zo ziek, zwak en misselijk geweest.

Dennis, zoals je ziet kom ik weer eens ouderwets fel uit de hoek. Jij zou het misschien ongenuanceerd kunnen noemen, maar er is hier te weinig een besef dat het 5 voor 12 is. De degeneratie is inmiddels zo ver gevorderd dat we op uitsterven staan! We kunnen ons een mentaliteit van 'een beetje kan geen kwaad' niet meer veroorloven. Voor je het weet tellen al die 'beetjes' op tot meer dan je lief is, zo verslavend zijn koolhyraten en nachtschades. Ik merk dit ook heel duidelijk uit de reacties van jou en anderen. Er is geen tijd meer voor nuances. We moeten gaan kiezen aan welke kant van de streep we staan, anders wordt dit onze ondergang. De toekomst van de menselijke 'gene pool' staat op het spel! Dit betekent eten zoals onze voorouders en die aten nauwelijks koolhydraten en geen nachtschades. Punt, een voldongen feit. Negeer dit op eigen risico en dat van je nageslacht.

Mike

 
Ongenuanceerd..? Het is gewoon RADICAAL! :eek:

Maar ik kan het wel hebben. Jij ziet er blijkbaar meer ernst van in dan wij en dan heb je een goed motief om dit met kracht uit te drukken. Kan ik goed hebben en zie ik graag. Voor mij is het een stimulans om nog eens nader te onderzoeken en mezelf indien nodig te overtuigen. Ik heb daar vaak wel wat 'research en bewijs' voor nodig.

Zo heb ik pas eens zitten lezen hoe galstenen nou volgens Andreas Moritz ontstaan: tussen maaltijden in eten terwijl het vorige nog niet verteerd is, 's avonds laat nog eten en nog wat. Het zijn wel dingen die ik ook doe, dus ik heb nu echt voorgenomen om er een strikt op te gaan letten dat ik de zwaarste en vetste maaltijden rond het middaguur eet of in ieder geval niet later dan 18 of 19u. En geen vette hap meer 's avonds.

Maar we zijn wel gewoonte-dieren dus van tijd tot tijd is het vaak wel nodig dat boodschappen herhaald worden. Sommige dingen pik je op en blijf je anders doen en bij sommige dingen vallen mensen na verloop van tijd weer terug in oude patronen. Of dit dan door een onderliggende verslaving komt, zou ik nog niet durven zeggen. Ik vind het in elk geval wel een interessante stelling.

Dat wij van de aapmensen afstammen geloof ik niet en of we in vroegere tijden ooit nachtschades hebben gebruikt, dat weet ik niet en heb ik zelf nog onvoldoende onderzocht. Wel geloof ik dat we gigantisch gemanipuleerd zijn en dat ook ons voedsel ook al eeuwenlang flink gemanipuleerd wordt. Ik denk ook dat er een agenda bestaat om ons via voedsel slaafs en dom te houden. Het zou me zeker niet verbazen als nachtschades hierin ook een plaats innemen, evenals tarwe bijvoorbeeld.

 
Quote:
Ik denk ook dat er een agenda bestaat om ons via voedsel slaafs en dom te houden. Het zou me zeker niet verbazen als nachtschades hierin ook een plaats innemen, evenals tarwe bijvoorbeeld.


Hier kan ik me 100% in vinden! En ja, het is een verslaving. Kijk ook naar dat woord: ver-slaaf-ing, tot slaaf maken. Past precies in de gedachte die je hierboven verwoordt!

Quote:
Zo heb ik pas eens zitten lezen hoe galstenen nou volgens Andreas Moritz ontstaan: tussen maaltijden in eten terwijl het vorige nog niet verteerd is, 's avonds laat nog eten en nog wat.


De oorzaak van galstenen is onvoldoende (verzadigd) vet eten. Vet duwt de galblaas aan en stimuleert deze zich volledig te legen. Een vetarm- en koolhydraatrijk voedingspatroon resulteert in het achterblijven van galzouten in de galblaas die na verloop van tijd verkalken en stenen vormen, met alle gevolgen vandien.

Quote:
Ongenuanceerd..? Het is gewoon RADICAAL!


Moderne voeding is radicaal. We leven in een wereld op z'n kop. In deze omgekeerde werkelijkheid wordt wat ik (en anderen) verkondig als radicaal beschouwd. Wat is er radicaal aan voeding die een duidelijke basis heeft in de historie, traditie, anatomie en evolutie? Jezelf dagelijks slopen met koolhydraten, zetmeel en suiker en bewerkte, plantaardige vetten is pas radicaal! Er is geen tijd te verliezen, we MOETEN tot dit besef komen - en snel!

Mike

 
Ben een tijdje weggeweest en dus niet meer up to date. Er staat ook zoveel info op deze forum dat ik soms niet (meer) weet wat ik moet lezen maar mijn vraag is welke koolhydraten geen of minder kwaad kunnen zoals mischien in sommige groentes of fruit.

De glutenvrije granen,rijst enz. Honing noem maar op.

Wij eten al een tijdje weinig koohydraten, mijn vrouw is flink afgevallen maar daar staat wel heel veel verzadigd vet tegenover.

Ons lichaam heeft ook niet meer zo veel trek in koolhydraten merk ik.

Je kunt toch beter glycogeen eten wat in orgaanvlees zit?

Vezels in granen zijn onnodig en zelfs verstorend voor ons lichaam maar zijn er ook goede vezels en zo ja welke dan zoals in sommige groentes?

Moet je groente en fruit wel of niet schillen?

Is biologisch tabak dan ook ongezond als nachtschade zijnde ook al gebruik je het af en toe?

Ik moet weer even mijn geheugen opfrissen.Alvast bedankt voor het antwoorden.

 
Quote:
In deze omgekeerde werkelijkheid wordt wat ik (en anderen) verkondig als radicaal beschouwd.


Ik schreef 'radicaal' ook met een ironische knipoog. Zoals ik eerder ook wel eens opmerkte in het forum. Als je kiest voor natuurlijke voeding en geen gif in je eten, dan wordt je door de omgeving als een extremist bestempeld. ZO VER zijn we dus afgedwaald van de oorsprong en van een gezonde manier van leven.

@ Haydarpasa

Quote:
Moet je groente en fruit wel of niet schillen?


Als je biologische eet zal het wat bestrijdingsmiddelen betreft wel meevallen, maar ook in de biologische sector mag gespoten worden, weliswaar met onderschuldigere middelen. Harde vezelige schil gaat er bij mij af, tenzij je ze goed gaar kunt koken.

Quote:
Is biologisch tabak dan ook ongezond als nachtschade zijnde ook al gebruik je het af en toe?


Ik zou hier gewoon heel radicaal in zijn. Tabak is een giftige plant en dient niet voor genot en vermaak gebruikt te worden en zeker niet regelmatig. Daarbij zitten er in reguliere tabak ook nog eens veel schadelijke industriële toevoegingen. Indianen gebruikten tabak enkel voor sporadisch ceremonieel gebruik en het is de vraag of ze over hun longen rookten.

 
Nee, ik houd van biologische sigaren die ik zelf ga maken en dan niet over de longen ga roken en ja je hebt gelijk in wat je zegt.Ik rookte ook heel af en toe en met alcohol ook heel af en toe een ongepasteuriseerde biologische biertje of een goede malt whiskey meer om te genieten.

Kan fruit ook beter gaan schillen.

Mike zei eens dat ons lichaam niets met vezels doet.

 
Hoi Dennis een maand geleden heb je yamfriet gemaakt.

Weet je nog tot hoeveel graden je het vet had opgewarmd?

 
Ik bak altijd op 170 af en voorbakken op 150/160 of zo, maar ik geloof dat ik dit bij de yam niet gedaan had.

 
Een minuut of 4. Ik zorg ervoor dat er nog geen bruinkleuring plaats vindt.



Ik heb laatst ook een lekker ovengerecht gemaakt. Op de bodem rundergehakt met ui en champignons en veel vet. Daarop een laag zuurkool en een laagje zoete aardappelpuree en daarop nog wat oude geitenkaas gestrooid. Smaakte erg goed!

 
klinkt goed dennis!

ik vroeg me af of je met yam de zoete aardappel -de bataat- bedoelt die van binnen oranje is?

 
Kun je momenteel ergens zoete aardappelen kopen?

Ik wil ze graag eens proberen, maar bij de natuurwinkel zeiden ze dat ze deze alleen in het winterseizoen verkopen...

En kun je er ook patat van maken?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan