Alternatieven voor de aardappel

Masochisme = zucht naar genot, voortkomend uit pijn. Hierdoor worden pijn en genot aan elkaar gekoppeld. Het is dus verwrongen genot. Veel mensen zijn onbewust masochistisch, in meer of mindere mate.

Mike

 
Okay, dan hebben we toch hetzelfde bedoeld. Ik zie masochisme meer als genot zoeken in eigen pijn en zelfkastijding.

 
Ik heb laatst cassave-friet gebakken. Die viel goed in de smaak. Ik raad aan om vrij dik te schillen, dikker dan alleen de bruine schil. Dit omdat je anders bij sommige frietjes een harde, taaie rand kunt hebben. Je hoeft de cassave niet voor te bakken, te wassen of wat dan ook. Gewoon snijden en bakken op 170 graden.

 
Ik kwam laatst bij de toko Chinese tayer tegen en kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen ze te kopen. Het zijn kleine bruine knollen met een ruwe, een beetje harige schil. Ze lijken sterk op de taro en hebben ook een witte glibberige binnenkant. Het opmerkelijke is dat je dit slijmlaagje er niet gemakkelijk van af gewassen krijgt.

Ik heb friet gebakken van de tayer en dit viel wel goed in de smaak. Ik heb ze in 1x gebakken en toen waren ze nog een beetje slap geworden, maar een andere keer heb ik ze eerst 2,5 minuut voorgebakken en daarna 2 minuten nagebakken. Toen werden ze krokant zoals friet, iets wat me met taro niet is gelukt. De smaak vind ik goed, een klein tikkeltje zoet en beter dan de taro die nog een bepaalde subtiele bijsmaak heeft die ik minder lekker vind. De structuur lijkt best wel op aardappel, maar dan iets vaster en compacter, maar niet zo droog als cassave of yam.

Ik vind deze Chinese tayer een van de beste aardappelalternatieven, althans voor friet! Ze zijn alleen niet biologisch verkrijgbaar en de voedingswaarde laat ook veel te wensen over, aldus mijn conclusie uit de tekst van Wikipedia.

Voor friet vind ik tayer, cassave en yam de beste soort knollen. Taro gaat ook wel. Aardpeer en zoete bataat vind ik niet zo geschikt omdat ze slap blijven. Maar vermoedelijk scoren deze laatste 2 qua voedingswaarde wel beter!

 
Het beste alternatief voor de aardappel is...helemaal geen aardappel! En ook geen aardappelvervangers. Zetmeel is zetmeel en glucose is glucose.

Mike

 
Ik las net een boek over voeding op Java, Indonesie. Bananen (en rijst) vormden het hoofdbestanddeel van de voeding voor de lokale mensen, en dat was al zo voordat de Europeanen daar kwamen. Ze hadden veel vruchten maar aten die niet de hele dag door, maar bananen wel. In de 15e en 16e eeuw al, en eigenlijk nog steeds. Met veel bananen kom je nooit in de juiste verbranding. Je zou bijna zeggen: logisch dat Weston Price Java heeft overgeslagen, en dat hij meteen is doorgegaan naar de stille zuidzee. Met bananen kon hij niet veel.

Europeanen hebben de voeding van de gewone mensen nauwelijks veranderd, hooguit is er iets meer suiker bijgekomen met de suikerplantages. Misschien dat de lokale Javaanse adel de voeding heeft beinvloed? Misschien de heersers uit India die mensen uit de vetverbranding wilden halen? Of misschien aten ze dat daar al die tijd al, en maken wij een fout?

Ik vroeg het me zomaar af, want Java heeft nogal een reputatie op het gebied van natuurwijsheid en spiritualiteit, juist ook bij de Aziaten. Die zeggen: de Javaan, die weet alles van magie! Ik ben er geweest, en mensen zijn over het algemeen ook heel rustig en bedachtzaam (en alert).

 
Even nog on-topic tussendoor. Ik had laatst nog wat lekkers te snacken gemaakt: pastinaak-chips. Gewoon met een dunschiller de schil van de wortel afhalen en dan ook met de dunschiller lange repen maken en even frituren. Erg lekker!

 
Is cassave ook "toegestaan"? Lijkt me ook lekker om chips van te maken.

 
Voor mij worden die gefrituurde knollen pas lekker als je ze in rundsvet frituurt. Dat geeft smaak. Frituren in kokosolie gaat ook natuurlijk maar geeft wat mij betreft geen lekkere volle smaak.

 
thijs,

Een vriend van mij is eveneens naar Indonesie geweest, welk eiland weet ik zo even niet. Hij vertelde mij dat de mensen gastvrij waren en je vrijwel meteen vroegen mee te eten (dit zien we bij Indische mensen hier in Nederland ook nog steeds). Jaren geleden, toen die vriend van mij nog niet op de hoogte was van het belang van dierlijk, verzadigd vet, kreeg hij daar vlees aangeboden met het vetrandje er nog duidelijk aan, maar hij sneed het er onmiddellijk af. De Indonesiers zeiden vervolgens: als jij het niet eet, geef het dan maar hier. En vervolgens deden deze mensen zich tegoed juist aan dat vet.

Bovenstaande observatie komt weer wel overeen met wat Price overal zag. Maar er is wel iets vreemds aan de hand met Indonesie. Er is daar bijv. veel zgn. 'cretinisme': extreme trage schildklierwerking, wat o.a. leidt tot dwergachtige groei en mentale achterlijkheid. Daarnaast zijn er in bepaalde gebieden vreemde, schubachtige huidaandoeningen. Dit duidt allemaal op zeer jodiumarme bodems en het blijkt dat deze vulkanische eilanden ook allemaal zeer arm zijn aan jodium. Indonesische mensen zijn over het algemeen ook erg klein.

Wat betreft die bananen, wel eens wilde bananen gezien en geproefd? Deze zijn bijzonder voedzaam en smaken totaal niet zoet, eerder zuur!

Mike

 
@ Wommes

Quote:
Is cassave ook "toegestaan"?


Ja cassave is okay, weliswaar je ze niet rauw kunt eten. Ook vermeld mag worden is dat cassave veel koolhydraten bevat. In de topic koolhydraten schreef ik:

Quote:
Als kleine aanvulling nog de koolhydraat-percentages van verschillende knolgewassen:

32,0 cassave (63% water)

22,5 yam (71% water)

21,0 zoete aardappel (74% water)

17,6 gewone aardappel (77% water)

Cassave scoort hoog, maar bevat ook minder water.




@ Iklustvet

Quote:
Voor mij worden die gefrituurde knollen pas lekker als je ze in rundsvet frituurt.


In België, het frietland bij uitstek, werd (of wordt) er traditioneel ook in rundvet friet gebakken. Ik ben ook wel eens op zoek gegaan naar een grotere hoeveelheid rundvet om in te frituren, maar deze heb ik enkel gevonden in toko en dan niet biologisch. Dat ben ik toch maar niet gaan proberen, weliswaar ik nog steeds nieuwsgierig ben naar de smaak. Ik heb er vaker wel eens mensen over gehoord dat dit het lekkerste zou zijn. Qua vetzuursamenstelling is kokosolie toch idealer.

Kokosolie

92% VV

6,5 EOV

1,5% MOV

Talg

50-55% VV

40% MOV

3-6% MOV

 
Ik woon in Belgie, tegenwoordig bakt er misschien nog een enkele frituur in ossewit, maar de meesten verkopen gewoon smakeloze friet uit plantaardige olie (wat voor olie dat weet ik niet, zal wel raapzaadolie of zoiets zijn, ik schat dat zonnebloemolie nog te duur is). Ossewit kan je hier overal kopen, kost niks maar het is niet biologisch en er zit een rottig antischuimmiddel in. Ik denk dat je best bij je biologische slager vraagt om rundsvet.

 
Ja nou herinner ik me ook dat er ook nog zo'n schadelijk E-nummer in zat, waardoor ik dacht: nou dan al helemaal niet. Bij de bio-slager kan je wel rundvet kopen, maar dan moet je toch behoorlijk wat halen en uitsmelten. Ik denk dat er zo 2,5 a 3 liter vet in een frietpan gaat. Dat is misschien wel 4 a 5 kilo rauwe rundvet. Als ik weer eens rundvet ga kopen en omsmelten ga ik eens letten op het gewichtsverlies en de prijs. Misschien dat ik het wel eens zal proberen...

 
Ik had laatst eens schorseneren gefrituurd. Ik had ze geschild en rauw gebakken. Er zat wel een lekker smaakje aan, maar in 1x frituren krijg je ze niet goed gaar. De binnenkant was dus nog te rauw. Later had ik ze eerst gestoomd en daarna gefrituurd. Zo waren ze wel gaar, maar toch wat minder lekker gebakken, vond ik. Misschien is 2x frituren zoals bij aardappels het beste...

 
Er zou een link met acrylamide kunnen zijn. Deze kankerverwekkende stof ontstaat bij het verhitten van eten, maar neemt sterk toe boven de 180 graden geloof ik. Wat mensen zich echter vaak niet realiseren is dat je in een wok of koekenpan ook gerust 180 graden kunt halen, zeker als je in een laagje vet aan het bakken bent op hoog vuur. Als je olie of vet begint te walmen (blauwe rook) zit je aan de 200 graden ongeveer.

 
Laatst een lekkere hutspot gemaakt van winterpeen en pastinaak. Dat combineerde ook heel goed. Wat venkelzaadjes erdoor en prima als bijgerecht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.499
Leden
8.634
Nieuwste lid
Marleen Vanderauwera
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan