ADHD / ADD

Geen diagnoses meer, geen labels meer.

Dorothé

Waarom het labels er toe zouden kunnen doen : de spreker in de video zegt rond 5 minuten:

''You've been blaming your character for what is actually your wiring''.

Tijdstempel waar dr. Shyamal Mashru het zegt:

Vanaf 12:23 u zegtie dat meer zelfbegrip leidt tot meer zelfwaardering en ook tot openstaan voor manieren om om te gaan met de specifieke zwakkere kanten (die iedereen heeft, ook ADHD-ers).

Laatst bewerkt:
Waarom het labels er toe zouden kunnen doen : de spreker in de video zegt rond 5 minuten:

''You've been blaming your character for what is actually your wiring''.

Tijdstempel waar dr. Shyamal Mashru het zegt:

Vanaf 12:23 u zegtie dat meer zelfbegrip leidt tot meer zelfwaardering en ook tot openstaan voor manieren om om te gaan met de specifieke zwakkere kanten (die iedereen heeft, ook ADHD-ers).

Klopt. Dat noem ik dan mildheid naar jezelf, zelfcompassie. Ikzelf label liever niet, zie de mens die tegenover me zit en kijk wat mogelijk is om zo goed mogelijk met alles om te gaan. Labels zorgen ervoor dat mensen in een slachtofferrol gaan zitten. Ik ben ADHD-er, Ik ben... etc. Het wordt identiteit.
Maar ieder zijn methode. Ht is alleen maar hoe ik het zie, bekeken vanuit ACT.

Dorothé

Klopt. Dat noem ik dan mildheid naar jezelf, zelfcompassie. Ikzelf label liever niet, zie de mens die tegenover me zit en kijk wat mogelijk is om zo goed mogelijk met alles om te gaan. Labels zorgen ervoor dat mensen in een slachtofferrol gaan zitten. Ik ben ADHD-er, Ik ben... etc. Het wordt identiteit.
Maar ieder zijn methode. Ht is alleen maar hoe ik het zie, bekeken vanuit ACT.

Dorothé

Over dat ''het wordt identiteit'': vanaf dat ik het label leer kennen en wat er bij komt kijken:
alle gelaagdheden:
- De ADHD bedrading;
- Het leren zien wat ADHD-overlevingsgedrag is (maskeergedrag) in een neurotypische wereld met alle belagingen vanwege onbegrip / afwijking;

krijg je de kans om die identiteiten af te leggen en dichter bij je karakter uit te komen.

Ik was ook antilabel overigens. Maar ja. Zoals ik al eerder zei: mijn belangrijkste probleem met labels NIET gebruiken is dit: er is 1 psychiatrisch label dat de mensheid vooral heel goed moet en maar niet wil begrijpen: en dat is het label van de psychopaat. Het verklaart eigenlijk alles wat er misgaat op aarde. Het is de achilleshiel van de mensheid (dat laatste heb ik van John Lash -met dank aan forumlid Thijs die al lang niet meer actief is hier op dit forum maar die over Lash begon: Lash is een kenner van het gnosticisme). En bij dat label kun je eigenlijk niet meer zeggen van: ik kijk wat er onder het label zit: ja een heel klein trolkind dat in de peuterleeftijd bij een point of no return uitkwam dat die persoon gezworen heeft aan zichzelf: ik doe niet meer (eerlijk) mee: ik sta hierboven en ga 3D schaken voortaan en ik fles de mensheid vanuit een masker.
Het grootste deel van de mensen dat psychotherapeutenpraktijken overbevolkt is slachtoffer van de omgang met deze cluster-b-delinquenten die in het overgrote deel van de gevallen juist niet naar psychiaters en psychologen zullen gaan. Volgens hun hebben anderen het altijd gedaan.
Meestal wordt het slachtofferschap van de omgang met psychopaten ook niet herkend door therapeuten die op hun opleiding veel te weinig bruikbare inside informatie hebben gekregen over deze aandoening. Plus deze psychiaters en psychotherapeuten horen meestal alleen de verhalen OVER psychopaten die zij als zodanig meestal zelf nooit te spreken zullen krijgen : is allemaal uit de tweede hand van de slachtoffers.

Laatst bewerkt:
Over dat ''het wordt identiteit'': vanaf dat ik het label leer kennen en wat er bij komt kijken:
alle gelaagdheden:
- De ADHD bedrading;
- Het leren zien wat ADHD-overlevingsgedrag is (maskeergedrag) in een neurotypische wereld met alle belagingen vanwege onbegrip / afwijking;

krijg je de kans om die identiteiten af te leggen en dichter bij je karakter uit te komen.

Ik was ook antilabel overigens. Maar ja. Zoals ik al eerder zei: mijn belangrijkste probleem met labels NIET gebruiken is dit: er is 1 psychiatrisch label dat de mensheid vooral heel goed moet en maar niet wil begrijpen: en dat is het label van de psychopaat. Het verklaart eigenlijk alles wat er misgaat op aarde. Het is de achilleshiel van de mensheid (dat laatste heb ik van John Lash, een kenner van het gnosticisme). En bij dat label kun je eigenlijk niet meer zeggen van: ik kijk wat er onder het label zit: ja een heel klein trolkind dat in de peuterleeftijd bij een point of no return uitkwam dat die persoon gezworen heeft aan zichzelf: ik doe niet meer (eerlijk) mee: ik sta hierboven en ga 3D schaken voortaan en ik fles de mensheid vanuit een masker.
Het grootste deel van de mensen dat psychotherapeutenpraktijken overbevolkt is slachtoffer van de omgang met deze cluster-b-delinquenten die in het overgrote deel van de gevallen juist niet naar psychiaters en psychologen zullen gaan. Volgens hun hebben anderen het altijd gedaan.
Meestal wordt het slachtofferschap van de omgang met psychopaten ook niet herkend door therapeuten die op hun opleiding veel te weinig bruikbare inside informatie hebben gekregen over deze aandoening. Plus deze psychiaters en psychotherapeuten horen meestal alleen de verhalen OVER psychopaten die zij als zodanig meestal zelf nooit te spreken zullen krijgen : is allemaal uit de tweede hand van de slachtoffers.
Jan Storms

Dorothé

What 30 Days Without Dairy Does To ADHD
@dr.dansullivan

Zuivel kan het ADHD-brein op drie verschillende manieren beïnvloeden, en slechts één daarvan is voor de meeste mensen duidelijk.

Een echte allergie veroorzaakt meestal binnen enkele minuten een reactie.
Een gevoeligheid kan daarentegen pas na 72 uur merkbaar worden.
De hersenmist of vermoeidheid die je vandaag ervaart, kan dus veroorzaakt zijn door iets wat je drie dagen geleden hebt gegeten.

Er zijn drie verschillende mechanismen:
  • lactose;
  • een vertraagde immuunreactie;
  • en caseïne, dat tijdens de vertering kan worden afgebroken tot opiatenachtige stoffen die casomorfinen worden genoemd.
Casomorfinen komen vooral voor bij A1-melk.
Voor mensen bij wie dit mechanisme een rol speelt, kan overstappen op A2-melk helpen. A2-melk bevat echter nog steeds dezelfde hoeveelheid lactose en vrijwel dezelfde melkeiwitten als gewone melk.

Dertig dagen is een belangrijke periode om zuivel weg te laten.
De IgG-antistoffen die betrokken zijn bij een voedselgevoeligheid hebben ongeveer drie weken nodig om tot de helft af te nemen.
Door een volledige maand geen zuivel te gebruiken, krijgt het lichaam voldoende tijd om hiervan te herstellen.

In een onderzoek dat werd gepubliceerd in The Lancet verbeterden de ADHD-klachten van de meeste kinderen tijdens een strikt eliminatiedieet waarbij zuivel en andere veelvoorkomende voedingsmiddelen werden weggelaten.
Toen deze voedingsmiddelen opnieuw werden geïntroduceerd, keerden de klachten terug.
Daarom is het zinvol om ook zuivel afzonderlijk te testen door het eerst weg te laten en daarna weer gecontroleerd te introduceren.

Zorg er tijdens deze periode voor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, zodat je lichaam voldoende bouwstoffen heeft voor de aanmaak van dopamine en noradrenaline.

Zuivel is één mogelijke knop waaraan je kunt draaien, en het onderzoeken van de invloed ervan is een goede eerste stap.
De grootste vooruitgang ontstaat echter door alle zes de onderliggende pijlers van ADHD systematisch aan te pakken.
Dat is precies waar we binnen Natural ADHD Solutions, mijn cursus en community, aan werken.

---

ADHD and Overeating at Night 🍔🌙 What's Actually Driving It
@dr.dansullivan

Nachtelijk overeten bij ADHD is vaak een gevolg van onvoldoende voeding en dopaminebehoefte gedurende de dag.
Door eerder op de dag voldoende, regelmatig en voedzaam te eten, neemt de behoefte aan eten in de avond vaak aanzienlijk af.
  • Nachtelijk overeten bij ADHD heeft vaak een biologische en neurologische oorzaak, niet alleen een gebrek aan wilskracht.
  • Mensen met ADHD eten overdag regelmatig te weinig doordat ze afgeleid, hypergefocust of overprikkeld zijn, of simpelweg vergeten te eten.
  • Stimulerende ADHD-medicatie kan de eetlust overdag verminderen, waardoor dit probleem wordt versterkt.
  • Tegen de avond kan het lichaam een energietekort hebben en op zoek gaan naar snelle brandstof.
  • Suikerrijke, zoute en sterk bewerkte voeding verhoogt de dopamine-afgifte en voelt daardoor extra belonend voor mensen met ADHD.
  • De avond brengt vaak minder externe prikkels, waardoor emoties sterker voelbaar worden.
  • Eten kan daardoor een manier worden om jezelf te kalmeren, te belonen of te ontspannen.
  • Schaamte of pure zelfbeheersing lost het probleem meestal niet op.
  • De oplossing begint eerder op de dag met voldoende en regelmatige voeding.
  • Een eiwitrijk ontbijt en maaltijden met eiwitten, vezels en gezonde vetten kunnen de kans op avondlijk overeten verkleinen.

Praktisch:
  • Sla het ontbijt niet over, vooral niet als je ADHD hebt.
  • Kies bij voorkeur voor een eiwitrijk ontbijt.
  • Plan vaste eetmomenten, ook als je geen honger voelt.
  • Zorg dat maaltijden voldoende eiwitten, vezels en gezonde vetten bevatten.
  • Kijk naar je eetpatroon over de hele dag in plaats van alleen naar het snacken in de avond.
  • Probeer te herkennen of avondeten voortkomt uit honger, behoefte aan ontspanning of emotionele ontlading.
  • Vermijd schuldgevoelens; onderzoek eerst de oorzaak van het gedrag.
----

how to ruin your ADHD life, quickly​

ADHDVision

Dec 10, 2025
Als je je ooit hebt afgevraagd hoe je je leven met ADHD zo snel mogelijk kunt verpesten, dan laat deze video precies zien welke gewoonten, denkpatronen en vormen van dagelijkse zelfsabotage ongemerkt je focus, motivatie en mentale gezondheid ondermijnen.

Ik leg uit wat de wetenschap achter ADHD zegt over ontregelde dopamine, overweldiging, uitstelgedrag en waarom bepaalde routines je symptomen juist verergeren.
Je leert de meest voorkomende valkuilen van zelfsabotage bij ADHD herkennen:
van een negatieve spiraal van schaamte en schuldgevoel tot burn-out, slecht slapen, overprikkeling en chaotische gewoonten.

Herken je jezelf in deze patronen?
Geen zorgen: het tegenovergestelde van alles wat in deze video wordt beschreven, is juist de manier waarop je kunt leren floreren met ADHD.
  • Je omgeving bepaalt veel meer van je functioneren dan je motivatie.
  • Bescherm je dopamine: minder eindeloos scrollen, meer slaap, beweging, daglicht en regelmaat.
  • Maak starten makkelijk: begin klein in plaats van perfect.
  • Stop met jezelf vergelijken met neurotypische mensen.
  • Vervang negatieve zelfspraak door een aanpak die past bij hoe jouw brein werkt.
  • Kies een omgeving, werk en mensen die je energie geven in plaats van uitputten.

Verder...
  • De spreker gebruikt omgekeerde psychologie: hij legt uit hoe je je leven met ADHD zo snel mogelijk kunt "verpesten", terwijl hij eigenlijk het tegenovergestelde aanbeveelt.
  • ADHD-hersenen reageren volgens hem sterker op de omgeving dan neurotypische hersenen; kleine gewoonten hebben daardoor grote gevolgen.
  • Dopamineregulatie staat centraal: verkeerde prikkels leiden tot slechtere focus, motivatie en impulscontrole.
  • Slechte leefstijlkeuzes (social media, weinig slaap, slechte voeding, uitdroging, geen beweging) versterken ADHD-klachten.
  • Negatieve zelfspraak en perfectionisme houden een vicieuze cirkel van uitstelgedrag en schaamte in stand.
  • Structuur, routines en een ondersteunende omgeving zijn volgens de spreker cruciaal.
  • Overbelasting, te veel verplichtingen en rommel zorgen voor mentale verlamming.
  • Sociale omgeving heeft veel invloed; toxische relaties en een ongeschikte baan versterken problemen.
  • Vergelijken met neurotypische mensen werkt volgens hem averechts omdat ADHD een andere aanpak vraagt.
  • De video eindigt met een promotie voor een gratis evenement over focus en uitstelgedrag.

Praktisch:
  • De belangrijkste lessen zijn:
    • Leg je telefoon niet naast je bed.
    • Zoek direct na het opstaan daglicht op.
    • Beweeg iedere ochtend, al is het maar kort.
    • Eet regelmatig en kies vaker voor eiwit en vezels.
    • Drink voldoende water.
    • Zorg voor vaste routines.
    • Maak je omgeving zo prikkelarm mogelijk wanneer je wilt werken.
    • Begin met kleine, haalbare taken in plaats van direct de moeilijkste.
    • Houd je doelen realistisch.
    • Kies mensen en werk die energie geven.
    • Behandel jezelf niet alsof ADHD een karakterfout is.

Citaten:
      "ADHD-breinen reageren niet alleen op de wereld om hen heen, ze reageren er veel sterker op."
      "Geef je ADHD-brein de juiste prikkels en je kunt zelfs sneller presteren dan gemiddeld."

"Maar geef je brein de verkeerde prikkels en het gaat al snel bergafwaarts."

"Het is niet zo dat je minder dopamine hebt;
      je brein maakt het alleen op de verkeerde momenten vrij."

"Benader alles alsof het belangrijk is, nooit omdat het je interesseert."

"Meet je eigenwaarde uitsluitend af aan hoe productief je bent."

"ADHD-breinen zijn bijzonder gevoelig voor hun omgeving."

"Vergeet dat jouw brein nu eenmaal anders werkt."

"Als je een taak niet kunt uitvoeren, dan ligt dat eraan dat er iets mis is met jou."
      (Sarcastisch bedoeld als voorbeeld van een schadelijke gedachte.)

"Maak een einde aan je nieuwsgierigheid, stop met je hobby's en onderdruk wie je werkelijk bent."
-----

5 Reasons Why ADHD Is Actually Your Unfair Advantage
ADHDVision
Jul 3, 2024
In deze video legt Nik uit hoe je uitstelgedrag, executieve verlamming, een gebrek aan motivatie en concentratie kunt overwinnen. Ook deelt hij wat hij heeft geleerd na 26 jaar leven met ADHD.
Hij hoopt dat deze video je een dopaminestimulans heeft gegeven en je nieuwe motivatie heeft meegegeven.

Kern:
  • ADHD draait vaak om problemen met aandachtsregulatie, niet om een permanent gebrek aan aandacht.
  • Interesse, nieuwigheid en urgentie kunnen prestaties enorm verbeteren.
  • Hyperfocus bestaat echt bij veel mensen met ADHD, maar is niet altijd controleerbaar.
  • Veel mensen met ADHD denken creatief en associatief.
  • Richt je leven zoveel mogelijk zo in dat je sterke kanten worden benut in plaats van voortdurend je zwakke punten te compenseren.

Verder:

• De spreker stelt dat ADHD niet alleen beperkingen kent, maar ook unieke cognitieve sterke kanten ("superpowers").
  • Volgens hem ontstaan deze sterke kanten wanneer iemand leert hoe zijn of haar ADHD-brein werkt.
  • ADHD zou gekenmerkt worden door brede aandacht, waardoor mensen sneller verbanden leggen en patronen herkennen.
  • Mensen met ADHD zouden vaker risico's nemen en zich prettig voelen bij nieuwe en onzekere situaties.
  • ADHD wordt gepresenteerd als een bron van creativiteit en originele probleemoplossing.
  • Onder hoge druk zouden veel mensen met ADHD juist rustiger en effectiever functioneren.
  • Hyperfocus wordt beschreven als een kracht waarmee langdurig en intensief gewerkt kan worden.
  • De spreker beweert dat deze eigenschappen bewust kunnen worden geactiveerd.
  • Hij verwijst af en toe naar onderzoek en voorbeelden van succesvolle ondernemers.
  • De video eindigt met een uitnodiging om een gratis training te volgen waarin wordt uitgelegd hoe hyperfocus "op aanvraag" kan worden opgewekt.

Praktisch:
    • Kies werk dat je intrinsiek interessant vindt.
    • Gebruik nieuwsgierigheid als motivatie.
    • Werk met duidelijke deadlines.
    • Breek grote projecten op in kleinere urgente stappen.
    • Zoek een omgeving waarin creativiteit wordt gewaardeerd.
    • Accepteer dat jouw manier van denken anders kan zijn.
    • Houd een notitieboek bij voor spontane ideeën.
    • Analyseer wanneer jij in een flow of hyperfocus komt en probeer die omstandigheden te herhalen.

Citaten:

• "ADHD is niet alleen een beperking; het kan juist je grootste kracht zijn."
    • "We hebben geen tekort aan aandacht, maar juist een overvloed aan aandacht."
    • "Ons brein ziet verbanden die anderen vaak niet opmerken."
    • "We zijn van nature gemotiveerd door interesse."
    • "Onder hoge druk wordt ons brein juist rustiger en scherper."
    • "Ons brein heeft een gevoel van urgentie nodig om echt op gang te komen."
    • "Hyperfocus is een van de krachtigste eigenschappen van ADHD."
    • "Zoek een omgeving waarin jouw onconventionele manier van denken wordt gewaardeerd."
    • "Nieuwigheid en uitdaging geven ons de energie om in actie te komen."
    • "Wanneer iets ons echt interesseert, kunnen we er urenlang volledig in opgaan."
    • "Creativiteit ontstaat vaak wanneer je gedachten vrij kunnen afdwalen."
    • "Door je ADHD-eigenschappen bewust te benutten, kun je ze inzetten als een voordeel in plaats van ze alleen als beperking te zien."
----

My Unconventional Method to Defeat ADHD Paralysis
ADHDVision
Aug 21, 2024

In deze video legt Nick uit hoe je uitstelgedrag, executieve verlamming, een gebrek aan motivatie en concentratie kunt doorbreken, en hoe je als het ware met één druk op de knop een enorme toename in productiviteit kunt bereiken.
Hij hoopt dat deze video je een dopamineboost heeft gegeven.

• ADHD-productiviteit is vaak afhankelijker van externe structuur dan van interne motivatie.
  • Body doubling werkt:
    de aanwezigheid van anderen kan het starten en volhouden van taken makkelijker maken.
  • Accountability is krachtig:
    iemand aan wie je verantwoording aflegt verhoogt de kans dat je daadwerkelijk begint.
  • Werk in korte focusblokken met een duidelijk begin en einde.
  • Bouw een omgeving waarin concentratie de standaard is, in plaats van te wachten tot je "zin" hebt.
Ook zonder zijn betaalde programma zijn er bruikbare lessen:
  • Zoek externe verantwoordelijkheid in plaats van alleen op motivatie te vertrouwen.
  • Werk samen met anderen (body doubling).
  • Maak concrete afspraken over wat je binnen een uur gaat doen.
  • Werk in korte, afgebakende blokken.
  • Spreek je doelen hardop uit.
  • Evalueer na elk werkblok wat je hebt bereikt.
  • Zoek een omgeving waarin anderen ook geconcentreerd werken.
  • Wacht niet tot je motivatie voelt; creëer omstandigheden waarin werken makkelijker wordt.
    Voor ADHD-ers met hun lage dopaminelevels is het daarom het volgende belangrijk:
    de omgeving zo aanpassen dat het brein automatisch meer motivatie, beloning en focus krijgt.
    De belangrijkste praktische combinatie uit zijn verhaal:
    beweging + slaap + eiwitten + daglicht + minder snelle prikkels + sociale verantwoordelijkheid + interessante uitdagingen.
  • Houd doelen klein en concreet.
  • Zoek mensen die je ondersteunen in plaats van controleren.
Citaten:
"Traditionele productiviteitssystemen werken simpelweg niet voor het ADHD-brein."

"We kunnen niet vertrouwen op wilskracht en discipline."

"Externe prikkels hebben een consistente invloed op je prestaties."

"Het voelde alsof ik elke dag de druk van een naderende deadline kon oproepen, maar dan zonder de stress."

"Geen executieve verlamming.
Geen concentratieproblemen.
Alleen ik en mijn taak."

"Deze methode werkte elke keer opnieuw."

"Mensen met ADHD beginnen eerder aan een taak wanneer er iemand anders aanwezig is."

1785862737714.png

Laatst bewerkt:

ADHD and Hormones - The Massive Impact on Women with ADHD​

Therapy in a Nutshell

6 augustus 2026

Hormonen hebben een enorme invloed op vrouwen met ADHD. Ontdek hoe oestrogeen en je menstruatiecyclus je concentratie, stemming en ADHD-symptomen beïnvloeden, en waarom die klachten soms ineens veel erger worden.

Leer vaardigheden om je emoties beter te reguleren via het lidmaatschap: https://courses.therapyinanutshell.co

Waarom lijken ADHD-symptomen bij vrouwen gedurende de maand te veranderen? En waarom worden ze soms ineens veel erger als je in de dertig of veertig bent?

In deze video leggen we de sterke relatie uit tussen ADHD, vrouwen en hormonen – en waarom dit belangrijke onderdeel zo lang over het hoofd is gezien.

Je leert hoe oestrogeen een directe invloed heeft op dopamine (de stof in de hersenen die belangrijk is voor concentratie, motivatie en executieve functies), en waarom hormonale veranderingen tijdens de menstruatiecyclus, zwangerschap en menopauze een grote impact kunnen hebben op ADHD-symptomen.

Onderwerpen die aan bod komen:
  • Waarom ADHD bij vrouwen vaak niet wordt herkend of verkeerd wordt begrepen.
  • Hoe hormonale veranderingen invloed hebben op aandacht, stemming en geheugen.
  • Wat er gebeurt tijdens de puberteit, zwangerschap en de perimenopauze.
  • Waarom ADHD-medicatie gedurende je menstruatiecyclus anders kan werken.
  • De verrassende relatie tussen oestrogeen, dopamine en executieve functies.
Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige weken goed te doen zijn en andere weken juist ontzettend zwaar voelen? Dan helpt deze video je te begrijpen wat er in je lichaam en hersenen gebeurt – en hoe je met je brein kunt samenwerken in plaats van ertegen te vechten.

Je krijgt ook praktische strategieën om:
  • Je menstruatiecyclus bij te houden en patronen te herkennen.
  • Je werk en energie beter af te stemmen op hormonale veranderingen.
  • Je verwachtingen aan te passen zonder jezelf daarover te veroordelen.
  • Je concentratie en mentale gezondheid effectiever te ondersteunen.
ADHD gaat niet alleen over wilskracht. Bij vrouwen spelen hormonen een grote rol. Dat begrijpen kan een wereld van verschil maken.

Vrouwelijke ADHD kan niet losgekoppeld kan worden van hormonale schommelingen.
Het verklaart waarom eerdere systemen plotseling niet meer lijken te werken (vooral rond de perimenopauze of de menstruele cyclus) en biedt een bevrijdende verschuiving van "ik ben lui of kapot" naar "mijn brein reageert op een voorspelbare, biologische hormoonwisseling waar ik rekening mee kan houden."
  • Oestrogeen moduleert dopamine:
    Estrogeen beïnvloedt de aanmaak en werking van dopamine in de hersenen, wat direct impact heeft op executieve functies zoals impulsbeheersing en emotieregulatie.
  • Impact van hormonale schommelingen:
    Schommelingen in oestrogeen (tijdens de menstruele cyclus, zwangerschap en perimenopauze) hebben een versterkt en ontregelend effect op vrouwen met ADHD.
  • Medische achterstand door male-dominated research:
    Medisch onderzoek en training zijn historisch gebaseerd op het mannelijk lichaam, waardoor ADHD bij vrouwen decennialang is ondergediagnosticeerd of afgedaan als pure angst of stress.
  • Erger beloop bij de menstruele cyclus:
    In de tweede helft van de cyclus (de luteale fase), wanneer het oestrogeengehalte daalt, ervaren vrouwen met ADHD meer impulsiviteit, stemmingswisselingen en concentratieproblemen.
  • Gevolgen tijdens de perimenopauze:
    Perimenopauze treft vrouwen met ADHD extra heftig;
    meer dan de helft ervaart extreme klachten, vaak tien jaar vroeger dan gemiddeld (reeds tussen 35 en 39 jaar).
  • Moeilijkere werking van medicatie:
    Doordat oestrogeen de effectiviteit van ADHD-medicatie (stimulantia) ondersteunt, werken deze minder goed tijdens fasen met lage oestrogeenspiegels.
  • Sociale en psychische gevolgen:
    Vrouwen met ADHD maskeren hun symptomen vaker, wat leidt tot latere diagnoses, zelftwijfel ("ben ik lui of dom?") en een verhoogd risico op co-morbide depressie en angst.
  • Risico's rond seksuele en reproductieve gezondheid:
    Vrouwen met ADHD lopen een groter risico op risicovol seksueel gedrag, ongeplande tienerzwangerschappen en een aanzienlijk hoger percentage postnatale depressies.
  • Strategieën voor de cyclus:
    Door je menstruatiecyclus te tracken, kun je je verwachtingen en taken aanpassen; doe complex en creatief werk in de eerste helft en plan rust in tijdens de moeilijke fase.
  • Hormoontherapie en leefstijl:
    Hoewel er meer onderzoek nodig is, kan hormonale suppletietherapie (HRT) samen met goede slaap, voeding en beweging helpen om het zenuwstelsel te kalmeren.

Praktisch:
  • Track je cyclus:
    Gebruik een app om te ontdekken wanneer jouw productieve en minder productieve dagen vallen, zodat je je agenda hierop kunt inrichten.
  • Pas je eisen aan in plaats van harder te pushen:
    Als je merkt dat je in de week voor je menstruatie trager of emotioneler bent, verlaag dan je taakdruk en kies voor fysieke beweging in plaats van mentaal piekeren.
  • Zoek gespecialiseerde hulp:
    Ben je een vrouw boven de 35 en merk je dat je copingmechanismen wegvallen?
    Zoek dan een arts die gespecialiseerd is in menopauze en neurodiversiteit.

Citaten:
  • "Waarom heeft het zo lang geduurd voordat we de impact van hormonen op vrouwen met ADHD zijn gaan begrijpen?"
  • "ADHD maakt je dopamine een beetje raar, en oestrogeenniveaus maken dat nog raarder."
  • "Alles laaide op in de perimenopauze.
    Ik voel me slechter dan ik me ooit heb gevoeld, en mijn leven is een grote chaos...
    Ik heb mijn leven veranderd in een brandende vuilnisbelt."
  • "We proberen dat niet te veranderen.
    Het doel is om je brein in de juiste context te begrijpen en te werken met de patronen ervan."

ADHD en gezondheidsimpact op vrouwen:
Historische achterstand in onderzoek: Medisch onderzoek en training zijn decennialang gebaseerd op mannelijke lichamen. Daardoor loopt de wetenschap op het gebied van vrouwen met ADHD zwaar achter.
Verhoogd risico op co-morbide aandoeningen: Door de late diagnose en het langdurig maskeren van symptomen lopen vrouwen met ADHD een groter risico op bijkomende mentale gezondheidsproblemen, zoals angst en depressie.
Seksuele en reproductieve gezondheid: Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met ADHD vaker te maken hebben met risicovol seksueel gedrag, eerdere of meervoudige partners, een hoger percentage soa's en zes keer zo veel kans hebben om tienerrechter/moeder te worden vóór hun 20e. Ook is er een verhoogd risico op slachtofferschap van misbruik.
Problemen tijdens de zwangerschap: Uit beperkte studies blijkt dat vrouwen met ADHD tijdens de zwangerschap meer stress, angst en depressie ervaren, en vaker te maken hebben met zwangerschapscomplicaties (zoals pre-eclampsie, keizersneden en premature geboortes). Daarnaast hebben moeders met ADHD een 5 tot 6 keer zo grote kans op postnatale depressies en angststoornissen.
Mogelijke link met ontstekingsziekten: Vrouwen met ADHD hebben mogelijk hogere percentages van het polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) en endometriose, al is de exacte neurologische verbinding met de baarmoeder nog onderbehandeld in de wetenschap.
De heftige impact van de perimenopauze: Uit grootschalig onderzoek van onder andere Attitude Magazine (onder bijna 5.000 vrouwen) blijkt dat de overgang (perimenopauze) voor vrouwen met ADHD extreem zwaar is. Waar 30% van alle vrouwen heftige overgangsklachten heeft, is dat bij vrouwen met ADHD 54,2%. Bovendien treden deze zware klachten vaak al tien jaar eerder op dan gemiddeld (tussen 35 en 39 jaar).
De wisselwerking met medicatie en hormonen: Er is nog te weinig onderzoek naar hoe ADHD-medicatie (stimulantia) reageert op de maandelijkse hormoonschommelingen. Wel wijzen voorlopige studies uit dat de werking van medicijnen afneemt wanneer het oestrogeengehalte daalt (zoals voor de menstruatie en tijdens de overgang).
Verhoogd risico op depressie bij de pil: Uit de weinige onderzoeken die ernaar zijn gedaan, blijkt dat het gebruik van orale anticonceptie (de pil) het risico op depressie tot wel vijf keer zo hoog kan maken bij vrouwen met ADHD. De spreker noemt dit iets wat artsen vrouwen eigenlijk standaard zouden moeten vertellen.
Persoonlijke ervaring met stemmingswisselingen: De spreker deelt haar eigen ervaring dat zij tijdens het gebruik van anticonceptie erg ontregeld raakte ("crazy for a week") en bijvoorbeeld wekenlang kon huilen, waarna ze overstapte op iets anders.

Verschillen mannen en vrouwen qua ADHD:
  • Hormonale schommelingen versterken de klachten: Omdat oestrogeen helpt bij het reguleren van dopamine in de hersenen, hebben schommelingen (tijdens de menstruele cyclus, de zwangerschap en de overgang) een enorm ontregelend effect op vrouwen. Mannen hebben een veel stabielere hormonale basis en missen deze maandelijkse en levenslange pieken en dalen.
  • Erere overgangsklachten (Perimenopauze): Waar ongeveer 30% van alle vrouwen heftige klachten ervaart in de overgang, stijgt dit percentage bij vrouwen met ADHD naar 54,2%. Bovendien treden deze extreme klachten bij vrouwen met ADHD vaak al tien jaar eerder op (rond hun 35e tot 39e levensjaar) dan bij neurotypische vrouwen.
  • Verhoogd risico op mentale en fysieke comorbiditeit: Omdat de diagnose bij vrouwen vaak pas veel later in het leven wordt gesteld (waardoor ze jarenlang hun symptomen hebben 'gemaskeerd'), lopen vrouwen een verhoogd risico op bijkomende mentale klachten zoals angststoornissen, chronische stress en zware depressies.
  • Specifieke risico's rond de reproductieve gezondheid: Vrouwen met ADHD hebben volgens de besproken studies vaker te maken met risicovol seksueel gedrag, ongeplande tienerzwangerschappen (tot zes keer zo vaak moeder voor hun 20e) en een aanzienlijk hoger risico (vijf tot zes keer zo groot) op postnatale depressies en angst na de bevalling. Ook worden er verbanden gelegd met aandoeningen zoals PCOS en endometriose.
  • Verschillen in hoe medicatie werkt: Doordat oestrogeen de effectiviteit van ADHD-medicatie (stimulantia) ondersteunt, reageren vrouwen hier anders op. Tijdens fasen waarin het oestrogeen daalt, merken vrouwen vaak dat hun medicijnen nauwelijks nog lijken te werken. Er is echter in de traditionele geneeskunde (die op mannen is gericht) nauwelijks onderzoek gedaan naar deze verschillen in medicatie-metabolisme.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.712
Leden
8.708
Nieuwste lid
KevinArgus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan