Ademhaling

Hoi Sam,

Ik ben blij dat je je beter voelt door je middelen. Maar per 3 sessie ben jij al aan de 300 Euro, dan is die 350 Euro heel weinig.

Ik heb in mijn leven sinds ik ziek ben al "80" therapien geprobeerd, maar nog nooit zulke duidelijke en positieve effecten gehad als met de butyeko!

 
@edwin

Quote:
Bij een CP van 25-30 seconden op een bepaald moment voelde ik me velen malen beter dan een paar dagen ervoor of erna met een CP van 40 seconden.



Een hoge CP is wellicht geen garantie dat je je nooit meer brak voelt ;)

 
Quote:
Jeetje Mike, meteen zo boos...


Beschouw jezelf als gewaarschuwd. Jouw manier van communiceren lijkt ogenschijnlijk allemaal zo lief en aardig, maar je deelt ondertussen wel degelijk steken onder water uit. Dat is achterbaks en daar houd ik niet van. Kusjes!

Mike

 
Hoi Mayk,

80!!!

En dan schrijf je dat je vindt dat ik veel gedaan heb :lol:

Doet me denken aan een stukje in die film van het duo 'Brangelina' - meneer & mevrouw Smith - waar ze het met elkaar hebben over hoeveel 'targets' ieder van hen uitgeschakeld heeft :)

De 'laatste' therapie voelde voor mij wel vaker als 'de beste', wat ook bijna niet anders kan doordat we steeds groeien. Maar ik zou nu ook wel eens een keer bij iets willen aankomen waardoor niet meer bijna alles om mijn persoonlijke fitheid draait - of beter gezegd: het gebrek daaraan.

groetjes :)

 
Hoi Frank,

Die "80" was bij wijze van spreke, maar idd, ik heb net als jij heel veel therapien gedaan, net als mijn zoon.

Ik hoop echt voor jou en je vrouw dat jullie je gauw beter gaan voelen.

 
Hoi Mike,

Ik heb je op je persoonlijke e-mail mijn excuses aangeboden, misschien heb je het nog niet gelezen.

Het was idd niet aardig van mij

 
Hallo Allemaal,

Goed nieuws; Ik zie op mijn buteyko trainingsverslag dat ik op 15 juni een begin cp van 16 en een eind cp, na 3 setjes, van 23 had en vandaag had ik een begin cp van 21 en een eind cp van wel 38!!!

Dat was gister nog een eind cp van 31, maar toen had ik weer reinigings reacties en dan gaat je cp omlaag, dus ik hoop dat het doorzet.

 
Wow Mayk, je CP al in de 30!

Daar kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen.. :D

Volg je momenteel ook nog andere therapieen naast Buteyko, bijv. bij PvM?

groetjes

 
Hoi Frank,

Ik heb nog medicijnen van PvM, eerst deed ik het epigenar protocol van hem, maar al jaren heb ik voornamelijk contact met hem per e-mail. De laatste keer dat ik bij hem was, was vorig jaar, ik denk in juni, voor de uitslag van de Lyme test. Ik ben hem zeer dankbaar, hij heeft in eerste instantie mijn leven 10 keer leefbaarder gemaakt met het onderzoeken van mijn bijnieren. En ten tweede heeft hij niet opgegeven met het blijven testen of ik lyme heb, hij wist het zeker gezien mijn klachten en heeft mij overgehaald nog 1 keer (voor de 5e keer) mijn bloed te laten testen en heeft mijn bloed opgestuurd naar Amerika voor de allernieuwste test. Ik heb dit al verschillenden keren verteld, maar hierbij vertel ik het nog een keer aan jou. Ik heb nog medicijnen van hem en ook een heel erg goed B-12 serum wat niet in je huid brandt en geheel pijnloos is.

Ik loop nu echter nog bij een acupunctuur praktijk die bij mijn zoon de lyme heeft opgespoord met lba, omdat mijn zoon bloedonderzoek niet meer aankon en deze behandelaar test precies bij ons uit welke middelen we kunnen en moeten nemen. Ik word echter evengoed TE ziek van zijn middelen dus ik denk dat als ik de medicijnen van PvM heb af kunnen bouwen dankzij de buteyko en dat door mijn behandelaar heb laten testen, ik alleen nog verder ga met de buteyko. Voor mijn zoon blijven we dan nog naar onze behandelaar gaan, omdat hij de buteyko niet wil doen.

Spannend dat jij en je vrouw komende week met de buteyko gaan beginnen :D

 
Hoi Frank,

Ik lees net nog even het topic door en lees je vraag over of voedsel mijn cp beinvloedt, ik merk wel dat als ik mijn oefening na mijn eten of voor mijn eten doe verschil, dus beter voor het eten de oefening doen, dat moet ook van mijn coach.

En de vraag over je co2 verhogen met beweging; dat doe je met oefeningen, bijvoorbeeld bij de stappenoefening ga je tijdens het wandelen een beetje verminderd ademen en dan je neus dicht houden en dan de stappen tellen, begin bijvoorbeeld met 5 stappen en dan je adem terugpakken tot je weer normaal ademt en dat steeds verhogen met 5 stappen en dit setje herhalen tot je niet meer meer stappen kunt doen. Door de beweging tijdens het neus dicht knijpen verhoogt je co2.

Ook tijdens mijn cp en mp setjes; je begint met je hartslag te meten, dan je cp te meten, adem herpakken, meteen een mp doen, dat is je gemeten cp + 1 en dan 2 minuten verminderd ademen, 1 minuut gewoon, mp is je laatste mp weer+ 1 en dat nog een keer, de laatste en derde keer 3 minuten verminderd ademen, 2 minuten normaal en dan zo lang mogelijk je neus dicht houden, als je voelt dat je het niet goed meer volhoudt met je bovenlichaam heen en weer bewegen; hierdoor houd je het langer vol en door de beweging breng je weer meer co2 in je lichaam, volgen mijn coach gaat de co2 dan behalve in je longen door de beweging ook in je lichaam verhogen. Dus gewoon, normaal bewegen brengt niet meer co2 in je lichaam, alleen in combinatie met de oefeningen. Aan het einde van je setjes weer je hartslag meten, bij mij gaat hij niet omhoog, maar soms zelfs omlaag. Nu doe ik de cp's +1+2+3.

Door inspanning krijgt je lichaam stress en dat verlaagt je cp. Lichamelijke en psychische stress verlaagt je cp. Mijn coach zegt ook: koud water op je lichaam is stress en brengt je cp omlaag, dus dit staat weer tegenover Wim Hof.

 
Hoi Mayk,

Dat heb ik ook opgemerkt en geloof ik ook gelezen in het boekje over Buteyko, dat het gemakkelijker is om je ademhaling en hartslag rustiger te krijgen bij enige matige fysieke inspanning.

Met wat matige fysieke lichamelijke inspanning - bijvoorbeeld al gewoon wat rondlopen - verhoog je gemakkelijker je CO2.

Dus dan 's nachts gewoon even je bed uit als je onrustig wakker wordt/ligt en dan zowel wat rondlopen als verminderd ademhalen.

Al heb ik dan niet altijd direct zo'n zin om uit bed te gaan :)

Te veel spanning is niet goed, maar in het boekje lees ik dat Buteyko ook een voorstander is van koud douchen - als je dat aankunt en daar al gezond genoeg voor bent.

Stress en (in-) spanning zijn dan niet zozeer het probleem, maar ervoor zorgen dat je jezelf niet te veel en te langdurig stresst en je jezelf niet te veel en te langdurig inspant.

Dus goed in de gaten houden wat je zelf op enig moment goed aankunt qua stress en inspanning.

Mooie oefeningen :)

Ook als wandelen mede daardoor weer leuk en vol te houden is :D

 
Mayk,

Over lichamelijke inspanning, ONZIN dat dit je CP verlaagt!

Dit is volgens Buteyko zelfs de sleutel tot succes op de langere termijn!

Quote:
Physical work, sport, and exertion increase CO2 production. Its level increases in the blood, while oxygen decreases. The higher the intensity, the stronger the excitement of the breathing centre and the deeper the breathing, but it is only deeper formally. Breathing becomes not deeper, but shallower: it is less in relation to metabolism. This is the reasoning behind the usefulness of exercise and sport! During prolonged intensive exercise the receptors, which control breathing, adapt to increased CO2. If the person regularly works and toils, then he practically follows our method: he is decreasing his breathing using exercise". Dr. Buteyko lecture in the Moscow State University on 9 December 1969


Quote:
Hence, the oldest or traditional exercise programs (physical activity with nasal breathing only) have the best effects on the respiratory system and body-oxygen levels and general health of humans due to the high CO2 production rate, arterial CO2 increases, and adaptation of the breathing centre to higher CO2 with slower and lighter automatic breathing for many hours later.


Quote:
Buteyko and his colleagues found that when their students achieved high CPs (e.g., up to 60 s) and stopped doing breathing exercises, the stability of their CPs were dependent on the amount of their daily physical exercise.


 
Hoi Frank en Janse,

Goed dat je me corrigeert.

Goed te lezen van je (janse) dat beweging je co2 levels verhoogt, daar ben ik blij om, want ik train natuurlijk voor mijn bekken en algehele gezondheid (rustig en licht trainen) en ik wandel zo veel mogelijk. Weer een reden om van je luie stoel af te komen en te bewegen. Ik schaam me wel dat ik het verkeerd heb verteld :oops: Ik moet beter nadenken over iets en niet te gauw iets aannemen en als waar op het forum zetten, dat is helemaal verkeerd. Ik kan beter alleen over mijn eigen ervaringen vertellen, want jij, Janse hebt hier heel veel kennis over en ik niet.

Zonet ging ik nadat ik in de keuken aan het werk was geweest mijn cp opnemen en ik kon het helemaal niet lang volhouden, toen heb ik 10 minuten gerust en toen was hij weer een stuk hoger, dat heb ik elke keer na rusten. Na mij hele setje kwam ik van daag op 40!) Dat is dan blijkbaar bij mij zo, ik weet niet waarom, ik zal aan T vragen hoe dat bij mij veroorzaakt wordt.

Dank je voor je informatie, ik ga het zo nog een keer lezen :)

 
Mayk,

Quote:
Zonet ging ik nadat ik in de keuken aan het werk was geweest mijn cp opnemen en ik kon het helemaal niet lang volhouden, toen heb ik 10 minuten gerust en toen was hij weer een stuk hoger, dat heb ik elke keer na rusten.


Je moet ook niet direct na fysieke inspanningen je CP meten. Dit doe je inderdaad minimaal 10 tot zelfs 30-45 minuten later pas. Ligt er ook een beetje aan hoe zwaar de inspanning was.

Tijdens de inspanning is het belangrijkste dat je altijd door de neus blijft ademen. Anders kan/zal het zelfs nadelig zijn voor je CP.

 
Ja ,IK word door T ook daar ook heel bewust van gemaakt, bij alles door je neus ademen en je mond dichthouden.

 
Ik heb ondertussen het boekje gelezen 'Shut your mouth' (George Catlin) en daar wordt ook heel erg de nadruk gelegd op je mond dicht te houden mét je tanden tegen elkaar.

Ik merk zelf dat ik met mijn mond dicht mijn kaken wel ontspannen blijven en er dus ruimte is tussen mijn tanden. Het vraagt een constante inspanning en focus om dit te corrigeren.

Hadden jullie hier in het begin ook last van of legt Buteyko hier minder de nadruk op?

Er zijn namelijk wel wat verschillen met dit boek want hier wordt steeds gezegd dat je op je rug moet slapen met een hoog kussen zodat je je kin naar je borst brengt en daardoor door je neus ademt. Voor het ademen is dat waarschijnlijk inderdaad beter maar nu iedereen zoveel tijd voor de pc doorbrengt, weet ik niet hoe goed dit voor je nek is.

 
Mag iedereen trouwens met een pleister op zijn mond slapen of ga je van die verandering ook al ontgiften als je een CP van ongeveer 10 hebt?

@FrankM: Interessant trouwens wat je zei over die natriumbicarbonaat en dat het je CP niet beïnvloedt. Ik weet hier niet zoveel over maar de hoeveelheid C02 die gecreëerd wordt in je lichaam door natriumbicarbonaat wordt mogelijk beïnvloed door de hoeveelheid maagzuur.

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze post is maar hier gaat het wel over het belang van verminderd ademen en de link tussen natriumbicarb en CO2 in het bloed

[URL]https://www.facebook.com/drsircus/posts/630915240265691[/URL]

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.352
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan