Ademhaling

Mayk,

Grosso modo oefen ik 5 dagen in de week tweemaal per dag mijn ademoefening. Kost mij telkens zo'n 40 minuten per keer. Doe dit 's ochtends vroeg en rond 22.00 uur 's avonds. Maar het komt ook wel eens voor dat ik een paar dagen helemaal niets doe.

Ik probeer zoveel mogelijk wandelend naar mijn kantoor te gaan. Als ik wandel dan doe ik altijd meerdere malen de ademhalingsoefening (uitademen, neus en mond dicht en vervolgens zoveel mogelijk stappen maken). Dus rustig wandelen - oefening - rustig wandelen - oefening, enz. Ook hier zie ik forse vooruitgang. In februari kon ik maximaal 12 stappen zetten. Afgelopen week kon ik inmiddels 50 stappen zetten met mijn neus en mond dicht.

Wel draag ik 7x24 een band om mijn borstkast. Kan ik je ook zeer aanbevelen. Werkt erg goed. Daarnaast plak ik altijd 's nachts mijn mond af. Niet altijd sexy, maar het betaald zich uit. :)

Over je kies. Die speelt je zeker zwaar parten. Ze noemen dat een focale storing. Dode kiezen, wat zo'n kies gewoon is, speelt menig persoon flink parten. Het is een zwaar onderschat probleem. Ik ben echt heel blij dat die kies verwijderd is. Achteraf voel ik dat mijn hele bovenkaak tot rust gekomen is.

 
Alex,

Na je link gelezen te hebben over focale storing, ga ik zo snel mogelijk een afspraak maken met de tandarts in Uitgeest. Ik loop dus al minstens 13 jaar met een dode kies en mijn immuunsysteem is er praktisch niet door de lyme. Mijn natural killer cells toonden bij bloedonderzoek niet actief te zijn. Gelukkig dat bij jou die kies eruit is.

Ik begin 's morgens met een kwartier verminderd ademen, daarvoor neem je je cp op en daarna, ook je hartslag. 's Avonds voor het slapen weer een kwartier verminderd ademen. Voor de lunch en het avondeten doe ik een andere oefening; cp's en mp setjes.

Eerst je cp opnemen, plus 1, dan 2 minuten verminderd ademen, dan 1 minuut gewoon, dan je eerste cp plus 2 seconden je neus dichthouden, dan weer het zelfde setje, dan je eerste cp plus 3 seconden bij je laatste cp doen, dan 3 minuten verminderd ademen en 2 minuten normaal, dan zo lang mogelijk je neus dicht houden. Dan doe ik ook nog een voorlees oefening; trainen dat als je praat je met je neus in ademt en niet met je mond. En dan doe ik ook nog de stappenoefening, maar ik kom nog niet verder dan 24 stappen.

Ik slaap ook met mijn mond dichtgeplakt met leukopor, maar van die band om je borst had ik nog niet gehoord.

De baby van een vriendin heeft heel erge eczeem en mijn coach heeft toen het advies gegeven om hem in te bakeren, dan ademt hij ook minder en om steeds als hij slaapt en zijn mondje open is, zijn mondje dicht te doen.

Kun je me vertellen wat dat voor band is en waar je hem gekocht hebt? Of is het niet geschikt voor een vrouw i.v.m. platdrukken van de borsten?

groetjes

 
Om je ademhaling en de hoeveelheid zuurstof/kooldioxide in je lichaam beter/goed in balans te krijgen bestaat er ook een relatief eenvoudigere en heel natuurlijke manier van ademhalen die de meeste mensen helaas in hun vroegste jeugd al afgeleerd hebben.

In de eerste plaats is het daarbij belangrijk dat je je spieren lichtjes aanspant tijdens het uitademen en dat je je ademhaling nooit actief stilzet.

Ademstilstand staat voor dood of verstijven van angst.

Ja, dat gaat bij veel yogavormen heel anders, maar dat is dus dan ook onnatuurlijk ademhalen.

Veel yogamethoden zijn helemaal nog niet zo oud en/of goed gefundeerd.

Daarnaast hadden een aantal ademhalingstechnieken bij yogi's tot doel om juist stress op te wekken als 'leeruitdaging' voor betreffende yogi.

Maar op zo'n 'leeruitdaging' zitten de meesten van ons waarschijnlijk niet echt te wachten.

Het loslaten van spanningen en vastgehouden of oude emoties gaat relatief gemakkelijk op deze natuurlijke manier van ademhalen.

Ik ben niet zo bekend met de buteyko ademhalingsmethode, maar als er opzettelijk lange pauzes tussen uit- en inademing worden opgewekt lijkt mij dat vrij onnatuurlijk.

Maar goed, als het voor jou werkt.. :)

Naast het aanspannen van spieren bij het uitademen bij deze ademhaling, wat heel natuurlijk voor het lichaam is - tenzij je jezelf hebt aangeleerd om het verkeerd om te doen - is het van belang dat de uitademing lang, diep naar de onderbuik gaat en rustig is. Het inademen laat je vervolgens vanzelf gebeuren zonder daar bij te sturen.

Je houdt je gewoon niet bezig met inademen.

Je houdt je uitsluitend bezig met uitademen en laat de inademing vanzelf plaatsvinden.

De ruimte en ontspanning die deze wijze van ademen geeft zijn heerlijk :D

Als je deze natuurlijke wijze van ademhalen een tijdje toepast merk je al heel snel de positieve gevolgen ervan.

 
@FrankM

We zitten qua gedachtegang en methodiek niet ver uit elkaar. Naar wat ik begrijp van de Buteyko methode is dat niet wordt geprobeerd om je adem zo lang mogelijk vast te houden. De lange pauzes waar je naar refereert zijn de zogenaamde Controle Pauzes. Dat is puur een meting en heeft geen doel om je ademhaling an sich te verbeteren. De CP geeft puur het niveau aan van je conditie op dat moment. Middels je CP waarde kan je telkens nagaan of je vooruitgang boekt of niet.

Buyteko is proberen zo ontspannen mogelijk de hoeveelheid lucht die je naar binnen haalt wat te verminderen en deze naar je buik te ademen.

 
@AlexR

Dat lijkt dan idd niet ver uit elkaar te liggen.

Het boek 'Leef gezond, adem rustig' over de Buyteko ademhalingsmethode heb ik gisteren gereserveerd via de bibliotheek.

Helaas zijn er 3 reserveringen voor mij :|

Wellicht dan toch maar aanschaffen of beveel je een andere titel aan?

Meedoen aan een training zit er nu even niet in.

 
Hoi Frank M,

Goed dat je ook geinteresseerd bent in buteyko :)

Met buteyko krijg je reinigingsreacties, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik weet niet of je alles hebt gelezen van dit topic, maar je darmen gaan er dus ook van reinigen, zonder klisma of middelen in te hoeven nemen. Geestelijk heb ik ook al reinigingen gehad; verdrietig opeens en huilen. Dus dat is voor Michiel ook belangrijk en de Eft therapie is ook erg goed natuurlijk.

Op dit topic heeft Lievergezond het boek van Buteyko zelf gedownload, dus in het engels kun je het al gaan lezen!

Misschien wil je een voorsteltopic maken? Dat doet iedereen hier, dan kunnen we zien wie je bent en dan krijg je voor jezelf allerlei waardevolle adviezen.

groetjes

 
@FrankM

Het door jou gekozen boek 'Leef gezond, adem rustig' van Masha Anthonissen is een goede keuze. Dit boek heb ik aangeschaft en ook het boek van Dick Kuiper, maar het boek van Masha is diepgaander. Kuiper blijft in zijn boek wat meer op de vlakte en verwijst steeds naar zijn cursus.

In januari heb ik vervolgens een cursus van 5 x 1,5 uur gevolgd via Masha Anthonissen. Qua kosten viel mij dit mee en nadien kostenloze begeleiding naar behoefte.

Ben echt blij dat Buteyko via het WP forum hier op mijn pad is gekomen.

 
Hoi Mayk,

Goed idee om een voorsteltopic te maken :)

Daar heb ik wellicht morgen ruimte voor.

Vandaag met familie in de weer geweest en nu is het even op :)

groetjes

 
Hi Mayk,

Bedankt om me op dit interessante topic te wijzen! Met mijn antiparasietenkuur en accupunctuur moet ik wat voorzichtig zijn om niet te veel extra te gaan ontgiften maar met een CP van meestal max 10 besef ik dat een betere ademhaling waarschijnlijk een voorwaarde is om resterende infecties te overwinnen en mijn energie drastisch te verbeteren.

Jouw resultaten klinken trouwens echt fantastisch! Dat je er zelfs darmplak mee kwijtraakt! 8O

Ik overweeg om het frolov breathing device te kopen om zo zelf al rustig te beginnen en daarna mogelijk ook met de coach verder te gaan.

Succes!

 
Hallo Sam,

Wat leuk dat je zo enthousiast bent!

Mijn coach vertelde me dat je met het frolov breathing device je cp niet hoger krijgt dan 30 en dat het om meer dan dat gaat, namelijk: bewustwording van je ademhaling, maar dat kan je misschien ook krijgen als je daarna verder gaat met een coach.

In verband met jouw hartkloppingen lijkt het me misschien toch beter om het meteen met een coach te doen... Mijn coach doet ook jin shin jiutsu, een chinese manier om je energie blokkades weg te halen, die je ook bij jezelf kan doen en de energie beter te laten doorstromen naar je organen. Het helpt ook om reinigingsreacties op te vangen.

Ik ben in 1,5 maand al een stuk verder gekomen met mijn cp. 's morgens als ik wakker word in de 30 en daarna hoger en voor mijn middag en avond oefening heb ik een cp van tegen de 30 en daarna in de 30. Dat is echt al heel goed.

Ik heb van het weekend echter wel erge reinigingsreacties gehad, erge hoofdpijn en een maag die heel erg van streek was, maar die reinigingsreacties horen erbij en ik kreeg mijn hoofdpijn weer weg, na een paar uur verminderd ademen.

Veel succes en laat het me weten :D

 
Ik lees op het topic "dochter met astma" dat Wim 9 maanden geleden al vertelt dat hij na 3 maanden buteyko oefeningen al van zijn astma is afgekomen, jammer niemand ging er op in en het werkt dus echt geweldig, bij alex is de astma ook weggegaan door de buteyko!

 
Hi Mayk,

Een CP van 30 of meer klinkt echt als een hele vooruitgang! :D Dat werkt vast heel motiverend om ermee verder te gaan en de ontgiftingsreacties te doorstaan.

Ik ben wel benieuwd naar je coach. Op dit moment wil ik nog even wachten omdat ik ook pas begonnen ben met accupunctuur en ik nu nog elke week een sessie heb. In de zomer wordt dit waarschijnlijk minder en heb ik meer ruimte om dit erbij te doen.

Ik denk dat dat ik dat frolov breathing device wel alvast bestel want het duurt vast toch een paar weken voor het toekomt en het helpt mij vast om mijn cp al iets verhogen want ik zit zo extreem laag! Ik probeer er nu in ieder geval al heel goed op te letten dat ik overdag steeds door mijn neus adem. Ik dacht dat ik dat deed maar het valt me op dat ik dat zeker niet altijd doe.

Vind je het goed om emails uit te wisselen (via Mike?) zodat ik binnenkort ook contact kan opnemen met jouw coach?

 
Weet iemand toevallig ook waarom ondergewicht in de lijst van contraindicaties staat voor de Buteyko oefeningen?

 
Hoi Sam,

Ik vind het prima om e-mails uit te wisselen via Mike, wil jij hem erover mailen?

Je bovenstaande vraag weet ik niet, jammer ik heb mijn coach vanmorgen nog gesproken, ik zal het de volgende keer vragen als ik haar spreek.

Die cp van 30 is als ik wakker word. Als ik 's midags en 's avonds mijn setjes doe, is de begin cp lager; vanmiddag begon ik met 21 en mijn laatste cp was na de oefening 31. Mijn cp's gaan steeds hoger en ik ben heel blij.

 
Als het ondergewicht extreem is lijkt mij dat logisch.

Dat zou zomaar een te kwetsbare situatie kunnen zijn i.v.m. eventueel te ingrijpende fysiologische reacties, veranderingen en/of herxheimerreacties (dy-off's)

 
Hoi Frank,

Heel goed bedacht wat je zegt, over de herxheimerreacties.

In die gevallen heb je ook zeker een coach nodig die je er heel voorzichtig mee laat beginnen, mijn vriendin met een veel lagere begin cp dan mij, moet ook veel voorzichtiger beginnen en moet andere oefeningen doen dan ik.

 
Wat jammer toch dat Mike niets wil weten van buteyko en het niet ziet zitten (zie zijn eerdere posts op dit topic); het is toch zo waardevol en kan voor een omkering voor je algehele gezondheid betekenen. :(

Ik ben al weer van 2 symptomen af; ik had altijd een krakend fietswiel aan de rechterkant van mijn hoofd als ik mijn hoofd boog van " kedang, kedang, kedang" en zo maar door, heel hard en eng. Dat is helemaal weg, heel erg goed nieuws voor mijn hersenen denk ik.

En de tweede is: als ik op mijn rechterkant ging liggen kreeg ik heel erge pijn vaak op mijn borst, zo erg dat ik naar adem moest happen en rechtop moest gaan zitten tot het overging, ik kon dan wel janken van de pijn...helemaal weg. :D

 
Ik ben niet (meer) tegen de Buteyko-methode, mijn probleem was dat niemand mij nu fatsoenlijk kon uitleggen wat het precies inhield. Voorafgaand aan een lezing in Driebergen heeft forumlid bizzkwiekje (nu niet meer actief) mij echter al zeker een jaar geleden wel helder en duidelijk uitgelegd hoe het werkt en daardoor ben ik 'om'. Ik doe er zelf niets mee en stel me nog steeds zeer kritisch op t.o.v. de voedingsadviezen van de Buteyko-docenten en het buikslapen dat wordt geadviseerd, maar de ademhalingsmethode zelf, daar heb ik niets meer op tegen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.883
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan