Ademhaling

:) hallo Janse,

Trouwens: een naaste van mij heeft ook een controlpause van 15 seconden en die heeft heel wat minder klachten dan ik (nog) heb.

Tja dat is het verhaal van "gezond" zijn zonder klachten... https://www.fatsforum.nl/topic/ziek-zijn-zonder-klachten

Ik heb al geoefend en in het begin ging ik wel goed qua conditieverbetering en toen kwam ineens een dijk van een reinigingsreactie dat ik achterover sloeg van het type vermoeidheid dat ik alleen ken van een eerste keer ergens een resonantiebehandeling toen ik een week op een bank moest blijven liggen. Gelukkig was ik nu wat sneller ter been, maar misschien ga ik toch maar begeleiding zoeken.

 
Ik ben terug van mijn vakantie.

23 jaar veel pijn en ondraaglijke pijn in mijn vakantie gehad en al 8 jaar vaak moeten huilen in mijn vakantie, omdat ik het zieke gevoel in mijn hersenen niet meer aankon/verdragen.Ik heb dat zieke gevoel NIET MEER !!! Ik ben zo blij hiermee. Het is voor mij de hemel.

Ik heb door de buteyko een heerlijke vakantie gehad. Ik ben 3 keer uit eten geweest. Anders moest ik altijd op een inklap ligstoel liggen in het restaurant, omdat ik niet kan zitten. Nu 2 keer 2 uur gezeten en de 2e keer nog drie kwartier gewandeld in een leuk plaatsje en de 3e keer 3 en half uur gezeten (op een opgeblazen band) en helemaal geen pijn gekregen in mijn bekkenbodem en schaambeen. Dit is voor mij ongelooflijk. Mijn coach had al voorspeld dat mijn bekken ook baad zou hebben bij buteyko. Ik kon dat niet geloven op dat moment. Het hoger co2 gehalte, die ik na 3 maanden trainen heb gekregen, zorgt er denk ik voor dat ontstekingen in mijn bekken verdwijnen, waardoor ik minder pijn heb en dan nog de ontspanning van de spieren. Alleen mijn si-gewricht kan het nog niet goed aan en geeft nog wat pijn, maar dat is vergeleken de andere pijnen die ik eerst had te verwaarlozen.

2 jaar geleden na het doen van boodschappen in mijn vakantie, was ik nog verschrikkelijk ziek in mijn hoofd geworden en kon niet meer functioneren bij de visboer en zo ziek dat ik dood wilde. Vorig jaar in Schotland ook nog diverse keren aan het huilen geweest vanwege het zieke gevoel in mijn hoofd. Nu stond ik bij dezelfde visboer in hetzelfde plaatsje na het doen van boodschappen en ik had nergens last van. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe fantastisch het is...Mijn hoofd voelde prima, veel energie, niet ziek meer. Mijn bekken hield het vol.

In mijn vakantie ook nog reiniging reacties gehad uit mijn darmen, plaque en slijm en ook vaginale slijm.

Mijn man is ook begonnen met verminderd ademen. Hij is nog niet heel ziek (via mij heeft hij waarschijnlijk lyme gekregen), maar hij heeft al de dertig jaar dat ik hem ken last van extreem snurken, stikkend wakker worden van een overvloed aan slijm in zijn keel en vaak vermoeid. Hij is ook zeer gauw afgeleid en dromerig. Vaak vergat hij na 5 minuten dat hij verminderd aan het ademen was en dat hebben we opgelost met de wekker elke keer na 5 minuten af te laten gaan als reminder. 2 dagen geleden had hij opeens in al zijn gewrichten pijn. Hij had dat dus als reinigingsreactie. Ik ben zo blij dat hij ook buteyko doet voor zover hij het kan met zijn drukke baan. Alle beetjes helpen. Hij doet het nou bijna 3 weken en zijn cp is van 18 verhoogd naar 23 en gisteren had hij 1 keer 29, maar dat was denk ik een uitschieter. Gisteravond heb ik hem 2 keer een kwartier verminderd laten ademen. Als hij een zeer ziek persoon zou zijn, zou het natuurlijk beter zijn dat hij zich door mijn coach zou laten begeleiden (maar daar zou hij nooit zin in hebben en nou doet hij tenminste wat aan buteyko), maar voor hem is deze manier prima. Ik heb al heel veel geleerd en kan alles aan mijn coach vragen.

 
Bij ernstige reiniging reacties:

Mijn coach doet ook Jin Shin Jiutsu om reiniging reacties op te vangen; Omklem met je ene hand afwisselend de duim, derde vinger en vijfde vinger van de andere hand, op een gegeven moment gaat het kloppen en dan gaat het "stromen" dit is een manier om blokkades op te heffen en de energie naar je organen te laten stromen, tegelijkertijd verminderd ademen.

Mijn hoofdpijnen gingen hier steeds door over en nooit meer overgegeven met diaree en nu al 3 weken geen hoofdpijn meer gehad, terwijl ik dat 33 jaar heb gehad, soms dagelijks en soms om de dag. Ik leed mijn leven.

Mijn leven is in alle opzichten verbeterd, ook geestelijk.

Kijk bij www.buteyko-methode.eu

 
Wow wat super Mayk!!!

Je berichten inspireren. Ik ben zelf ook bij een coach geweest, maar al even terug. Haalde niet echt goede resultaten, maar dat kwam ook door mezelf. Oefende niet frequent genoeg. Ook vond ik de begeleiding niet heel veel toevoegen met wat ik al had gelezen. Toch al wel wat verbeteringen gemerkt en ook veel rustiger in mijn lijf, maar met een CP van rond de 10-15 valt er nog zeer veel te winnen!

Zou wel graag kort mailcontact hebben, over je oefeningen en je coach.

 
Hoi Tizz,

Ik ben idd super consequent met mijn oefeningen sinds day one, ook in mijn vakantie, misschien door omstandigheden 2 keer een oefening gemist.

Ik vind het prima om mail gegevens uit te wisselen en wens je veel succes met de buteyko.

 
Hoi Lievergezond,

Elke ochtend na het wakker worden, controleer ik meteen mijn ochtend cp met de secondenwijzer van mijn wekker en daarna mijn hartslag. Na de oefening eerst je hartslag en daarna je cp.

Voor de middag mp oefening eerst mijn pols, dan mijn cp, voor het avondeten ook weer en voor het slapen eerst mijn hartslag dan mijn cp en na de oefening eerst je hartslag en dan je cp. Je hartslag mag niet teveel omhoog zijn gegaan, anders betekent dat dat je te krampachtig en niet ontspannen geoefend hebt.

 
Hoi Mayk,

Ik heb maar even een apart mail adres aangemaakt, die kan ik hier wel neerzetten: buteyko01 (at) gmail (punt) com

Zou je me misschien je oefeningen kunnen mailen en de website van je coach. Alvast erg bedankt.

 
Tizz,

Je kunt beter geen email adres zo er op zetten want ander krijg je binnen no-time heel veel spam in je mailbox.

Ik heb het even voor je aangepast.

Lia

 
Man in Pakistan beweert 132 jaar te zijn: in dit filmpje wijt men het aan dat hij hoog in de bergen woont waar weinig zuurstof in de lucht is, hetgeen het aantal rode bloedcellen omhoog gooit en hetgeen het hart sterkt: bij 1 min 50 seconden. Of men denkt dat de lucht er schoon is.

Een andere oude man ter plekke denkt eerder dat het ligt aan het feit dat het bergvolk daar zelfvoorzienend is in de eigen voeding.

 
Gisteravond was mijn vriendin L bij me die 4 weken buteyko doet. Ze heeft heel erge reumaklachten al heel lang. Ik heb al eerder over haar andere verbeteringen in haar gezondheid geschreven.

Ze was veel vrolijker en levendiger als anders, zeer opvallend en ze vertelde dat ze naar een braderie was geweest. Normaal gesproken moet ze altijd in een rolstoel zitten, ze kon niet zo lang lopen en nu heeft ze de hele braderie rond gelopen zonder problemen, dus ze kan ook al meer met minder pijn, net zoals ik.

 
Ik heb gemerkt dat ik bij het bovenstaande iets verkeerd op heb geschreven. Ik bedoelde dat L als ze lang op de been moet in een rolstoel zit, bijvoorbeeld met winkelen of op een braderie. Verder hoeft ze thuis niet in een rolstoel. Nu lijkt het net of ze altijd in een rolstoel moest zitten en door de buteyko niet meer. Dat zou wel heel fantastisch zijn.

 
In september ga ik de Buteyko lessen van Masha Anthonissen-Kotousova volgen.

De afgelopen weken heb ik me meer verdiept in de Buteyko-methode en ik denk dat ik er veel aan ga hebben.

 
hoi Edwin, leuk!

Dan kunnen we hier sparren.

Volgens mij heb je een goede beslissing genomen.

Ik vind het nog best ingewikkeld, maar ik ben een beginneling.

Bijv. als men zegt: ontspan de ademhaling: bij mij gebeurt er dan gelijk het volgende: een ongecontroleerde ademhalingspoging uit mijn middenrif alsof ik heb gehuild heb bijv. dan heb je ook wel van die spontane nazuchten (althans ik).

Maar het is juist de bedoeling dat je de adem bewust met inspanning (dus niet alleen ontspanning) een beetje mindert: je zenuwstelsel denkt daar zeker in het begin echt nog anders over en gaat in de tegenaanval.

Voor mij is het als een leeuw temmen.

Vandaag had ik veel pijn in mijn oren.

De oefening doen valt me dan zwaar maar als ik het gedaan heb werkt het ook nog pijnstillend.

Dat niet alleen: ook werkt het hongerstillend.

Maar goed, dan moet je nog wel de wilskracht hebben om de oefening te doen ondanks evt. pijn en/of honger en andere ongemakken.

En zo moeilijk is het uiteindelijk niet, maar stiekem vraagt het toch ook wel weer een hele aanpassing qua rituelen in je dagritme inbouwen.

En reinigingsreacties: ik heb ineens weer drie ochtenden dat ik mijn dromen herinner: wat ik al een tijd niet meer doe.

Toch wel opvallend.

Geen idee of het stand houdt, maar het kan een reinigingsreactie zijn.

 
Het is inderdaad niet makkelijk om de ademhaling rustig te krijgen als na 10 seconden alweer een prikkel wordt gegeven om te ademen. Ik heb een paar video's bekeken waarin deze techniek wordt uitgelegd, maar daar kom ik niet echt verder mee. Vandaar dat ik de cursus wil doen.

Ik ben dit topic aan het doorlezen en heb al wel een opmerking. Misschien is het al beantwoord, maar heb ik dat nog niet gezien.

Uit sommige reacties maak ik op dat de ademhaling invloed heft op de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Gedeeltelijk is dat natuurlijk waar. Als je maar lang genoeg niet ademt is de zuurstof na een tijd op. Onder normale omstandigheden is er echter een zuurstofsaturatie van 98%. Bij COPD patiënten kan dit lager zijn. Dat betekent dat de erytrocyten (rode bloedcellen) zich voor 98% met zuurstof hebben gevuld. 1 of 2 of 10 keer per minuut ademen verhoogt of verlaagt deze 98% niet.

Het is nu ook wel duidelijk dat CO2 nodig is om de zuurstof moleculen los te maken van de erytrocyten om de zuurstof over te kunnen geven aan de cellen.

De lucht die wij inademen bevat 21% O2 en slechts 0,03% CO2. De lucht die we uitademen bevat 16% O2 en 4% CO2.

CO2 wordt een afvalproduct genoemd, maar we ademen dus meer O2 dan CO2 uit.

 
Hoi Edwin, Het enige dat ik weet is dat het erom gaat dat je zoveel mogelijk verlies van co2 in het lichaam moet voorkomen: 0,03 co2 in de lucht versus een ideaal co2-gehalte in de longen van 6-7 procent. Daar is alles op gericht dacht ik bij de buteyko-ademhaling, juist vanwege allerlei zuurstofgenererende processen in het lichaam die ontstaan door de verminderde ademhaling en het opsparen van het co-2-gehalte in het lichaam.

 
Ik ga er eindelijk ook echt serieus mee aan de slag. Zal jullie vorderingen ook in de gaten houden. Rustige lichaamsbeweging is in ieder geval ook essentieel heb ik wel gemerkt!!

@ Lievergezond, goed dat je er nu ook mee aan de slag gaat. Heb wel eens wat berichten van je gelezen en toen dacht ik al eens, Buteyko zou je misschien verder kunnen helpen.

Heb je een coach/trainer?

 
hai Tizz, ja ik heb gekozen voor begeleiding.

Leuk dat je ook begonnen bent.

Hou ons op de hoogte van je bevindingen als je wilt.

 
Ik begin 22 september ook met de Buteykotraining onder begeleiding. Ik vind het best spannend omdat ik het een veelbelovende training vind en ook omdat ik benieuwd ben of ik de ontgiftingsreacties zal kunnen beïnvloeden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.269
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan